Ratchet and Clank: Rift Apart till PS5 låter dig välja mellan 30 och 60 fps

Medlem
Skrivet av matt76:

Nu är det redan rätt uppenbart att "Rävmunken" är lite av en Xbox Fanboy, så vad han hävdar bör tas med en stor skopa salt. Det är även bekräftat sedan länge att det inte är någon garanterad 60FPS till spel på Series X, utan det är helt upp till utvecklarna, precis som hos Sony. I likhet med Ratchet, till PS5, kommer "Medium", till Series X, att köras i 4k och 30 FPS. Det är därmed inte garanterat att någon av de båda kommer att palla med 4K 60FPS i grafiskt och tekniskt påfrestande spel.

Om man verkligen vill lira spel till Series X med 4K och 60-120 FPS, med extra allt, är enda valet att göra det på PC.

Det är sant som du säger att det är helt upp till utvecklarna. Skulle dom verkligen vilja så hade alla deras titlar kunna köras i 120hz eller mer, bara man har en tv eller monitor som pallar det.

Det verkar som att du inte följt Xbox insiders, sett intervjuer och sett övriga Xbox evenemang på senaste, de har ju visat och bekräftat flera spel med 4K, 60FPS och raytracing. Gears 5 på Series X körs till och med i 120 i multiplayer då FPS verkligen gör skillnad. Samma gäller nya Halo som dock inte är så imponerande ännu, ska bli intressant att se vad dom gör av det spelet.

Du får slita dig lite från Sonys presentationer och se vad övriga världen har att erbjuda också.

Jag är mer utav en casual gamer, som dock är rätt trött på alla Sony fanboys som trycker ner Xbox ekosystemet och förlitar sig så stort på den magiska SSDn. Men håll kvar i saltskopan, brukar ha en tendens att trigga igång konsolkriget i syfte att framhäva hur meningslöst det är i dag.

När det kommer till Xbox så är Xbox inte bara en konsol längre, den har vuxit ifrån Playstation och är så mycket mer. Xbox är ett helt ekosystem nu som tänker framåt, så något riktigt konsolkrig finns inte längre, det är över.

Man skulle väl kunna säga att jag är lite utav ett MS-fanboy snarare än Xbox fanboy, har spelat på dator och använt windows sedan windows 95. Jag föredrar förstås Xbox över Playstation eftersom jag får så mycket mer av värde där... Men PC är där jag lägger största delen av min speltid.

Enough said...
https://www.youtube.com/watch?v=fi7SfbhmtyU

Medlem
Skrivet av martinot:

Finns inga spel till XBOX!

Inte till PC heller!

Inte en fet chans... inte ett enda bra spel...

Det är endast en myt spridd av Sonyhatare!! Som inte har ezz-ezz-dän..

😂

Doom 1 & 2 + Wolfenstein 3D, före ezz-ezz-dääänernas tid.
Höll på glömma Duke Nukem... Bättre spel har inte uppfunnits.

Medlem
Skrivet av lars_kongo:

När kommer det några spel till xbox series x då? Har inte sett ett enda hittils. Har du releasedatum för god of war och last of us till pc också eftersom du vet att alla kommer "så småning till PC"?

Nej, men har du inte sett att Sony själva gått ut och sagt att dom är i tankarna att börja experimentera med att släppa första parts till PC?

Det är nästan så dom måste göra om dom vill vara kvar i spelet.

Vet du? Det behöver inte ens komma några nya spel till Series X, alla spel som redan finns i dag går att spela på nya maskinen med bättre flyt och grafik serru. Men när det väl kommer nya spel så tackar man ju och tar emot... (verkligen tar emot, GAMEPASS). Jag tror ju inte att alla de studios som Microsoft köpt in bara sitter och rullar tummarna.

Du har väl hört om The Initiative? Frippelkvadrupel A-studion som plockat in höjdare från flera olika ställen, bl. a från Naughty Dog. Jag räknar med att dom kommer producera spel med kvalitet som nästan kan mäta sig med Wolfenstein 3D. Lyckas dom med det så är det hatten av direkt.

Medlem
Skrivet av star-affinity:

@Gregermeister: En schysst grej med 2020-modellerna från LG är att de även stödjer variabel bildfrekvens:

Gamers should appreciate its FreeSync variable refresh rate (VRR) support and it's also G-SYNC compatible.

Sen gäller det väl att konsolerna och dess spel har stöd för det också.

