Tips på flyg/rymd-simulatorer

Medlem
Tips på flyg/rymd-simulatorer

Hej,

Får snart hem flygspakarna (X56 Rhino) jag beställt till MS Flightsimulator och kommande Star wars Squadrons. (ska för sakens skull också testa BF)
Men visst finns det väl fler befintliga spel, där man har nytta av flygspakar?
..tips någon?

Medlem

War Thunder är gratis, och har olika spellägen för arkad, realism, och simulator.
Det skulle jag rekommendera dig om du vill prova på dina flygspakar.


signatur

🖥️ RTX 4090 | i9-13900KF | 64GB

Quake-konnässsör

IL-2 Sturmovik
DCS World

Elite Dangerous
Everspace (mer arkad-aktigt)

Star Citizen kommer inom några / någon vecka och lägga in en Free Flight igen, så då kan du få prova det spelet helt gratis också, behöver dock ett konto på deras sida men det är allt.

Redaktör

Håller med @almblad, testa DCS och IL-2 om du gillar lite mer seriösa simmar (särskilt den första). Klienten DCS World är gratis och innehåller två plan (ryska Sukhoi Su-25T och det obeväpnade med rejält roliga WW2-planet P-51). Om du fastnar för DCS kan du ruinera dig på massor av plan, en del extremt välgjorda.

IL-2 är något mer förlåtande men fortfarande en simulator. Det är en serie fristående spel under namnet IL-2 Sturmovik: Great Battles. De verkar kosta fullpris nu tyvärr, vilket känns lite svettigt med tanke på vissas ålder, men det kan ju dyka upp reor. Det finns även riktigt gamla spel i serien (eller äldre IL-2-serier kanske man ska säga) som är billigare, t.ex. IL-2: 1946. De var också riktigt bra en gång i tiden, men det kan ju vara så att de krånglar med nyare operativsystem.

Civilflygssimmen X-Plane 11 är ju inte dålig, men kanske onödig när du redan köpt MS Flight Sim.


signatur
Medlem

Tack alla, då har jag lite att kolla på.

(skulle kanske skrivit det inledningsvis att jag är neewbie på spakar, om man räknar bort några flygtimmar på nittiotalet med en simpel Thrustmaster)

Medlem

Körde starcitizen med Warthog HOTAS, var mycket bra upplevelse.

Medlem
Skrivet av DaddyCoolSwe:

Tack alla, då har jag lite att kolla på.

(skulle kanske skrivit det inledningsvis att jag är neewbie på spakar, om man räknar bort några flygtimmar på nittiotalet med en simpel Thrustmaster)

Trustmasterär inte fy skam. När det kommer till rymdspel såsom elit dangerous, star citizen och lanske även star wars squadron (vet fortfarande för lite om det spelet) så har man inte 4 axlar att flyga skeppet på som du har i atmosfäriskt flight, utan 6 axlar (strafa upp/ned). Därför är det många som byter ut trottlen mot en extra joystick istället tex t16000m som man kan göra till en vänster-joystick. Har du nånsin flygit rymdspel med dubbla joysticks så lär du aldrig någonsin gå tillbaka till en "vanlig" hotas 😁


signatur

Star citizen - swedish umbrella. Ett ideellt svenskt nätverk mellan organisationer och enskilda spelare.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.gg/apN3dqYGM7

Medlem

Jag hoppas än idag att det någon gång kommer ett rymdspel i stil med Freelancer Satan vad jag spelade det som liten, och älskade det.


signatur

Processor: Intel Core i7 13700kf
Grafikkort: Palit GeForce RTX 4080 GameRock 16GB
RAM: 32 GB DDR5 6000mhz CL36
Högtalare: Sonos Arc, Sub Mini + 2 Sonos Era 300
VR: Meta Quest Pro + Link-kabel + bHaptics Tactsuit x16

Medlem

Jahopp... pc + joysticks + star wars...
Saknas bara ett VR headset alltså.
Enjoy 😉

Medlem

Om du inte bryr dig om ålder på spel så finns också

Wing commander 1 - 4
Wing commander Prophecy
Starlancer
Privateer 2: The darkening
Independence war 2: Edge of chaos.
Descent freespace: The great war
Descent freespace 2
X serien
Osv.

Många av dessa finns på Steam.

https://store.steampowered.com/app/359630/Independence_War_2_...
Independence war 2 tex har newtonian physics. Bli inte avskräckt av början på spelet. Man kör tutorialen som ett barn som lär sig flyga med sin farsa som kör gruvbrytning i rymden. Tills han blir mördad av pirater och man själv kastas i finkan. Efter den tutorialen så utspelar sig spelet som vuxen. Det har inte samma mission baserade struktur som många andra spel i genren utan är mer open world i det att man agerar rymdpirat för att dryga ut kassan och så vidare utöver story missions.

Wing commander serien samt Privateer 2 är gjorda som interaktiva filmer med live filmade sekvenser mellan uppdrag. Med kända skådisar. Det är spel från 90 talet så grafiken är därefter. De finns alla på gog.com. Tex https://www.gog.com/game/wing_commander_5_prophecy

Descent freespace 2 är en annan klassiker. Blev känd för att träffa stämningen bra inte bara story mässigt men också hur det känns som en liten fighter pilot när stora capital ships avfyrar massiva beam weapons mot varandra på slagfältet.
https://store.steampowered.com/app/273620/Freespace_2/

Exempel på musiken i Freespace 2:

Freespace 1: https://store.steampowered.com/app/273600/Descent_FreeSpace__...

