Ubisoft hävdar att PS5 inte är bakåtkompatibel med PS1, PS2, PS3

Robot
Ubisoft hävdar att PS5 inte är bakåtkompatibel med PS1, PS2, PS3
Inaktiv

Ganska oviktig. Hinner knappt spela alla nya spel som släpps som jag är sugen på så att spela äldre spel går helt bort.

Medlem

Mest en kul grej men inte viktigt.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Väldigt viktigt så man hinner spela alla spel man har i backloggen även om man köper en ny och måste slänga ut de gamla. Har ju inte plats med ett konsolmuseum i vardagsrummet. Dessutom att kunna lira de gamla spelen med mer fräz!

Medlem

För mig är det viktigt att de flesta PS4 spel funkar, vilket är redan bestämt. Har några PS3 spel idag, men kommer nog inte spela så många av dem även om möjligheten skulle finnas på PS5.

Medlem

Kan dessutom vara roligt ibland att gå tillbaka till gamla spel, antingen för nostalgin eller bara för suget. Då vill man kanske ha den möjligheten utan att behöva fylla vardagsrummet med spelkonsoler?

Medlem

Använder det inte särskilt mycket själv men skulle säga att det är viktigt för att kunna spela äldre spel i framtiden. Dagens konsoler använder så billiga komponenter att de knappt håller genom en konsolgeneration (Nintendo är undantaget), lär inte ta lång tid innan exempelvis PS3-spel blir helt ospelbara.

Medlem

Hoppas iaf PlayStation 3 titlar går att lira. Tror dock inte det men det vore skönt o kunna sälja iväg PS3 konsolen då o spara gamlingarna GTA4, Red Dead Redemption, Sly Cooper och Ratchet & Clank titlar på skiva.


signatur

((( ....You Can Try and Live in Darkness, But You Will Never Shake the Light.... )))

==> NES,, Mega Drive,, N64,, PS2,, Xbox,, GameCube,, PS3,, PS4,, Wii U,, Xbox 0NE,, Steam,, Switch,, PS5 ==>
_____________________________________________________________________________________________________
|| Windows™ 10 Home || Cool Master® || Intel® Core i7 6700K @4.00Ghz || ASUS™ GeForce® GTX 1070 || Kingston© Hyper X Fury --32GB DDR4 @2133Mhz || GigaByte™ Z170 Gaming k3 || EVGA™ 600W || KiOXiA® Exceria 420Gb SSD || Seagate™ Barracuda 2TB HDD || ROCCAT™ Tyon --Laser || Logitec™ G710 || ASUS™ VG248 LCD 24" 1080p @144Hz || Bahnhof™ 250 Mbit --Fiber || OpenVPN™ + WireGuard™ ||

NuZ
Testpilot

För mig är det viktigt då det är kul att spela gamla godingar som Ratchet spelen, Red dead, Uncharted osv. Bra för speedrunning också. Sjukt tråkigt om detta blir normen på PS5


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Inaktiv

Man får väl gissa att det här är en grej många vill ha tillgång men som få faktiskt använder. Vore väldigt intressant att se siffror på hur många som påstår att det är viktigt mot siffror på folk som använder bakåtkompabilitet där det finns.

Medlem

Inte super viktigt men inte fel att ha.
Har egentligen inte använt bakåtkompatibilitet i någon större utsträckning sedan Wii som kunde köra GC spel där jag hade en hel del favorit spel och du kunde använda GC kontrollerna som var bra mycket skönare än Wiimote+nunchuck.

Fortfarande en av mina favorit kontroller.

Medlem

ND berättade om helvetet de hade att flytta TLOU till PS4, då koden var skriven för att pressa Cell till max. SPU:erna hade närmare noll i latens och som spelprogramerare inom Sony använde man 6 av dessa till sitt spel. Cell var på vissa sätt bättre än CPU:n i PS4, så det var totalkört för PS4 att emulera kod, alla remasters behövdes skrivas om.

Att få PS3-spel att rulla i PS5, som redan är dyr hade inte varit ekonomiskt hållbart. Sen vill Sony få folk att spela på PSnow. De tjänar liksom inget på begagnatmarknaden idag 2020.

Det viktiga är att allt du köpt på PS4 faktiskt fungerar. De flesta spel har inte åldrats så bra som man minns från PS3-tiden. PS5 är ungefär 50 gånger kraftfullare än PS3. (200GF vs 10TF) kolla gamla youtubeklipp från den tiden...

Vi som följt Sony sen start har redan maskinerna och nya kunder kommer nog hellre att köra vissa utvalda PS4-titlar de missat och därefter nya spel.

Poängen med PS5 är att driva Next Gen framåt.

Medlem

Finns massa gamla PS2 och PS3 på PS Now och jag antar att allt som finns på PS Now kommer funka på PS5 också?

Allt finns så klart inte men ändå något och de lägger till nytt där relativt ofta.

Medlem

Spelar mycket blandat. Har inte bråttom med nya spel.
Väntar man med spelen så hinner utvecklarna göra tilläggspaketen färdigt innan man börjar spela.
Eftersom xbox blir helt bakotkompatibel så är det ett solklart köp för mig.

Medlem

Tycker det är intressant att majoriteten verkar tycka att det är viktigt men att funktionen i praktiken inte utnyttjas speciellt mycket. Nu var ju Ars Technicas beräkningar enligt MS felaktiga gällande hur stor andel av all speltid på Xbox One som ägnades åt bakåtkompatibla 360-spel (1,5%), men dom nämner ingen andel själva, bara antal spelade timmar. Skulle andelen visa sig vara låt säga 10% istället för 1,5% är det ju fortfarande en klar minoritet, så förstår fortfarande inte vad grejen är..