Jag hade tidigare en Xbox One X parat med en Samsung 4K monitor med stöd för VRR.

Provade funktionen i kompatibla spel, men upplevde skillnaden som ytterst minimal. Kändes då viktigare att skärmen i sig hade låg input lag, för det märktes tydligare jämfört med en äldre Samsung HD monitor jag hade innan dess.

Skrivet av Fearnox:

"Och sen så får man inte glömma:

Enhanced gaming and media features ensure an added level of smooth and seamless motion and transitions for gaming, movies and video. They include:
Variable Refresh Rate (VRR) reduces or eliminates lag, stutter and frame tearing for more fluid and better detailed gameplay.More Info...
Auto Low Latency Mode (ALLM) allows the ideal latency setting to automatically be set allowing for smooth, lag-free and uninterrupted viewing and interactivity.More Info...
Quick Media Switching (QMS) for movies and video eliminates the delay that can result in blank screens before content is displayed.More Info...
Quick Frame Transport (QFT) reduces latency for smoother no-lag gaming, and real-time interactive virtual reality.More Info..."

Jag vet inte ifall din nya tv har HDR och Oled, vilket också ger trevliga förbättringar av bilden.

Jag kommer dock köpa TV nästa år, det blir nog nästa LG(typ C11/CXI).

Gällande VRR hänvisar jag till mitt svar ovan.

Den nya TV:n blev en Sony XF90 55 tum. Det är ju en 2018/2019 modell så den har HDMI 2.0, men 4K och HDR med FALD system, alltså lokal dimming funktion som kan reproducera äkta HDR, och skillnaden är verkligen slående i the last of us 2.

Hade gärna haft en Oled, men då hade jag fått betala minst det dubbla så det får bli nästa gång.

LG CX Oled kommer vara en alldeles utmärkt och framtidssäkrad TV, särskilt om du planerar att koppla in PC:n på den.


signatur

🖥️ Sony Bravia KDL49-WD753| 🎮 PS4 Slim 1TB CUH-2216b| 🔊 Sony HT-CT180 Soundbar

Medlem
Skrivet av Fearnox:

Skulle vara rätt imponerande ändå ifall Series X skulle klara betydligt högre upplösning och FPS när skillnaden i prestanda är lägre än 20%.

Söt du är som tycker 20% bara är en ”liten” förbättring.

I mina ögon är det ganska stort och avgörande

NuZ
Testpilot
Skrivet av matt76:

Massor är väl att ta i, exempelvis kördes både Halo demot och Medium på PC och everwild visades som filmisk trailer (i motorn får man anta).

Ok ok mer än vad jag visste. Som sagt jag gav exempel när det sades att inget visats alls till konsolen.


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Medlem
Skrivet av Rävmunken:

Nej, men har du inte sett att Sony själva gått ut och sagt att dom är i tankarna att börja experimentera med att släppa första parts till PC?

Det är nästan så dom måste göra om dom vill vara kvar i spelet.

Vet du? Det behöver inte ens komma några nya spel till Series X, alla spel som redan finns i dag går att spela på nya maskinen med bättre flyt och grafik serru. Men när det väl kommer nya spel så tackar man ju och tar emot... (verkligen tar emot, GAMEPASS). Jag tror ju inte att alla de studios som Microsoft köpt in bara sitter och rullar tummarna.

Du har väl hört om The Initiative? Frippelkvadrupel A-studion som plockat in höjdare från flera olika ställen, bl. a från Naughty Dog. Jag räknar med att dom kommer producera spel med kvalitet som nästan kan mäta sig med Wolfenstein 3D. Lyckas dom med det så är det hatten av direkt.

Möjligt, tror dock knappast du kommer få PS5 exclusives dag 1 också på pc. Mer troligt är att de kommer släppa gamla ps4 spel nu för att promota uppföljare som är på gång till PS5. Sen när PS6 kommer så släpper de PS5-titlar till PC för att promota spel till PS6. Det har jag inga problem med och är väl bara bra.

Menar du på fullt allvar att det "inte behöver komma några nya spel till SX" och att maskinen kommer sälja ändå? Möjligt att en liten klick kommer köpa den, men inte många andra. Gamla spel i all ära men det är inget som motiverar mig att köpa ny dyr hårdvara.

Problemet är ju som du säger att xbox game studios ligger alldeles för långt efter för att kunna visa några imponerande spel. Hellblade 2 ser jag själv fram emot men det lär ju vara minst 2-3 år bort.

