När allt blir politik

Medlem
Skrivet av anon_326185:

Ja du är inte fel ute. Mycket av problemen vi inte kommer åt beror ju just på den personliga integriteten och att vi tillåts/tvingas isolera oss i våra bostäder och inte sällan har nätet som enda kontaktpunkt utåt. Tror inte de som värnar hårt om sin personliga svär inser hur skadligt det eg är. Bara de kommentarerna som kommit hittils, t ex att man skulle behöva ställas till svars för nått man gjorde på fyllan. Bara inställningen att man ska ha rättighet att kunna komma undan med saker är ju sinnes.

Så du menar alltså att det är fullt rimligt att människor ska bli evigt bestraffade, hela livet ut, bara för att de en gång var fulla och sa dumma saker? Du menar alltså att människor är oförmögna att ändra sig och mogna som indivier, och därför förtjänar att få sina liv förstörda?

Medlem
Skrivet av Alexraptor:

Så du menar alltså att det är fullt rimligt att människor ska bli evigt bestraffade, hela livet ut, bara för att de en gång var fulla och sa dumma saker? Du menar alltså att människor är oförmögna att ändra sig och mogna som indivier, och därför förtjänar att få sina liv förstörda?

Haha bra sagt! Jag tror inte riktigt folk fattar själva vad de insinuerar ibland.

Medlem

Kan man påstå att post-modernismen sakta infiltrerar gaming-världen?


signatur

Ordo Ab Chao

Medlem

Det är 2020 och mycket av tjafset är politisk smutskastning eller ställningstagande inför presidentvalet i USA. Så snart det är över kommer det lugna ner sig till det vanliga.

Inpopulär åsikt
Jag hoppas Trump blir kvar. Han har bidragit till att få bättre rullning på ekonomi och börs, minskad arbetslöshet och att färre går på foodstamps. Han har jobbat för fria skolval, så fattiga inte måste gå med andra fattiga på problemskolor i förorten. Ingen president trollar sönder nyhetsmedia eller twitter som han gör heller. Han må vara ett busfrö i orden, men i handling för han USA framåt. Han har också öppnat för att benåda Edward Snowden. Lite ris ska han ha för inte sätta ner foten mot Kina och Ryssland, men å andra sidan verkade han ju också fått smörj på alla relationer världen över, inte minst Nordkorea. Hon satte ner dock foten mot Kina nyligen och stöttade de pro-demokratiska demonstrationerna i Hong Kong. Så Behåll stolle-gubben!

Inb4
Trump är en sånn ******* och ****!
Jaja, tyck det då. Gå till någon politisk reddit ifall du vill stånga huvudet i en vägg mot människor med en annan åsikt, eller ännu bättre skit i det, för det är bara en massa slös på tid.

Men om du vill bli mindre extrem i frågan, så du inte bara har negativt att säga om Trump, gå och lär dig 5-20 positiva saker som han åstadkommit.
- För om du allvarligt menar att han (eller snarare Republikanerna) inte åstadkommit något positivt alls dessa fyra år, så är du sjukt partisk, ignorant och extrem.

https://sv.quora.com/Vad-är-det-positiva-med-Donald-Trump-som...


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Medlem

Jag bruka gilla Rock paper shotgun men dom har blivit störd i skallen allt ska vara politiskt korrekt och dra in annan politik och skit och nu senaste tog dom bort min kommentar hela tiden bara för jag sa jag gillad ej musiken som använde en trailers. Så bara för jag ej tycker som dom så ska jag censureras.

Tycker all politik kan hålla sig där den hör hemma här i spel världen hör den då satan mig inte hemma.

Tråkigt nog är FZ dom enda som värkar fatta det medans alla andra spel sidor kysser röv på politik och på vara politiskt korrekt.

