Sony undersöker att släppa fler Playstation-exklusiva spel till pc

Medlem

Åhh det här kommer jag ihåg att det skulle aldrig ske. Money talks.

Medlem

Det här betyder ju absolut ingenting, lite källkritik tack.

Medlem
Skrivet av Rakoon:

Det här betyder ju absolut ingenting, lite källkritik tack.

Antar Sonys egna budgetdokument de länka till inte duger?

Inaktiv
Skrivet av Lindhenberg:

Finns en hel del PS4-titlar som skulle gå bra att flytta över till PC för att promota PS5 ytterligare. Men ingen studio kommer förväntas bygga sina spel mot en lägre gemensam nämnare än PS5 fortsättningsvis, utan det handlar såklart bara om gamla spel som portas.

För det dröjer många år innnan PC-marknaden kommit ikapp PS5 till den grad att det lönar sig att sälja utvalda spel där. GPU:n och CPU:n är high-end idag och specialbyggd I/O med SuperSSD har inga system idag och väldigt få har korrekt stöd för 3D-ljud, för att inte tala om kontrollen. Blir svårt att överföra feedbacken från en spänd pilbåge till tng/mus, för att ta ett exempel.

Räkna med vissa utvalda PS5-titlar till PC i samband med att Sony börjar prata om PS6. Finns ingen ekonomi att sälja spel tidigare än så när inte ens 0,1 promille av PC-marknaden klarar minimumkraven. Men PS4 har riktigt fina spel att bjuda på som lätt kan få en liten boost på PC.

Förr i tiden portade man PC-spel till konsoler och nedgraderade grafik och sådant ganska mycket. Borde gå att göra samma sak åt andra hållet med PS5-spel om det nu krävs.
Ett annat exempel är att man lyckades porta Resident Evil 2 till en 64 MB Nintendo 64-kassett. Finns viljan så går det mesta att göra.

Medlem

❤️❤️❤️ SonyLauncher.exe 🎉🎉🎉


signatur

Niet.

Medlem

Självklart gör man detta för att ta lite marknadsandelar gentemot MS samt att båda vill komma åt Kina marknaden. Och i Kina är det PC som gäller. Ytterst få bryr sig om varken Xbox eller Playstation där utan de lirar på PC och Sony vill så klart inte ge bort hela kakan till Microsoft.


signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

Inaktiv

Varför inte. Mer pengar till kassan om man släpoer till Pc med. Är ju inte en direkt konkurrerande plattform.

Medlem

Persona 5 vill jag gärna spela på PC.

Medlem
Skrivet av kanshira:

Då kanske man kan säga "varför ska man köpa en ps5a för när man har en dator? Den kommentaren har ju följt med xbox one sen den släpptes och fortsätter med släppet av series x. Detta leder ju förr eller senare till konsolernas död.

Själv har jag som PC-spelare alltid undrat vilka som går och köper en konsol för ett konsolexklusivt spel. Exklusiviteten har alltid känt som konsolernas kamp om spelarna och inget annat. Det är ju kul att även Sony börjat inse vilken enorm förlust det är att inte ta del av PC-marknaden för spelen.

Medlem
Skrivet av NuZ:

Kul för PC folket! En del bra 3e personspel i toppklass som skulle passa fint på PC. Undrar om Sony kommer göra på samma sätt också, köp på en plattform, spela på båda?!

Hade varit grymt trevligt, och något som hade lockat mig lite åt PS5 isf (Gamepass är det som lockar mig mest med XB).

Ser inte vade Sony hade förlorat på det. De kan stödja PC som blir en allt viktigare spelmarknad, men samtidigt ge en gratis fördel till de som väljer att komplettera sin PC med en konsol att välja en från Sony.

Win-win för både spelande på PC och PS5 (och nackdel för Xbox).


signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1-ARM64/16/256GB], MacBook Pro 15" [Core i7/16/256GB], iOS: iPad Mini [128GB], iPhone 8 [64GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX 1660 Ti/32/512GB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Medlem
Skrivet av kanshira:

Då kanske man kan säga "varför ska man köpa en ps5a för när man har en dator? Den kommentaren har ju följt med xbox one sen den släpptes och fortsätter med släppet av series x. Detta leder ju förr eller senare till konsolernas död.

