Geforce RTX 3090 får Sweclockers att tappa hakan

Robot
Geforce RTX 3090 får Sweclockers att tappa hakan

Nästa generation Geforce-grafik avtäckt.

#geforce-rtx-3000, #nvidia, #sweclockers


Medlem
Medlem

3090 måste ju vara bra mycket mer än 34% snabbare än 2080ti, det är ju ungefär vad 3080 borde landa på.
Blir intressant med riktiga tester, jag trodde först att prestandaökningen var med ray tracing på max men antalet CUDA tyder ju på att det kanske är mer generellt.


signatur

Gör inte idag vad du kan skjuta upp även imorgon.

Medlem

16papp för ett grafikort, sinnes och för att inte CPU ect ska bli flaskhals för ett sånt grafikort så går det nog till några "papp" till helt sjukt.

Vem spelar PC med 8K dock ?

Medlem
Skrivet av Json_81:

3090 måste ju vara bra mycket mer än 34% snabbare än 2080ti, det är ju ungefär vad 3080 borde landa på.
Blir intressant med riktiga tester, jag trodde först att prestandaökningen var med ray tracing på max men antalet CUDA tyder ju på att det kanske är mer generellt.

3080 är typ 30-40% bättre

Så 3090 måste vara mer än det

Medlem

Hoppet från mitt 1080 ti till 3090 blir enormt,har väntat på nytt kortköp ett tag nu så snart blir det av.


signatur

CARPE JÄVLA DIEM

Medlem

Digital Foundry genomförde ett första test (i någorlunda kontrollerad miljö) av ett par spel, med jämförelser mellan 3080 och 2080, i 4K (Max settings) som visade på 70-90% prestandaökning (https://www.eurogamer.net/articles/digitalfoundry-2020-hands-...).


signatur

AMD Ryzen 9 5900x| Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero X570 | G-Skill 32GB DDR4 3600Mhz CL16 Trident | MSI Geforce RTX 3080 10GB Gaming X Trio | Phantek P600S | Creative Sound BlasterX AE-5 Plus | Corsair RM850X 850W | Samsung 980 Pro 1TB M.2 NVME | Kingston A2000 1TB M2. NVME | Corsair H150i Pro XT
LG 38GN950 | LG Oled 65C7, 65C1 och 55C9
Xbox Series X | Playstation 5 | PSVR 2 | Oculus Quest 2

Medlem

Får inte riktigt ihop Tflops siffrorna. Om man räknar på cuda-kärnor och vad de sa på presentationen stämmer siffrorna som står nu. Men kollar man på prestandajämnförelser så borde exempelvis 3080 vara upp till 3x kraftigare än 2080, istället för de upp till 2x som nu visas.

Har Nvidia gjort en 3.5gb fuling igen x).

EDIT: Ah de verkar räkna på ett annat sätt nu. https://m.sweclockers.com/nyhet/30312-nvidia-uppges-omdefinie...
Blir väl lite missvisande då att direkt jämnföra med gamla kort. Aja det är speltester som räknas.

Medlem

Alltså jag är för en gång skull intresserad av Founders Edition pga. nya kylningsarkitekturen.
Definitivt en ny burk inom 6 månader fåre bli.

Medlem
Skrivet av EYEtriforce:

16papp för ett grafikort, sinnes och för att inte CPU ect ska bli flaskhals för ett sånt grafikort så går det nog till några "papp" till helt sjukt.

Vem spelar PC med 8K dock ?

Kortet fungerar i fler upplösningar än 8K
T.ex. 4k 120hz eller 1440p 240hz och uppåt.

Medlem
Skrivet av EYEtriforce:

16papp för ett grafikort, sinnes och för att inte CPU ect ska bli flaskhals för ett sånt grafikort så går det nog till några "papp" till helt sjukt.

Det "roliga" i sammanhanget är att om man tittar till pris/prestanda så är detta en rejäl prissänkning jämfört med vad Titankorten, vilket enligt skinnjackan ska representeras av 3090 denna generation, kostat tidigare. Från $2000+ ner till $1600-ish i utgångspris.

Farornas Konung

Klart det blir ett 3090..

Har egentligen inte tänkt att uppgradera men om jag känner mig själv rätt så kan jag inte hålla mig.

Medlem
Skrivet av loerk:

Kortet fungerar i fler upplösningar än 8K
T.ex. 4k 120hz eller 1440p 240hz och uppåt.

Dagen man kan lira i 8k 240fps...

Medlem

3080 ser riktigt fint ut för pengarna. Det hade gärna fått ha ett par gig VRAM till, men men. Ska bli spännande att se AMDs lineup, de får väl fasen skynda sig med att presentera den nu.


signatur

H-How can she slap, kupo!?

Medlem

PS5 känns plötsligt förlegad;)

Medlem

en 3080 hade ju suttit fint, men blir ju egentligen lönlöst utan att bara uppgradera hela jävla burken till helt nya monsterfeta delar så man inte flaskhalsar med varenda annan del man har. men faaaan va gott det hade suttit med en totalt ny monstermaskin för 30 lax lr så )

dessutom sitter jag på en typ 8 år gammal 1920x1080-skärm fortf så behöver ju egentligen inget av värstingkorten direkt för att driva spel i den kärringupplösningen


signatur

//monster

Medlem

Finns det någon processor i nutid som inte blir bottleneckad i kobination med 3090?