C64
Medlem

njaaa jag misstänker att ska man driva FZ sajten och få annonsörer så måste man vara vänsterdriven,för jag har svårt o tro att alla på FZ är vänsterdrivna Skribenter

FM-guru
F.d. Sisyr
Skrivet av Kazutoyo:

ResetERA är ett ganska otrevligt ställe. Skrev ett inlägg om att ta det lungt och inte vara så ilskna i en tråd som spårade ur med överdrivet hätskt utvecklarhat mot Rockstar då någon där hade sagt något som "båda politiska sidor har extremt oförskämda fans" eller vad det nu var, och dom var minsann inte alls lika dåliga som högerpolitiska fans. Blev kallad högerextremist och nazist (röstade på V i senaste valet) och blev bannad. Det var för 1,5 år sedan, har inte varit tillbaka sedan dess.

Förmodligen det värsta stället av alla större gaming-communityn på nätet - och det råder inte direkt brist på konkurrens, om man säger så. Man blir ju fan mörkrädd när man läser där. Rätt längesen jag senast besökte Resetera nu, dock, så den bilden kanske inte stämmer längre.

Medlem
Skrivet av jamorro:

Ibland är det bättre att hålla käften. Till chefen, frugan och på sociala medier.

Säger man inget så har man inget emot samhällets utveckling.
Säger man något blir man bannad och censurerad.

Lose/Lose

Inaktiv
Skrivet av Alexraptor:

Så du menar alltså att det är fullt rimligt att människor ska bli evigt bestraffade, hela livet ut, bara för att de en gång var fulla och sa dumma saker? Du menar alltså att människor är oförmögna att ändra sig och mogna som indivier, och därför förtjänar att få sina liv förstörda?

Löjligt argument. Ingen får sitt liv förstört bara för att man sagt något dumt EN gång på fyllan och att folk känner till det. Men man kommer åt dem som fortsätter säga dumma saker, sen börjar misshandla sina flickvänner och senare sina barn. Det är så sjukt många som far illa bara för att du ska komma undan med din ENDA felsägning på fyllan. Så tragiskt med människor som bara tänker på sig själva och skiter helt i andra.

Medlem

Inte så otippat vilket riktning den här tråden skulle ta.

Skägg.
10 Chambers

Jag har modererat diskussioner på FZ i över 15 år och ja, (politiska) diskussioner har en annan ton idag men jag skulle nog inte påstå att vi stänger av fler personer. Det vi oftast gör att att ta bort inlägg som medvetet eller omedvetet riskerar att få en annars sansad tråd att spåra ut, jag tog faktiskt bort några i denna alldeles nyss.

Kommunikation i textform är svårt redan i grunden. Addera då ytterligare komplexitet i form av laddade ämnen och det blir väldigt knepigt att hålla diskussioner sakliga och med en lägstanivå av hyfs.

En så enkel sak som att skriva ”jag tycker” är ibland skillnaden mellan att någon tolkar det du säger som din åsikt eller att du presenterar fakta.

Jag påbörjade en krönika om det här i början av sommaren som jag aldrig blev nöjd med (la upp ett utkast på Patreon). Jag tror tyvärr att spel är alldeles för stort idag, både ekonomiskt och kulturellt, för att omvärlden inte ska göra sig hörd.

Sedan finns det såklart otaliga aspekter under också. I ena stunden kan man gapa om att spelutvecklare ska ha total kreativ frihet och i den andra kritisera att de valt att ta ställning genom att inkludera en karaktär som bryter mot ”normer”.

För mig personligen är det en ickefråga. Om ett spel inkluderar element jag inte uppskattar, oavsett om det är smygande eller politiska undertoner, så väljer jag helt enkelt att inte spela det. Spel är ingen rättighet och det är upp till var och en att välja vilken underhållning de konsumerar.


signatur
Medlem
Skrivet av Strampas:

Inte så otippat vilket riktning den här tråden skulle ta.

