Ratchet and Clank: Rift Apart till PS5 låter dig välja mellan 30 och 60 fps

Medlem

Men det är lugnt, SSD i PS5 kommer vara räddningen, den laddar in all data så blixtsnabbt att varken GPU eller CPU hänger med. GPU och CPU behöver alltså inte ens användas. All power to SSD! May the force be with us, 4-8k och 120+ FPS here we come.

Dom glömde väl bara sätta spelet i SSD mode i senaste gameplay...

Medlem
Skrivet av Gen:

Grejen med RDNA2 och Ampere var väl just att RayTracing är så pass förbättrat att det inte ger några större prestandaförluster jämfört med vad vi har idag.

Kul om vi får äkta 4K@30fps men samtidigt är det ju var Xbox One X klarar av idag. Hade faktiskt hoppats på bättre prestanda än så i Sony-optimerade titlar. Sen är det ju redan känt att Series X kommer att vara en kraftfullare maskin än PS5 så frågan är om den löser 4K@60fps i optimerade titlar eller ej.

En av anledningarna till att jag föredrar PC framför konsol är för att en spelkonsol är alltid en balanseringsakt av kompromisser. Tittar man på de specifikationer som finns ute för GPU:n i PS5 så ser det väldigt mycket ut som en nedskalad version av vad som kommer att sitta på grafikkorten som kommer till PC, vilket mycket väl kan ha lett till att de varit tvungna att tumma på t.ex. raytracing-prestanda. Exotiska lagringslösningar i all ära, men det får inte en GPU att skyffla mer pixlar än vad den redan klarar av.

Oavsett så är det ett smart drag av Insomniac att lägga till ett prestandaläge med högre fps och jag har en känsla av att vi kommer se många fler spel med denna valmöjlighet framöver.

Medlem

Spälen kommer upptameras sänn! SeE på PS3 o alla 120fps speel! denn fitt 124fps i Lasta off Usch cumfirmed!!

POWAAR OFF TAH cElL!!?!

Ps3 can ran at 121fps Faakt!!!!
https://www.eurogamer.net/articles/news311005ps3120

Medlem
Skrivet av Freakon:

Det tror jag inte på.

Däremot är det många som tror att man får mer prestanda för pengarna vid ett konsolköp. Vilket ju stämmer.

"Mer prestanda för pengarna" är ett ganska stort steg bakåt från "Bättre än RTX 2080 Super för kaffepengar" som konsolkramarna har skrikit i månader nu. I den klassen av grafikkort handlar det inte om att välja mellan bra, högupplöst grafik och bilduppdatering, du får båda.

Medlem
Skrivet av Rävmunken:

Bara välja Xbox Series X om du vill ha en billig lösning för att köra next gen med godkänd fps (60-120), framför allt i multiplayer då det spelar störst roll. PS5 kommer inte att palla med, så är det bara. Om man nu inte nöjer sig med dålig fps. Varför man skaffar PS5 är väl endast för att spela deras "exclusives" dag 1 (kommer så småning om till PC).

PC är ju så klart det dyra valet, men då har du bara begränsningarna på vad din plånbok tillåter. Series X skulle vara mycket billigare än att uppgradera datorn till samma kraft, för min del.

När kommer det några spel till xbox series x då? Har inte sett ett enda hittils. Har du releasedatum för god of war och last of us till pc också eftersom du vet att alla kommer "så småning till PC"?

Skrivet av Sapiens:

Spälen kommer upptameras sänn! SeE på PS3 o alla 120fps speel! denn fitt 124fps i Lasta off Usch cumfirmed!!

POWAAR OFF TAH cElL!!?!

Ps3 can ran at 121fps Faakt!!!!
https://www.eurogamer.net/articles/news311005ps3120

Härligt med ännu en skåning på FZ!


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem
Skrivet av anon_328494:

Spelar mest på Ps4 och tycker det mesta flyter på hur fint som helst

Jo, men i många av spelen så har dom lyckats rätt bra att anpassa spelets hastighet och animationer till FPS:en, vilket är rätt imponerande faktiskt.
Några bra exempel är God of war, Horizon: Zero dawn och The last of us part 2, där dom har lyckats få det att fungera väldigt bra med låg FPS.
Ett annat exempel där högre FPS skulle göra stor skillnad är i snabbare spel och till exempel Bloodborne(Digital foundry har en intressant video där dom jämför olika FPS och upplösningat i en moddad version av spelet).

