Avstängd

Tack för alla svar och hade jag fått svara på ett så hade det blivit långt detta. Cyberpunk och AC var nog överdrivet men gillar känslan i magen som säger: du har detta, spela klart AC tills du känner dig nöjd!

Jag kommer njuta av båda dessa till 500%. Kanske spela om i väntan på rdr3. Gillar hästar!

Jag hoppas vi kan klappa hästen i rdr3.


signatur

PS5 och inget annat.

Medlem

Ett nytt spel idag (standardversion) trillar in på 749sek.
För 5 år sedan kostade ett nytt spel 549sek.

Det jag stör mig på mest är att det är digitala priser. Inget tryck av skiva, konvolut, fodral.. Inte heller någon fraktavgift och annan kostnad för utgivaren.
Dem ska packa en fil och ladda upp den och för det tar dem hutlösa summor.


signatur

"High life on low budget"

Medlem

Nej, det är lätt att ha roligt med sin spelhobby med relativt lite pengar, spelreor pågår i stort sett hela tiden, det går att köpa spel billigt via Humble Bundle och Epic Store ger bort spel varje vecka osv.

Och så känner jag ett ganska så litet behov av att köpa sprillans nya spel. Det enda spelet jag köpt nytt i år är Ghost of Tsushima.

Avstängd

Jag gillar även NHL-spelen men brukar vänta tills det är reor på dessa. Köpte NHL20 när det var rea på det vid jul redan.

Fifa blir det sällan rea på, iaf inte så snabbt. Man kan även betala extra i fifa så man får det 3 dagar innan släppet. Jag köpte ghost of tsushima men ångrar att jag inte väntade på en rea där. Det var som en dålig kopia på assassins creed. Men för dom som gillar samurajer förstår jag ifall dom tycker det är bra.


signatur

PS5 och inget annat.

Avstängd
Skrivet av hannes.theorell:

Spontan åsikt är att det inte var särskilt smart.
Först och främst verkar du inte vara i en situation där du kan köpa tre nya spel inom ramen för en månadsersättning om du beklagar dig över att det är för mycket månad kvar när pengarna är slut.

Men ibland är viljan starkare än förnuftet. Jag hade tänkt så här: AC Valhalla och Cyberpunk släpps inte förrän i november, så det hade varit bättre att inte betala något nu för dessa utan avsätta pengar i september och oktober (kanske även november) för att bekosta dessa. Jag hade funnit det enklare att hantera andra omkostnader genom att sprida utgifterna än att ta det i klump.

För egen del så tycker jag inte att det går att säga att spel är särskilt dyrt alls. Jag bor ensam i en lägenhet med relativt få utgifter överlag, så fyra-fem spel på en och samma gång är knappt kännbart. Så kanske ska vi välja någon annan referenspunkt för att utröna om spel är dyra eller inte.

Jag bor också ensam. Annars skulle jag nog inte ha råd med spel. Men tycker det är konstigt att spel inte är dyrare. För vad jag minns så kostade spel typ 600 till super nintendo och N64. Det har varit låg prisökning.


signatur

PS5 och inget annat.

Medlem

Icke-Nintendo spel är billiga. Nintendo spel är dyra.

Super Mario Odyssey, Mario Kart 8 Deluxe, Zelda BOTW är alla 3 år gamla. Alla kostar fortfarande över 500 kronor.


signatur

I'm like you, I have no name.

Jag tycker att spel är förhållandesvis dyra, men det det går ju inte attk köpa spel stup i kvarten, utan man får välja vad man vill lägga pengar på. Vill man bara ha spel för spels skulle, finns det många tjänster som erbjuder billiga spelnycklar.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem
Skrivet av breahl:

... För vad jag minns så kostade spel typ 600 till super nintendo och N64. Det har varit låg prisökning.

Värre än så, för en del NES-spel kunde man få pröjsa uppåt 700 spänn för om man ville ha det runt release...

Medlem

Nej spel är inte dyra. Snes-spel kunde kosta upp till 899kr (Donkey Kong Country) på sin tid. Dvs dyrare än spel idag. Jämför inflation på det + hur mkt dyrare det är göra spel idag.
Och att efter ett par månader kan man ofta få spelen för halva priset.