Tycker fortfarande att det känns som att MS inte var redo att släppa en ny konsoll i år men "tvingades" av Sony. De hade nog helst väntat några år när spelen börjar bli färdiga.

Medlem

lol.

"Next gen"

NuZ
Testpilot
Skrivet av lars_kongo:

Möjligt, tror dock knappast du kommer få PS5 exclusives dag 1 också på pc. Mer troligt är att de kommer släppa gamla ps4 spel nu för att promota uppföljare som är på gång till PS5. Sen när PS6 kommer så släpper de PS5-titlar till PC för att promota spel till PS6. Det har jag inga problem med och är väl bara bra.

Menar du på fullt allvar att det "inte behöver komma några nya spel till SX" och att maskinen kommer sälja ändå? Möjligt att en liten klick kommer köpa den, men inte många andra. Gamla spel i all ära men det är inget som motiverar mig att köpa ny dyr hårdvara.

Problemet är ju som du säger att xbox game studios ligger alldeles för långt efter för att kunna visa några imponerande spel. Hellblade 2 ser jag själv fram emot men det lär ju vara minst 2-3 år bort.

Tycker fortfarande att det känns som att MS inte var redo att släppa en ny konsoll i år men "tvingades" av Sony. De hade nog helst väntat några år när spelen börjar bli färdiga.

Alltså att ni orkar hålla på...... Ni verkar ha så mycket inside information på konsolerna så hänga på FZ blir överflödig för er. Kul att alla i tråden har så mycket kunskap. Jag försökte rätta upp lite tekniska missförstånd på båda sidor då det är de JAG är duktig på och visade även trailers på spel som ”inte fanns” osv. För att lugna ner tråden. Men förgäves.

Inte alls kul att diskutera fps i next gen, Ratchet och tekniken bakom när det bara blamear varandras preferenser. Kul....


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Medlem
Skrivet av e3henri:

Varför? Kanske har Ratchet mer detaljerade texturer eller mer avancerad ljussättning som är jobbigare att rendera.
Många verkar fortfarande tro att visuell upplevelse är framerate*upplösning och en viss hårdvara förväntas rendera en viss framerate*upplösning oavsett andra grafiska finesser.
Kör man 1080p istället för 4k kan man rent teoretiskt lägga 4ggr mer renderingskraft på varje pixel vilket många gånger ger ett bättre visuellt intryck.
Det är busenkelt att göra ett spel som kör 4k i 60fps även på PS4 pro - bara att sänka andra grafiska detaljer
Brukar säga att vad ser mest verkligt/snyggast ut: En filmad spelfilm på blu-ray i 1080p eller ett renderat spel i 4k?

Varför det inte känns optimerat? Troligen pga UE5 tech demot som visades upp, det sades att det var in-game med all den mumma folk ville ha.
Dessutom om jag inte minns fel så visades spelet upp (Ratchet dvs) i 60fps och inte 30 och vad som till synes borde varit 4k.

Sedan har ju konsoltillverkaren slagit på stora trumman om att deras konsoler skulle klara av 8k, och då på PS5an skulle deras revolutionerande nya ssd magiskst nästan trolla bort laddningstider. Vilket av vad som visats hitintills bara ändrats till förklädda laddningstider som varit vanligt i många spel sedan länge.

Medlem

Upplösning och fps-siffror spelar ingen större roll utan känslan är ändå det viktigaste kan jag tycka. Att klämma ut ett kanonspel med fantastisk grafik, grym känsla och godtagbar fps kräver verkligen ingen fet hårdvara. Det har bevisats på konsolerna år efter år.

Medlem
Skrivet av Fearnox:

Jo precis, det kommer alltså ta lång tid innan det blir standard för en tillräckligt stor massa på PC, när det kommer till spel.

När det kommer till prestanda emellan PC och konsol så är det svårt att jämföra.
En av anledningarna till att spel drar mer GPU prestanda är för att PC prioriterar ögongodis, eftersom att det är lättast att skala emellan olika starka system.
När det kommer till kommande konsoler så behöver inte dom tänka på att det ska fungera på äldre hårdvara(dom kan räkna med att processorn klarar av tunga beräkningar) utan CPU-kraft kan användas till AI eller andra områden som den är bra på, utvecklare kommer alltså ha betydligt mycket lättare att optimera för processorn kapacitet i olika situationer.