Medlem

PS4 viktigast, sen finns PS Now. Ingen dealbreaker för mig

Medlem

Spelar absolut noll roll för min del, Köper en PS5a för att spela next-gen spel och inte för att lira 10 år gamla spel på en ny konsol.

NuZ
Testpilot
Skrivet av Lindhenberg:

ND berättade om helvetet de hade att flytta TLOU till PS4, då koden var skriven för att pressa Cell till max. SPU:erna hade närmare noll i latens och som spelprogramerare inom Sony använde man 6 av dessa till sitt spel. Cell var på vissa sätt bättre än CPU:n i PS4, så det var totalkört för PS4 att emulera kod, alla remasters behövdes skrivas om.

Att få PS3-spel att rulla i PS5, som redan är dyr hade inte varit ekonomiskt hållbart. Sen vill Sony få folk att spela på PSnow. De tjänar liksom inget på begagnatmarknaden idag 2020.

Det viktiga är att allt du köpt på PS4 faktiskt fungerar. De flesta spel har inte åldrats så bra som man minns från PS3-tiden. PS5 är ungefär 50 gånger kraftfullare än PS3. (200GF vs 10TF) kolla gamla youtubeklipp från den tiden...

Vi som följt Sony sen start har redan maskinerna och nya kunder kommer nog hellre att köra vissa utvalda PS4-titlar de missat och därefter nya spel.

Poängen med PS5 är att driva Next Gen framåt.

Ja precis STI processorn är fortfarande väldigt stark på vissa beräkningar men även om det är krångligt och dyrt så är det väldigt mycket ”godwill” att göra konsolen bakåtkompatibel till äldre spel. Som jag t.ex som håller på mycket med speedrunning av äldre spel är det en mycket smidig funktion. Så man kan göra sig av med PS3an som ändå sjunger på sista versen


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Medlem

Lite viktigt, grabben älskar ett PS4 spel, så vill helst kunna sälja min PS4a när jag köper PS5an. Men om det spelet inte funkar, så blir det att behålla PS4an.


signatur

I drank what?

Medlem

@Mirage PS4an verkar ju lugn. Det är 1/2/3 som inte verkar stödjas.

Medlem

Spelar ingen roll om bara en liten del av personer verkligen kommer använda det,
Bakåtkomp lägger till värde på själva konsollen.

Att inte behöva ha flera generationer av konsoller i tv-möbeln är också en bra sak.
Därför kommer jag se fram emot Xbox SX.


signatur

"Wonderful! Time for a celebration... Cheese for everyone!"
"Epic is shit, change my mind"

Medlem

Gör mig inte så mycket. Har fortfarande mitt PS3 inkopplat och spelar gamla spel jag missade förra generationen samt även lite PS1 och PS2. Det viktiga är att PS5 spelar PS4 spel så jag kan pensionera min gamla jetmotor.

Medlem

PS4-kompatibiliteten skulle jag säga är oerhört viktig. Hade haft väldigt svårt att motivera en uppgradering inom en snar framtid utan den. Visst finns det enstaka titlar till tidigare generationer som hade varit kul att testa, men som man inte budar hem en retro-konsol för. Kanske till och med i form av en upphottad version så som Microsoft gjort möjligt för somliga titlar. Men det är absolut inte avgörande.

Medlem

Blir inget köp om inte bakåtkompatibilitet med de PS4-spel jag vill spela finns, då skippar jag hellre PS5 också.


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Medlem

Blev lite sugen på att spela om TLoU Remastered efter jag klarat TLoU Part 2. Avinstallerade efter nån timme för jag tyckte det kändes alldeles för utdaterat på nästan alla plan. Vetikattsingen hur jag då ska klara av ännu äldre spel:P. Sen finns det ju självklart undantag, det är jag medveten om men sträcker de sig en generation tillbaka så är jag helt klart mer än nöjd.

Ser fram emot nya upplevelser!

Medlem
Skrivet av Godofcheese:

Spelar ingen roll om bara en liten del av personer verkligen kommer använda det,
Bakåtkomp lägger till värde på själva konsollen.

Att inte behöva ha flera generationer av konsoller i tv-möbeln är också en bra sak.
Därför kommer jag se fram emot Xbox SX.

Precis, man vill ju kunna köra även äldre versioner av Tetris

Medlem

Äsch generationsskifte är ju bästa tillfället att rensa backloggen, bara kränga iväg allt ospelat tillsammans med den gamla konsolen

Medlem

Alltså det är fullt möjligt, så löjligt uttalande från Ubisoft. Huruvida Sony tycker det är lönsamt är en annan fråga.

Medlem

Bakåtkompatibel är alltid trevligt men inte avgörande i detta fall. Speciellt inte om fler och fler äldre spel faktiskt hittar ut till ps now.

Men som sagt, hade absolut inte skadat att ha det.


signatur

Ultrazine

Medlem

Jag skulle ju lätt kunna tänka mig betala en slant för att få bakåtkompabilitet.
Som hårdvara eller mjukvara, idgaf. Men alla mina gamla Final Fantasy samlar damm sedan PS3an fick ylod för andra gången.


signatur

Konsolgamer från Helsingborg
NES, SNES, N64, 3Ds, Switch
PSP, Ps3, Ps4, Ps5
Google Stadia
MSI Katana

12
Skriv svar