Medlem

Jag är inte färdig med väldigt många spel ifrån 2014-2016 ännu. De är ganska billiga idag. Jag spelade ut Death Stranding och Bloodborne i somras... Och det släpps fem till tio intressanta spel för varje jag klarar ut. I den här takten kommer jag in på att kunna köpa spel släppta 2020 om kanske 6-8 år ifrån nu.

Nuvarande mål är att spela igenom The Witcher 3,
sen ska jag nog låna Nioh 2 av en polare. Möjligtvis Samurajliret Ghost of Tsushima.

Köper jag något nytt är min smärtgräns ca. 200 kr, om det inte är årets spel såsom Death Stranding. Det är föresten det enda spel tillsammans med Dragon Quests Builders 2, som jag förbokat på 5 års tid. Köper jag ett spel för över 600 kr det i 95% av fallen en present till mina eller brorsans ungar.

Min årliga utgifter på spel är uppskattningsvis 800-1600 kr... och då har vi ett berg av bra spel att spela igenom. Sonen kör just nu DragonQuest Builders 2, som han fixade Platinum i förra hösten. Han har långt över 200 timmar i det spelet.


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Medlem
Skrivet av Saltanötter:

Inte för att vara dryg.. men 2900 timmar är 8 timmars spelande, varje dag, i ett helt år! Lägg därtill 8 timmar sömn och 8 timmar jobb/skola per dag... hur hinner du med livet?

Klart är dock att totalt 1050:- för 2900 timmar underhållning är ändå billigt.

Det är ingen dryg fråga, frågar man inget får man inget veta. Jag gillar inte att vara bland människor så isolerar mig i min lägenhet, har en personlighetsstörning så har inget socialt liv utanför gaming direkt. Sista jag umgicks med någon socialt på fritiden va någon gång förra året.

Medlem
Skrivet av DrDoom:

Nej spel är inte dyra. Snes-spel kunde kosta upp till 899kr (Donkey Kong Country) på sin tid. Dvs dyrare än spel idag. Jämför inflation på det + hur mkt dyrare det är göra spel idag.
Och att efter ett par månader kan man ofta få spelen för halva priset.

Skulle precis skriva det! Har kvar mitt Donkey Kong Country med prislappen kvar. Inte undra på att man inte fick så många spel när man var liten.


signatur

IDKFA

Medlem
Skrivet av akaLuckyEye:

Det är ingen dryg fråga, frågar man inget får man inget veta. Jag gillar inte att vara bland människor så isolerar mig i min lägenhet, har en personlighetsstörning så har inget socialt liv utanför gaming direkt. Sista jag umgicks med någon socialt på fritiden va någon gång förra året.

Tråkigt att höra, då är ju underhållning än mer värdefullt i denna form. Tur att det går att konversera med folk utan att träffas nuförtiden.

Medlem
Skrivet av Saltanötter:

Tråkigt att höra, då är ju underhållning än mer värdefullt i denna form. Tur att det går att konversera med folk utan att träffas nuförtiden.

Ja, jag hade tur att jag föddes i den här tidsåldern. ^^

Medlem

För mig är spel i princip gratis eftersom jag endast köper på tradera och säljer dem direkt för samma pris efter att jag klarat ut dem/tröttnat.

Medlem
Skrivet av Fiigaro:

Köper aldrig nya spel vid release om det inte är något jag VERKLIGEN vill ha. Vänta några månader så kommer priset sjunka några 100 lappar.

Finns även ett väldigt stort bibliotek med äldre/indie spel som är mycket billigare eller gratis som kan vara värt att spendera tid på.

Tycker själv inte spel är så dyrt om man tänker på teknologin bakom det och hur mycket skoj man får. Jag föredrar även spel som har väldigt mycket content. Jag la ganska mycket pengar på WoW när jag var yngre och jag ångrar det inte för WoW gav mig så mycket tillbaka även fast om jag inte spelar det längre.

Fattar inte varför du förbokar? Varsågod du får tex ett skin som inte är unikt och kanske ett digitalt soundtrack som ändå går att hitta online eller något annat skit. Att folk fortfarande förbokar spel i denna tid är verkligen ett mysterium för mig.

Jag håller med och det har alltid varit ett mysterium med förbokningar för mig också. Vissa vill vara först helt enkelt och betalar för det, det är vad det handlar om tror jag. Alla vet ju att man får billigare, ordentligt recenserade och hela spel om man väntar lite.
Samtidigt så behövs det ju att många betalar fullpris, annars så blir det inte lika mycket pengar till spelmakare och i förlängningen inte fler och bättre spel. Spel var ju inte billigare förr ens på super nintendo-tiden.


signatur

Har jag drabbats av PMA? Positiv Mental Attityd.

