Vilka gamla demon spelade du?

Medlem

Dom gamla svarta demo-skivorna till PS1 man fick i Super Play och såklart CD-Gamer!

Redaktör

Det kom ju två demor av BF1942. Först en singleplayer-demo på Tobruk, som var kul men som inte alls gav hela bilden av spelet. Sen kom mp-demon av Wake Island och man fattade hur jäkla bra detta var.


signatur
Medlem

Min bror hade fått tag i Age of Empires 1 demo. Jag och mina två yngre bröder kunde sitta flera timmar och spela igenom kartan. Kommer ihåg att jag tog alla resurser, allt guld, all sten, alla fiskar och allt trä. Byggde om hela kartan till min egna. För att inte ”vinna” kartan så lär jag de rödas sista byggnad stå kvar.

Medlem

I källaren har jag en 50-tal disketter från PC Gamer med demos på och såklart en fullt fungerande 486a.

MDK var nog mitt favoritdemo.


signatur

IDKFA

ELF
Medlem

Körde ju väldigt mycket demos på den tiden då mina föräldrar köpte PC För Alla.

Men de jag nötte sönder var i alla fall.
BF1942
Red Alert
Age of Empires
Dark Reign

Kan ju nämna att Dark Reign köpte jag som först när det släpptes på GoG. Så många år efter första releasen ;p


signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Medlem

Quake körde man ju Shareware Versionen online som en galning innan man till slut fick fulla spelet.
Det hans ju tom bygga en sorts community kring shareware versionen tom


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Hitman 1 (eller 2?) hade ett demo som var en hel bana och det gick ju att spela på så många olika sätt att jag inte ens trodde det var ett demo.

Medlem

Jag kommer ihåg det första demot jag installerade, eller ja, den första grejen jag installerade någonsin på en pc. Det var ett demo av swat 2, i slutet av installationen var man tvungen att starta om datorn och jag höll på att göra i byxan för jag trodde jag hade förstört min pappas dator haha.
Spelet minns jag inte riktigt, har för mig att jag gillade det i alla fall.

Medlem

Alien vs. Predator på PC (1999), Rebellion släppte tre demos i vågor. I det första fick man prova på en karta som marine som jag inte blev särskilt imponerad av, det var ju typ som ett långsamt Quake eller Unreal. Sen kom demot för Predator och då började det bli riktigt häftigt och sen kom demot för Alien. Förtjusningen att klättra runt i taken och på väggarna och smyga sig in bakom intet ont anande fiender var en fantastisk spelupplevelse 1999. Spenderade många timmar i Alien-demot.

Medlem

Demo av Desperados spelade jag verkligen mycket. Lade också ett flertal timmar på MoHAA demo.


signatur

Nostalgia is a hell of a drug Benny.

Medlem
Skrivet av NuZ:

Spelat så många demon genom åren att jag knappt kan minnas alla men det som stod ut mest, och fortfarande får rysningar av. Var de där fruktansvärda spelet man fick med Kelloggs cornflakes 1999.

Kanske inte ett demo men man kan nog räkna det som de. Blev besatt av skitspelet och spelade om o om igen och fick hyfsade tider i spelet. Ryser i hela kroppen när jag tänker på det.

https://youtu.be/c9HwqvivoqY

Haha trodde aldrig jag skulle se detta igen.

Minns att jag även spelade mycket Half Life, Midtown madness demon.

Medlem
Skrivet av hoppalängdhopp:

Spelade mycket demos pga att man prenumerade på PC gamer och där fick man ju alltid med en skiva med massa demos. Sen när man fick internet kommer jag ihåg att jag brukade ladda ner demos från en sida som hette happypuppy(?), nåt sånt hette den iaf

Vart mycket Worms, Motocross madness,Crusader: No regret och No remorse, UT 99 demot. Det demot jag spelade absolut mest var dock Carmageddon, älskade verkligen det.

Fanns ett demo med monster trucks också som jag kommer ihåg var rätt kul, kan ha varit samma studio som gjorde motocross madness.

Jag har fortfarande kvar mina tidningar och skivor från tidigt 2000-tal.


signatur

Medlem i Asgard, en svensk Star Citizen organisation.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/ASGARD

Min referral code: STAR-92KM-Q67T, https://robertsspaceindustries.com/referral-program
Använd gärna när du skapar ditt konto. Relaterade frågor? Skicka gärna ett PM.

Medlem

Oja jag minns den tiden man inte behövde betala 300-600kr för att pröva ett spel inom 2 timmar för att sedan kräva återbetaling.

Demos som
Warcrat 2
Heroes II
Command and conquer
MDK

Med mera.

FM-guru
F.d. Sisyr

Multiplayerdemot till Soldier of Fortune 2 är mitt överlägset mest spelade demo. Eller "Sof 2 mp test", som det hette. Fanns fortfarande folk som spelade det när jag kikade in senast, för några år sen.

Mer specifikt var det Elimination jag spelade, och då ett spelargjort "gamemode" där båda lagen enbart hade snipers och stod på varsin sida av kartan och sköt. Härliga tider.

