Idles är så mycket av det jag gillar med musik

Skägg.
10 Chambers
Idles är så mycket av det jag gillar med musik

Senaste veckorna har jag lyssnat på Idles som en besatt. Det har inte gått en dag utan minst en låt och ofta hela Joy as an Act of Resistance, albumet från 2018. Har konsumerat livespelningar på Youtube i samma takt som glass i sommarsol.

Herregud vad bra det är.

De kombinerar så mycket av det jag ofta uppskattar med musik. Starka känslor, minimalism, fart och fläkt samt såklart textsvarvande. Det är avskalat, enkelt utan att vara simpelt och direkt från hjärtat.

Jag upptäckte dem via NPR, en radiokanal som ofta levererar tokbra spelningar från deras kontor, men det mesta i live-väg jag har hittat är svinbra.


signatur
Medlem

Såg något klipp från Glastonbury 2019 med dem och undrade vad jag precis såg😅

Väldigt intresserad av hur nästa album som kommer den 25:e blir.

Medlem

Min första tanke var att det måste vara ett skämt. Alltså att dom driver. Men sedan efter att ha sett och lyssnat på filmen i länken så tyckte jag faktiskt inte att det var så dumt. Sköna melodier och ganska härligt i stort!


signatur

Niet.

Backloggens befriare

Hade jag sluppit se dem, så kanske. Stör mig rätt mycket att sångaren rör sig så mycket utan micken.


signatur

Ad hoc addendum

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av Thane:

Såg något klipp från Glastonbury 2019 med dem och undrade vad jag precis såg😅

Väldigt intresserad av hur nästa album som kommer den 25:e blir.

Haha, hade samma upplevelse med NPR-klippet. Sedan började de långsamt tugga sig in i mitt medvetande.

Skrivet av Theade:

Min första tanke var att det måste vara ett skämt. Alltså att dom driver. Men sedan efter att ha sett och lyssnat på filmen i länken så tyckte jag faktiskt inte att det var så dumt. Sköna melodier och ganska härligt i stort!

Så mycket hjärta!

Skrivet av keffkebab:

Hade jag sluppit se dem, så kanske. Stör mig rätt mycket att sångaren rör sig så mycket utan micken.

Haha!


signatur
Farornas Konung

@Carl Johansson-Sundelius: Detta var OK, du borde kolla upp Gogol Bordello.

Medlem

Även om jag har en väldigt insnöad musiksmak så uppskattar jag alltid musik där man verkligen ser att artisterna har kul ihop när dom spelar. Det gör oftast musiken så mycket bättre.
Ibland händer det att jag hittar något nytt och kul på YouTube som jag lyssnar på en stund.
Jag gillar musiken i detta. Dock inte så hype över sångaren Men det låter trevligt!

Just nu är jag inne i en tidig Gamma Ray fas. Som är en helt annan genre än detta. Men deras liveskiva Heading for the East från 1990 gör mig alltid på glatt humör

Medlem

Fort, vi har bara en kvart på oss att spela in videon innan ägarna kommer tillbaks från lunchen...

Lyssnar du på Captain Beefheart?

Medlem

Om du gillar IDLES så kolla även in banden ”Fontaines D.C” och ”Shame”. Mer av samma göttighet ungefär.


signatur

Det blir bara mer och mer data...

Medlem

Skön energi och en härlig mix mellan punk och progg!! (om man nu ska försöka definiera det)
+++++ för uppträdandet. Tack för tipset!

Backloggens befriare

Av någon anledning får den där videon mig att tänka på det här...

OBS! NSFW


signatur

Ad hoc addendum

Frilansare

Bra skit!
Coolt att de lånar lines från en av mina gamla favogrupper Symarip, och deras cover på Lee Hazlewoods "These boots are made for walking", odödliggjord av Nancy Sinatra.
"These boots are made for Stomping" har sedan hyllats av The Opressed med flera:)

FM-guru
F.d. Sisyr

Fan, fattade ingenting av rubriken först och trodde att Calle skulle vurma för idle-spel igen.

1
Skriv svar