Nej, sådana här trådar brukar allt som oftast sluta i beskyllningar att antingen den ena eller andra parten är orsaken till allt som är fel på nätet, antingen är det:

- Höger- eller vänsterpropaganda
- Höger- eller vänstervridna artiklar

etc etc. i en oändlig spiral där beskyllningarna haglar, där personliga åsikter verkar mer värt än faktiska bevis.


signatur

AMD Ryzen 9 5900x| Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero X570 | G-Skill 32GB DDR4 3600Mhz CL16 Trident | MSI Geforce RTX 3080 10GB Gaming X Trio | Phantek P600S | Creative Sound BlasterX AE-5 Plus | Corsair RM850X 850W | Samsung 980 Pro 1TB M.2 NVME | Kingston A2000 1TB M2. NVME | Corsair H150i Pro XT
LG 38GN950 | LG Oled 65C7, 65C1 och 55C9
Xbox Series X | Playstation 5 | PSVR 2 | Oculus Quest 2

Skrivet av Flugsaft:

Har haft en spekulation att det kanske vore bäst om all inloggning på nätet var via BANKID, eftersom vi kan vara anonyma så skriver folk vad som helst. Ingen skulle kunna vara anonym via BANKID och då tror jag mycket av "giftigheten" på internet skulle försvinna. Vi skulle få offra en "frihet" men jag tror det skulle vara bäst för alla. Blir man bannad någonstans kan man inte bara göra ett nytt konto. Man får be om ursäkt eller stå sitt kast.

Vad tror ni om denna ide?

Sämsta idén i tråden. Ska vi börja registrera folks åsikter också? Kanske skicka de som har fel åsikter på omskolningsläger till "de rätta åsikterna"?

Medlem

Någon mer som börjar bli extremt trött på hur "högern" och "vänstern" används på internet?

"Vänstern är si, högern är så", osv.

På det stora hela så måste det vara en väldigt liten del som bryr sig om olika högre vs vänster-kulturdebatter.

Politik ute i " verkligheten" handlar om så mycket mer.

Skägg.
10 Chambers

Nu tog jag bort fler inlägg. Kan vi inte hålla oss utan generaliseringar och beskyllningar i en sådan här tråd


signatur
FM-guru
F.d. Sisyr
Skrivet av N0S4A2:

Någon mer som börjar bli extremt trött på hur "högern" och "vänstern" används på internet?

"Vänstern är si, högern är så", osv.

På det stora hela så måste det vara en väldigt liten del som bryr sig om olika högre vs vänster-kulturdebatter.

Politik ute i " verkligheten" handlar om så mycket mer.

Lättare att kategorisera alla i svartvita fack än att nyansera sig, tyvärr.

Medlem

Fun fact: Både högern och vänsterns ideologier har gett upphov till fruktansvärda diktaturer.

It's not a lake, it's an ocean
Skrivet av matt76:

Nej, sådana här trådar brukar allt som oftast sluta i beskyllningar att antingen den ena eller andra parten är orsaken till allt som är fel på nätet, antingen är det:

- Höger- eller vänsterpropaganda
- Höger- eller vänstervridna artiklar

etc etc. i en oändlig spiral där beskyllningarna haglar, där personliga åsikter verkar mer värt än faktiska bevis.

Jag vill betona att det aldrig var min avsikt att få diskussionen ditåt. Jag ville nog mest gnälla lite på Resetera, men också få input från er andra om ni upplevt samma sak.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem
Skrivet av Flugsaft:

Har haft en spekulation att det kanske vore bäst om all inloggning på nätet var via BANKID, eftersom vi kan vara anonyma så skriver folk vad som helst. Ingen skulle kunna vara anonym via BANKID och då tror jag mycket av "giftigheten" på internet skulle försvinna. Vi skulle få offra en "frihet" men jag tror det skulle vara bäst för alla. Blir man bannad någonstans kan man inte bara göra ett nytt konto. Man får be om ursäkt eller stå sitt kast.

Vad tror ni om denna ide?

