Häng med Sweclockers ikväll när Nvidia presenterar ny generation grafikkort

Medlem

Blir definitivt ett 3080. Hoppas partnerkorten också släpps innan Cyberpunk, däremot måste jag erkänna att jag är nyfiken på den nya referenskylaren. Kanske blir ett ”nVidia-kort” för första gången på tio år. Ska bli spännande att se temperatur i tester.

Medlem

Högre prestanda än 2080Ti för $499 i 3070. Nästa generations konsoler med deras "nästan 2070-prestanda om man kisar lite" blev plötsligt väldigt dålig prestanda per krona.

Medlem

Blir ett 3090 men vill som vanligt ha EVGA hybrid, men får se när de släpps...

Medlem

Omkring 10 000 kr för 3080 ser riktigt prisvärt ut ändå. Återstår att se opolerade siffror men bra på förhand åtminstone. 😊

Medlem

Helt klart intressanta kort och mycket trevligt att Nvidia inte trissade upp priserna på korten på samma sätt som de gjorde med 2000-serien (undantaget är ju 3090 men det är ju i princip det nya Titankortet). Kommer personligen vänta med köp tills AMD visat upp vad RDNA2 klarar av i PC-utförande.

Helt klart också intressant att Nvidia har jobbat på en teknik som låter grafikkortet hämta data utan att behöva gå via CPU, som de nu släpper tillsammans med 3000-serien. Ska bli väldigt intressant att se hur detta står sig mot den hårdvaruaccelererade uppackningen på PS och Xbox.

Medlem

Det lutar nog åt ett 3080
Hoppas det gör sig bra för VR 👍👍


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Priserna från Nvidias svenska sida:

GEFORCE RTX 3090 FRÅN 16 800 KR Founders Edition
Tillgängliga från och med 2020–09–24

GEFORCE RTX 3080 FRÅN 7 825 KR Founders Edition
Tillgängliga från och med 2020–09–17

GEFORCE RTX 3070 FRÅN 5 625 KR Founders Edition
Tillgänglig i oktober

Medlem

jäklar får bli ett 3070 eller 3080

Medlem

Där ser man, 3080-kortet är hyfsat prissatt ändå. Ska bli intressant att se prestandan i spel och vad RDNA2 har att komma med sen. Digital Foundry har lagt upp en liten early look...

Medlem

Säg att man köper ett 3080, hur bra skärm ska man ha?

Medlem

@Fluffo: Beror lite på vad du siktar på för perfomance. Vill du ha en mijon fps i en mindre krävande E-sport titel och i 240hz? Eller vill du ha 4k med allt godis på? Jag själv kommer köra med 1440p i 144hz. Tror det blir fantastiskt.

Medlem
Skrivet av strangelove:

@Fluffo: Beror lite på vad du siktar på för perfomance. Vill du ha en mijon fps i en mindre krävande E-sport titel och i 240hz? Eller vill du ha 4k med allt godis på? Jag själv kommer köra med 1440p i 144hz. Tror det blir fantastiskt.

Jag är definitivt ingen e-sportare. Mer än sådan som slutar röra min karaktär i singleplayer-spelen bara för att åskåda den vackra miljön.

Medlem
Skrivet av Fluffo:

Jag är definitivt ingen e-sportare. Mer än sådan som slutar röra min karaktär i singleplayer-spelen bara för att åskåda den vackra miljön.

4k eller 1440 ultra wide kommer jag själv satsa på


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Molotov:

4k eller 1440 ultra wide kommer jag själv satsa på

Så du satsar inte så mycket på >144 Hz?

Medlem

@kebbe: Nja Xseries X är närmare 2080 Super i prestanda och PS5 bör ligga någonstans strax över 2070 Super

Medlem
Skrivet av Sapiens:

Där ser man, 3080-kortet är hyfsat prissatt ändå. Ska bli intressant att se prestandan i spel och vad RDNA2 har att komma med sen. Digital Foundry har lagt upp en liten early look...
https://www.youtube.com/watch?v=cWD01yUQdVA

Kommer bli en skön uppgradering!