It's not a lake, it's an ocean

Retro har blivit riktigt dyrt. På bara något år har priserna skenat på Gamecube, Dreamcast med flera. Men nya spel? Nej. När jag började spela i början av 90-talet kostade spel inte sällan 500-600 kr. Vissa SNES-spel kunde vara ännu dyrare. Justerat för inflation vet jag inte vad de skulle hamna på i dag, men 599 kr för ett spel 2020 är inte dyrt.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem

Jag spelar mycket Total War Warhammer 2, kosta ca 650kr (+dlc). Har 2267 timmar i spelet, några timmar är afk så låt oss säga 2000 timmar jämt. Vermintide 2 ca 400kr (+dlc), 900 timmar. För mig är detta ett super kap.
Men även spel som kanske inte har lika mycket replay värde kan vara värda fullpris. God of War, Ghost of Tsushima, Dying Light är några exempel på spel som jag tycker är lugnt värda release priset.
Jag va besviken på the Last of Us 2 och även om jag är glad att jag spela det för spelet är otroligt snyggt och känns otroligt bra att spela så hade jag med facit i handen väntat på en rea men tycker inte spelet va för dyrt.

Jag tycker att det mer handlar om att planera, jag har i nuläget ingen bra ekonomi men jag är väldigt bra på att planera min ekonomi. Jag har ett OpenOffice calc dokument som jag fyller i varje gång jag handlar så jag vet vart mina pengar går. När jag har allt nerskrivet så är det lättare att se vilka utgifter man kan dra ner på.
Jag försöker hålla koll på vilka spel som släpps under året och är det månader då jag inte köper spel så lägger jag undan lite pengar så jag har ifall fler spel släpps när till varandra. Spel är ingen mänskligrättighet och man kan vänta på en rea i värsta fall.

En del spelutvecklare & utgivare har sagt att spel kostar för lite och priset borde höjas. Jag personligen kan köpa det, dock har jag väldigt svårt att köpa det när Activition, Blizzard, Ubisoft påstår att spel är förbilliga samtidigt som någon big wig i företaget tar ut en fet bonus. Är villig att betala mer för spel men då ska varenda öre gå till utvecklarna som gör spelen, inte till någon VD som vill ha en till bil.

Tråddemonen
Testpilot

@breahl: Tänk dig att du går på krogen en kväll som kanske kostar runt 500kr för drinkar. För samma pris får du ett alldeles nytt spel som kan underhålla dig i många fler timmar. Sen måste man ju inte köpa alla spel vid release, jag håller mig till spelreor och köper kanske ett spel i månaden för 200kr i väntan på Cyberpunk.

Medlem

Tycker helt klart det har blivit dyrare. Logiska borde ju vara att priset går ner lite / stannar kvar eftersom marknaden växer konstant.

Spel som gta / rdr2 behöver definitivt inte vara så dyra längre men men, folk vill ju tjäna så mycket som möjligt. Försöker alltid hitta den billigaste nyckeln för att komma runt det.

Ta tex Rockstar:
Gta 4 och rdr2 kostade båda ca 100 milljoner att utveckla.

Gta 4 var det dyrare spelet att utveckla och har fortfarande inte sålt i närheten lika mycket, även om det var det bäst säljande spelet när det kom.

Köper inte att utvecklare säger de måste höja priserna för att ha råd. Skitsnack i många fall

Medlem
Skrivet av Frgr:

För mig är inte priset något jag ens reflekterar över, däremot är tid en hårdvaluta...

Exakt! Man få vänta tills man blir 65+, då jädrans skall det spelas spel. haha


signatur

| Z790 Formula | 13900KS | 48GB@8000 | 4090 Strix | Corsair AX1600i | O11 Evo XL | Optimus Waterblocks |
| WD SN850X 1TB | WD SN850X 4TB | Keychron Q6 / G Pro Wireless | LG42C2 | Valve Index | Meta Quest 3 |
| Fostex TH-X00, ModMic Wireless | RME ADI-2 DAC FS | Audeze Maxwell | XBX | PS5 | Switch | Steam Deck |
http://steamcommunity.com/id/Kruxarn

Medlem

Jo jag håller med om att spel är dyrt. Så därför köper jag inga.

Avstängd

Om man får 9300 imånaden så är 700 dyrt. Jag fick 19000 senaste månaden så färför gjorde jag gjorde dt nu,


signatur

PS5 och inget annat.

Medlem

Håller med det som flera andra skrivit. Pengar finns det gott om, tid är bristvaran.

Köper sällan spel på release ändå, har inte tid och om jag har det måste backloggen bearbetas. Då kan jag lika gärna vänta något år eller två, så blir spelet betydligt billigare.

Köper enstaka spel vid release när det är något jag verkligen måste spela snabbt. RDR2 och Cyberpunk är sådana.