Medlem

Väntar hellre på 3060. Spelar inte tillräckligt på PC för att lägga ut så många tusenlappar.

Medlem
Skrivet av VeZZLaN88:

Finns det någon processor i nutid som inte blir bottleneckad i kobination med 3090?

I princip ingen nyare CPU skulle flaskhalsa 3090.
Så ja, det finns ett par.

Medlem
Skrivet av loerk:

I princip ingen nyare CPU skulle flaskhalsa 3090.
Så ja, det finns ett par.

Alla cpuer kan flaska den antagligen. Men vem köper ett 3090 för att köra i 1080p?

Redaktör
Skrivet av Json_81:

3090 måste ju vara bra mycket mer än 34% snabbare än 2080ti, det är ju ungefär vad 3080 borde landa på.
Blir intressant med riktiga tester, jag trodde först att prestandaökningen var med ray tracing på max men antalet CUDA tyder ju på att det kanske är mer generellt.

Det är minnesbandbredden som är 34 % snabbare, inget annat. Fixat nu.


signatur
Medlem

3080 med endast 10 gig dock. Kommer deras förbättrade minneshantering verkligen att räcka till? Speciellt när värstingen kommer med hela 14 gig mer. Man tycker nästan att 3080 borde ha kommit med runt 16 gig till kanske ett par lax mer.

Fragtjuv
Skrivet av Skyrage:

3080 med endast 10 gig dock. Kommer deras förbättrade minneshantering verkligen att räcka till? Speciellt när värstingen kommer med hela 14 gig mer. Man tycker nästan att 3080 borde ha kommit med runt 16 gig till kanske ett par lax mer.

Det är väl inte omöjligt att det kommer ett 3080ti som erbjuder just det, eller är jag ute och cyklar?


signatur

Xbox Series X
Playstation 5
AMD Ryzen 7 7700 CPU
MSI GeForce RTX 4060Ti VENTUS 2X OC
Kingston M.2 NV2 PCIe 4.0 NVMe SSD 2TB

Medlem

ni som har stålar och är såna som köper nyaste dyraste korten kanske sitter på en fet 2080ti lr nåt ni vill sälja billigt till en fattig själ om så är fallet, säg till! ;>


signatur

//monster

Medlem

@monsterbenke: Tänkte slänga ut mitt på blocket när som helst för ungefär 7-8000 om du är sugen. Men om jag var du skulle jag bara köpa ett 3070 istället, efter recensioner såklart.

Medlem
Skrivet av joelthor100:

Det är väl inte omöjligt att det kommer ett 3080ti som erbjuder just det, eller är jag ute och cyklar?

Om ett år kanske, om vi tar 1080Ti som exempel


signatur

Fractal Design Define 7 | Asus ROG Strix B550-F Gaming | Ryzen 7 5800X3D | Dark Rock Pro 4 |16GB G Skill DDR4 @ 3200Mhz | Samsung 970 EVO Plus 1TB NVMe | Asus Rog Strix RTX 3080 OC | Corsair RM750X | AW3423DW

Nintendo Switch Oled TotK-edition | Playstation 5 SE | PSVR2 | LG OLED B9 65''

Medlem
Skrivet av Comstedt:

Alla cpuer kan flaska den antagligen. Men vem köper ett 3090 för att köra i 1080p?

Lite min tanke. Men ja, 1080p är ju en annan femma

Skrivet av Skyrage:

3080 med endast 10 gig dock. Kommer deras förbättrade minneshantering verkligen att räcka till? Speciellt när värstingen kommer med hela 14 gig mer. Man tycker nästan att 3080 borde ha kommit med runt 16 gig till kanske ett par lax mer.

Skulle vilja påstå att det inte kommer vara något problem alls. 1440p och 4K kommer vara nemas problemas.
Komprimeringstekniken tillsammans med direkt streaming av assets kommer nog göra att minne nyttjas på ett annorlunda sätt.

Medlem

@loerk: ja det blir nog ett 3070, mest prisvärt, iaf om man inte kan köra 4k


signatur

//monster

Medlem
Skrivet av Comstedt:

Alla cpuer kan flaska den antagligen. Men vem köper ett 3090 för att köra i 1080p?

Alltid samma frågeställning som dyker upp.
Folk verkar tro och oroa sig för att deras system på nått sätt skulle bli sämre när man köper ett nytt mycket bättre grafikkort.

Som du säger, kör man tex 1080P så kommer man ju till en punkt till slut där man inte får fler FPS även fast man trycker in ett fetare grafikkort. Det läget vill jag nog påstå är endast "pro/semi pro gamers" i typ CS scenen eller liknande behöver bry sig om.

Ett nytt fett grafikkort så är det ju ögongodis och upplösning på max och med hög FPS som är det fina för dom flesta

Själv blir det nog ett 3080 och en ny skärm ett nytt VR headset.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av monsterbenke:

@loerk: ja det blir nog ett 3070, mest prisvärt, iaf om man inte kan köra 4k

Helt klart.
Du kan ju också vänta och se vad AMD kommer med till matchen.
Några av deras reps har gett lite kryptiska svar på tweets som säger att AMD inte har en chans efter denna launch.

12
Skriv svar