Apple har tagit bort Epics utvecklarkonto i App Store

Medlem
Skrivet av Ender:

[...]

Tycker det låter långt rimligare än 30% också, men jag har ju ingen aning om hur mycket Apple och Google redan investerat i sina plattformar eller vad underhåll av dessa kostar. Därför ställer jag mig rätt ödmjuk till rätten att kräva ett annat pris än det som är satt. [...]

Jag tycker det kanske är lite väl naivt att ens spekulera om huruvida de intäkterna som Apple har från sin 30% av App Store-kakan på något vis täcker driftskostnader eller tidigare investerat kapital, när en snabb googling visar att de förra året fick in ca $15,000,000,000 efter de betalat ut 70%. Med tanke på att Apple i stort sett inte betalar skatt så är det rätt så bra med pengar.

Eftersom Apple är ett offentligt ägt företag så kan vi säkert också finna siffror om hur mycket det kostar att driva App Store, men om man antyder att kostnaderna på något vis ens är en bråkdel av 130,000,000,000 kr så får man leva med att folk skrattar åt en.

Medlem
Skrivet av eld:

Du är så arg över vad de gör med tidsexklusiva titlar att du gärna hade sett 70 / 30 revshare fortsätta så länge epic inte får som de vill.

Hurvida de vinner eller förlorar mot apple kommer inte påverka hur de kommer släppa eller betala för spel.

Jag ogillar att man betalar för att begränsa kunders möjlighet att handla där de önskar, ja. Alla som väljer att släppa sina spel på IOS, även Epic, är införstådda med villkoren innan de skriver på

Medlem

Jag blev irriterad när Epic startade med betala företag för exklusiva titlar. Men eftersom förstår jag samtidigt att någon måste utmana dom otroliga kostnader som ex. Apple och Steam har. Konkurrens är bra. Se bara på hur Unreal Engine har ändrats efter att Unity blev en riktig utmanare, helt plötsligt kunde Epic ändra kostnaden för indie utvecklare.
Nu är det inte konstigt att man väljer att skapa i UE för att sedan sälja exklusivt i Epic Store, de behöver nämligen inte betala alls för att sälja den i Epic Store, endast licens för UE.

Jag ser fram mot denna gigant fight Apple vs. Epic. Jag hoppas dock inte att Epic lyckas driva igenom att kunna ha en egen store i spelet, utan jag hoppas att man får Apple att ändra 30% vilket är alldeles för dyrt. Kanske ha en mer dynamisk prissättning, där man tar hänsyn till hur mycket man säljer.

Medlem
Skrivet av Rakoon:

Jag tycker Microsoft ska börja ta betalt av steam och epic för dom ska få installera sin programvara på windows. Microsoft har lagt ner så mycket pengar och tid på att skapa den plattformen.

haha jaföfan man måste ju alltid betala mafian för "protection" för att kunna driva verksamhet annars åker man på stryk.
men man kan ju alltid ta sina affärer någon annanstans xD

Medlem

Trots min iMac och min MacBook pro så står jag på Epic sida i denna fight.
Gillar mina datorer, men äckligare företag än Apple är svårt att hitta.
Hoppas detta biter dom i röven.


signatur

“All thinking people are atheists.”

oXo
Medlem

Om jag förstått det rätt så kan man inte ladda ner sina spel som man köpt då apple tagit bort epics utvecklarkonto, frågan är hur lång tid det tar innan arga konsumenter skickar in partsinlaga eller stämningsansökan som apple

Medlem
Skrivet av Pappa Zappa:

Här handlar det inte om att tro. I detta specifika fall talar fakta för sig själv till konsumentens klara fördel. I uppdateringen som utlöste det hela var Epics in-app betalnigsalternativ billigare än Apple-alternativet.

Apple= $9.99
Epic= $7.99

Mmm, dessutom tror jag att Epic skänker bort spel för att de gillar att göra folk glada, tomten förbereder sig redan för julafton och att jorden är platt. Det är ju också fakta.

Och apropå naiv...