Medlem
Skrivet av breahl:

Om man får 9300 imånaden så är 700 dyrt. Jag fick 19000 senaste månaden så färför gjorde jag gjorde dt nu,

Om alla spel nu kostar 700kr blir det 2800kr, då har du slösat ca 15% av dom 19000 på spel.. köper du ett spel för 700kr på 9300kr har du "endast" slösat ca:8% av 9300kr. Så ingen direkt bra ursäkt.

Medlem

Jag kan väl ifrågasätt att du överhuvudtaget köper AC Valhalla och Fifa21 när bägge spelen finns tillgängliga via respektive företags prenumerationstjänster (ex. Uplay+ finns endast till PC). Och varför du överhuvudtaget förhandsbokar spel år 2020, när det inte är saker som kommer ta slut.

Fråga alltid dig själv följande:

Hur länge kommer jag spela detta? Dvs. Vad kostar varje spelad timme.
Måste jag spela alla dessa spel samtidigt?
Kommer jag spela dessa spel igen, efter att jag har spelat igenom main story?

AC: Valhalla kommer finnas på Uplay+ samma sekund som det släpps på andra håll. Så, om du tänker spela igenom det på en månad, kommer det alltså kosta dig 149 kr. Om du vill återkomma senare, så kan du teckna en till månad, precis som med Netflix eller dylikt.

Rannsaka dig själv, kommer du verkligen spela dessa fyra spel samtidigt? Köper du dem samtidigt för att dra av det ekonomiska plåstret, istället för att känna att det blir "fler" utgifter över tid?

Mina två tips:
- Spela alltid via prenumerationstjänster om spelen finns tillgängliga där, och stäng av
automatisk förnyelse av abonnemanget.
- Om du spelar via konsol, sälj dina spel när du är "klar". Ofta blir det billigare att köpa det på
rea något år senare, om du är sugen på att spela det igen.


signatur

If You Have an Idea that You Genuinely Think is Good, Don't Let Some Idiot Talk You Out of It.

Medlem
Skrivet av ceogar:

Tycker helt klart det har blivit dyrare. Logiska borde ju vara att priset går ner lite / stannar kvar eftersom marknaden växer konstant.

Spel som gta / rdr2 behöver definitivt inte vara så dyra längre men men, folk vill ju tjäna så mycket som möjligt. Försöker alltid hitta den billigaste nyckeln för att komma runt det.

Ta tex Rockstar:
Gta 4 och rdr2 kostade båda ca 100 milljoner att utveckla.

Gta 4 var det dyrare spelet att utveckla och har fortfarande inte sålt i närheten lika mycket, även om det var det bäst säljande spelet när det kom.

Köper inte att utvecklare säger de måste höja priserna för att ha råd. Skitsnack i många fall

Du glömde ett dollartecken på utvecklingskostnaden. D.v.s. RDR2 kostade ca 8-900 miljoner kr. Och det är väl kul att man kan få spel som kostar flera hundra miljoner att utveckla. Det syns ju verkligen på spelet att de har haft en enorm budget. Så jag tycker nog inte att Rockstar är så giriga ändå. De tar bra betalt och drar in mycket pengar men de lägger inte pengarna på hyllan utan de använder stor del till nästa mästerverk.

Medlem

Om det är ett spel man verkligen gillar tycker jag inte de är för dyra idag.
Om man jämför med film (130Kr Bio/200Kr Bluray/300Kr 4K UHD) där man kanske ser om en riktigt bra film 4-5 gånger så blir ett spel för 600Kr ganska billigt.

Det förutsätter att man gillar spelet och spelar ut det eller åtminstone 50%. Är det helt värdelöst kan man ju alltid lämna tillbaka det innan man lirat 2 timmar (tror det är 2 Timmar på Steam?)

Många spel, speciellt MP, har man ju fått ut 500+ timmar av underhållning.

Med tanke på hur snabbt spel sjunker i pris dagarna efter release ser jag ingen anledning att klaga på spelpriser.


signatur

i7 4790k | 16GB DDR3 | GTX 1070

Medlem

Tycker väl egentligen inte att priserna är för höga. Men när man vet med sig att de flesta spelen hamnar på rea bara några månader efter release ska det mycket till för att jag ska betala fullpris för ett spel.
Skulle aldrig i min vildaste fantasi förhandsboka ett spel, än mindre betala det i förväg (om det nu ens är möjligt).