Det återstår att se hur lång tid den övergången tar. Hur hårt spelutvecklare väljer att pusha speldesign som kräver (eller åtminstone rekommenderar) någon typ av SSD kommer väga tungt i hur snabbt övergången sker. Väljer spelutvecklare att fortsätta designa spel som tidigare kommer vi troligtvis bara se denna typ av speldesign i Playstation-exklusiva titlar.

Prestanda är prestanda, sen hur den prestandan uppnås är sällan relevant för slutkund. Även de mest tekniskt avancerade spelen på PC idag använder sällan mer än 6 CPU-trådar, vilket är väldigt lite när man tänker på att CPU:er med 8-16 trådar har mer eller mindre blivit normen sedan AMD släppte första Ryzen. Detta har inte att göra med att det är svårare att optimera på PC utan detta har att göra med att vi har varit fast på 4 trådar väldigt länge (looking at you Intel). Så i den bemärkelsen kommer detta bli lite av en resa som konsoler och PC gör tillsammans.

CPU:n i de nya kommande konsolerna verkar helt ok, men efter detta R&C-demo känns det som att GPU:n är underdimensionerad för 4K + ögongodis.

Edit: Jaha, det tog inte särskilt lång tid med krav på SSD https://www.techpowerup.com/271614/ssd-becomes-a-system-requi...

Medlem

Oj. Börjar redan.

Medlem

Shit, vad pin.

Medlem
Skrivet av Sillgam:

Varför folk har förväntat sig 4k60fps + allt ögongodis i en låda som kostar hälften så mycket som ett 2080ti kommer jag aldrig förstå.

Det kan man inte förvänta sig. Håller med dig helt och hållet!

Däremot så förväntar jag mig, eller snarare hoppas, att de prioriterar (eller ger användarna möjlighet att ställa in det själv) spelflyt och spelkänsla över lull-lull.

Dvs. att kunna använda kraften som verkligen verkar finnas (de båda kommer ju bli riktigt grymma hårdvarumässigt - för att vara just konsoler) på ett vettigare sätt.

Skrivet av Gregermeister:

Jag köpte precis en ny tv, men skippade en 2020 modell med HDMI 2.1 som ska klara 4k@120 då jag inte trodde konsolerna skulle mäkta med det. Känner mig trygg i det beslutet.

Vill minnas att övergången PS3->PS4 även den var en ganska mjuk sådan, PS4 spelen var ju fortfarande i Full HD men med något bättre flyt.

Det var ju först i övergången PS4->PS4PRO som 4K stödet kom, men i realiteten gick ju många av de nyare spelen i 1440p med HDR och då oftast i 30 fps.

Så att förvänta sig native 4K på PS5 i 30fps känns rimligt, trots att den ”stödjer” 4k i 120fps eller 8k i 60 fps, men det är ju bara marknadsföringstugg.

Vi får nog vänta några år till tills PS5 PRO innan vi ens närmar oss 4K native i 60 fps.

Många siffror och upplösningar blev det i detta inlägg, dags att gå och sova nu tror jag

Har inget problem med en "mjuk" övergång, som många gånger gällande tidigare konsolskiften (som du korrekt påpekar).

Det är ju även oftast så som det sker på PC (eller normalt ännu mer så där).

Helt OK för mig. Konsolerna kommer finnas i många år, och stadigt förbättras.

Däremot så hoppas jag att de låter oss spelare kunna ställa in i spelen hur vi vill optimera spelen (oavsett konsol, eller konsolgeneration).


signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1-ARM64/16/256GB], MacBook Pro 15" [Core i7/16/256GB], iOS: iPad Mini [128GB], iPhone 8 [64GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX 1660 Ti/32/512GB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Medlem
Skrivet av lars_kongo:

Vad kul att du också kan stava ord som de uttalas, gratulerar! Faktum kvarstår, inget gameplay har visats som körs på xbox sx med drygt 2 månader kvar till launch. Varför lanseras ens konsollen?

Vaffö lanserra? Lägee nerr skkiiiiten direkt!'!


signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1-ARM64/16/256GB], MacBook Pro 15" [Core i7/16/256GB], iOS: iPad Mini [128GB], iPhone 8 [64GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX 1660 Ti/32/512GB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Inaktiv

Förstår inte riktigt grejen med 120 FPS konsolspel. Finns väl inte jättemånga tv-apparater som körs i riktig 120 FPS? Finns det någon sådan TV ens? De flesta har väl bara interpolerade bilder mellan de riktiga bilderna?