För mig personligen så är det tvärt om; lockas mer av Game pass och Play Anywhere, och något som gör att jag i dagsläget lutar mer åt xb än ps.

Ett sådant här PC-vänligt drag kan vara smart av Sony. Kommer definitivt att få mig, som huvudsakligen är PC-spelare, att överväga Sony mer än idag.


signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1-ARM64/16/256GB], MacBook Pro 15" [Core i7/16/256GB], iOS: iPad Mini [128GB], iPhone 8 [64GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX 1660 Ti/32/512GB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Medlem
Skrivet av anon_306295:

Förr i tiden portade man PC-spel till konsoler och nedgraderade grafik och sådant ganska mycket. Borde gå att göra samma sak åt andra hållet med PS5-spel om det nu krävs.
Ett annat exempel är att man lyckades porta Resident Evil 2 till en 64 MB Nintendo 64-kassett. Finns viljan så går det mesta att göra.

Självklart går det. I framtiden.

Säger bara att folk som förväntar sig PS5 spel till PC kommer få vänta tills majoriteten har tillgång till den hårdvara som krävs. Spel som byggs för att streama data utan flaskhalsarna som alla PC har idag kan inte med lätthet portas. Den största skillnaden är inte hur snabb SSDn är utan en custom I/O som arbetar mycket effektivare än något PC-system som existerar idag.

Visst kommer PC också få bort dessa flaskhalsar i sinom tid, men innan den stora massan uppgraderat till framtidens PC-system kommer vi redan prata om PS6, så det är ju inte så att Sony kommer porta PS5-spel nu.

Utöver detta så nämner Sony inget mera än att de ska fortsätta att släppa spel till PC. Ingen ändrad takt, inte nya spel och de har såklart inte nämnt PS5 i samma mening som PC-släpp, eftersom de vet att det inte är möjligt än. Det handlar fortfarande om utvalda PS4-titlar. VIlket duger gott nog.

Enda anledningen att jag skriver detta är för att jag ser hur folk här förväntar sig mycket mera än vad Sony säger.
Eller som någon som jämför med SC, ett spel som kräver SSD med de flaskhalsar som alla PC har idag. De har inte förstått skillnaden på vad SSD:n i PS5 är kapabel till annat än att den är snabbare.

Pricken över it är hen som jämförde med force feedback, som att något spel till PC skulle kräva det på samma sätt som dualsense integrerar den spelupplevelsen till alla som köper PS5.

Sen dröjer det säkert inte så länge innan moderkorten har stöd för så många kanalers 3D-ljud som PS5 har, men det som dröjer är den mängd PC-spelare som då också ska uppgradera innan tillräckligt många har något som ens liknar minimumkraven.

Sammantaget kommer det ta tid, först för PC att komma ikapp, sen för kunderna att hoppa på. Då kan man sedan prata portningar från PS5. Lite realistisk tänkande bara för de som hoppar lite för snabbt i sina slutsatser. De spelen som Sony HAR släppt till PC är äldre titlar och så kommer det fortsätta. För det Sony HAR sagt, är att de tänker göra next gen på riktigt, och då tar man som sagt inte hänsyn till något annat systems gemensamma minsta nämnare.

Medlem
Skrivet av Lindhenberg:

Självklart går det. I framtiden.

Säger bara att folk som förväntar sig PS5 spel till PC kommer få vänta tills majoriteten har tillgång till den hårdvara som krävs. Spel som byggs för att streama data utan flaskhalsarna som alla PC har idag kan inte med lätthet portas. Den största skillnaden är inte hur snabb SSDn är utan en custom I/O som arbetar mycket effektivare än något PC-system som existerar idag.

Visst kommer PC också få bort dessa flaskhalsar i sinom tid, men innan den stora massan uppgraderat till framtidens PC-system kommer vi redan prata om PS6, så det är ju inte så att Sony kommer porta PS5-spel nu.

