Häng med Sweclockers ikväll när Nvidia presenterar ny generation grafikkort

Medlem
Skrivet av NuZ:

Grymma kort de där Vill inte hålla med om prisvärdigheten dock. En konsol är en helhetslösning. För samma pris får du en komponent som ”de flesta” kommer tycka är gammal om 2år. En PS5/XsX kommer vara ”grymma” i folkmun även om 4år.

Men ja prestandan är ju en annan femma. Nu menar jag plånboken och mentala biten

För många kommer det räcka att uppgradera ett grafikkort för runt 499$, för att prestera bättre än nästa generations konsoler levererar. Kanske lägre om RDNA2-korten pressar ner priserna.

Att köpa helt ny gaming PC kan självklart bli dyrare. Tar man dock med kostnad för allt till en nextgen-konsol, dvs vettig 4k gaming TV, generellt dyrare spel (speciellt nodisc versionen) , eventuella onlinekostnader (beroende på om de vågar ha kvar det eller inte), dyra tillbehör (tex extra kontroller eller SSD). Tja då är inte en ny konsol så himla billig längre.

Om fyra år kommer troligtvis ett sketet budgetkort typ RTX 5050 krossa PS5/XsX, så vete tusan om de kommer anses så grymma längre då. Gissar att det är då vi får se Pro-versionerna.

Som jag sa i en annan tråd, konsolernas 10-12tflops och ray tracing prestanda är det som kommer åldras sämst, vilket vi redan beskådat nu. Hade kanske inte varit ett lika stort problemen om inte dagens AAA-utvecklare haft en tendens att primärt fokusera på det ytliga, samt MS/Sony behov att hypa upp dessa konsoler över dess förmåga. Så behovet av en konsol-midgen-uppdatering kommer bli större, när illusion att nextgen konsolerna är cutting edge inte längre går att upprätthålla.

Tror den illusionen för övrigt redan sprack här för många...

...*host*

=D

Medlem

Jag blir allt mer sugen på en rejäl uppdatering.. Kan hända att jag slår till på en Zen 3 med ett RTX 3080/3090 och fläskar på med 64+ GB DDR4 senare i vinter och hoppas på att det systemet orkar med 10 år framöver. Alternativt står jag ut och lider fram tills DDR5 blir aktuellt, men det kan ju dröja ett bra tag... Det sistnämda vore visserligen mer logiskt då jag har hoppat över varannan version historiskt sett.. Kanske skall invänta DDR5 trots allt.. Ännu har jag inte stött på något spel jag inte kan spela. Men skulle ju underlätta för renderingar med snabbare dator... Funkar i dagsläget dock.


signatur

🖥️[ i7 12700K ] - [ RTX 3070 ] - [ 64 GB DDR4 ]
🍑 Quest 2 64GB
🎮 PS3 Slim 120 GB
Nu: PUBG | MSFS 2020
Sen: STALKER 2 | Project 007 | MSFS 2024 | DayZ 2 | GTA VI

Medlem

Blir ett 3090 när det släpps ett vattenkylt jag gillar. Skönt att äntligen kunna lira 4k/100fps+
Skulle sen Amd Rdna2 vara ett grymt kort kan man ju alltid köpa ett sånt också.


signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

NuZ
Testpilot
Skrivet av uberpwnage2.0:

Kortet är givetvis prisvärt om man jämför med tidigare grafikkort och prestandan man kommer att få med dessa nya.

Skrivet av kebbe:

Ingenting talar för att Series X och PS5 ligger på $499? Folk verkar snarare bli glatt överraskade när det ryktas om $699.. Om dessa kort sedan anses gamla om 2 år är det ju märkligt att man ser det som fantastiskt prisvärt när Series X/PS5 kanske levererar prestanda i nivå med två år gamla mid-range kortet 2070.

Skrivet av Sapiens:

För många kommer det räcka att uppgradera ett grafikkort för runt 499$, för att prestera bättre än nästa generations konsoler levererar. Kanske lägre om RDNA2-korten pressar ner priserna.