Skrivet av Kyraal:

Jag tycker det kanske är lite väl naivt att ens spekulera om huruvida de intäkterna som Apple har från sin 30% av App Store-kakan på något vis täcker driftskostnader eller tidigare investerat kapital, när en snabb googling visar att de förra året fick in ca $15,000,000,000 efter de betalat ut 70%. Med tanke på att Apple i stort sett inte betalar skatt så är det rätt så bra med pengar.

Eftersom Apple är ett offentligt ägt företag så kan vi säkert också finna siffror om hur mycket det kostar att driva App Store, men om man antyder att kostnaderna på något vis ens är en bråkdel av 130,000,000,000 kr så får man leva med att folk skrattar åt en.

Så Apple och Google går med vinst, därför ska konsumenten välja själv vad den vill betala för deras produkter och tjänster? Det roliga är att många gärna kallar mig för kommunist när deras argument tar slut, ändå förstår t.o.m. jag att marknaden är öppen för dig som konsument att köpa en produkt från någon som säljer den billigare, eller motsvarande alternativ.
Ifall folk och företag slutar tillverka appar till dessa mega-företag så kommer de sänka sina priser.

Skratta på du.

Rätta mig sedan gärna ifall jag har fel, men dessa 30%...gäller inte det enbart på IAP? Visst, idag är det ju svårt att veta vad som är vad då styggelsen som är mikrotransaktioner är den egentliga betalningen för de sk. "free to play" apparna. Inte för att det egentligen spelar någon roll då principen är någorlunda den samma, men jag har sådan liten respekt för MT att jag gärna såg att det kostade utvecklarna de 30% då de redan kostar oss konsumenter 300% mer i egentligt värde.

eld
Medlem
Skrivet av Ender:

Självklart skulle alla utvecklare bli jätteglada ifall kostnaderna för att tjäna multum på Google och Apples mobila plattformar sjönk. 30% är mycket, men ingen är tvingad att utveckla produkter på den marknaden heller, och någonstans (trots att majoriteten bara är reklamfyllt MT-skräp) så är jag mest glad att vi idag har en mobil enhet där vi kan göra de saker vi kan.

PS. Jomen visst, Epic är stenrika...undrar hur mycket de redan dragit in på mobilmarknaden. Mycket vill ha mer va? Deras "göra vad de vill" är den enda förlusten för konsumenterna, inget annat.

Spel är inte bara kinesiska produkter med massa MTX, isåfall hade du inte varit här.
Det är inte tvång, men alternativet till dessa plattformar är att inte kunna sälja spelet alls.

30% är helt hittepå, den procenten kommer från innan digital försäljning fanns.

Skrivet av Ugly_Bob:

Jag ogillar att man betalar för att begränsa kunders möjlighet att handla där de önskar, ja. Alla som väljer att släppa sina spel på IOS, även Epic, är införstådda med villkoren innan de skriver på

Så tillräckligt mycket att du är okej med att 30% av kostnaden för spelet ska gå till butiken, okej.

Medlem

En bättre värld när apple slutar att existera.


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Medlem
Skrivet av eld:

Spel är inte bara kinesiska produkter med massa MTX, isåfall hade du inte varit här.
Det är inte tvång, men alternativet till dessa plattformar är att inte kunna sälja spelet alls.

30% är helt hittepå, den procenten kommer från innan digital försäljning fanns.

Så tillräckligt mycket att du är okej med att 30% av kostnaden för spelet ska gå till butiken, okej.

Vad hade hindrat Epic från att sälja spelen med lägre andel till sig själva och större till utvecklarna utan att påtvinga exklusiviteter? Det enda jag är emot är att ett företag betalar hundratals miljoner kronor för att begränsa kunders valfrihet

Medlem
Skrivet av WargH:

Hmm, det var ju nyligen en nyhet om hur en domare sagt att Apple INTE får blockera deras utvecklarverktyg för att andra företag inte skall ta skada av denna dispyt. Domstolstrots från Apple? Ni som förespråkar att Apple gör rätt som kastar ut Epic för de inte följer regler, borde ni inte vara emot att Apple i detta fall går emot ett domstolsbeslut? Om jag nu minns den tidigare nyheten korrekt, sitter på mobilen så orkar inte leta upp den och länka.