Högre FPS är riktigt trevligt, men det kan vara ett problem att optimera för 30 och 60FPS, det kan påverka hur delar av spelet är uppbyggt.
Så att bara ha 30 och 60 FPS läge är inte så okomplicerat som det kan verka.

Skrivet av Gen:

Sen är det ju redan känt att Series X kommer att vara en kraftfullare maskin än PS5 så frågan är om den löser 4K@60fps i optimerade titlar eller ej.

Skrivet av Rävmunken:

Bara välja Xbox Series X om du vill ha en billig lösning för att köra next gen med godkänd fps (60-120), framför allt i multiplayer då det spelar störst roll. PS5 kommer inte att palla med, så är det bara. Om man nu inte nöjer sig med dålig fps. Varför man skaffar PS5 är väl endast för att spela deras "exclusives" dag 1 (kommer så småning om till PC).

PC är ju så klart det dyra valet, men då har du bara begränsningarna på vad din plånbok tillåter. Series X skulle vara mycket billigare än att uppgradera datorn till samma kraft, för min del.

Skulle vara rätt imponerande ändå ifall Series X skulle klara betydligt högre upplösning och FPS när skillnaden i prestanda är lägre än 20%.

Själv så ser jag heller ingen anledning till att Ratchet and Clank skulle ha laddningstider, att fylla hela minnet bör ta betydligt kortare än 3,3 sekunder, så jag undrar vad det är som behöver tid i så fall.

NuZ
Testpilot

Kommer garanterat spela på 60fps läget. Med ny TV och skön soffa så går mina ögon sönder nu av 30. Vill ha ”Next gen” i Next gen konsolerna


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Medlem

Nu är det redan rätt uppenbart att "Rävmunken" är lite av en Xbox Fanboy, så vad han hävdar bör tas med en stor skopa salt. Det är även bekräftat sedan länge att det inte är någon garanterad 60FPS till spel på Series X, utan det är helt upp till utvecklarna, precis som hos Sony. I likhet med Ratchet, till PS5, kommer "Medium", till Series X, att köras i 4k och 30 FPS. Det är därmed inte garanterat att någon av de båda kommer att palla med 4K 60FPS i grafiskt och tekniskt påfrestande spel.

Om man verkligen vill lira spel till Series X med 4K och 60-120 FPS, med extra allt, är enda valet att göra det på PC.


signatur

AMD Ryzen 9 5900x| Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero X570 | G-Skill 32GB DDR4 3600Mhz CL16 Trident | MSI Geforce RTX 3080 10GB Gaming X Trio | Phantek P600S | Creative Sound BlasterX AE-5 Plus | Corsair RM850X 850W | Samsung 980 Pro 1TB M.2 NVME | Kingston A2000 1TB M2. NVME | Corsair H150i Pro XT
LG 38GN950 | LG Oled 65C7, 65C1 och 55C9
Xbox Series X | Playstation 5 | PSVR 2 | Oculus Quest 2

Medlem
Skrivet av NuZ:

Kommer garanterat spela på 60fps läget. Med ny TV och skön soffa så går mina ögon sönder nu av 30. Vill ha ”Next gen” i Next gen konsolerna

Jag vet inte. Lär garanterat vara ganska suddigt med 60 FPS läget på, iaf om man jämför med 4K. Sånt är ganska trist på en tv med 4K@HDR. Bra exempel finns i God of War, där 30FPS-läget är verkligen hur krispigt som helst.


signatur

I'm like you, I have no name.

Medlem
Skrivet av Rävmunken:

Men det är lugnt, SSD i PS5 kommer vara räddningen, den laddar in all data så blixtsnabbt att varken GPU eller CPU hänger med. GPU och CPU behöver alltså inte ens användas. All power to SSD! May the force be with us, 4-8k och 120+ FPS here we come.

Dom glömde väl bara sätta spelet i SSD mode i senaste gameplay...