Medlem
Skrivet av Kibbo:

Edit: Jaha, det tog inte särskilt lång tid med krav på SSD https://www.techpowerup.com/271614/ssd-becomes-a-system-requi...

Det är ju en bra början, men det är en bra bit kvar innan högre hastigheter blir ett krav.

Sen om man läser texten så verkar det handla mer om laddningstider än om att lagringen används under spelets gång, speldesignen har antagligen inte tagit det det steget framåt som konsolutvecklarna kommer kunna göra alltså.

"With "Shadowlands," though, there doesn't appear to be any enforcement, with numerous VIPs on the Blizzard forums reporting that the game should launch from HDDs, albeit game load times could hurt.".

Men en stark rekommendation på ett spel som inte är i beta och spelas av många är ju ett steg framåt i alla fall. Ifall Shadowlands kan dra nytta av snabbare SSD så kan ju det i alla fall hjälpa marknadsföringen av snabbare lagring.

Medlem
Skrivet av lars_kongo:

Möjligt, tror dock knappast du kommer få PS5 exclusives dag 1 också på pc. Mer troligt är att de kommer släppa gamla ps4 spel nu för att promota uppföljare som är på gång till PS5. Sen när PS6 kommer så släpper de PS5-titlar till PC för att promota spel till PS6. Det har jag inga problem med och är väl bara bra.

Menar du på fullt allvar att det "inte behöver komma några nya spel till SX" och att maskinen kommer sälja ändå? Möjligt att en liten klick kommer köpa den, men inte många andra. Gamla spel i all ära men det är inget som motiverar mig att köpa ny dyr hårdvara.

Problemet är ju som du säger att xbox game studios ligger alldeles för långt efter för att kunna visa några imponerande spel. Hellblade 2 ser jag själv fram emot men det lär ju vara minst 2-3 år bort.

Tycker fortfarande att det känns som att MS inte var redo att släppa en ny konsoll i år men "tvingades" av Sony. De hade nog helst väntat några år när spelen börjar bli färdiga.

Tror inte heller att spelen kommer dag 1 till PC, men att folk som inte har PS överhuvudtaget får chansen att uppleva spelen är kul för dom som aldrig fått göra det.

Självklart kommer det spel till SX, borde alla veta vid det här laget. Min poäng var bara att även om det tar lite tid för vissa spel att komma så finns det redan spel dag 1. Nästan alla gamla spel kommer ju att kunna spelas bättre, som mitt exempel med Gears 5. Du har ett stort övertag med 120 FPS vs 30-60 FPS om du kör multiplayer, så länge du har en tv eller monitor som klarar av det. Det kommer bli betydligt roligare att spela dom äldre spelen som t ex Battlefield 5, slippa alla jobbiga laddtider och kunna spela spelet med högre upplösning. Ser väldigt grötigt ut på långa avstånd i det spelet.

Xbox är inte bara en konsol längre, det är ett helt ekosystem så självklart är dom redo. Själva spelkonsolen är mer som ett extra tillbehör, framför allt en väldigt fin uppgradering.

Medlem
Skrivet av Fearnox:

Det är ju en bra början, men det är en bra bit kvar innan högre hastigheter blir ett krav.

Sen om man läser texten så verkar det handla mer om laddningstider än om att lagringen används under spelets gång, speldesignen har antagligen inte tagit det det steget framåt som konsolutvecklarna kommer kunna göra alltså.

"With "Shadowlands," though, there doesn't appear to be any enforcement, with numerous VIPs on the Blizzard forums reporting that the game should launch from HDDs, albeit game load times could hurt.".

Men en stark rekommendation på ett spel som inte är i beta och spelas av många är ju ett steg framåt i alla fall. Ifall Shadowlands kan dra nytta av snabbare SSD så kan ju det i alla fall hjälpa marknadsföringen av snabbare lagring.

Jag har kollat en del på folk som streamar betan och det verkar absolut som att de försöker utnyttja SSD ordentligt genom att få bort laddningsskärmar och korta ner flight paths med hjälp av portaler och annat. Du kommer fortfarande kunna spela spelet på en trött HDD men du kommer absolut spendera mer tid i portal transitions och liknande. Men nu har vi kommit rejält offtopic så jag lämnar WoW-spåret här.

Medlem
Skrivet av anon_306295:

Förstår inte riktigt grejen med 120 FPS konsolspel. Finns väl inte jättemånga tv-apparater som körs i riktig 120 FPS? Finns det någon sådan TV ens? De flesta har väl bara interpolerade bilder mellan de riktiga bilderna?