Att köpa helt ny gaming PC kan självklart bli dyrare. Tar man dock med kostnad för allt till en nextgen-konsol, dvs vettig 4k gaming TV, generellt dyrare spel (speciellt nodisc versionen) , eventuella onlinekostnader (beroende på om de vågar ha kvar det eller inte), dyra tillbehör (tex extra kontroller eller SSD). Tja då är inte en ny konsol så himla billig längre.

Om fyra år kommer troligtvis ett sketet budgetkort typ RTX 5050 krossa PS5/XsX, så vete tusan om de kommer anses så grymma längre då. Gissar att det är då vi får se Pro-versionerna.

Som jag sa i en annan tråd, konsolernas 10-12tflops och ray tracing prestanda är det som kommer åldras sämst, vilket vi redan beskådat nu. Hade kanske inte varit ett lika stort problemen om inte dagens AAA-utvecklare haft en tendens att primärt fokusera på det ytliga, samt MS/Sony behov att hypa upp dessa konsoler över dess förmåga. Så behovet av en konsol-midgen-uppdatering kommer bli större, när illusion att nextgen konsolerna är cutting edge inte längre går att upprätthålla.

Tror den illusionen för övrigt redan sprack här för många...

...*host*
https://youtu.be/aDMsGl_XxTk

=D

Haha ja korten är ju betydligt ”billigare” än Turing och med prestanda så det räcker men står faktiskt fast att en konsol på 499-699 dolares är mer prisvärd för medel familjen att köpa till sin grabb än en troligen pre build PC med 3080. Om man bygger själv, har intresset och främst pengarna så ja då är väl en platta kisel värd över 10k


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Medlem

Många tycker att det nya korten verkar billiga och mycket prestanda per krona, men ni glömmer qtt lägga på MOMSEN!! Sedan kanske de har sjunkit liiiiite i pris, visst.

Detta får dock nya konsol-gen att blekna. Så vi kommer få yttligare 10 år av xbox fanboys som skall hävda sig att kryssboxen minnsan är bättre då den är billigare med "samma grafik"..

Medlem
Skrivet av NuZ:

Haha ja korten är ju betydligt ”billigare” än Turing och med prestanda så det räcker men står faktiskt fast att en konsol på 499-699 dolares är mer prisvärd för medel familjen att köpa till sin grabb än en troligen pre build PC med 3080. Om man bygger själv, har intresset och främst pengarna så ja då är väl en platta kisel värd över 10k

Dina jänförelser är lite märkliga.
Vad en medelfamilj köper till sina barn mot en som bygger själv för prestanda är som att jämföra en som köper en gammal bil på blocket jämnt mot en som köper en ny Tesla
Det kommer ju sen billigare kort i generationen.
Den som är duktig på att bygga datorer och är lite ekonomisk kan komma billigt undan.
Det är ju dock inte lika "roliga" komponenter man använder då.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Grymma kort vad det verkar om man nu ska lita på Nvidias siffror, inväntar spänt på sweclockers tester. Frågan är ju om 3070 verkligen är snabbare än ett 2080 ti "på ett vanligt vis" eller om det endast är med ray tracing aktiverat.

Sen har vi DLSS 2.0 som är helt fantastiskt och är en teknik som jag hoppas de nya konsolerna kan komma med. Visst, kommer var mycket oljud från folk att det att inte är native 4k, men vad spelar det för roll om det till och med kan se bättre ut med en teknik likt DLSS aktiverat. Frågan är ju, har AMD nåt liknande?

Farornas Konung

Lär väl bli 3090 om jag känner mig själv rätt.
Avvaktar dock tills jag sett lite prestanda tester från Sweclockers och liknande pålitliga källor.