"The judge overseeing the Apple v. Epic battle has granted a temporary restraining order that will prevent Apple blocking Epic's access to development tools for the Unreal Engine. The judge will not prevent Apple from terminating the Epic Games developer account, which will prevent Fortnite from being updated until Epic complies with the ‌App Store‌ rules."
https://www.macrumors.com/2020/08/24/apple-epic-court-battle-...

Epic har som jag förstått det två konton för att undvika det här problemet. Ett är för unreal engine support, och det andra som nu är avstängt är det som Fortnite låg på.

eld
Medlem
Skrivet av Ugly_Bob:

Vad hade hindrat Epic från att sälja spelen med lägre andel till sig själva och större till utvecklarna utan att påtvinga exklusiviteter? Det enda jag är emot är att ett företag betalar hundratals miljoner kronor för att begränsa kunders valfrihet

De gör redan det, de tar bara sina 12% och låter utvecklarna ta 88%

Exklusiviteterna var en del av deras plan att kunna slå emot en plattform som steam som redan har ett så hårt grepp om pc-marknaden att det nästan är omöjligt för en ny plattform att slå sig in.

Det är så extremt att utvecklare hellre går efter 70% istället för de 88% de får på epic store.

Medlem
Skrivet av Vileoxe:

En bättre värld när apple slutar att existera.

nja, så långt behöver man nog inte gå, många bra innovationer hade nog inte funnits utan dom, tror fortfarande dom kan skapa fler.

smartphones t.ex hade nog inte alls sett ut som dom gör idag eller ens vart en grej utan dom.

Medlem

Jag är på Epic's sida. Tycker att 70% till utvecklarna och 30% till Apple är alldeles för mycket pengar till Apple. Epic tar ju betydligt mindre när dem säljer spel. Och det är precis det där skon klämmer. Epic lyckades ju med Steam att ändra, lite i alla fall, på sina säljnings villkor. Detta skadar inte Epic, inte i den mängd, ändå. Dem har PlayStation, Xbox, PC, Mobil (Android) redan. Apple får klara sig utan. Detta påminner om Minecraft till PC, Xbox, Android, Switch och PlayStation. Där Sony helt enkelt valde att behålla PlayStation utanför, vad var det, Bedrock update. Den som såg till att cross-play blev verklighet. På alla förutom PlayStation. Jag är lite osäker på om så är fortfarande fallet. Apple ligger ju redan efter alla andra Fortnite spelare. Snart ännu mer efter. Och så som Apple beter sig kommer det alltid att vara.

Medlem

@Ender: att du orkar, hälften verkar knappt veta vad det handlar om men har ändå en åsikt som är ”rätt” och den andra halvan kan jag inte kommentera utan att bli bannad.


signatur

Man mår bra av Apple produkter!

Medlem
Skrivet av DKvarn:

Följer man inte riktlinjerna så blir man av med sitt konto (vilket jag skrivit om innan som få har läst/förstår)

Det var värst att världen missförstått detta, eller dig.


signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1-ARM64/16/256GB], MacBook Pro 15" [Core i7/16/256GB], iOS: iPad Mini [128GB], iPhone 8 [64GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX 1660 Ti/32/512GB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Medlem
Skrivet av Rakoon:

Jag tycker Microsoft ska börja ta betalt av steam och epic för dom ska få installera sin programvara på windows. Microsoft har lagt ner så mycket pengar och tid på att skapa den plattformen.

LOL - skulle vara intressant att se vad all Apple-fanboyz och Steam-Fanboyz sa då!


signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1-ARM64/16/256GB], MacBook Pro 15" [Core i7/16/256GB], iOS: iPad Mini [128GB], iPhone 8 [64GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX 1660 Ti/32/512GB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

eld
Medlem
Skrivet av DKvarn:

@Ender: att du orkar, hälften verkar knappt veta vad det handlar om men har ändå en åsikt som är ”rätt” och den andra halvan kan jag inte kommentera utan att bli bannad.

