Apple har tagit bort Epics utvecklarkonto i App Store

Medlem

Allt som sätter press på monopolen är bra i min bok, Både Microsoft, Apple, Sony och Steam tar väl sina 30% på allting. Pengar som hade kunnat gå till billigare spel eller mer pengar till utvecklarna, tjänsten som dessa företag tillhandahåller är knappast speciellt avancerad att den motiverar den avgiften, alla företag vill ju ha sin store nuförtiden eftersom det är sjukt inkomstbringande att ta procent på andras produkter.

Sen försöker epic lobba sin egen launcher och ta sin egen procent men den är väl iaf lägre och i slutändan kanske det kan leda till en sund konkurrens mellan platformarna/launchernas prisbild.

Medlem
Skrivet av Ender:

Är det något slags...argument?

Nyheten och debatten handlar om att Epic bryter reglerna för Apple och Googles butiker och försöker utmåla sig som hjältar i allmänhetens ögon. Jag förklarar varför jag anser att de gör fel och att jag snarare tror att de gör det av girighet än något annat glorifierat ändamål. Nu drog de dessutom på sig offerkoftan och tog till Twitter i ett pinsamt försök att vända opinionen.
Jag skulle kunna rikta gott om kritik åt både Apple och Google, vilket jag gjort tidigare, samt nämna att Fortnite är kul och UE ett grymt utvecklarverktyg, men är det relevant?

Nej, inte mer än ditt inlägg.

Självklart skulle alla utvecklare bli jätteglada ifall kostnaderna för att tjäna multum på Google och Apples mobila plattformar sjönk. 30% är mycket, men ingen är tvingad att utveckla produkter på den marknaden heller, och någonstans (trots att majoriteten bara är reklamfyllt MT-skräp) så är jag mest glad att vi idag har en mobil enhet där vi kan göra de saker vi kan.

PS. Jomen visst, Epic är stenrika...undrar hur mycket de redan dragit in på mobilmarknaden. Mycket vill ha mer va? Deras "göra vad de vill" är den enda förlusten för konsumenterna, inget annat.

" ingen är tvingad att utveckla produkter på den marknaden heller", det där håller jag inte med om alls. Vi har två företag som kontrollerar mer eller mindre hela världens mobilmarknad, där de tar 30% av ALLA försäljningar från saker de själva inte har gjort enbart för att de äger platformen content släpps på. Det är ju helt jävla galet.

Det var längesen detta var "ja, men Apple/Google har ju skapat dessa platformarna så de har rätt till 30% av kakan", det är numera ett världsmonopol utan dess like där INGEN kan konkurrera - och det är negativt för ALLA. Samma gäller Steam, och att Epic tar upp kampen genom att låsa spel inne i egna exklusiviteter är enda sättet för dom att bryta upp användarbasen på Steam och sätta press. Det hade liksom inte hänt så mycket ifall spelen släpps på båda platformarna.

Jag är i alla fall tacksam över att vi äntligen har en utvecklare med de ekonomiska musklerna att slåss mot monopolet inom gaming, men tiden får avgöra hur det utspelar sig och om Epic har något annat i agendan.

Medlem
Skrivet av ClockWise:

" ingen är tvingad att utveckla produkter på den marknaden heller", det där håller jag inte med om alls. Vi har två företag som kontrollerar mer eller mindre hela världens mobilmarknad, där de tar 30% av ALLA försäljningar från saker de själva inte har gjort enbart för att de äger platformen content släpps på. Det är ju helt jävla galet.

Fast stämmer det verkligen?
https://www.idc.com/promo/smartphone-market-share/vendor

Apple har 13,3% av marknaden. Samsung 21.2%
Sen så står det olika procent för flera andra aktörer. Men poängen är att det står inte att Google är resten av kakan, för android är en mer öppen plattform.
Du kan installera andra affärer i android, det är inte en stängd plattform på samma sätt som Apples är. Jag kan inte svara för hur det ser ut på Xiaomi och Huawei men på Samsung finns det åtminstone en Samsung store som är separat från Googles. Och där går det fortfarande att ladda ner fortnite vilket det inte gör på Google play. Jag gissar att dom kinesiska modellerna har liknande affärer för jag kan inte tänka mig att Google får 30% av alla Wechat transaktioner som görs, kan visserligen vara Wechat som har något slags undantag.

Det är ju också därför Epic inte stämmer Google för dom inte får ha sin egen affär, dom stämmer Google för dom hävdar Google stoppat Epic att göra deals med Oneplus och LG för att få fortnite förinstallerat på deras telefoner. Vad anledningen är där är svår att veta.
Men jag tror det är svårt för Epic att hävda att dom är låsta av två företag som har monopol när ena företaget bara har 13% av marknaden, och andra företagets plattform är öppen för att installera andra affärer.