Vill du ha en mer open world uplevelse så är X serien bra. Du flyger inte missions från början till slut utan det är ett fullt simulerat universum där du kan tjäna pengar, köpa större skepp, även driva dina egna rymdstationer, frabriker, bedriva handel osv och fixa NPC piloter som flyger andra skepp i din egen flotta. Senaste spelet i serien är väldigt nytt där det fortfarande släpps expansioner. X4-foundations.
https://store.steampowered.com/app/392160/X4_Foundations/

Medlem

Infinite warfare har rymdstrider, kanske går köra det med joystick.

Halo Reach har en rymdstrid del i spelet.


signatur

Asus TUF RTX 4090 OC
G.skill 32 gb 4000mhz cl15
ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero
Ryzen 5950x
Starcitizen referral: STAR-2GR4-BK2X

Medlem

Star Conflict, kan jag rekommendera. Har några år på nacken, fortfarande populärt och free-to-play.

Medlem

Ett annat spel som just släpptes in Beta är Dual Universe. Det är inte bara en flight sim men också ett byggar spel eftersom du kan själv designa och bygga de skepp du vill flyga samt gräva upp de mineraler som krävs och framställa komponenterna etc. Spelare kan gadda ihop sig i imperier där de tillsammans bygger stora rymdstationer eller baser på planeternas ytor och sedan slåss över dessa. Spelet är designat med voxelgrafik så det ser inte lika vackert ut som mer direkt designade spel men detta gör också att det kan köras med massivt antal spelare i samma server och att spelare can bygga det mesta i spelet.

Det är nyligen i beta så servrarna är lite instabila just nu men det patchas varje dag.

Gnällkuk

Ingen sim direkt, men kanske kul, framförallt om du spelar de gamla Descent-spelen. Skaparna bakom det här nämligen gjort en andlig uppföljare.

https://store.steampowered.com/app/448850/Overload/


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Det finns även riktigt gamla spel i serien (eller äldre IL-2-serier kanske man ska säga) som är billigare, t.ex. IL-2: 1946. De var också riktigt bra en gång i tiden, men det kan ju vara så att de krånglar med nyare operativsystem.

IL-2 Sturmovik: 1946, är enormt. Med 229 flygbara flygplan, över 300 totalt. Det är alla tidigare IL-2 ihopslagna, till 1946. Med ytterligare nytt innehåll. Både östfronten (inkl Finland), västfronten, och stilla havsfronten (Japan/USA).

Jag har inte haft problem, med win 10 via steam. Inte lika grafiskt, som de senare Cliffs of dover. Eller Great battles. Men håller man sig till luftstrider, eller över havet. Är det inget man tänker på. Jag har haft fantastiskt kul med detta, under många år. Och endast 95 spänn, på steam.

Jag har via olika Steam reor införskaffat IL-2 Battle of Stalingrad (Great battles), och de flesta moduler. Som jag snart ska sätta tänderna i, och lära mig.


signatur

Ingen konsoll, men lurar på en PS5, eller nya Xbox.

Medlem

strike fighters 2 är jädra bra

Medlem

Elite Dangerous är riktigt mysigt med HOTAS när man fått in snitsen å lite rappt kan sladda in på en rymdstation och landa snyggt utan att hålla på å korrigera å överkompensera en massa

Medlem

Elite Dangerous är riktigt roligt med hotas. Särskilt om man har en vr hmd till.

Medlem
Skrivet av DaddyCoolSwe:

Hej,

Får snart hem flygspakarna (X56 Rhino) jag beställt till MS Flightsimulator och kommande Star wars Squadrons. (ska för sakens skull också testa BF)
Men visst finns det väl fler befintliga spel, där man har nytta av flygspakar?
..tips någon?

X-wing Alliance kan rekommenderas.

https://www.fz.se/forum/trad/441029-x-wing-alliance-tillbakab...


signatur

No hill is too steep No hole is too deep

Medlem
Skrivet av marsson90:

Jag hoppas än idag att det någon gång kommer ett rymdspel i stil med Freelancer Satan vad jag spelade det som liten, och älskade det.

Ja, jag har också längtat efter ett sådant spel. Freelancer var mitt första spel som jag spelade online, många kära minnen.
Har längtat efter ett spel likt det.
Ett spel som verkar lovande är Everspace 2, känns som ett spel som kan komma ganska nära. Det första spelet tappade mig med sin roguelike gameplay men 2:an verkar däremot träffa mer rätt!

Är ju dock arkadigt och ingen sim som OP letar efter, men det ska ha fullt stöd för joystick

Citat:

EVERSPACE™ 2 is a fast-paced single-player spaceship shooter with deep exploration in space and on planets, tons of loot, RPG elements, mining, and trading. Experience a thoughtful story, set in a vivid, handcrafted open world full of secrets and perils, on your journey to become human after all.

Medlem
Skrivet av DaddyCoolSwe:

Tack alla, då har jag lite att kolla på.

(skulle kanske skrivit det inledningsvis att jag är neewbie på spakar, om man räknar bort några flygtimmar på nittiotalet med en simpel Thrustmaster)

Om du gillar det du testar gratis i DCS så skulle jag föreslå att du köper Flaming Cliffs 3.
Du får tillgång till väldigt bra moduler, även om de inte är high fidelity.

Det är dock väldigt mycket lättare att lära sig.
Det svåraste är egentligen att lära sig hur du ska slåss och sköta din radar medans du slåss.

1
Skriv svar