Det blir vanligare och vanligare med riktig 120 på TV-apparater.


signatur

Övning ger träning.

Medlem
Skrivet av anon_306295:

Förstår inte riktigt grejen med 120 FPS konsolspel. Finns väl inte jättemånga tv-apparater som körs i riktig 120 FPS? Finns det någon sådan TV ens? De flesta har väl bara interpolerade bilder mellan de riktiga bilderna?

Enda nackdelen med 120 FPS kan bli att många känner sig tvungen att byta ut sin tv för att kunna prestera på topp i multiplayer. Är man van med 60 så kommer man inte att bli påverkad speciellt mycket, men kör man i 120 en längre tid så skulle det märkas ganska tydligt vilken skillnad det är på flytet. Spelen upplevs till och med snyggare när allt flyter bättre.

Medlem
Skrivet av Rävmunken:

Det är sant som du säger att det är helt upp till utvecklarna. Skulle dom verkligen vilja så hade alla deras titlar kunna köras i 120hz eller mer, bara man har en tv eller monitor som pallar det.

Det verkar som att du inte följt Xbox insiders, sett intervjuer och sett övriga Xbox evenemang på senaste, de har ju visat och bekräftat flera spel med 4K, 60FPS och raytracing. Gears 5 på Series X körs till och med i 120 i multiplayer då FPS verkligen gör skillnad. Samma gäller nya Halo som dock inte är så imponerande ännu, ska bli intressant att se vad dom gör av det spelet.

Du får slita dig lite från Sonys presentationer och se vad övriga världen har att erbjuda också.

Jag är mer utav en casual gamer, som dock är rätt trött på alla Sony fanboys som trycker ner Xbox ekosystemet och förlitar sig så stort på den magiska SSDn. Men håll kvar i saltskopan, brukar ha en tendens att trigga igång konsolkriget i syfte att framhäva hur meningslöst det är i dag.

När det kommer till Xbox så är Xbox inte bara en konsol längre, den har vuxit ifrån Playstation och är så mycket mer. Xbox är ett helt ekosystem nu som tänker framåt, så något riktigt konsolkrig finns inte längre, det är över.
.....

Lite kontraproduktivt att predika över hur illa Sony Fanboys beter sig genom att göra exakt samma sak själv
Det går att vara kritisk mot en viss sak utan att för den delen sänka sig till nivån där allt handlar om att göra narr av en viss konsol och hylla en annan. Den metodiken är bara extremt barnslig, men baserat på vissa svar i den här tråden verkar den fortfarande vara populär.


signatur

AMD Ryzen 9 5900x| Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero X570 | G-Skill 32GB DDR4 3600Mhz CL16 Trident | MSI Geforce RTX 3080 10GB Gaming X Trio | Phantek P600S | Creative Sound BlasterX AE-5 Plus | Corsair RM850X 850W | Samsung 980 Pro 1TB M.2 NVME | Kingston A2000 1TB M2. NVME | Corsair H150i Pro XT
LG 38GN950 | LG Oled 65C7, 65C1 och 55C9
Xbox Series X | Playstation 5 | PSVR 2 | Oculus Quest 2

Medlem
Skrivet av matt76:

Lite kontraproduktivt att predika över hur illa Sony Fanboys beter sig genom att göra exakt samma sak själv
Det går att vara kritisk mot en viss sak utan att för den delen sänka sig till nivån där allt handlar om att göra narr av en viss konsol och hylla en annan. Den metodiken är bara extremt barnslig, men baserat på vissa svar i den här tråden verkar den fortfarande vara populär.

Ok, så vad i det jag sa är kontraproduktivt?

Jag har dock erkänt att jag ibland kan trigga igång en konsolstrid, men själv står jag inte på någon sida. Eller ok, rent automatiskt så är jag en lojal kund till Microsoft som råkas äga Xbox... Så lite på den sidan står jag väl då om man nu ska se det som ett konsolkrig. Men det är hur dumt som helst att tänka så, nästan överallt där jag ser prat om PS och Xbox så är det alltid XB som får mesta skiten, då folk inte vet vad dom pratar om. Säger allt möjligt som "det kommer inga spel" "varför ska man spela på xbox när man kan spela på PC?" "PS med sin magiska SSD" osv osv.

