Extra tid och frihet på veckodagar?

Medlem
Extra tid och frihet på veckodagar?

Vi är ett hushåll på 4 pers. En farsa och morsa med fulltidsstudier samt två pojkar i förskole- och lågstadieålder. Bortsett ifrån de vanliga hushållssysslorna (som är ganska massiva som en småbarnsförälder) så har vi extra aktiviteter som judo-träning och egen styrketräning, brädspel på skärmfria dagar (varannan dag) och egna hobbies. Därav är egentid eller familjetid guld under veckodagarna.

Så vad gör man ifall man vill ha en mindre stressfylld vecka och mer egentid? Svaret är två stycken ordentliga storkok på söndagar!

Idag har jag stått i köket mellan 10:00 till 12:30 och kokat till minst 4 timmar av extra frihet för kommande vecka! Det känns helt guld!

Resultat:
- En stekgryta med Köttfärsås och
- en ugnsform med Schweizerfärs

2 kilo nötfärs har förvandlats till frihet.

Detta gör att vi inte behöver laga lunchlådor och kan hoppa över flera kvällar med ineffektiv matlagning, onödigt disk och torka rent köket osv, säg att detta frigör åtminstone 45-60 minuter per dag!

Säg en timma extra per dag. Detta är en timma av guld som blir egentid och eller avkoppling som småbarnsförälder. På torsdag är det bara en bonus ifall det finns mat kvar, så är fredagslunchen redan lagad och klar!

P.S
Receptet till Schweizerfärs finns på sidan 1 i denna tråd!
#4023621


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Skägg.
10 Chambers

Man känner sig extra nöjd med sig själv när man får sånt i system, är själv väldigt dålig på det. Däremot veckohandlar vi, och har menyer, så att man slipper uppfinna hjulet varje dag på lågt blodsocker


signatur
Relik 📜

Kör precis samma taktik idag! Gjorde en köttfärssås på resterna från fredagstacosen vilket blev 4-5 matlådor. Sedan blir det en kycklinggryta senare som också den går rakt ned i lådorna.

Väl värt jobbet idag för att kunna äta vettigt under minst resten av veckan, utan kvällskaos! Eller ja, nåja, kvällskaos av DEN anledningen...


signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.

Medlem

Kul tråd!

Det finns så otroligt mycket som man kan vinna tid på om man bara är lite disciplinerad och planerar sina veckor och dagar lite. Veckohandla, storkok, planera sina ärenden, gå och lägga sig i tid osv.

Jag har chockerande många vuxna människor i min närhet som alltid gnäller över stress, men sen har noll struktur över sin vardag.

Inaktiv

Smart tråd!

Vi bor ju på landet så storhandla och liknande är ett måste för oss men annars så spelar vi på våra styrkor helt enkelt. Hon gillar och är grym på att laga mat medan jag är den som städar och hållet allting ship shape.

Men sen gör vi mycket annat själva som många betalar pengar för, lagar det som går sönder, odlar mycket själva, rör oss mycket i naturen etc. Det tar ju en del tid men vi försöker ta med vår dotter där det går och då blir det ändå en form av familjetid.

Medlem

Skaffa ej barn är ett annat populärt tips jag hört ofta.

Medlem
Skrivet av Jokobib_Bob:

Skaffa ej barn är ett annat populärt tips jag hört ofta.

Håller med. Leka lite med syskonbarnen sen får det räcka. 🙂

Medlem

Är förvånad över hur få som lagar storkok. Hur lämpligt som helst. Brukar spendera runt 4-5 timmar vissa helger och göra storkok på några rätter. Äta en portion och frysa in resten. Gör detta några helger med olika maträtter och man kan ha matlådor några veckor framåt utan att tillaga ny mat.

Om man blir less på maten i frysen en dag, så kan man göra mat en vardag också såklart. Men skönt att slippa laga mat varje dag. Det blir man less på.

Medlem

Inte skaffa barn eller studera/jobba. Bli uteliggare eller gå på bidrag. Finns inget annat svar, tyvärr.

Medlem

Storhandla via nätet, hämta i butiken. Köp en slowcooker och laga maten medan du sover. Bara där har man sparat många timmar per vecka.


signatur

If You Have an Idea that You Genuinely Think is Good, Don't Let Some Idiot Talk You Out of It.

Medlem

Storkok suger. Jag förstår inte folk som äter köttfärssås 4ggr samma vecka. Jag vägrar äta samma måltid oftare än varannan vecka. Men jag håller med Belfry, slowcooker är the big thing. Då är maten klar när man kommer hem och är hungrig. Färdig matkasse är bra också. Det har sparat oss massor med tid.

Sedan vill jag varna alla som som går i tankarna på att skaffa barn. Ni fattar inte vad ni ger er in på, då hade ni aldrig haft de tankarna...

Medlem
Skrivet av maq777:

Storkok suger. Jag förstår inte folk som äter köttfärssås 4ggr samma vecka. Jag vägrar äta samma måltid oftare än varannan vecka. Men jag håller med Belfry, slowcooker är the big thing. Då är maten klar när man kommer hem och är hungrig. Färdig matkasse är bra också. Det har sparat oss massor med tid.

Sedan vill jag varna alla som som går i tankarna på att skaffa barn. Ni fattar inte vad ni ger er in på, då hade ni aldrig haft de tankarna...

Jag gör storkok och äter samma maträtt max två gånger per vecka. Äter två maträtter/matlådor per dag. Om man använder frysen så kan man göra storkok och ändä äta rejält varierat!

Gjorde förra helgen köttfärsås. Blev totalt 15 matlådor med pasta som bas i några, och kokta skivade morötter i dom andra. Håller utan problem tre månader i frysen. Fem köttfärssåsrätter per månad är inte farligt mycket.

Blir såklart svårare om man har en liten frys och samtidigt är en hel familj. Då lär inte platsen räcka till för att äta varierat med storkok.

Sen om man har orken och lusten att laga mat, så visst gör det. Alltid godare nylagat. Men jag är för slö att göra det. Kommer tappa matlagarglädjen om jag får laga mat varje dag.

1
Skriv svar