Snowden argumenterar på sätt och vis åt det motsatta i sin bok, att när folk är anonyma är det mycket lättare att byta åsikt. Om du däremot har kopplat ihop en åsikt med ditt riktiga namn krävs det mycket mer för att du ska erkänna att du hade fel och byta sida. Har du också gjort ett varumärke av dig själv med en viss målgrupp (tex bloggare, youtubare etc) är det i princip omöjligt.

Medlem
Skrivet av zhapp:

Snowden argumenterar på sätt och vis åt det motsatta i sin bok, att när folk är anonyma är det mycket lättare att byta åsikt. Om du däremot har kopplat ihop en åsikt med ditt riktiga namn krävs det mycket mer för att du ska erkänna att du hade fel och byta sida. Har du också gjort ett varumärke av dig själv med en viss målgrupp (tex bloggare, youtubare etc) är det i princip omöjligt.

Ja det makes sense. Ju fler som kollar på en ju mer utpekad känner man sig. Med andra ord så är vi inte formade på att komma överens med varandra, och med det menar jag att vi har alla olika åsikter eftersom vi alla formas i olika miljöer och så skapas det konflikt. Har vi anonymitet så blir det en subjektiv frihet i individen som är väsentlig, men det skapar även problem i nuvarande samhälls struktur. Man kan säga att vi är lite fucked oavsett med andra ord. ;D

Medlem

Vet inte om jag håller med om att FZ skulle bättre. Kanske användarna i sig men verkligen inte skribenterna som ofta skriver politiska bait artiklar och sedan tar bort kommentarer som inte håller med deras världsbild.

Visst det är inte närheten av vissa andra sajter men jag skulle inte vilja säga att det är opolitiskt eller politiskt neutralt

Medlem

Jag tycker det är konstigt att folk inte kan ändra sina åsikter och röstar på samma sak varje val år ut och år in.

Själv har jag inte röstat på samma parti någon gång i riksdagsvalet, och det har blivit en del nu. Jag har röstat på Moderaterna men i senaste röstade jag på Vänsterpartiet. Antagligen blir det något annat nästa gång, vi får se när det börjar närma sig.

Folk verkar hålla på sina partier som de håller på ett fotbollslag, ganska sjukt!


signatur

IDKFA

Medlem
Skrivet av Cane:

Vet inte om jag håller med om att FZ skulle bättre. Kanske användarna i sig men verkligen inte skribenterna som ofta skriver politiska bait artiklar och sedan tar bort kommentarer som inte håller med deras världsbild.

Visst det är inte närheten av vissa andra sajter men jag skulle inte vilja säga att det är opolitiskt eller politiskt neutralt

Ingen är opolitisk eller neutral, då är man inte människa.


signatur

IDKFA

Medlem
Skrivet av Flugsaft:

Har haft en spekulation att det kanske vore bäst om all inloggning på nätet var via BANKID, eftersom vi kan vara anonyma så skriver folk vad som helst. Ingen skulle kunna vara anonym via BANKID och då tror jag mycket av "giftigheten" på internet skulle försvinna. Vi skulle få offra en "frihet" men jag tror det skulle vara bäst för alla. Blir man bannad någonstans kan man inte bara göra ett nytt konto. Man får be om ursäkt eller stå sitt kast.

Vad tror ni om denna ide?

En extremt dålig idé. Anonymitet möjliggör för människor att skriva vad de verkligen tycker/tänker/känner. Att efterfråga identifiering är detsamma som att vilja tysta åsikter som inte överensstämmer med etablissemangets. Människor ska lära sig hantera otrevliga kommentarer på nätet, inte ägna sig åt att tysta åsiktsmotståndare eller underlätta åsiktsregistrering. Tacka gudarna för Flashback. De som ogillar flashback ogillar åsiktsfrihet.

Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Nu tog jag bort fler inlägg. Kan vi inte hålla oss utan generaliseringar och beskyllningar i en sådan här tråd

Jag visste inte att det var mot FZ:s regler att beskylla eller generalisera i trådar. Jag har sett många sådana inlägg genom åren som inte modererats bort. Bättre då att inte tillåta någon till att uttrycka några politiska ståndpunkter i forumet helt och hållet.


signatur

Har jag drabbats av PMA? Positiv Mental Attityd.

