Den sämsta bosstriden du upplevt?

Skribent
Den sämsta bosstriden du upplevt?

Pillade lite på Metal Gear Solid V härom dagen, som har några riktigt bra bosstrider (även om de inte kommer i närheten av de bästa i de tidigare spelen i serien), och började tänka på vilka riktigt dåliga bosstrider vi tvingats genomleva under årens lopp.

Det kan vara för att de helt enkelt var tråkiga, alldeles för lätta eller bara kändes märkliga.

Mina egna tankar dras ofrånkomligen till Deus Ex: Human Revolution, och främst till fighten med "The Bull", som man fick otroliga problem med om man primärt lirat med stealth som fokus. Det tedde sig otroligt märkligt att de uppmuntrar spelarna att lira som de vill och sedan slänger en boss i deras väg som nästan kräver att man speccat sig i en viss riktning.

Den andra riktigt dåliga bossen är från Final Fantasy IX. Det är visserligen gammalt, men jag kör en spoiler-tag ändå. Glöm inte att göra detsamma om ni tror att era bidrag kan spoila något, främst om det är ett nyare spel.

Mall: [spoiler]Skriv din text här och ta bort det extra i:et från spoiler.[/spoiiler]

Sista bossen, Necron, är verkligen helt värdelös eftersom han kommer från ingenstans och ska vara fokus för spelets kulmen. Jag köper det inte. Varför slänga in honom när man spenderat hela spelet med att jaga Kuja?

Medlem

Alla bossar som jag besegrar på första försöket trillar in i denna kategori direkt.


signatur

I'm like you, I have no name.

Skribent
Skrivet av Dohman:

Alla bossar som jag besegrar på första försöket trillar in i denna kategori direkt.

Damn, hårda tag asså. Brukar du lira allt på Hard direkt?

Medlem

bed of chaos (dark souls)

cool boss rent lore-mässigt. katastrofalt utförande, så pass att miyazaki (pappa ds) ångrar det.

Citat:

I've already talked about quite a few aspects of the game I'm not entirely happy with, but I'd have to say that my greatest regret is the Bed of Chaos. The artists and designers worked extremely hard and came up with some fantastic ideas, but it exposed a real problem in our production method.

Medlem
Skrivet av Jonny Myrén:

Damn, hårda tag asså. Brukar du lira allt på Hard direkt?

Faktiskt, ja. Hand på hjärtat: tänk på dina mest minnesvärda bossar i ditt liv, besegrade du någon av dem på första försöket?


signatur

I'm like you, I have no name.

Medlem

En boss i Undertale. Shit vad besviken jag blev

Mettaton Neo, en av de sista bossarna och dör på ett slag, fanns ingen battle trots häftig sprite och musk


signatur

What I have shown you is reality. What you remember, that is the illusion.

Medlem

Första bossen i Starbound.

Var som resten av spelet en besvikelse i pixlar.

Medlem

Efter lite betänketid så kan jag komma på ett spel: Kingdom Hearts III. Jag älskade alltid spelseriens bossar, men de hade gjort KHIII något enormt barnvänligt så att man kunde använda en massa gimmickgrejer och bara button-masha i princip. De släppte ju ett DLC senare dedikerat svåra bossar, säger nog en hel del om vilken kritik de fått.


signatur

I'm like you, I have no name.

Medlem

Bed of Chaos, som flera i tråden redan nämnt

Ser man till nyare spel skulle jag även slänga in sista bossen i Quantum Break.

Något jag annars stör mig på enormt när det kommer till bossar är när man enkelt sopar mattan med en boss, bara för att i nästa cutscene vara besegrad AV bossen. Sådant gillar jag verkligen inte.


signatur

Processor: Intel Core i7 13700kf
Grafikkort: Palit GeForce RTX 4080 GameRock 16GB
RAM: 32 GB DDR5 6000mhz CL36
Högtalare: Sonos Arc, Sub Mini + 2 Sonos Era 300
VR: Meta Quest Pro + Link-kabel + bHaptics Tactsuit x16

Skribent
Skrivet av Dohman:

Faktiskt, ja. Hand på hjärtat: tänk på dina mest minnesvärda bossar i ditt liv, besegrade du någon av dem på första försöket?

Någon knäckte jag nog på första försöket, men generellt sett har du absolut rätt Om man inte ställer sig upp med ett "Yes!" och pumpar med näven i luften så var nog bosstriden inte särskilt minnesvärd.

Medlem
Skrivet av quadratis:

bed of chaos (dark souls)

cool boss rent lore-mässigt. katastrofalt utförande, så pass att miyazaki (pappa ds) ångrar det.

Håller fullständigt med, fan vad jag avskyr den "fighten"... Har inte lirat Demon's Souls men har hört att Dragon God är av liknande kaliber. Ska bli intressant att se hur mycket det ändras om det nu ändras när remaken släpps.

Medlem

Det finns en typ av bosstrider som jag verkligen inte gillar. Det är när jag dör och ska försöka igen men tvingas då att titta på en lång cutscene som inte går att avbryta, vilket jag måste göra om och om igen varje nytt försök. Jösses vad jag inte gillar sånt. Ännu värre om bossen dessutom är allmänt trist.