När jag sa tidigare att Playstation 5 inte kommer att palla med så är det väl ganska uppenbart att det var ett skämt? Givetvis ser utvecklarna till att spelen funkar på konsolen, annars kommer det gå åt helvete väldigt snabbt. Men som du ser så funkar det, Sonytrollen kryper fram från sina gömslen.

Jag håller också med om att det är tragiskt att se 30 FPS i next gen. Dock finns ju möjligheten till 60, som borde vara standard även om man måste tumma lite på upplösning eller grafik. Vilket också känns lite konstigt eftersom i en kraftmätning med high-end PC med 2080 TI, så presterade Xbox Series X lika bra, medan PS får kämpa extra mycket så fort det är raytracing med... Så man börjar ju undra om dom gjort något annorlunda där.

Detta får vi se när allt har kommit ut så man får klämma och känna på grejerna. Digital Foundry kommer vara snabbt ute och testa och jämföra, då får vi verkligen se.

Jag är inte ute efter att hylla PC eller Xbox som spelkonsol, däremot Xbox som ekosystem är något som är värt att hylla. Det om något förtjänar uppmärksamhet mer än bara smutskastning från fanboys.

Medlem
Skrivet av Rävmunken:

Tror inte heller att spelen kommer dag 1 till PC, men att folk som inte har PS överhuvudtaget får chansen att uppleva spelen är kul för dom som aldrig fått göra det.

Självklart kommer det spel till SX, borde alla veta vid det här laget. Min poäng var bara att även om det tar lite tid för vissa spel att komma så finns det redan spel dag 1. Nästan alla gamla spel kommer ju att kunna spelas bättre, som mitt exempel med Gears 5. Du har ett stort övertag med 120 FPS vs 30-60 FPS om du kör multiplayer, så länge du har en tv eller monitor som klarar av det. Det kommer bli betydligt roligare att spela dom äldre spelen som t ex Battlefield 5, slippa alla jobbiga laddtider och kunna spela spelet med högre upplösning. Ser väldigt grötigt ut på långa avstånd i det spelet.

Xbox är inte bara en konsol längre, det är ett helt ekosystem så självklart är dom redo. Själva spelkonsolen är mer som ett extra tillbehör, framför allt en väldigt fin uppgradering.

Håller med helt.

Vad Konga (och en del Sonyförblindade, även om de flesta är med) missat helt är att det inte handlar om en enda specifik konsol eller hårdvara.

Microsoft vill att du skall ha någon hårdvara att kunna spela på.

Om det är denna generations konsol (X1X, X1S), nästa high end konsol (XSX), nästa gen budgetkonsol (XSS), en billig gaming-PC, eller extremt dyr värsting-PC, eller streamat från konsol i molnet till din mobil, spelar ingen som helst roll.

Det viktiga är att de kan erbjuda så många devicer som möjligt så att du alltid kan spela på någon. Då maximerar de storleken på kundunderlaget som de sedan kan sälja sina spel och tjänster till.

Större potentiell kundbas -> mer försäljning av mjukvara/tjänster -> mer intäkter -> högre vinst för bolaget som helhet.

Att sälja hårdvaran i sig är inte så intressant eller viktig för Microsoft. Inget självändamål. Tvärt om; marginalerna är supertunna, och ibland direkt negativa (dvs. de förlorar pengar på hårdvaruförsäljningen).

De höga vinsterna ligger i mjukvara (spelen), och de ännu högre vinstmarginaler i alla löpande tjänster som de kan sälja (Xbox Gold, Game pass, Xcloud, etc.).

Om du skippar Xbox, och enbart köper Microsofts spel eller tjänster; du är en drömkund för Microsoft! 😊


signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1-ARM64/16/256GB], MacBook Pro 15" [Core i7/16/256GB], iOS: iPad Mini [128GB], iPhone 8 [64GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX 1660 Ti/32/512GB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Medlem
Skrivet av matt76:

Lite kontraproduktivt att predika över hur illa Sony Fanboys beter sig genom att göra exakt samma sak själv
Det går att vara kritisk mot en viss sak utan att för den delen sänka sig till nivån där allt handlar om att göra narr av en viss konsol och hylla en annan. Den metodiken är bara extremt barnslig, men baserat på vissa svar i den här tråden verkar den fortfarande vara populär.

KÄNNS som om du sitter på allt för höga hästar just nu. KOM igen. Finns dåligt tugg på BÄGGE sidor.

Lite får man dessutom tåla som vuxen och deltagare i tråden. Ingen bra ide för någon att vara superkänslig.