Det finns inga lätta svar på detta, då hade apple direkt kunnat döda även unreal engine på iOS enligt deras TOS av bara anledningen att epic har brutit mot kontraktet.

Sen finns det ju även gränser på hur långt man kan dra "min hårdvara, min plattform, mina regler" så som många företag har fått uppleva i historien.

Medlem
Skrivet av JHGBaouns:

Jag blev irriterad när Epic startade med betala företag för exklusiva titlar.

Tycker också det är skit, men förstår inte varför inte lika många klagar på Sony och alla andra som gör precis samma sak (eller ännu mera).

Skrivet av JHGBaouns:

Men eftersom förstår jag samtidigt att någon måste utmana dom otroliga kostnader som ex. Apple och Steam har. Konkurrens är bra. Se bara på hur Unreal Engine har ändrats efter att Unity blev en riktig utmanare, helt plötsligt kunde Epic ändra kostnaden för indie utvecklare.
Nu är det inte konstigt att man väljer att skapa i UE för att sedan sälja exklusivt i Epic Store, de behöver nämligen inte betala alls för att sälja den i Epic Store, endast licens för UE.

Jag ser fram mot denna gigant fight Apple vs. Epic. Jag hoppas dock inte att Epic lyckas driva igenom att kunna ha en egen store i spelet, utan jag hoppas att man får Apple att ändra 30% vilket är alldeles för dyrt. Kanske ha en mer dynamisk prissättning, där man tar hänsyn till hur mycket man säljer.

Kan enbart instämma i ovan. Ett väldigt balanserat och rationellt inlägg (i mitt tycke).


signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1-ARM64/16/256GB], MacBook Pro 15" [Core i7/16/256GB], iOS: iPad Mini [128GB], iPhone 8 [64GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX 1660 Ti/32/512GB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Medlem
Skrivet av eld:

Det finns inga lätta svar på detta, då hade apple direkt kunnat döda även unreal engine på iOS enligt deras TOS av bara anledningen att epic har brutit mot kontraktet.

Sen finns det ju även gränser på hur långt man kan dra "min hårdvara, min plattform, mina regler" så som många företag har fått uppleva i historien.

Jag kan hålla med dig om att ingenting med det här är helt svartvitt. Under andra omständigheter hade jag kanske inte stått på den sidan som Apple och Google gör i det här fallet. Samtidigt rör inte det här livsavgörande saker som t ex läkemedelsföretag och deras förmåga att ta hutlöst betalt för patenterade mediciner. Jag avskyr vanligtvis stora företags girighet kring samhällsviktiga funktioner eller kring saker som påverkar människors liv på ett reellt sätt. Det här rör ju istället nöje...en slags lyxkonsumtion där reglerna är annorlunda.

Jag brukar tänka på Markus "Notch" Persson och Minecraft och liknande framgångssagor som bra exempel på hur det är helt ok att tjäna galet mycket pengar. Han skapade en simpel produkt som blev ofattbart populär och han tjänade miljarder. Är det någon som tycker det är ok att klaga på att Minecraft kostade en rund hundring för att han tjänade så mycket? Borde man som konsument kräva att spelet inte ska kosta mer än 20 kr istället?
Är det rätt att argumentera för att folk köpte det istället för andra spel och att det då blev orättvist för andra utvecklare?

Apple, Microsoft och Google har utvecklat/driver marknadsledare mobila OS (plattformar) vilket är en enorm vinst för alla på alla plan. Jag har ingen erfarenhet av de andras mobiler (jag fastnade för Apples produkter tidigt och trivs med dem) så jag vet inte riktigt hur deras affärsverksamhet ser ut på den punkten, men Apple är ju ett slutet system de själva utvecklat med allt från hårdvara till mjukvara. Varför skulle de inte själva få bestämma under vilka villkor tredjepartspartner ska få ta del av framgången?

Det här är liksom kärnan till varför jag anser att Epic gör fel i den här frågan, och på ett synnerligen fult sätt dessutom. Apple är stora, men det är en storhet de själva står för. Ifall någon annan vill ta del av de fantastiska möjligheter Apple och andra mobila plattformstillverkarna ha gett oss är det väl knappast för mycket begärt att de respekterar deras villkor och prissättningen för att göra det? Självklart får man ha åsikter om det, men med vilken rätt kan man bryta dem?