Tror jag fortfarande har jag kvar ett helt gäng skivor från Tips&Trix (Hette det så? Rätt säker på att det hette så), nån annan gammal tidning samt några "nyare" skivor från PC-Gamer. Fanns så mycket guld på dessa skivor! Mycket skumma grejer med, har klara minnen av Lemmings Paintball och ett Monthy Python spel. Ska fan gräva fram skivorna ur garderoben direkt!

Medlem

oj, på den tiden testade jag fan i mig precis alla demos. så man visste vad man skulle köpa (blev ju att köpa det mesta likförbannat)


signatur

//monster

Medlem

Mafia 1 demot. Minns att man tyckte det var riktigt coolt. Man spelade fighten i garaget.

Medlem

Har nästan uteslutande bara spelat Quake 3 arena demot. Räckte riktigt långt. Man kunde spela online, allt man behövde förutom att det inte var så många kartor dock

Medlem

Sitter med mängder av CD-Gamer och DVD-Gamer men favoriterna genom åren har nog varit den unika banan i Jedi Knight 2: Jedi Outcast och MTX Mototrax.

Medlem

När min far hade köpt första PC-datorn i maj 1994 så köpte jag ett nummer av brittiska PC Format som även var deras första nummer med en bifogande CD, CD-ROM Collection Number 1, som innehöll mängder av demos och shareware. Spelade dom flesta av dom rätt mycket, och köpte flera kommande nummer av PC Format det året. Någon CD från slutet av året innehöll ett demo för första Need for Speed som jag kommer ihåg imponerade mig väldigt mycket och spenderade en hel del tid med det.

Spelade även demot till Jedi Outcast väldligt mycket, vilket även innehöll en bana som inte fanns i det riktiga spelet så jag fortsatte spela det under en längre tid. Var perfekt att starta och spela när man bara hade en liten spelstund på 5-10 minuter.

Medlem

Wofenstein 3d spelande man första kampanjen många gånger.
Sedan måste jag säga pinball som följde med Windows

Va bara nått år sedan jag fick reda på att "Space cadet" bara va ett demo. Det fanns tydligen två bord till.

Medlem

Konstigt att ingen nämnt DOOM. Man fick halva spelet i demot om jag inte minns fel, och hakan tappades många gånger i golvet i det spelet.

Medlem
Skrivet av Sprockhead:

Dino Crisis, Resident Evil 2 (som hade en tidsgräns men man hann ju längre för varje gång), Doom shareware. Installerade tonvis med demospel som fick datorn att sega ihop.

Re2 demot är en klassiker, visserligen var de nog på playstation jag körde det, men ändå. Typ man fick med det till Re Dr cut eller något tror jag. Visst testade folk sen hur mycket av spelet som faktiskt fanns med genom att modda tidsgränsen på senare dar ?

Medlem

När jag var en grabb hade jag ett gäng skivor med olika demon som jag nötade om och om igen!
Dom jag mest kommer ihåg, som jag hittar på sidan här, är Outcast, Gex 3D och Croc: Legend of the Gobbos. Vilken nostalgitripp!


signatur

Gillar du bra och ösig musik? Checka mitt band INCIVILITY på Spotify

Medlem

Spelade många demos men väldigt få stack fast till minnet.

Montezuma's Return
Dark Earth
Outlaws

Där är fortfarande ett spel som jag inte kommer ihåg namnet på, men vill minnas att det var ett franskt företag som utvecklade och ofta experimenterade för vart demo som företaget släppte så var det något annorlunda. Det var någonstans 97-99, men har verkligen inte hittat det hur jag än sökt. Demot jag minns som tydligast är där du kontrollerar två karaktärer samtidigt där en har en kamera av något slag och den andra en pistol med laserpekare, det är 3e-person med två (huvud?)karaktärer. Demot utspelade sig i någon stor övergiven villa.


signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

Medlem

Har för mig att om man köpte importerade tidningar så kunde man hitta gömda halv-Nsfw bilder och interaktiva spel. Minns jag fel? De var väldigt tjocka tidningar som kom ut ibland.

Medlem
Skrivet av heady89:

Re2 demot är en klassiker, visserligen var de nog på playstation jag körde det, men ändå. Typ man fick med det till Re Dr cut eller något tror jag. Visst testade folk sen hur mycket av spelet som faktiskt fanns med genom att modda tidsgränsen på senare dar ?

Jag köpte faktiskt RE Director's Cut häromåret och demot följer med. Vet inte det där om moddandet men lät intressant!


signatur

Kompositör. Kika in mitt arbete på www.fredrikthrysoe.com

Medlem

Jag växte upp med Rått, Worms och Syndicate. Någon annan som spelade Rått?


signatur

Lenovo Legion Slim 5 R7-7/16/512/4060/165Hz 16"

Medlem

Mafia 1 och Tony Hawk Pro Skater 1.

Medlem

@AplAy:

Alltså en jävla massa Shareware eller vad hette
Duke Nuke'em, dooms alla kloner (descent, hexen, heretic, den där ninja).

Bästa minnet är dock nog Micro Machines demot, flera personer på samma tangentbord. sjukt kul.

Sen kan jag inte glömma A Rockstar Ate my Hamster på Amiga.

Ps1 demo disc lirades flitigt också.

123
Skriv svar