Medlem
Skrivet av Zimpan:

@breahl: Tänk dig att du går på krogen en kväll som kanske kostar runt 500kr för drinkar. För samma pris får du ett alldeles nytt spel som kan underhålla dig i många fler timmar. Sen måste man ju inte köpa alla spel vid release, jag håller mig till spelreor och köper kanske ett spel i månaden för 200kr i väntan på Cyberpunk.


signatur

I'm like you, I have no name.

Medlem
Skrivet av joelthor100:

Det beror ju naturligtvis på vilken livssituation man har men jag som är ensamstående och har jobb så tycker jag inte att det är så farligt dyrt med spel. Då köper jag ju och andra sidan sällan mer än max ett spel per månad men jag tror inte att jag hade köpt fler i fall det hade varit billigare.

Jag försöker också att utnyttja reor så mycket det går. Då går det att spara några hundra lappar om man har flyt.

Ja, jag som har två egna ungar får ju prioritera bort vad jag själv vill ibland. Den här månaden var jag t ex sugen på Ghost of Tsushima men så fyller dottern år och då köper jag hellre några spel till henne. Jag kan vänta till nästa månadslön med GoT.

Medlem

Har ett ex av Yoshis Island till snes liggandes hos mina föräldrar med prislappen kvar. Om jag inte minns fel kostade det 625 pix på tvspelsbörsen typ 96

Medlem
Skrivet av akaLuckyEye:

Jag spelar mycket Total War Warhammer 2, kosta ca 650kr (+dlc). Har 2267 timmar i spelet, några timmar är afk så låt oss säga 2000 timmar jämt. Vermintide 2 ca 400kr (+dlc), 900 timmar. För mig är detta ett super kap.

Inte för att vara dryg.. men 2900 timmar är 8 timmars spelande, varje dag, i ett helt år! Lägg därtill 8 timmar sömn och 8 timmar jobb/skola per dag... hur hinner du med livet?

Klart är dock att totalt 1050:- för 2900 timmar underhållning är ändå billigt.

Medlem
Skrivet av breathe:

Nya spel är dyra men priserna faller som en sten. Ta Far Cry 5 som exempel. Det kostade €50 vid release och efter ett år hade priset fallit till €15. Två år efter release gick det för €8.

Samtidigt delas det ut gratisspel till höger och vänster. Epic har gett bort 151 spel på mindre än två år. Titlar såsom Civ 6, GTA 5, Surviving Mars, Mutant, Kingdom Come, Moonlighter, FTL och Total War Saga: Troy. Inga dåliga spel för att vara gratis. Hitman ges ut i eftermiddag.

Ur mitt perspektiv så lever vi i en guldålder. Tyvärr räcker inte tiden till.

Ditt problem är snarare att du förbokar. Ett rent ofog. Du betalar ett enormt överpris för att vara "först" och du belönar företag som lägger sin budget på marknadsföring för att bygga upp en omotiverad hype.

Kan bara instämma till 100% sen tycker jag verkligen inte att det är dyrt med spel idag jämfört med hur det var på 90-talet. Konsol spel kunde kosta 600-700 kr och gav inte i närheten så många timmars underhållning som idag.

Medlem

Tycker spel är grymt billigt med tanke på hur mycket underhållning man får. Speciellt eftersom de bara blivit billigare med åren.

Medlem

Bor ensam och eget, har ett helt okej jobb. Personligen tycker jag spelen är för dyra då de oftast inte alltid håller jätte bra kvalite när de släpps. Oftast lite trasiga, buggiga och byggt runt en ingame shop. Alltid värt att vänta lite. Köper väldigt sällan ny release, om jag nu skulle göra det så måste det vara ett väldigt bra spel, fått beröm från både spelsidor och spelare. Annars väntar jag på reor osv då jag har så mycket spel att spela, så hinner spela ut något lagom tills nästa spel reas ut.

Skrivet av Lauchen:

Kan bara instämma till 100% sen tycker jag verkligen inte att det är dyrt med spel idag jämfört med hur det var på 90-talet. Konsol spel kunde kosta 600-700 kr och gav inte i närheten så många timmars underhållning som idag.

Personligen tycker jag att man också måste tänka på om det är bra timmars underhållning eller ej. Tycker det är lite skumt när man pratar mycket om hur många timmar ett spel är, men inte hur många timmar bra underhållning det handlar om. Ett spel som är 20 timmar, men du spenderar mycket av den tiden på ta dig mellan questen/uppdragen.

Sen mycket granding nu för tiden för låsa upp eller samla på sig ingame currency o grejer för låsa upp. Förlänger spel tiden otroligt mycket också.

123
Skriv svar