Skrivet av Kibbo:

En av anledningarna till att jag föredrar PC framför konsol är för att en spelkonsol är alltid en balanseringsakt av kompromisser. Tittar man på de specifikationer som finns ute för GPU:n i PS5 så ser det väldigt mycket ut som en nedskalad version av vad som kommer att sitta på grafikkorten som kommer till PC, vilket mycket väl kan ha lett till att de varit tvungna att tumma på t.ex. raytracing-prestanda. Exotiska lagringslösningar i all ära, men det får inte en GPU att skyffla mer pixlar än vad den redan klarar av.

Oavsett så är det ett smart drag av Insomniac att lägga till ett prestandaläge med högre fps och jag har en känsla av att vi kommer se många fler spel med denna valmöjlighet framöver.

Konsolen kommer ha separata komprimeringskretsar som sparar in på en hel del systemprestanda samtidigt som ett extremt stort bibliotek av game assets nu blir tillgängliga med minimala väntetider.
Det gör väldigt stor skillnad i spelutveckling.

Det är svårt att jämföra det med till exempel PC, eftersom att det kommer ta flera år innan utvecklarna i den miljön kommer kunna bygga spel på samma sätt.
Om tekniken blir tillgänglig för PC nu i höst så kommer det säkert ta minst 5 år tills tillräckligt många sitter på den hårdvaran för att det ska vara värt det för utvecklare att bygga sina spel med det kravet.
RTX 2080(Raytracing) släpptes för 2 år sedan, SSD släpptes för vanliga användare för ca 10 år sedan, men ingen av dessa är ens i närheten på att bli krav för spel, här har Sony en klar fördel.

Medlem

Ratchet and Clank @
PS3 = 60fps
PS4 = 30fps
PS5 = 30/60 fps

Började bra, gick åt helvete och nu halvvägs tillbaka.

Tänk så grymma kommande generationens konsoller hade varit om de hade stannat på 1080P.

1% av alla spelare kommer öht kunna se skillnad på 4K/1080P på 3m avstånd till tvn ändå, duktigt utslängd prestanda på nära på ingenting.

Men ord som är inne säljer ju bland fåren.

Medlem
Skrivet av Rävmunken:

Men det är lugnt, SSD i PS5 kommer vara räddningen, den laddar in all data så blixtsnabbt att varken GPU eller CPU hänger med. GPU och CPU behöver alltså inte ens användas. All power to SSD! May the force be with us, 4-8k och 120+ FPS here we come.

Dom glömde väl bara sätta spelet i SSD mode i senaste gameplay...

Hepp! Men du missar ess-ess-den ju!!! Den är SÅÅÅÅ grym - kommer lösa allt!?!


signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1-ARM64/16/256GB], MacBook Pro 15" [Core i7/16/256GB], iOS: iPad Mini [128GB], iPhone 8 [64GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX 1660 Ti/32/512GB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Medlem
Skrivet av Kibbo:

En av anledningarna till att jag föredrar PC framför konsol är för att en spelkonsol är alltid en balanseringsakt av kompromisser. Tittar man på de specifikationer som finns ute för GPU:n i PS5 så ser det väldigt mycket ut som en nedskalad version av vad som kommer att sitta på grafikkorten som kommer till PC, vilket mycket väl kan ha lett till att de varit tvungna att tumma på t.ex. raytracing-prestanda. Exotiska lagringslösningar i all ära, men det får inte en GPU att skyffla mer pixlar än vad den redan klarar av.

Oavsett så är det ett smart drag av Insomniac att lägga till ett prestandaläge med högre fps och jag har en känsla av att vi kommer se många fler spel med denna valmöjlighet framöver.

Håller med i vad du skriver om PC vs konsol ovan (det sagt så tycker jag det är bra komplement med konsol, där man inte har råd eller får plats med PC). Kommer nog alltid vara PC-spelare i grunden. Dock tycker jag att denna nästa gen ser ut att ha potential (rätt optimerad och rätt använd), att bli riktigt bra - för att vara konsol.