Medlem
Skrivet av MammaMuu:

Fast stämmer det verkligen?
https://www.idc.com/promo/smartphone-market-share/vendor

Apple har 13,3% av marknaden. Samsung 21.2%
Sen så står det olika procent för flera andra aktörer. Men poängen är att det står inte att Google är resten av kakan, för android är en mer öppen plattform.
Du kan installera andra affärer i android, det är inte en stängd plattform på samma sätt som Apples är. Jag kan inte svara för hur det ser ut på Xiaomi och Huawei men på Samsung finns det åtminstone en Samsung store som är separat från Googles. Och där går det fortfarande att ladda ner fortnite vilket det inte gör på Google play. Jag gissar att dom kinesiska modellerna har liknande affärer för jag kan inte tänka mig att Google får 30% av alla Wechat transaktioner som görs, kan visserligen vara Wechat som har något slags undantag.

Det är ju också därför Epic inte stämmer Google för dom inte får ha sin egen affär, dom stämmer Google för dom hävdar Google stoppat Epic att göra deals med Oneplus och LG för att få fortnite förinstallerat på deras telefoner. Vad anledningen är där är svår att veta.
Men jag tror det är svårt för Epic att hävda att dom är låsta av två företag som har monopol när ena företaget bara har 13% av marknaden, och andra företagets plattform är öppen för att installera andra affärer.

https://gs.statcounter.com/os-market-share/mobile/worldwide

Medlem

@MammaMuu:

Du är fri att skapa ett eget mobil-OS, och egen appbutik, men i _praktiken_ så har vi ett duopol i form av iOS och Android. Dessa är de två system som helt dominerar mobilmarknaden, med både OS, men även sina egna appbutiker. Du kan sideloada, och använda andra appbutiker på Android, men i praktiken så måste du ha dina spel på Googles Playstore om du vill sälja, och överleva som spelutvecklare i längden.


signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1-ARM64/16/256GB], MacBook Pro 15" [Core i7/16/256GB], iOS: iPad Mini [128GB], iPhone 8 [64GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX 1660 Ti/32/512GB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Medlem

@tuckdragon: Jo fast som jag sa, i android kan du ladda din egen affär.

Skrivet av martinot:

@MammaMuu:

Du är fri att skapa ett eget mobil-OS, och egen appbutik, men i _praktiken_ så har vi ett duopol i form av iOS och Android. Dessa är de två system som helt dominerar mobilmarknaden, med både OS, men även sina egna appbutiker. Du kan sideloada, och använda andra appbutiker på Android, men i praktiken så måste du ha dina spel på Googles Playstore om du vill sälja, och överleva som spelutvecklare i längden.

Jag är med på vad du menar men det borde vara svårt att bygga ett rättsligt fall på vad man anser vara sanning i "praktiken"
Apple har monopol på sin plattform, men deras globala marknadsandelar är små.

Android har majoriteten av marknaden, men det är inte en låst plattform så du har möjlighet att lägga upp en egen affär eller ditt spel utanför Google play vilket Epic också har gjort.
Problemet dom stötte på var ju att många färre var beredda att ladda ner en app utanför Google play för appar utanför den butiken går inte igenom säkerhetskontrollen av Google. Det har ju inget med monopol att göra utan konsumentbeteende. Om folk inte vill ladda ner fler butiker för att ha på sin mobil så spelar det ju ingen roll om du som utvecklare gör det för att tjäna mer pengar. Därför kom dom tillbaka till Google play store igen, för dom måste insett att få 100% av intäkterna för det dom sålde var inte jämförbart med dom 70% dom fick från det dom sålde på Google play.

I det läget får man ju fråga sig ifall plattformsägarens procent faktiskt är värd priset? Dom har ju en kundbas som du vill komma åt, men dom är inte beredda att komma till dig. Någonstans så finns det en symbios där båda parterna borde vilja mötas, för som plattformsägare vill du ha stora populära spel på din plattform för, och som utvecklare vill du komma åt dom konsumenterna.
Epic hävdar att 30% är för mycket, trots att det är standard i branchen. Och det är självklart att dom som är på sidan som måste behöva betala 30% av sina intäkter vill att dom avgifterna är lägre. Men hur många vet vilka kostnader det är för plattformsägaren för att driva dessa tjänster? Kanske inte så höga för att motivera 30% men 0% är inte rätt heller.