Medlem
Skrivet av Ender:

Mmm, dessutom tror jag att Epic skänker bort spel för att de gillar att göra folk glada, tomten förbereder sig redan för julafton och att jorden är platt. Det är ju också fakta.

För att använda dina egna ord:
Är det något slags...argument?

Nåväl, förutom att du dillar om jultomtar och platta planeter håller jag med dig till 100% om att A/E sammandrabbningen handlar om affärer. Stora pengar. Det ska spännas muskler och processas.
Det är inte i första hand konsumentservice Epic är ute efter det vore ett lönlöst sätt att driva företag på det tror jag också de flesta förstår utan förklaring.

Jag skrev tidigt i "förra" tråden om detta ämne:
" Epic vill själva ha maximal del av kakan utan att behöva dela med någon annan distributör."

Det är ett långsiktigt mål, på kort sikt kommer detta innebära ett stort tapp för Epic. I strategin ingår dock att rikta ljuset mot hur mycket Apple och Google tar av pengarna vid ett app-köp. Det handlar om att svartmåla för att kratta för sina egna affärer.
Men innan man kallar Epic för ett girigt konsumentfientligt företag som inte kan erbjuda någon vinst för den enskilde individen bör man ställa sig frågan vad en konsumentfördel är.
Billigare priser och tillgång till gratisspel ÄR gynnsamt för användaren, det går inte att förneka.
Det långsiktiga syftet med dessa fördelar är en helt annan och mycket större diskussion. I slutänden kanske en aggressiv taktik leder till konsumentfientliga resultat.

Apple själva är ju ett bra exempel på hur man taktiskt snärjer sina användarbas genom att låsa in sina användare i ett slutet system av produkter och tjänster med egen vinning som mål. Medvetet gör Apple det svårare för användaren att välja något annat än att stanna kvar. De går till och med så långt att de uppfinner egna skruvar och kräver dyra, begränsade licenser för att hindra oberoende reparatörer. Det om något framstår som ett konsumentfientligt tilltag. Både Apple och Epic vill göra affärer det kan man inte klandra dom för, olika strategier, samma mål.

KoP
Medlem

Allt som sätter käppar i hjulet för Fortnite är ett plus i min bok. ( ͡° ͜ʖ ͡°)

Medlem
Skrivet av eld:

Majoriteten av utvecklare är små utvecklare, en förändring av den antika 30 / 70 regeln skulle ge mer möjlighet för små utvecklare att överleva, och därmed mer spel åt konsumenterna.

Tycker man att det är något negativt så vet jag inte vad längre.

Alla argument verkar hänga på att epic ljuger och att de tänker nöja sig när de fått som de vill utan att någon annan ska få nyttja bättre revshare.

Epic är redan stenrika, de kan strunta i allt detta och göra vad de vill.

Jag tror du menar 80/20 regeln

https://sv.wikipedia.org/wiki/Paretoprincipen

Medlem

@Pappa Zappa: Då är du ju med på banan iallafall (uppåttumme). Det lät bara så naivt när du pekade på Epics prissättning i och utanför App Store som ett bevis för hur mycket vi spelare skulle gynnas av att Apple sänkte avgiften på IAP. Marknadens äldsta trick är ju ändå att lägga sig lågt i pris först för att vinna marknadsandelar och slå ut konkurrenter. Mediamarkt är ett bra exempel på det fulspelet. Nu ville ju dessutom Epic få fram en opinionspoäng, vilket gör priset än mer osannolikt i det långa loppet.

Gratisspelen har varit en smart strategi för att locka över folk till den egna plattformen, men det kostar naturligtvis multum. Skulle förmånerna finnas kvar ifall konkurrensen försvann kan man ju fråga sig. Själv tycket jag att "kampen om spelarna" mellan Epic och t ex Steam är skrattretande. Det hadlar bara om mjukvara, det är ju inte så att jag behöver en konsol för varje launcher direkt, mitt skrivbord har bara fler ikoner, inget mer.
Å andra sidan visar de senaste årens hårdvarusatsningar på marknaden, med VR och handkontroller mm, på att det antagligen inte kommer stanna på mjukvarusidan varefter företagen växer.