Hoppas personligen på fler 120fps-möjligheter för PS5/XSX, men det kanske är att hoppas för mycket?


signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1-ARM64/16/256GB], MacBook Pro 15" [Core i7/16/256GB], iOS: iPad Mini [128GB], iPhone 8 [64GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX 1660 Ti/32/512GB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Medlem
Skrivet av lars_kongo:

När kommer det några spel till xbox series x då? Har inte sett ett enda hittils. Har du releasedatum för god of war och last of us till pc också eftersom du vet att alla kommer "så småning till PC"?

Finns inga spel till XBOX!

Inte till PC heller!

Inte en fet chans... inte ett enda bra spel...

Det är endast en myt spridd av Sonyhatare!! Som inte har ezz-ezz-dän..

😂


signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1-ARM64/16/256GB], MacBook Pro 15" [Core i7/16/256GB], iOS: iPad Mini [128GB], iPhone 8 [64GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX 1660 Ti/32/512GB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Medlem

Varför folk har förväntat sig 4k60fps + allt ögongodis i en låda som kostar hälften så mycket som ett 2080ti kommer jag aldrig förstå.

Medlem

Jag köpte precis en ny tv, men skippade en 2020 modell med HDMI 2.1 som ska klara 4k@120 då jag inte trodde konsolerna skulle mäkta med det. Känner mig trygg i det beslutet.

Vill minnas att övergången PS3->PS4 även den var en ganska mjuk sådan, PS4 spelen var ju fortfarande i Full HD men med något bättre flyt.

Det var ju först i övergången PS4->PS4PRO som 4K stödet kom, men i realiteten gick ju många av de nyare spelen i 1440p med HDR och då oftast i 30 fps.

Så att förvänta sig native 4K på PS5 i 30fps känns rimligt, trots att den ”stödjer” 4k i 120fps eller 8k i 60 fps, men det är ju bara marknadsföringstugg.

Vi får nog vänta några år till tills PS5 PRO innan vi ens närmar oss 4K native i 60 fps.

Många siffror och upplösningar blev det i detta inlägg, dags att gå och sova nu tror jag


signatur

🖥️ Sony Bravia KDL49-WD753| 🎮 PS4 Slim 1TB CUH-2216b| 🔊 Sony HT-CT180 Soundbar

Medlem
Skrivet av Rävmunken:

120 då? Stor skillnad på 60 och 120.

Rockar 165 Hz på datorn , men för sofflir upplever jag att 60 duger fint 🙂

Medlem

@Gregermeister: En schysst grej med 2020-modellerna från LG är att de även stödjer variabel bildfrekvens:

Gamers should appreciate its FreeSync variable refresh rate (VRR) support and it's also G-SYNC compatible.

Sen gäller det väl att konsolerna och dess spel har stöd för det också.

NuZ
Testpilot
Skrivet av Dohman:

Jag vet inte. Lär garanterat vara ganska suddigt med 60 FPS läget på, iaf om man jämför med 4K. Sånt är ganska trist på en tv med 4K@HDR. Bra exempel finns i God of War, där 30FPS-läget är verkligen hur krispigt som helst.

Flyt gör så mycket i snabba spel som Ratchet. I 30fps kommer det bli mycket ghosting och ”segt” så blir def. I 60fps läget.

Nej 30fps är aldrig ok GoW var snyggt även på min Slim men ögonen blödde av framesen


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Medlem
Skrivet av Fearnox:

Konsolen kommer ha separata komprimeringskretsar som sparar in på en hel del systemprestanda samtidigt som ett extremt stort bibliotek av game assets nu blir tillgängliga med minimala väntetider.
Det gör väldigt stor skillnad i spelutveckling.

Det är svårt att jämföra det med till exempel PC, eftersom att det kommer ta flera år innan utvecklarna i den miljön kommer kunna bygga spel på samma sätt.
Om tekniken blir tillgänglig för PC nu i höst så kommer det säkert ta minst 5 år tills tillräckligt många sitter på den hårdvaran för att det ska vara värt det för utvecklare att bygga sina spel med det kravet.
RTX 2080(Raytracing) släpptes för 2 år sedan, SSD släpptes för vanliga användare för ca 10 år sedan, men ingen av dessa är ens i närheten på att bli krav för spel, här har Sony en klar fördel.