Fantastisk prestanda

Medlem

Ouch, 3090 blev lite väl dyr. Men att gå från 1080ti till 3080 känns ändå motiverat, åtminstone om priset på 7800:- stämmer. Men visst lär dom väl pusha ut ett kort i 12000:- klassen också? Ett tidigt 3080ti kanske? Långt prisskutt från 3080 till 3090...

Medlem
Skrivet av Fluffo:

Så du satsar inte så mycket på >144 Hz?

Ultra wide fanns 120hz iaf dom jag tittade på tidigare men det kan ju finnas bättre nu


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Finns ultrawide som är bbättre nu. Jag kör 120hz ultrawide och jag är nöjd som fasiken med den (då jobbar jag iof ganska mycket med den och inte bara spel)

Medlem
Skrivet av monsterbenke:

jag brukar räkna att 10kr är en bira på systemet

Du får nog justera upp bärspriset lite om vi snackar snittpriset för "normal" bira nuförtiden 🙂

Medlem

Förvisso hyfsat imponerande prisnivå av nVidia, men att de kallar 3080 för flaggskepp i sin presentation och sen utrustar det med mindre VRAM än 2017 års flaggskepp 1080Ti är verkligen pinsamt. Minneshantering och komprimering i all ära, men lokal lagring av spelresurser på kortet är snabbare än att hämta från SSD eller RAM. Rejält mycket snabbare. Och behovet av minne för att lagra spelresurser lär inte direkt minska kommande år heller - räcker att kika på ex. MSFS 2020 för att se det.

Hade de bara fått upp minnesmängden till åtminstone 12GB eller ännu hellre ett par GB till, så hade det varit ett riktigt intressant kort.
Fortfarande ser det inte ointressant ut, men upp till bevis med riktiga tester de kommande veckorna, inte minst av tredjepartskort. Där får vi även se vad prislapparna landar på i verkligheten.


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

NuZ
Testpilot

Med 10400 Cudakärnor lär 3090 kortet bli ruskigt snabbt vid 1400MHz. Med 936 GB/s lär det bli ett riktigt bra kort för 4K och ”Next-gen” spel. Men jisses vad dyra korten är 🤣 Båda mina framtida konsoler kommer bli billigare än en komponent i en PC. Mitt 1080ti får hänga kvar länge till


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Medlem
Skrivet av Masj:

@kebbe: Nja Xseries X är närmare 2080 Super i prestanda och PS5 bör ligga någonstans strax över 2070 Super

Nja inte om man börjar räkna med maskininlärning. Där verkar nästa generations konsoler inte ha mycket att komma med direkt. Ytterst tveksamt sen om nextgen-konsolerna kan mäta sig med ray tracing prestandan i ett 2070/2080 Super.

RTX 2070 Super kan i vilket fall exempelvis lira Death Stranding i 4k 60fps i Max Settings med DLSS 2.0, som i flera fall möjliggör bättre bildkvalite än native 4K.

https://www.nvidia.com/en-us/geforce/news/death-stranding-nvi...

Dvs en bra bit över vad ett 11-12Tflops 1080ti klarar av.

Att sedan ett 499$ RTX 3070 presterar bättre nu än ett 2080ti och RTX IO verkar leverera det PS5 hypa upp som "unikt", tja då helt plötsligt kanske inte nextgen-konsolerna var så prisvärda längre.

Om man däremot inte bryr sig om prisvärdhet, kolla vad ett 3090 verkar kunna göra i 8K...

https://www.nvidia.com/en-gb/geforce/technologies/8k/
Helt jävla galet.

Det ger även en hint om vad midend grafikkort kommer att leverera till PC om ett par år.