Medlem
Skrivet av MammaMuu:

@tuckdragon: Jo fast som jag sa, i android kan du ladda din egen affär.

japp man kan, men hur många väljer realistiskt att göra det när 99% av alla appar är på playstore för att dom har marknads dominans via att deras store har varit den enda som varit förinstallerad från början?
skulle du även välja att släppa din store via deras store så folk enkelt skulle kunna hitta och ladda ner den så skulle dom ta 30% av din store.

Medlem

@tuckdragon: Fortnite borde vara tillräckligt stort för att folk skulle bry sig om att sideloada spelet. Jag såg instruktionerna Epic la upp när dom inte var på Google Playstore, det var inte direkt komplicerat.
Men eftersom dom valde att ändå komma tillbaka till Google så måste problemet för Epic vara att folk inte vill ladda ner saker utanför playstore även när dom kan. Och när spelet finns på både deras butik och playstore så är det väl självklart att folk väljer den på playstore. Den versionen är säkerhetskontrollerad. Det enda argumentet till varför man skulle göra det utanför playstore är för att Epic tjänar mer pengar på det sätter. Men vem bryr sig om Epic får 70% av 100kr eller 100%? Ingen. Folk började bara bry sig när dom själva kunde spara pengar genom att köpa Vbucks billigare på Epics betalningssätt över Apples och Googles. Och det kunde dom gjort utan att bryta mot reglerna som dom redan godkänt.

Jag tycker fallet mot Google är mer intressant än det dom har mot Apple ärligt talat, och det skulle vara intressant att höra vad Google har för ursäkt till varför dom blockerat Epic att få fortnite förinstallerat på LG och Oneplus telefoner, bortsett från det uppenbara att dom inte tjänar pengar då givetvis.

Medlem
Skrivet av MammaMuu:

Fast stämmer det verkligen?
https://www.idc.com/promo/smartphone-market-share/vendor

Apple har 13,3% av marknaden. Samsung 21.2%
Sen så står det olika procent för flera andra aktörer. Men poängen är att det står inte att Google är resten av kakan, för android är en mer öppen plattform.
Du kan installera andra affärer i android, det är inte en stängd plattform på samma sätt som Apples är. Jag kan inte svara för hur det ser ut på Xiaomi och Huawei men på Samsung finns det åtminstone en Samsung store som är separat från Googles. Och där går det fortfarande att ladda ner fortnite vilket det inte gör på Google play. Jag gissar att dom kinesiska modellerna har liknande affärer för jag kan inte tänka mig att Google får 30% av alla Wechat transaktioner som görs, kan visserligen vara Wechat som har något slags undantag.

Det är ju också därför Epic inte stämmer Google för dom inte får ha sin egen affär, dom stämmer Google för dom hävdar Google stoppat Epic att göra deals med Oneplus och LG för att få fortnite förinstallerat på deras telefoner. Vad anledningen är där är svår att veta.
Men jag tror det är svårt för Epic att hävda att dom är låsta av två företag som har monopol när ena företaget bara har 13% av marknaden, och andra företagets plattform är öppen för att installera andra affärer.

Det har du helt rätt i, att de kan starta sina egna stores. Det är dock intressant att titta på geografin över marknadsandelar också. Europa verkar ha väldigt blandat fortfarande, men i USA är 46% av mobila marknaden iPhone, 25% Samsung, medans i Europa är Apple endast 25% av marknaden. Asien har oerhört mycket små vendors när det kommer till mobiler, där det finns både billiga knock offs och lite större märken.

Men i grund och botten så kör alla samma operativsystem - Android. Och Android ägs av Google. Enda anledningen till att de kan ha sina egna stores, är för att Google tillåter det. Jag jobbar själv med utveckling av dessa applikationer och det fanns inte på kartan för oss att fixa in oss på andra stores förutom Google Play och App Store för kostnaderna för detta är inte värt det. Nu släppte vi iofs på Huaweis också pga handelskriget där de inte fick tillgång till Google Store, men det finns 0 anledning för oss att släppa på Samsungs store när man lika gärna kan släppa på googles.

Medlem
Skrivet av MammaMuu:

Jag är med på vad du menar men det borde vara svårt att bygga ett rättsligt fall på vad man anser vara sanning i "praktiken"
Apple har monopol på sin plattform, men deras globala marknadsandelar är små.

Jag har visserligen läst lite juridik på universitetsnivå, men jag är ingen juridisk expert (mitt yreksområde är annat), och definitvit ingen expert på den amerikanska konsument- och konkurrenslagstiftningen. Så kan inte uttala mig hur det kommer att gå för Apple i dessa rättsfall, och andra möjliga kommande. Men det skall bli mycket spännande att följa.