Det avlastar CPU:n som inte behöver bry sig om att packa upp data innan den kan användas, men CPU:n är i regel inte flaskhalsen när du renderar bilder i 4K (detta gäller redan vid 1440p och i vissa extrema fall 1080p) med alla effekter påslagna. För att lagringsenheten ska kunna ha någon verklig inverkan på framerate så måste den vara ungefär lika snabb som konsolens RAM/VRAM, vilket kan skyffla data i upp till 448GB/s, dvs. långt utom räckhåll för nuvarande SSD-teknik.

Sen vad det gäller SSD på PC så är där en del intressanta grejer på gång redan både vad gäller mjukvara och hårdvara. Det har också funnits diskkontroller som har hårdvaruaccelererad uppackning, nedpackning och tom. kryptering av filer en längre tid, väldigt dyrt i nuläget, men det finns. Det handlar mest om att den hårdvaran ska börja hamna i vanliga konsumentprodukter, vilket säkerligen kan påskyndas av de nya konsolerna.

Konsoler har definitivt en plats i spelvärlden, men just nu känns det som det är lite för mycket hype. Det finns en del bra artiklar som t.ex. https://www.anandtech.com/show/15848/storage-matters-xbox-ps5... som jag absolut kan rekommendera för den som vill ha en genomgång av lagringen utan en massa marknadsföringssnack.

NuZ
Testpilot
Skrivet av Kibbo:

Det avlastar CPU:n som inte behöver bry sig om att packa upp data innan den kan användas, men CPU:n är i regel inte flaskhalsen när du renderar bilder i 4K (detta gäller redan vid 1440p och i vissa extrema fall 1080p) med alla effekter påslagna. För att lagringsenheten ska kunna ha någon verklig inverkan på framerate så måste den vara ungefär lika snabb som konsolens RAM/VRAM, vilket kan skyffla data i upp till 448GB/s, dvs. långt utom räckhåll för nuvarande SSD-teknik.

Sen vad det gäller SSD på PC så är där en del intressanta grejer på gång redan både vad gäller mjukvara och hårdvara. Det har också funnits diskkontroller som har hårdvaruaccelererad uppackning, nedpackning och tom. kryptering av filer en längre tid, väldigt dyrt i nuläget, men det finns. Det handlar mest om att den hårdvaran ska börja hamna i vanliga konsumentprodukter, vilket säkerligen kan påskyndas av de nya konsolerna.

Konsoler har definitivt en plats i spelvärlden, men just nu känns det som det är lite för mycket hype. Det finns en del bra artiklar som t.ex. https://www.anandtech.com/show/15848/storage-matters-xbox-ps5... som jag absolut kan rekommendera för den som vill ha en genomgång av lagringen utan en massa marknadsföringssnack.

Mycket bra artikel och alla bör läsa den! Som du sa så hänger det mycket på minneshastigheten och även om de inte ”snåla” denna generation på hårdvara så måste även utvecklarna fatta att 30fps är oacceptabelt nu och de bör optimera sina skapelser för minst 60fps


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Medlem

Så kul detta. Minns fortfarande när man satt och gibbade på GameCube. I princip samtliga titlar på GameCube levererades i 60 fps och såg samtidigt sjukt bra ut. Ta Star Wars: Rogue Squadron 2 som exempel. Det var en releasetitel till GameCube.

För er som missat det, youtuba spelet så förstår ni hur tragisk utvecklingen efter det blivit på konsoler. På den tiden var det Nintendo som låg i framkant för konsolerna dessutom.

Medlem
Skrivet av martinot:

Finns inga spel till XBOX!

Inte till PC heller!

Inte en fet chans... inte ett enda bra spel...

Det är endast en myt spridd av Sonyhatare!! Som inte har ezz-ezz-dän..

😂

Vad kul att du också kan stava ord som de uttalas, gratulerar! Faktum kvarstår, inget gameplay har visats som körs på xbox sx med drygt 2 månader kvar till launch. Varför lanseras ens konsollen?

Flakmonkey
Skrivet av wibbe44:

Så kul detta. Minns fortfarande när man satt och gibbade på GameCube. I princip samtliga titlar på GameCube levererades i 60 fps och såg samtidigt sjukt bra ut. Ta Star Wars: Rogue Squadron 2 som exempel. Det var en releasetitel till GameCube.