Ett exempel: dump truck-bossen i Kane & Lynch: Dead Men.

Trist boss? Check.
Lång cutscene som inte går att avbryta? Check.
Blev jag smått galen på denna cutscene? Check! 😂

Medlem
Skrivet av Dohman:

Alla bossar som jag besegrar på första försöket trillar in i denna kategori direkt.

Är det för du är dålig på spel? Fruktansvärt många bossar skulle utifrån mig vara skitdåliga för jag klarade av dom på första försöket, men så är verkligen inte fallet. Många bossar är väldigt roliga även fast jag klarar dom på första försöket.

Medlem

Deus Ex: Human Revolution ligger högt upp på listan. Tack och lov var de smarta nog att fixa det med en patch.


signatur

"It is by caffeine alone I set my mind in motion. It is by the beans of Java that thoughts acquire speed, the hands acquire shakes, the shakes become a warning. It is by caffeine alone I set my mind in motion."

Medlem

Helikopter-bossen i slutet av Division. Ett stort antiklimax.

Medlem

Lazarević is Uncharted 2. Ett jävlarns springa runt runt och börja om från stage 1 varje gång man dog. Helfestligt.


signatur

Besök Patch Is Online för väldigt svala spelrecensioner.

Medlem
Skrivet av Jonny Myrén:

Någon knäckte jag nog på första försöket, men generellt sett har du absolut rätt Om man inte ställer sig upp med ett "Yes!" och pumpar med näven i luften så var nog bosstriden inte särskilt minnesvärd.

Hahaha. O, ja. Älskar det, man jublar på ett sådant sätt som man inte vill att någon annan ska få se. (Cuphead jag ser dig)

Skrivet av Nemo:

Ett exempel: dump truck-bossen i Kane & Lynch: Dead Men.

Ett annat exempel: Riku II i Kingdom Hearts 1, PS2-originalet. Gaaaah. Kollade nu på YouTube, cutscenen är två och halv minuter lång!

Skrivet av Rakoon:

Är det för du är dålig på spel? Fruktansvärt många bossar skulle utifrån mig vara skitdåliga för jag klarade av dom på första försöket, men så är verkligen inte fallet. Många bossar är väldigt roliga även fast jag klarar dom på första försöket.

Jag förstår inte riktigt din logik, hur kan jag vara för dålig när jag spöar en boss på första försöket? Det är klart att det finns roliga första försöket-bossar, annars hade jag knappast spelat spel, men rent generellt brukar jag dra en suck när jag knappast behöver parera, memorera attack-patterns, använda potions eller något sånt.


signatur

I'm like you, I have no name.

Medlem

Doom 3 , ett fantastisk spel på många sätt men slutbossen är löjligt lätt, även på Nightmare, resten av spelet var dock ingen lek på NM

Medlem

Kommer spontant att tänka på Radec i Killzone 2, sista fighten vid Visari palatset.

Körde hela vägen på Normal svårighetsgrad, men väl på sista bossen var det som att det sköt upp på nightmare.

Hela striden fram till honom tog typ en halvtimme, med horder och åter horder av gubbar att skjuta, för att sedan dö på Bossen och skickas tillbaka till början. Då var man tvungen att mölja ner alla dessa gubbar i någon halvtimme igen innan nästa försök.

Givetvis gick det inte att justera ner svårighetsgraden på sista fighten, så efter att jag och en kompis turades om och försökte i en dag så tog jag bort spelet och kollade slutet på Youtube.


signatur

🖥️ Sony Bravia KDL49-WD753| 🎮 PS4 Slim 1TB CUH-2216b| 🔊 Sony HT-CT180 Soundbar

Medlem

Vet inte om jag kan komma på nån specifik boss som är den absolut sämsta, men några tråkiga är Ganon i första Zelda (jaja, jag vet att spelet är gammalt men han är den sämsta bossen i spelet), och en relativt ny boss att möta för mig som var sen på bollen, är slutbossen i första Borderlands. Några granater i truten och sen var han bortblåst.

Får inte glömma slutbossen i Uncharted-spelet till Vitan. Ett quick time event som var ett extremt antiklimax på ett annars bra spel

Medlem

Är genuint nyfiken på varför folk anser Bed of Chaos vara så dålig. Jag är ytterst medelmåttig på spel och väldigt bra på att ge upp och lägga ner när jag fastnar. Som referens har jag tagit mig igenom DS1,DS2 och DS3 samt BB var sin gång efter mycket möda och stort besvär. Klarade inte ut Gael i DS3 DLCn och klarade aldrig av Sekiro så jag är absolut ingen bra spelare när det kommer till den här genren.

Bed of Chaos tog jag mig igenom på första försöket när jag spelade igenom DS1 trots att jag var helt oförberedd på vad som komma skulle. Vill minnas att man skuttade runt lite för att undvika attacker och sen slog på lysande bollar eller något liknande på varje sida bara. Mitt enda minne är väl egentligen att den skiljer sig från spelets andra bossar genom att den inte på samma sätt går att tanka, dodgea eller parera. Är det detta som gör bossen dålig, att man inte med ren skicklighet kan ta sig an den, eller är det att den är tråkig eller är attackerna väldigt random och jag hade RNGsus på min sida när jag spelade?