Nu är jag ju inte lika säker på att Apple "snärjer" och "låser" sin användarbas på sättet du beskriver. Min första iPhone var 4'an och redan då visste jag utan någon direkt efterforskning att man inte hade samma frihet med appar och användaranpassning som på Android. Kostnaderna för ett utvecklarkonto har väl inte heller varit en dold affär vad jag förstått? Att Apples produkter är svindyra för konsumenterna att köpa är ju ingen hemlighet, och man undrar verkligen hur pengarna man betalar verkligen står i relation till vad man får, men sett till vad jag faktiskt få så har jag ändå tyckt det var värt det.

Sidenote: Följer nyheterna om Nvidias kommande release av nästa generations grafikkort och ser att motsvarigheten till mitt GTX 1080 (dvs RTX 3080) förväntas kosta ca 14 000:- Jämför man med det så är kostnaderna för min mobil tyvärr helt rimliga.

eld
Medlem
Skrivet av Ender:

Jag kan hålla med dig om att ingenting med det här är helt svartvitt. Under andra omständigheter hade jag kanske inte stått på den sidan som Apple och Google gör i det här fallet. Samtidigt rör inte det här livsavgörande saker som t ex läkemedelsföretag och deras förmåga att ta hutlöst betalt för patenterade mediciner. Jag avskyr vanligtvis stora företags girighet kring samhällsviktiga funktioner eller kring saker som påverkar människors liv på ett reellt sätt. Det här rör ju istället nöje...en slags lyxkonsumtion där reglerna är annorlunda.

Fast en smartphone är ju både lyxkonsumption och livsnödvändighet i dagens samhälle, det är svårt att klara sig utan en idag.

Skrivet av Ender:

Jag brukar tänka på Markus "Notch" Persson och Minecraft och liknande framgångssagor som bra exempel på hur det är helt ok att tjäna galet mycket pengar. Han skapade en simpel produkt som blev ofattbart populär och han tjänade miljarder. Är det någon som tycker det är ok att klaga på att Minecraft kostade en rund hundring för att han tjänade så mycket? Borde man som konsument kräva att spelet inte ska kosta mer än 20 kr istället?
Är det rätt att argumentera för att folk köpte det istället för andra spel och att det då blev orättvist för andra utvecklare?

Microsoft har ju redan sitt tidigare "minecraft" i windows, som har stött på regler och lagar som bestämmer vad de får göra med sin plattform.

Minecraft må ha sålt bra men det är ingen plattform som låser ner dig i hur du köper och konsumerar din mjukvara. Folk har till och med släppt konkurerande produkter med samma typ av gameplay på exakt samma plattformar som minecraft finns på, och de har sålt bra de med.

Skrivet av Ender:

Apple, Microsoft och Google har utvecklat/driver marknadsledare mobila OS (plattformar) vilket är en enorm vinst för alla på alla plan. Jag har ingen erfarenhet av de andras mobiler (jag fastnade för Apples produkter tidigt och trivs med dem) så jag vet inte riktigt hur deras affärsverksamhet ser ut på den punkten, men Apple är ju ett slutet system de själva utvecklat med allt från hårdvara till mjukvara. Varför skulle de inte själva få bestämma under vilka villkor tredjepartspartner ska få ta del av framgången?

För att de nått en marknadsdominans som inte längre är liten, otroligt många har en iphone i västvärlden och försäljningen av mobil mjukvara visar att iphoneägare är starkast köpare.

Som utvecklare kan man inte välja bort platformen, den är för stark för att det ska vara ett val, där ligger problemet. Ingen kan släppa ett eget operativsystem till iphone, ingen kan släppa en egen digital butik.

Fråga dig själv, hur kan appstore dominera så starkt i västvärlden om apple bara har en minoritet av mobilmarknaden?