I USA och på den amerikanska marknaden, som dessa rättsprocesser främst avser (om jag inte missat helt, då får någon rätta mig) så är Apple och iOS stora, och de har en mycket starkare ställning och position på mobilmarknaden än i andra delar av världen.

Uppskattningar varierar, men andelen iOS på den amerikanska marknaden, ligger normalt på någonstans mellan 45% - 55%.

https://www.statista.com/statistics/236550/percentage-of-us-p...

https://gs.statcounter.com/os-market-share/mobile/united-stat...

Den andra största delen innehas av Android, och de två tillsammans har ett klart duopol och järngrepp om marknaden på ca 98%.


signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1-ARM64/16/256GB], MacBook Pro 15" [Core i7/16/256GB], iOS: iPad Mini [128GB], iPhone 8 [64GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX 1660 Ti/32/512GB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Medlem

Ok, blev så många svar här att det skulle ta resten av kvällen att svara på, och jag har redan sagt det mesta jag har att säga. Vill ändå inte bara låta kommentarerna hänga, så...

@eld:
En smartphone är inte livsnödvändigt, det är användbart och lyx och det finns dessutom en oerhört stor marknad för smartphones i alla möjliga prisklasser. Insulin är en livsnödvändighet.

Min referens till Minecraft var innan Microsoft köpte upp det. Nu är det bara ett spel i mängden.

Klart du kan välja bort plattformen, speciellt ifall du inte gillar att tjäna pengar. Allt detta prat om att folk "tvingas". Folk TJÄNAR pengar på den mobila marknad som Apple, Android och de andra skapat. De enda som FÖRLORAR är de som inte tycker de TJÄNAR så mycket de skulle vilja.

@Kyraal:
Jag håller med i mycket av det du säger, och jag är verkligen inte insatt tillräckligt för att kunna erbjuda några åsikter av substans på den nivån. Däremot tror jag att man bord skilja på vad vi egentligen pratar om här, dvs. priset för transaktioner på App Store och Google play. Man kan ju tycka att deras höga priser borde få konsumenter och utvecklare att söka sig till billigare alternativ eller t.o.m investera i egna utmanare?
Marknaden är ju öppen och en konkurrent som kan lägga sig på blygsamma 20% i app avgift borde ju locka vem som helst.

@MammaMuu:
Ja, mjukvara? Det du inte verkar gilla är att många spel är låsta till olika launchers så att det blir svårare för dig att bojkotta någon du ogillar? Jag tror att jag får försöka skilja på politik och spel i DET avseendet, ifall den dagen någonsin kommer.

@ClockWise:
Jag förstår bara inte vad du pratar om. Fattar du fortfarande inte att dessa mobil plattformar är en guldgruva för alla att ta del av? Inte nog med att det står vilken aktör fritt att konkurrera med just Apple och Google, det är ingen som tvingar folk att tjäna pengar genom dem, det är frivilligt. Apple och Google tar ut en avgift för det, och den är hög, inget tal om saken, men det är upp till Apple och Google att sätta den avgiften om de vill då de har skapat förutsättningarna för folk att tjäna pengar. Det är deras plattformar!

Vad tror du och ni andra kommer hända ifall Apple/Google sänker avgiften på sina butiker? På riktigt? Jo låt mig berätta:
För dig som utvecklare/investerare/utgivare: Mer pengar i fickan för apparna.
För dig som konsument av appar och mikrotransaktioner: Inte. Ett. Jävla. Skit.

Tror ni att det ska alstra någon slags Robin Hood-effekt där utvecklarna börjar skänka bort innehåll? Donera deras 10% "överskott" till världens fattiga och svältande. Helt plötsligt börja utveckla BRA spel istället för allt MT-junk som översvämmar marknaden idag? Herregud, skämtar ni med mig?

Och vad har det här överhuvudtaget med att Apple/Google "tvingar", "låser", "marknadsmonopol" och what not, att göra? "Slåss mot monopolet"? Det handlar om priset på transaktioner, inget annat. Sänks priset så kommer den enda förändringen bli att...priser blir lägre för utvecklare/investerare/utgivare. Och sen då?

Medlem
Skrivet av Ender:

Ok, blev så många svar här att det skulle ta resten av kvällen att svara på, och jag har redan sagt det mesta jag har att säga. Vill ändå inte bara låta kommentarerna hänga, så...

@eld:
En smartphone är inte livsnödvändigt, det är användbart och lyx och det finns dessutom en oerhört stor marknad för smartphones i alla möjliga prisklasser. Insulin är en livsnödvändighet.