Utöver detta så nämner Sony inget mera än att de ska fortsätta att släppa spel till PC. Ingen ändrad takt, inte nya spel och de har såklart inte nämnt PS5 i samma mening som PC-släpp, eftersom de vet att det inte är möjligt än. Det handlar fortfarande om utvalda PS4-titlar. VIlket duger gott nog.

Enda anledningen att jag skriver detta är för att jag ser hur folk här förväntar sig mycket mera än vad Sony säger.
Eller som någon som jämför med SC, ett spel som kräver SSD med de flaskhalsar som alla PC har idag. De har inte förstått skillnaden på vad SSD:n i PS5 är kapabel till annat än att den är snabbare.

Pricken över it är hen som jämförde med force feedback, som att något spel till PC skulle kräva det på samma sätt som dualsense integrerar den spelupplevelsen till alla som köper PS5.

Sen dröjer det säkert inte så länge innan moderkorten har stöd för så många kanalers 3D-ljud som PS5 har, men det som dröjer är den mängd PC-spelare som då också ska uppgradera innan tillräckligt många har något som ens liknar minimumkraven.

Sammantaget kommer det ta tid, först för PC att komma ikapp, sen för kunderna att hoppa på. Då kan man sedan prata portningar från PS5. Lite realistisk tänkande bara för de som hoppar lite för snabbt i sina slutsatser. De spelen som Sony HAR släppt till PC är äldre titlar och så kommer det fortsätta. För det Sony HAR sagt, är att de tänker göra next gen på riktigt, och då tar man som sagt inte hänsyn till något annat systems gemensamma minsta nämnare.

Många utav PS5-spelen de visat kommer till PC. Största hoppet är mellan HDD och SSD, där PC redan varit på andra sidan och väntat nu i typ 10år. Laddtiderna kommer fortfarande vara kvar, bara är avsevärt kortare, inget som säger att en vanlig SSD och lite extra ramminne kan lösa.

Ljud kan de lägga till olika inställningar för, typ som de gjorde förr.

Visst det blir lite extra merjobb för utvecklarna men inget som borde vara omöjligt att lösa.

Då blir det kanske snarare värre för utvecklarna om några år, då midend-dator har ray tracing prestanda som möjliggör global path tracing, men de måste fortfarande gör någon halvlösning eftersom konsolernas ray tracing prestanda ligger på midend-2018 nivå som bäst.

NuZ
Testpilot
Skrivet av Lindhenberg:

Självklart går det. I framtiden.

Säger bara att folk som förväntar sig PS5 spel till PC kommer få vänta tills majoriteten har tillgång till den hårdvara som krävs. Spel som byggs för att streama data utan flaskhalsarna som alla PC har idag kan inte med lätthet portas. Den största skillnaden är inte hur snabb SSDn är utan en custom I/O som arbetar mycket effektivare än något PC-system som existerar idag.

Visst kommer PC också få bort dessa flaskhalsar i sinom tid, men innan den stora massan uppgraderat till framtidens PC-system kommer vi redan prata om PS6, så det är ju inte så att Sony kommer porta PS5-spel nu.

Utöver detta så nämner Sony inget mera än att de ska fortsätta att släppa spel till PC. Ingen ändrad takt, inte nya spel och de har såklart inte nämnt PS5 i samma mening som PC-släpp, eftersom de vet att det inte är möjligt än. Det handlar fortfarande om utvalda PS4-titlar. VIlket duger gott nog.

Enda anledningen att jag skriver detta är för att jag ser hur folk här förväntar sig mycket mera än vad Sony säger.
Eller som någon som jämför med SC, ett spel som kräver SSD med de flaskhalsar som alla PC har idag. De har inte förstått skillnaden på vad SSD:n i PS5 är kapabel till annat än att den är snabbare.

Pricken över it är hen som jämförde med force feedback, som att något spel till PC skulle kräva det på samma sätt som dualsense integrerar den spelupplevelsen till alla som köper PS5.

Sen dröjer det säkert inte så länge innan moderkorten har stöd för så många kanalers 3D-ljud som PS5 har, men det som dröjer är den mängd PC-spelare som då också ska uppgradera innan tillräckligt många har något som ens liknar minimumkraven.