Barthandelus (first enconter) - Final Fantasy XIII. Det här aset:

Får kanske skylla mig själv att jag inte som utnyttjade spelets klasser så som det var tänkt (vilket jag tycker är bs, man ska kunna skapa vilket uppsättning man vill av karaktärerna och ändå kunna klara av spelet någorlunda "enkelt").
Problemet var inte att bossen var omöjlig utan att jag utdela så svaga attacker, att bossen tog en halvtimme att klara. Lägg där på stressen att man får game over om partyledaren dör (fantastisk speldesign för övrigt...) så har vi kanske den värsta halvtimmen jag upplevt i ett spel.

Designen sen, vad i helvete?

Genomled skiten för 7 år sedan och det är fortfarande det första jag tänker på när frågan ställs.


signatur

Through smoke and fire and shot and shell and to the very walls of hell, But we shall stand and we shall stay. Over the hills and far away.

Medlem
Skrivet av Dohman:

Hahaha. O, ja. Älskar det, man jublar på ett sådant sätt som man inte vill att någon annan ska få se. (Cuphead jag ser dig)

Ett annat exempel: Riku II i Kingdom Hearts 1, PS2-originalet. Gaaaah. Kollade nu på YouTube, cutscenen är två och halv minuter lång!

Jag förstår inte riktigt din logik, hur kan jag vara för dålig när jag spöar en boss på första försöket? Det är klart att det finns roliga första försöket-bossar, annars hade jag knappast spelat spel, men rent generellt brukar jag dra en suck när jag knappast behöver parera, memorera attack-patterns, använda potions eller något sånt.

Du som var lite otydlig, förstod verkligen inte vad du menade med ditt första inlägg. Du kan klara en boss även fast du behöver memorera attack-patterns, använda pots eller annan taktik på första försöket också? eller brukar du springa in och spamma attack och dö för sedan tänka wow vilken bra boss ja kunde inte bara springa och spamma vänsterklick för döda honom.

Medlem

Sista draken i Skyrim. Inte ens den var scriptad eller på något sätt given mer kärlek än en random genererad drake.

Var skit hypad för den fighten, slutar med att man står bakom en klippa i en speciell vinkel där jag kunde kasta magi men draken inte attackera mig, stod och klickade musen i två minuter sen vad det över... (jag tycker i övrigt Skryim kan vara det mest överhypade spel någonsin)

Medlem

Sista bossen i Remnant from ashes.. Lat boss design och tråkig


signatur

The spiders won,t find us here.

Inaktiv

Sista bossen i Metroid Prime. Alldeles, alldeles för lång jäkla slutstrid.

Medlem

Bossar är inte bra över huvud taget, har aldrig gillat bossar. Jävla fuskare med antingen massor av hälsa eller osårbarhetssekvenser och annat trams, låt mig skjuta er i huvudet så att jag kan gå vidare med spelet och mitt liv.

Jo vänta, "Pagan Min" i Far Cry 4, för han slipper jag slåss mot över huvud taget. En bra boss.


signatur

Skippy R.I.P. 17/7 2006

Medlem

Sista striden i Wolfenstein new collosus var fan mig svårt på svåraste. Så pass att jag sänkte svårighetsgraden med ett snäpp och klarade striden då.

Sedan första Deus ex av dom nya dvs. första bossen där var fan så jäkla svår! Inte kände man sig duktig när en glitch gjorde att man klarade bossen.

Medlem
Skrivet av SkullJoke:

Sista bossen i Remnant from ashes.. Lat boss design och tråkig

Första jag kom och tänka på också.

Annars skulle jag säga alla bossar i alla Nintendo-spel. De är så barnsligt lätta så det är inte ens roligt att möta dem.

Medlem

Oj, finns nästan för mycket att välja på, men jag håller med den som skrev att alla bossar man klarar på första försöket är dåliga. Behöver vara svårt för att en vinnarkänsla ska infinna sig. De bästa bossarna är de som är svåra men inte känns orättvisa. Första rundan på Normal i Devil May Cry 5 imponerade inte bossarna jättemycket på mig, men när jag hade jobbat mig upp till svåraste svårighetsgraden och man verkligen behövde nöta olika strategier för varje boss ändrade jag helt min uppfattning och tycker det är fantastiska bossar.
Men som sagt, för enkla bossar suger. I actionspel där man känner att man kan döda bossen utan att ens bry sig om att dodga attacker, och i RPG spel där man direkt märker att bossens attacker aldrig är tillräckligt starka för att inte kunna healas upp direkt. Nemesis i RE3 remaken var tyvärr riktigt jävla dålig. Scriptad skit som knappt går att misslyckas på. Vanliga zombies är farligare. Nemesis i orginalet är en klumpig clusterfuck till fajt men lyckas ändå vara mer engagerande.

123
Skriv svar