Så länge vi slipper trista personangrepp (vilket jag känner att du faktiskt håller lite på med ovan) så tycker jag att lite debatt är helt Ok.

Man behöver inte vara religiös. Finns plats för alla tre konsoler + PC på marknaden. ALLA har sina för- och nackdelar.

Är personligen övertygad att bägge next gen konsoler blir grymt bra!

För att vara konsoler. 😊


signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1-ARM64/16/256GB], MacBook Pro 15" [Core i7/16/256GB], iOS: iPad Mini [128GB], iPhone 8 [64GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX 1660 Ti/32/512GB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Medlem
Skrivet av Sillgam:

Varför folk har förväntat sig 4k60fps + allt ögongodis i en låda som kostar hälften så mycket som ett 2080ti kommer jag aldrig förstå.

Det uttalandet åldrades inget vidare, 499$ för ett RTX 3070 som presterar bättre än ett 2080ti. Och då har AMD inte släpps sina RDNA2 kort än som kan pressa ner priserna ytterligare.

Att sen folk förväntar sig 4k60fps + allt ögongodis i nextgen konsolerna är väl främst Sonys, Microsoft och konsolutvecklarnas fel att de hypar upp konsolerna över deras förmåga.

Som man bäddar får man ligga.

Inaktiv
Skrivet av jehuty:

Man kan inte jämföra en pc med en konsol, speciellt inte next gen.

Jo lite kan man. Inte ens en dator för 12,000 - 15,000 kr klarar särskilt många spel i 4K 60fps.

Medlem
Skrivet av Sapiens:

Det uttalandet åldrades inget vidare, 499$ för ett RTX 3070 som presterar bättre än ett 2080ti. Och då har AMD inte släpps sina RDNA2 kort än som kan pressa ner priserna ytterligare.

Att sen folk förväntar sig 4k60fps + allt ögongodis i nextgen konsolerna är väl främst Sonys, Microsoft och konsolutvecklarnas fel att de hypar upp konsolerna över deras förmåga.

Som man bäddar får man ligga.

Förstår inte hur det skulle ha åldrats. Menar du att de skulle åka till framtiden för att bygga en konsol de arbetat på i flera år? Sen förstår jag inte riktigt din poäng oavsett. Konsolerna kommer gissningsvis kosta 499 dollar, alltså lika mycket som det grafikkortet. Menar du att de ska släppa konsoler som kostar över 900 dollar? Hur många såna konsoler tror du de hade sålt?

Och det är väl självklart att företag försöker sälja sina produkter. Att konsolerna kan spela 4k med 60 fps är ingen lögn vad jag vet. Grafiken blir ju dock lidande och det är helt rätt att de väljer att marknadsföra spel med fina effekter kontra bättre bildflyt. Annars blir det som vid Halo Infinite uppvisningen. Jättefint 4k60fps men alla minns bara hur fult det såg ut. Så nej, jag skyller på konsumenters förväntan snarare än företagens fina marknadsföringslingo.

Medlem
Skrivet av Sillgam:

Förstår inte hur det skulle ha åldrats. Menar du att de skulle åka till framtiden för att bygga en konsol de arbetat på i flera år? Sen förstår jag inte riktigt din poäng oavsett. Konsolerna kommer gissningsvis kosta 499 dollar, alltså lika mycket som det grafikkortet. Menar du att de ska släppa konsoler som kostar över 900 dollar? Hur många såna konsoler tror du de hade sålt?

Ah okej, jag trodde först du antydde att man behöver lägga 2080ti pengar för att kunna lira 4k 60fps + allt ögongodis, vilket inte alls stämmer nu.

Citat:

Och det är väl självklart att företag försöker sälja sina produkter. Att konsolerna kan spela 4k med 60 fps är ingen lögn vad jag vet. Grafiken blir ju dock lidande och det är helt rätt att de väljer att marknadsföra spel med fina effekter kontra bättre bildflyt. Annars blir det som vid Halo Infinite uppvisningen. Jättefint 4k60fps men alla minns bara hur fult det såg ut. Så nej, jag skyller på konsumenters förväntan snarare än företagens fina marknadsföringslingo.

Fast det är ju lite konstigt att åh ena sidan tycka det är okej att marknadsför sina produkter som 4k 60fps, 4k 120fps eller rent av 8K maskiner, för att sedan bli förvånad över när folk åtminstone förväntar sig 4k 60fps + allt ögongodis i sina nextgen-spel.

Skriv svar