Sammantaget kommer det ta tid, först för PC att komma ikapp, sen för kunderna att hoppa på. Då kan man sedan prata portningar från PS5. Lite realistisk tänkande bara för de som hoppar lite för snabbt i sina slutsatser. De spelen som Sony HAR släppt till PC är äldre titlar och så kommer det fortsätta. För det Sony HAR sagt, är att de tänker göra next gen på riktigt, och då tar man som sagt inte hänsyn till något annat systems gemensamma minsta nämnare.

Men helt ärligt, förstår du ens tekniken du babblar om? Är inget nytt som du försöker hävda att det är. Tekniken har funnits länge och handlar mer om hur du skapar spel inte att det kommer bli någon skillnad direkt i spelen. Som sagt mindre och bättre gömda laddtider och popins. Prestandan alltså fps kommer vara oförändrad av tekniken då ingen SSD klarar skyffla 448g/s som Gpu. Spelen skapas på PC och man provkör kod på devkitsen. Så helt möjligt att göra vilket PS5/XsX spel som helst på PC.

Ja det är en perfekt liknelse då de försöker få haptisk feedback som något nytt då det finns på mina joycons och steamcontrollern och sedan hävda att det är helt omöjligt att använda DS4 kontrollern. Det är bara money talks och riktigt konsument fientligt.

Hört talas om ljudkort äns? 3D ljud har också funnits länge men inte på konsol. Därför de hypade det till ps5/xsx. Fan mitt gamla Soundblaster Fx har 3D ljud med Dolby cert. Så snälla förstå att hypen de bygger upp gäller konsoler. Inte PC. Jag är en riktig konsolälskare men jag förstår tekniken och jag förstår säljsnack.

Du kommer inte märka så stor skillnad på spelen på någon plattform de närmaste 3åren förutom kortare laddtider och högre framerate *host*.


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Medlem
Skrivet av NuZ:

Men helt ärligt, förstår du ens tekniken du babblar om? Är inget nytt som du försöker hävda att det är. Tekniken har funnits länge och handlar mer om hur du skapar spel inte att det kommer bli någon skillnad direkt i spelen. Som sagt mindre och bättre gömda laddtider och popins. Prestandan alltså fps kommer vara oförändrad av tekniken då ingen SSD klarar skyffla 448g/s som Gpu. Spelen skapas på PC och man provkör kod på devkitsen. Så helt möjligt att göra vilket PS5/XsX spel som helst på PC.

Ja det är en perfekt liknelse då de försöker få haptisk feedback som något nytt då det finns på mina joycons och steamcontrollern och sedan hävda att det är helt omöjligt att använda DS4 kontrollern. Det är bara money talks och riktigt konsument fientligt.

Hört talas om ljudkort äns? 3D ljud har också funnits länge men inte på konsol. Därför de hypade det till ps5/xsx. Fan mitt gamla Soundblaster Fx har 3D ljud med Dolby cert. Så snälla förstå att hypen de bygger upp gäller konsoler. Inte PC. Jag är en riktig konsolälskare men jag förstår tekniken och jag förstår säljsnack.

Du kommer inte märka så stor skillnad på spelen på någon plattform de närmaste 3åren förutom kortare laddtider och högre framerate *host*.

Var inte ljudet dock lite mer avancerat än det man får på ljudkort idag?
Tänkt likande det här demot...

Som använder RTX reverb. Men kanske inte är så fanzy och mer bara hype, inte så insatt.

NuZ
Testpilot
Skrivet av Sapiens:

Var inte ljudet dock lite mer avancerat än det man får på ljudkort idag?
Tänkt likande det här demot...
https://youtu.be/UHzeQZD9t2s

Som använder RTX reverb. Men kanske inte är så fanzy och mer bara hype, inte så insatt.

Jo självklart, raytracing ljud är next-gen som tusan som Nvidias VRWorks, Direct sound och liknande så det är rätt men fortfarande inte super unikt. Det kommer def. Driva utvecklingen av spel framåt så efter lanseringen av de nya konsolerna kommer spelen vara mer avancerade men att hävda att tekniken inte finns och har använts är mycket fel.