För er som missat det, youtuba spelet så förstår ni hur tragisk utvecklingen efter det blivit på konsoler. På den tiden var det Nintendo som låg i framkant för konsolerna dessutom.

Rogue Squadron flöt på fint, F-Zero GX flöt på ännu bättre (imo) men samtidigt var det andra stortitlar tex Mario Sunshine som hade en cap på 30FPS, Zelda WW likaså om jag inte minns helt fel. Så det här är ju knappast något nytt. Gå tillbaks till nes så finns det ju inte ett Mega Man-spel som inte har rejäla drops och du ser samma sak till SNES, Megadrive, etc etc. De spel som har 60 FPS är de som designats för det helt enkelt, de där utvecklarna har prioriterat det framför annat. Det betyder inte att de spelen är fula på något sätt eller vis, rogue squadron och F-Zero är ju bevis för det, men de utvecklarna kunde tveklöst gjort dem ännu "snyggare" om de nöjt sig med 30 FPS.

Medlem

Fråga påverkas laddtiderna av vilken upplösning man kör i?

Medlem
Skrivet av NuZ:

Mycket bra artikel och alla bör läsa den! Som du sa så hänger det mycket på minneshastigheten och även om de inte ”snåla” denna generation på hårdvara så måste även utvecklarna fatta att 30fps är oacceptabelt nu och de bör optimera sina skapelser för minst 60fps

Det trista är att trots man nu har avsevärt mycket bättre processorkraft, ser det fortfarande ut som de flesta AAA-studios väljer att fokusera på det ytliga. Vilket leder till 30fps-designade titlar, med 60fps läge i början och kanske 120fps till lastgen-titlar eller simplare indie-lir.

Konsolernas 10-12Tflops och usla ray tracing prestandan kommer dock vara det första som blir förlegat. Om ett par år har troligtvis midend-datorer 30-40tflops liknade prestanda när maskininlärning räknas med, samt 5-10x ray tracing prestanda. Men för att då fortsätt upprätthålla den här patetiska illusionen att konsoler är cutting edge, kommer konsolutvecklarna känna att de måste kompensera med bildfrekvensen ännu mer, för att leverera allt ögongods i 4K eller "4K".

20-30fps i 1440p blir snart normen igen på konsolerna. Förjävligt men bara att acceptera. Tiden då merparten utav AAA-utvecklarna även fokuserade på tight mekanik, innovativ gameplay, sandbox, ai, fysik och grym design, är sedan länge förbi.

NuZ
Testpilot
Skrivet av lars_kongo:

Vad kul att du också kan stava ord som de uttalas, gratulerar! Faktum kvarstår, inget gameplay har visats som körs på xbox sx med drygt 2 månader kvar till launch. Varför lanseras ens konsollen?

Va? De har ju visat massor av spel som körs på XsX? Everwild, Ori i 4K@120(amazing vackert spel), Halo osv.
Senast var väl Haven på Gamescom nedan och Medium visades väl också på konsolen

Edit: Väldigt Crysis lika Exomecha spelades på XsX också


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Medlem
Skrivet av Gregermeister:

Jag köpte precis en ny tv, men skippade en 2020 modell med HDMI 2.1 som ska klara 4k@120 då jag inte trodde konsolerna skulle mäkta med det. Känner mig trygg i det beslutet.

Vill minnas att övergången PS3->PS4 även den var en ganska mjuk sådan, PS4 spelen var ju fortfarande i Full HD men med något bättre flyt.

Det var ju först i övergången PS4->PS4PRO som 4K stödet kom, men i realiteten gick ju många av de nyare spelen i 1440p med HDR och då oftast i 30 fps.

Så att förvänta sig native 4K på PS5 i 30fps känns rimligt, trots att den ”stödjer” 4k i 120fps eller 8k i 60 fps, men det är ju bara marknadsföringstugg.

Vi får nog vänta några år till tills PS5 PRO innan vi ens närmar oss 4K native i 60 fps.

Många siffror och upplösningar blev det i detta inlägg, dags att gå och sova nu tror jag

Skrivet av star-affinity:

@Gregermeister: En schysst grej med 2020-modellerna från LG är att de även stödjer variabel bildfrekvens:

Gamers should appreciate its FreeSync variable refresh rate (VRR) support and it's also G-SYNC compatible.