Skrivet av Ender:

Det här är liksom kärnan till varför jag anser att Epic gör fel i den här frågan, och på ett synnerligen fult sätt dessutom. Apple är stora, men det är en storhet de själva står för. Ifall någon annan vill ta del av de fantastiska möjligheter Apple och andra mobila plattformstillverkarna ha gett oss är det väl knappast för mycket begärt att de respekterar deras villkor och prissättningen för att göra det? Självklart får man ha åsikter om det, men med vilken rätt kan man bryta dem?

Åter igen, inte rätt eller fel, företag och privatpersoner har alltid rätten att utmana lagar, regler eller andra företag på dessa sätt och domstolen får klura ut hur det ska vara.

Mobiltelefoner har gått från att inte existera till att vara något livsviktigt på en väldigt kort tid, många lagar existerade innan dessa ens var en grej.

Medlem

@Ender: Nu har diskussionen gått så långt att jag inte kan kommentera på allt som sagts, men glöm inte att Apple inte längre bara är ett vanligt företag, de är ett företag med delvis monopol, så vi måste vara lite försiktiga när vi argumenterar i deras fördel att eftersom deras syfte är att tjäna pengar så ska de få lov att ta hur mycket betalt de vill för att maximera sina vinster. Det finns trots allt en anledning att företag, när de kommit till ett visst stadie, börjar reguleras, för det ligger inte i mänsklighetens fördel att ett fåtal företag har en såpass dominans av marknader, ekonomier, och därmed inflytande.

Så nej, det är inte uppenbart att Apple och Google ska få göra som de vill, och sätta priser som de vill, och dra upp användaravtal precis som de vill, bara för att de byggt upp allt själva. Tyvärr är världen såpass mer komplicerad och intrikat med konsekvenser till följd för att megakorporationer ska få göra som de vill. Det är inte bara dystopiska framtidsförfattare som hittar på scenarion till sina böcker, de är trots allt baserade på en möjlig verklighet.

Du är tveksam till att Apple försöker snärja in folk i sitt ekosystem, och jag tycker det är ännu ett exempel på naivitet (eller vad man vid det här laget ska kalla det) då det är en uppenbar strategi de har, och inte ens försöker gömma det.

Jag förstår att du inte verkar vilja hoppa till slutsatser, men det kommer en punkt när det, som jag tidigare sagt, bara verkar naivt och absurt att försvara utan att ha några personliga intressen i frågan.

Medlem
Skrivet av KoP:

Allt som sätter käppar i hjulet för Fortnite är ett plus i min bok. ( ͡° ͜ʖ ͡°)

Fast och andra sidan så är det bra att Fortnite finns för det är som ett dagis som håller alla jobbiga barn borta från bättre och viktigare spel

Medlem
Skrivet av tuckdragon:

nja, så långt behöver man nog inte gå, många bra innovationer hade nog inte funnits utan dom, tror fortfarande dom kan skapa fler.

smartphones t.ex hade nog inte alls sett ut som dom gör idag eller ens vart en grej utan dom.

https://youtu.be/4x8wTj-n33A

Apple dog med Steve Jobs. Det företaget har noll själ kvar.

Medlem
Skrivet av Ender:

Själv tycket jag att "kampen om spelarna" mellan Epic och t ex Steam är skrattretande. Det hadlar bara om mjukvara, det är ju inte så att jag behöver en konsol för varje launcher direkt, mitt skrivbord har bara fler ikoner, inget mer.

Det är inte riktigt sant för olika launchers har olika funktioner och dom ägs av olika företag. Så Om du behöver en specifik funktion en launcher har och en annan inte har det, alternativt att du inte vill stödja ett visst företag ekonomisk så spelar plattformen spelet levereras på roll.
Visst man kan tycka att folk överdriver om hur viktigt det är, men det är en skillnad på vad dom olika företagen erbjuder som man inte borde ignorera. Detta är inte bara Steam och Epic utan även Origin, Ubisoft, Bethesda och GOG som är dom första jag kommer på som ha egna launchers.

Medlem
Skrivet av Byssan:

Apple dog med Steve Jobs. Det företaget har noll själ kvar.

japp, för han gjorde ju allt helt själv.

123
Skriv svar