Medlem
Skrivet av mrFluffy:

Jag tycker det är konstigt att folk inte kan ändra sina åsikter

En del åsikter ändrar man inte på helt enkelt och det är definitivt inget fel med det.

T ex så kommer jag aldrig tycka det är okej att småbarn ska tryckas fulla med tillväxthormoner i förberedelse för ett könsbyte.
Jag kommer heller aldrig tycka det är okej med vuxna människor som gifter sig med småbarn.

Det är bara två av många åsikter jag har som jag aldrig kommer ändra på. Sen om du tycker det är något dåligt är din rätt att tycka och jag respekterar din rätt att tycka så även om jag tycker du saknar sunt förnuft om du inte håller med mig i de åsikterna. (Och det är min rätt att tycka det också )

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av Paddington:

Jag visste inte att det var mot FZ:s regler att beskylla eller generalisera i trådar. Jag har sett många sådana inlägg genom åren som inte modererats bort. Bättre då att inte tillåta någon till att uttrycka några politiska ståndpunkter i forumet helt och hållet.

Precis som det diskuterats tidigare i tråden är inget svart eller vitt. Men generellt sett är generaliseringar och beskyllningar jättedåligt i diskussionssammanhang. Och ju mer laddat ett ämne är desto mindre marginaler finns det.


signatur
Medlem
Skrivet av Paddington:

En extremt dålig idé. Anonymitet möjliggör för människor att skriva vad de verkligen tycker/tänker/känner. Att efterfråga identifiering är detsamma som att vilja tysta åsikter som inte överensstämmer med etablissemangets. Människor ska lära sig hantera otrevliga kommentarer på nätet, inte ägna sig åt att tysta åsiktsmotståndare eller underlätta åsiktsregistrering. Tacka gudarna för Flashback. De som ogillar flashback ogillar åsiktsfrihet.

Jag visste inte att det var mot FZ:s regler att beskylla eller generalisera i trådar. Jag har sett många sådana inlägg genom åren som inte modererats bort. Bättre då att inte tillåta någon till att uttrycka några politiska ståndpunkter i forumet helt och hållet.

Det är inte emot reglerna men det modereras kraftigt beroende på vilka beskyllningar och generaliseringar som görs. FZ, som så många andra svenska forum, lutar ganska mycket åt vänster Det är ingen hemlighet skulle jag tro så skulle bli förvånad om någon skulle vilja bråka om det...

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av Cane:

Vet inte om jag håller med om att FZ skulle bättre. Kanske användarna i sig men verkligen inte skribenterna som ofta skriver politiska bait artiklar och sedan tar bort kommentarer som inte håller med deras världsbild.

Visst det är inte närheten av vissa andra sajter men jag skulle inte vilja säga att det är opolitiskt eller politiskt neutralt

”Ofta skriver politiska bait-artiklar”.

😜

Skrivet av Jiminy:

Det är inte emot reglerna men det modereras kraftigt beroende på vilka beskyllningar och generaliseringar som görs. FZ, som så många andra svenska forum, lutar ganska mycket åt vänster Det är ingen hemlighet skulle jag tro så skulle bli förvånad om någon skulle vilja bråka om det...

😘

(Alltid intressant när redaktionen påstås luta åt en politisk riktning när vi enbart försöker hålla bra stämning i forumet. Om man då tycker att modereringen har en politisk färg borde det tyda på att den motsatta falangen inte kan bete sig.)


signatur
Skägg.
10 Chambers

Ironin i att en tråd om att allt blir politik då blir det politik.


signatur
Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Ironin i att en tråd om att allt blir politik då blir det politik.

Tänkte på det med. Ursäkta mig. Var egentligen onödigt av mig att ta upp det jag tog upp i den här tråden.

Skriv svar