Sen gäller det väl att konsolerna och dess spel har stöd för det också.

"Och sen så får man inte glömma:

Enhanced gaming and media features ensure an added level of smooth and seamless motion and transitions for gaming, movies and video. They include:
Variable Refresh Rate (VRR) reduces or eliminates lag, stutter and frame tearing for more fluid and better detailed gameplay.More Info...
Auto Low Latency Mode (ALLM) allows the ideal latency setting to automatically be set allowing for smooth, lag-free and uninterrupted viewing and interactivity.More Info...
Quick Media Switching (QMS) for movies and video eliminates the delay that can result in blank screens before content is displayed.More Info...
Quick Frame Transport (QFT) reduces latency for smoother no-lag gaming, and real-time interactive virtual reality.More Info..."

Jag vet inte ifall din nya tv har HDR och Oled, vilket också ger trevliga förbättringar av bilden.

Jag kommer dock köpa TV nästa år, det blir nog nästa LG(typ C11/CXI).

Skrivet av Kibbo:

Det avlastar CPU:n som inte behöver bry sig om att packa upp data innan den kan användas, men CPU:n är i regel inte flaskhalsen när du renderar bilder i 4K (detta gäller redan vid 1440p och i vissa extrema fall 1080p) med alla effekter påslagna. För att lagringsenheten ska kunna ha någon verklig inverkan på framerate så måste den vara ungefär lika snabb som konsolens RAM/VRAM, vilket kan skyffla data i upp till 448GB/s, dvs. långt utom räckhåll för nuvarande SSD-teknik.

Sen vad det gäller SSD på PC så är där en del intressanta grejer på gång redan både vad gäller mjukvara och hårdvara. Det har också funnits diskkontroller som har hårdvaruaccelererad uppackning, nedpackning och tom. kryptering av filer en längre tid, väldigt dyrt i nuläget, men det finns. Det handlar mest om att den hårdvaran ska börja hamna i vanliga konsumentprodukter, vilket säkerligen kan påskyndas av de nya konsolerna.

Konsoler har definitivt en plats i spelvärlden, men just nu känns det som det är lite för mycket hype. Det finns en del bra artiklar som t.ex. https://www.anandtech.com/show/15848/storage-matters-xbox-ps5... som jag absolut kan rekommendera för den som vill ha en genomgång av lagringen utan en massa marknadsföringssnack.

Jo precis, det kommer alltså ta lång tid innan det blir standard för en tillräckligt stor massa på PC, när det kommer till spel.

När det kommer till prestanda emellan PC och konsol så är det svårt att jämföra.
En av anledningarna till att spel drar mer GPU prestanda är för att PC prioriterar ögongodis, eftersom att det är lättast att skala emellan olika starka system.
När det kommer till kommande konsoler så behöver inte dom tänka på att det ska fungera på äldre hårdvara(dom kan räkna med att processorn klarar av tunga beräkningar) utan CPU-kraft kan användas till AI eller andra områden som den är bra på, utvecklare kommer alltså ha betydligt mycket lättare att optimera för processorn kapacitet i olika situationer.

Medlem
Skrivet av NuZ:

Va? De har ju visat massor av spel som körs på XsX? Everwild, Ori i 4K@120(amazing vackert spel), Halo osv.
Senast var väl Haven på Gamescom nedan och Medium visades väl också på konsolen.

Massor är väl att ta i, exempelvis kördes både Halo demot och Medium på PC och everwild visades som filmisk trailer (i motorn får man anta).


signatur

AMD Ryzen 9 5900x| Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero X570 | G-Skill 32GB DDR4 3600Mhz CL16 Trident | MSI Geforce RTX 3080 10GB Gaming X Trio | Phantek P600S | Creative Sound BlasterX AE-5 Plus | Corsair RM850X 850W | Samsung 980 Pro 1TB M.2 NVME | Kingston A2000 1TB M2. NVME | Corsair H150i Pro XT
LG 38GN950 | LG Oled 65C7, 65C1 och 55C9
Xbox Series X | Playstation 5 | PSVR 2 | Oculus Quest 2

Skriv svar