Medlem

https://www.nvidia.com/en-us/geforce/news/rtx-io-gpu-accelera...
Det här var ju dock det som är mest spännande.
Kommer ihåg senast igår att någon skrev att PC inte skulle vara ikapp PS5 förns 2022

Skrivet av hoppalängdhopp:

Grymma kort vad det verkar om man nu ska lita på Nvidias siffror, inväntar spänt på sweclockers tester. Frågan är ju om 3070 verkligen är snabbare än ett 2080 ti "på ett vanligt vis" eller om det endast är med ray tracing aktiverat.

Sen har vi DLSS 2.0 som är helt fantastiskt och är en teknik som jag hoppas de nya konsolerna kan komma med. Visst, kommer var mycket oljud från folk att det att inte är native 4k, men vad spelar det för roll om det till och med kan se bättre ut med en teknik likt DLSS aktiverat. Frågan är ju, har AMD en liknande teknik som motsvarar DLSS?

Alltså, med tanke på att 3070 har 5888 cuda cores så kan man nog med säkerhet säga att det är ungefär 10% snabbare än ett 2080ti.
Och AMD måste ha en teknik som är lika bra som DLSS eller det jag länkade i detta inlägg.
Annars finns det verkligen noll anledningar till att köpa RDNA 2.

NuZ
Testpilot
Skrivet av Molotov:

Dina jänförelser är lite märkliga.
Vad en medelfamilj köper till sina barn mot en som bygger själv för prestanda är som att jämföra en som köper en gammal bil på blocket jämnt mot en som köper en ny Tesla
Det kommer ju sen billigare kort i generationen.
Den som är duktig på att bygga datorer och är lite ekonomisk kan komma billigt undan.
Det är ju dock inte lika "roliga" komponenter man använder då.

Ja självklart är PC mycket starkare men familjer är ju fortfarande största kunden av gaming relaterade saker. Främst runt jul och som present till kidsen.

Ja det går att bygga PC billigt men att bygga en modern PC, framtidssäker och med Ampere är fortfarande mycket dyrare än att köpa en konsol. Sedan alla kan inte bygga datorer. Jag och kanske även du som byggt PC sedan tonåren är en väldigt liten minoritet av kunder. De flesta köper pre builds i butiker tyvärr så konsoler har fortfarande sin plats i världen


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Medlem

Mitt 2080Ti klarar allt utmärkt som jag är intresserad av inom en överskådlig framtid.

Får se om några år ifall det kommer något intressant spel som kräver uppgradering

Gnällkuk
Skrivet av Snabeltorsk:

Blir ett 3090 när det släpps ett vattenkylt jag gillar. Skönt att äntligen kunna lira 4k/100fps+
Skulle sen Amd Rdna2 vara ett grymt kort kan man ju alltid köpa ett sånt också.

Sitter i samma båt som dig, en fördel är att vattenblock kommer att finnas tillgängliga runt släpp... nackdelen är att antalet 3090 kommer vara snudd på obefintliga. Hade velat uppgradera till Cyberpunk, men just nu lutar det åt att tillgängligheten kommer vara krass fram tills Q1 2021.


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem
Skrivet av NuZ:

Ja självklart är PC mycket starkare men familjer är ju fortfarande största kunden av gaming relaterade saker. Främst runt jul och som present till kidsen.

Ja det går att bygga PC billigt men att bygga en modern PC, framtidssäker och med Ampere är fortfarande mycket dyrare än att köpa en konsol. Sedan alla kan inte bygga datorer. Jag och kanske även du som byggt PC sedan tonåren är en väldigt liten minoritet av kunder. De flesta köper pre builds i butiker tyvärr så konsoler har fortfarande sin plats i världen

Men det har väll inget med saken att göra?
Jag vet inte om ditt inlägg var svar på nått som tagits upp långt tidigare.
Men att familjer är "största kunden" och man bara skulle tänka så, så skulle inga premium grejer finnas överhuvudtaget, inga "indie spel" eller nått.