Det är det jag blev upprörd över att det hävdas att det absolut inte finns och är omöjligt att porta spelen till PC osv. Kanske lite töntigt att reagera på men det slängs hej vilt med information här i trådarna så man blir snurrig. Jag kommer älska de nya konsolerna och vad de gör för spelen och utvecklingen men de har inte utvecklat något ”nytt” som aldrig funnits tidigare. Kanske inte i stor skala men funnits


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Medlem
Skrivet av NuZ:

Jo självklart, raytracing ljud är next-gen som tusan som Nvidias VRWorks, Direct sound och liknande så det är rätt men fortfarande inte super unikt. Det kommer def. Driva utvecklingen av spel framåt så efter lanseringen av de nya konsolerna kommer spelen vara mer avancerade men att hävda att tekniken inte finns och har använts är mycket fel.

Det är det jag blev upprörd över att det hävdas att det absolut inte finns och är omöjligt att porta spelen till PC osv. Kanske lite töntigt att reagera på men det slängs hej vilt med information här i trådarna så man blir snurrig. Jag kommer älska de nya konsolerna och vad de gör för spelen och utvecklingen men de har inte utvecklat något ”nytt” som aldrig funnits tidigare. Kanske inte i stor skala men funnits

Klassisk hypeperiod =), minns PS3 CELL hypen och PS4 8gb DRR5 hype.

NuZ
Testpilot
Skrivet av Sapiens:

Klassisk hypeperiod =), minns PS3 CELL hypen och PS4 8gb DRR5 hype.

Scud D balistisk robot eller vad var det som processorn skulle kunna styra? Nu var ju Cell väldigt komplex o stark men mest det förstnämnda. Haha ja hypen är enorm, tyvärr blir det bara en massa bråk istället för hypen på spelen. Ratchet 60fps speedruns på nya TV’n , Halo turneringar, CoD fragfest i 4K med rtx (ingen klår mig i FFA i Cod ), Gråta lite över Ori i 120fps osv.

Har sjuk hype på ny hårdvara och spel. Längtar tills november


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Medlem
Skrivet av Sapiens:

Antar Sonys egna budgetdokument de länka till inte duger?

Tanke på det är en corporate-report och inte någon budgetrapport så ja, detta betyder absolut ingenting och FZ visar verkligen var skåpet ska stå när det gäller journalistik.

Medlem
Skrivet av Rakoon:

Tanke på det är en corporate-report och inte någon budgetrapport så ja, detta betyder absolut ingenting och FZ visar verkligen var skåpet ska stå när det gäller journalistik.

Fast det finns ju redan flera playstationspel som är på väg mot PC så varför är det här så omöjligt helt plötsligt?

Medlem
Skrivet av Sapiens:

Fast det finns ju redan flera playstationspel som är på väg mot PC så varför är det här så omöjligt helt plötsligt?

Vem har sagt något om att det är omöjligt?

Jag menar bara att FZ sprider falsk information som att Sony tänker släppa fler playstation titlar på PC och att det är en budgetrapport.

OM Sony kommer släppa fler titlar på PC är okänt.

Medlem
Skrivet av Rakoon:

Vem har sagt något om att det är omöjligt?

Jag menar bara att FZ sprider falsk information som att Sony tänker släppa fler playstation titlar på PC och att det är en budgetrapport.

OM Sony kommer släppa fler titlar på PC är okänt.

Ah du menar att det borde ha stått...

Sony tänker troligtvis släppa fler Playstation-exklusiva spel till pc

...istället?

Sure, kan jag hålla med i så fall

Medlem
Redaktör
Skrivet av Rakoon:

Vem har sagt något om att det är omöjligt?

Jag menar bara att FZ sprider falsk information som att Sony tänker släppa fler playstation titlar på PC och att det är en budgetrapport.

OM Sony kommer släppa fler titlar på PC är okänt.

Källan är det inte fel på. Däremot drog jag för stora växlar på Sonys uttalande, inser jag nu. Slarvläsning. Bra feedback, tack! Nyhet omformulerad.


signatur
12
Skriv svar