Min referens till Minecraft var innan Microsoft köpte upp det. Nu är det bara ett spel i mängden.

Klart du kan välja bort plattformen, speciellt ifall du inte gillar att tjäna pengar. Allt detta prat om att folk "tvingas". Folk TJÄNAR pengar på den mobila marknad som Apple, Android och de andra skapat. De enda som FÖRLORAR är de som inte tycker de TJÄNAR så mycket de skulle vilja.

@Kyraal:
Jag håller med i mycket av det du säger, och jag är verkligen inte insatt tillräckligt för att kunna erbjuda några åsikter av substans på den nivån. Däremot tror jag att man bord skilja på vad vi egentligen pratar om här, dvs. priset för transaktioner på App Store och Google play. Man kan ju tycka att deras höga priser borde få konsumenter och utvecklare att söka sig till billigare alternativ eller t.o.m investera i egna utmanare?
Marknaden är ju öppen och en konkurrent som kan lägga sig på blygsamma 20% i app avgift borde ju locka vem som helst.

@MammaMuu:
Ja, mjukvara? Det du inte verkar gilla är att många spel är låsta till olika launchers så att det blir svårare för dig att bojkotta någon du ogillar? Jag tror att jag får försöka skilja på politik och spel i DET avseendet, ifall den dagen någonsin kommer.

@ClockWise:
Jag förstår bara inte vad du pratar om. Fattar du fortfarande inte att dessa mobil plattformar är en guldgruva för alla att ta del av? Inte nog med att det står vilken aktör fritt att konkurrera med just Apple och Google, det är ingen som tvingar folk att tjäna pengar genom dem, det är frivilligt. Apple och Google tar ut en avgift för det, och den är hög, inget tal om saken, men det är upp till Apple och Google att sätta den avgiften om de vill då de har skapat förutsättningarna för folk att tjäna pengar. Det är deras plattformar!

Vad tror du och ni andra kommer hända ifall Apple/Google sänker avgiften på sina butiker? På riktigt? Jo låt mig berätta:
För dig som utvecklare/investerare/utgivare: Mer pengar i fickan för apparna.
För dig som konsument av appar och mikrotransaktioner: Inte. Ett. Jävla. Skit.

Tror ni att det ska alstra någon slags Robin Hood-effekt där utvecklarna börjar skänka bort innehåll? Donera deras 10% "överskott" till världens fattiga och svältande. Helt plötsligt börja utveckla BRA spel istället för allt MT-junk som översvämmar marknaden idag? Herregud, skämtar ni med mig?

Och vad har det här överhuvudtaget med att Apple/Google "tvingar", "låser", "marknadsmonopol" och what not, att göra? "Slåss mot monopolet"? Det handlar om priset på transaktioner, inget annat. Sänks priset så kommer den enda förändringen bli att...priser blir lägre för utvecklare/investerare/utgivare. Och sen då?

Stämplar ut, slöseri med tid, som vanligt.

Medlem
Skrivet av Belfry:

Det är väldigt ofta som denna typen av kommentarer dyker upp, och lustigt nog verkar det bara vara Epic som är satans avkomma i dessa situationer. Varför är det ingen som ger en känga åt Deep silver som är utgivare för Metro Exodus? Eller kanske Gearbox och 2K Games som är ansvariga för Borderlands?

Är det verkligen rimligt att säga "Ett av dessa företag lät mig göra detta, det andra inte", det är ju helt och hållet spelens utgivare som bestämmer om de vill acceptera en säck med pengar för att göra sina spel exklusiva. Vore det kanske inte bättre att lägga fokus på utgivare som låter sig köpas, snarare än en aktör som försöker slå sig in på en, för deras del ny marknad?

Ps.
Jag är ingen Epic-vurmare, det är uppenbarligen viktigt att man påpekar det. Jag eftersträvar en mer rationell och nyanserad syn på diskussionen och rösterna som är militant för eller emot Epic och deras sätt att agera.
Ds.

Sent svar här, har av någon anledning inte fått en notis om att jag blivit citerad. Men för att svara dig och fatta mig kort är jag även väldigt besviken på och kritisk mot 2K och Gearbox, samt andra utgivare som säljer ut sig för exklusiviteter. Att det sedan är just dessa utgivare och t.ex. 505 Games som väljer att gå med på Epics affärsförslag tycker jag är talande då det ser ut att framförallt vara företag som inte verkar ha helt rent mjöl i påsen rent generellt, moraliskt och etiskt sett. Även om man är villig att sälja sin själ till djävulen går det dock bara att göra om han är intresserad av att köpa den.

123
Skriv svar