Medlem

Förbokningar begriper jag mig i vanliga fall heller inte på. Jag menar, folk som förbokar typ Anthem, allvarligt? Anthem? Det senaste spelet jag själv förbokade var Zelda: Ocarina of Time.

It's not a lake, it's an ocean

Detta är från en speltidning från 1995.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

FM-guru
F.d. Sisyr
Skrivet av Ruffles:

Detta är från en speltidning från 1995.

https://i.imgur.com/XqD9hzC.jpg

X-Men och Fatal Fury för 1600 spänn - som hittat!

Medlem

@Ruffles: NHL95 skulle kosta nästan 800 kr med dagens penningvärde, herre jävlar vilket rån. Eller kanske X-men för en tusenlapp.


signatur

If You Have an Idea that You Genuinely Think is Good, Don't Let Some Idiot Talk You Out of It.

Skrivet av Belfry:

@Ruffles: NHL95 skulle kosta nästan 800 kr med dagens penningvärde, herre jävlar vilket rån. Eller kanske X-men för en tusenlapp.

Tycker jag inte att du ska klaga på NHL '95 här. Det har jag många trevliga minnen från.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem

På tal om dyra spel:
https://imgur.com/a/T3hiM0B

Försöker Microsoft öka attraktiviteten på Game Pass?

It's not a lake, it's an ocean

Tuff E'Nuff för 399 är ju rena rean. "Gammalt men bra".


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem

Spel och annan digital underhållning har väl aldrig varit billigare om man bara är lite strategisk med sina inköp.

Spel sjunker ganska snabbt i pris och det är ju ofta rea och grejer på onlinebutikerna.

Varför förhandsboka eller köpa spel på releasen? I vissa fall förstår jag det, men jag förstår mig inte på folk som har enorma backlogs men ändå väljer att fortsätta köpa mängder med nya spel.

Medlem
Skrivet av noyart:

Personligen tycker jag att man också måste tänka på om det är bra timmars underhållning eller ej. Tycker det är lite skumt när man pratar mycket om hur många timmar ett spel är, men inte hur många timmar bra underhållning det handlar om. Ett spel som är 20 timmar, men du spenderar mycket av den tiden på ta dig mellan questen/uppdragen.

Sen mycket granding nu för tiden för låsa upp eller samla på sig ingame currency o grejer för låsa upp. Förlänger spel tiden otroligt mycket också.

Tycker verkligen att du har en poäng här, många spel är onödigt långa. Dock anser jag att antal ”underhållande timmar” ändå är fler än i spel från 90-talet.

Medlem
Skrivet av N0S4A2:

Spel och annan digital underhållning har väl aldrig varit billigare om man bara är lite strategisk med sina inköp.

Spel sjunker ganska snabbt i pris och det är ju ofta rea och grejer på onlinebutikerna.

Varför förhandsboka eller köpa spel på releasen? I vissa fall förstår jag det, men jag förstår mig inte på folk som har enorma backlogs men ändå väljer att fortsätta köpa mängder med nya spel.

Strategin för digitalt är ju i grunden bedräglig, listpriset sätts högt och håller sig där i decennier.
Flash sales ser till att spelet kommer in på topplistan och när det sedan ger klick så är priset högt igen.

Visst, är man strategisk i sina inköp väntar man in en rea och lägger ännu ett ospelat spel till sin backlog,
men frågan är om inte spel är lite nöjeskonsumtion där någon uttråkad en fredags kväll öppnar shop'en och köper något.

När möjligheten att köpa fysiskt försvinner inser man att priserna inte alls sjunker för det finns inga incitament att 'rensa lagret och göra plats för annat' digitalt utan bara den oändligt pågående dansen mellan fullpris och 'wow, rea 50% kanske köpläge'

Det bästa köpläget är nog den inledande flash-salen eller om man är personen som köper ett spel för att spela omgående.

Det är ju lite tråkigt att man som konsument är fullständigt AI-analyserad och förutsägbar ner till individnivå,
så man får väl hoppas att ens etikett till slut blir 'hopplös snåljåp' och att algoritmerna då ger mig galna lågpriser så att de åtminstone kan klämma ur en svårflörtad tia ur min plånbok.

123
Skriv svar