NuZ
Testpilot
Skrivet av Sapiens:

Nja inte om man börjar räkna med maskininlärning. Där verkar nästa generations konsoler inte ha mycket att komma med direkt. Ytterst tveksamt sen om nextgen-konsolerna kan mäta sig med ray tracing prestandan i ett 2070/2080 Super.

RTX 2070 Super kan i vilket fall exempelvis lira Death Stranding i 4k 60fps i Max Settings med DLSS 2.0, som i flera fall möjliggör bättre bildkvalite än native 4K.
https://www.nvidia.com/content/dam/en-zz/Solutions/geforce/ne...

https://www.nvidia.com/en-us/geforce/news/death-stranding-nvi...

Dvs en bra bit över vad ett 11-12Tflops 1080ti klarar av.

Att sedan ett 499$ RTX 3070 presterar bättre nu än ett 2080ti och RTX IO verkar leverera det PS5 hypa upp som "unikt", tja då helt plötsligt kanske inte nextgen-konsolerna var så prisvärda längre.

Om man däremot inte bryr sig om prisvärdhet, kolla vad ett 3090 verkar kunna göra i 8K...
https://i.imgur.com/iRxogg5.png

https://www.nvidia.com/en-gb/geforce/technologies/8k/
Helt jävla galet.

Det ger även en hint om vad midend grafikkort kommer att leverera till PC om ett par år.

Grymma kort de där Vill inte hålla med om prisvärdigheten dock. En konsol är en helhetslösning. För samma pris får du en komponent som ”de flesta” kommer tycka är gammal om 2år. En PS5/XsX kommer vara ”grymma” i folkmun även om 4år.

Men ja prestandan är ju en annan femma. Nu menar jag plånboken och mentala biten


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Medlem
Skrivet av Sapiens:

Helt jävla galet.

Håller med. Snacka om att få vad man betalar för.


signatur

I'm like you, I have no name.

Medlem

Jag kommer nog att sitta med mitt 2080 i några år till om kortet inte går sönder. Så länge kortet kan hålla runt 100+ fps med mid/max grafik i mina spel så är jag nöjd.

Medlem
Skrivet av Jeehao:

Jag kommer nog att sitta med mitt 2080 i några år till om kortet inte går sönder. Så länge kortet kan hålla runt 100+ fps med mid/max grafik i mina spel så är jag nöjd.

Tror att de flesta resonerar så. Mitt 1080 Ti pallar ju inte 4K gaming så för min del känns det ganska lägligt med ett 3080 med HDMI 2.1 så att jag kan pumpa fram 120 fps i 4K på min tv (har en C9:a).

Visst, det hade varit skönt med ett 3090 men jag använder mycket hellre pengarna till ett VR-set istället.


signatur

I'm like you, I have no name.

Moderator | Testpilot
Skrivet av NuZ:

Grymma kort de där Vill inte hålla med om prisvärdigheten dock. En konsol är en helhetslösning. För samma pris får du en komponent som ”de flesta” kommer tycka är gammal om 2år. En PS5/XsX kommer vara ”grymma” i folkmun även om 4år.

Men ja prestandan är ju en annan femma. Nu menar jag plånboken och mentala biten

Kortet är givetvis prisvärt om man jämför med tidigare grafikkort och prestandan man kommer att få med dessa nya.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem
Skrivet av NuZ:

Grymma kort de där Vill inte hålla med om prisvärdigheten dock. En konsol är en helhetslösning. För samma pris får du en komponent som ”de flesta” kommer tycka är gammal om 2år. En PS5/XsX kommer vara ”grymma” i folkmun även om 4år.

Men ja prestandan är ju en annan femma. Nu menar jag plånboken och mentala biten

Ingenting talar för att Series X och PS5 ligger på $499? Folk verkar snarare bli glatt överraskade när det ryktas om $699.. Om dessa kort sedan anses gamla om 2 år är det ju märkligt att man ser det som fantastiskt prisvärt när Series X/PS5 kanske levererar prestanda i nivå med två år gamla mid-range kortet 2070.

Skriv svar