Att konsoler inte skulle ha nån plats vet jag inte vad du menar.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Moderator | Testpilot
Skrivet av NuZ:

Haha ja korten är ju betydligt ”billigare” än Turing och med prestanda så det räcker men står faktiskt fast att en konsol på 499-699 dolares är mer prisvärd för medel familjen att köpa till sin grabb än en troligen pre build PC med 3080. Om man bygger själv, har intresset och främst pengarna så ja då är väl en platta kisel värd över 10k

Allt är ju också relativt. Din standard sitter vid "medel familj", medan den är lägre och högre för andra personer. Du kommer inte ifrån det faktum att vill man ha eller behöver ha en ny dator denna höst, så får man ett väldigt prisvärt grafikkort sett till prestanda och jämförelsevis med vad vi fick med 2000-serien.

Att sedan börja prata om att det inte är lika prisvärt som en konsol känns ganska irrelevant då de försöker nå ut till olika (men ibland samma) målgrupper. Konsoler är klart bäst om man bara vill komma igång med spelande så fort och billigt som möjligt, ja, men det gör inte att korten inte är prisvärda för vad man får.

Ta en bil exempelvis som kanske kostar 100k men i vanlig ordning kostar 300k. Då får du den extremt billigt, även om 100k fortfarande är mycket pengar för de allra flesta. Inte världens bästa exempel men du förstår säkert.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

Hej FZ, Har ni hört bakgrunden till låten what's the frequency? 😁

Medlem
Skrivet av uberpwnage2.0:

...Konsoler är klart bäst om man bara vill komma igång med spelande så fort och billigt som möjligt...

Nä det tycker jag verkligen inte, bättre då att köpa en begagnad eller billig PC istället och få världens största spelutbud.

Medlem

Lutar mot att slänga upp mitt 2080ti på blocket för så mycket som möjligt nu och knipa ett 3080 direkt.
Sen kan jag sälja mitt 3080 om ett 3080 Super/Ti dyker upp i början av 2021.

Moderator | Testpilot
Skrivet av Sapiens:

Nä det tycker jag verkligen inte, bättre då att köpa en begagnad eller billig PC istället och få världens största spelutbud.

Igen, alla har en egen standard. Vill man ha en maskin som håller länge och att man slipper att det tillslut blir att man får dålig fps och att burken inte klarar av spelen så är en konsol fantastisk.

Alla spel som kommer till PS5 (med vissa undantag om vi måste vara petnoga) kommer att fungera, och för den lilla peng man lägger ut så har man en maskin som håller och är effektiv i bra många år mer än en billigare dator, helst om man vill spela nya spel och att allt ska se relativt bra ut.

Enkelt och smidigt, man slipper byta ut delar, och det är bara att köpa spelen och det kommer i 99% av fallen alltid fungera direkt.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

Jahapp, då blir det nytt grafikkort istället för en PS5:a till vintern


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Sitter i samma båt som dig, en fördel är att vattenblock kommer att finnas tillgängliga runt släpp... nackdelen är att antalet 3090 kommer vara snudd på obefintliga. Hade velat uppgradera till Cyberpunk, men just nu lutar det åt att tillgängligheten kommer vara krass fram tills Q1 2021.

För min del är det evga som gäller och de verkar ju täcka alla baser denna gång. Men verkar som att nvidia lagt lite embargo på vad de får säga fortfarande för det är lite dassigt med info om tillgänglighet och pris ännu. Sista ordet är "kommer runt de datum nvidia redan sagt".

Lutar åt ett 3090 hybrid eller kingpin. Men kommer få rumstera om helt och hållet i lådan då det är större radiatorer på dessa än vad jag har på mitt 1080ti hybrid. 240 på hybrid och 360 på kingpin.

Edit: Yep, de är "locket på" ett tag till:

Testpilot

Trodde inte att priserna skulle vara så pass låga, relativt sett då. För egen del behöver jag nog införskaffa ett nytt moderkort samt processor för att få snurr på allt så lutar i så fall mot ett 3070. Förhoppningsvis sitter man bra med ett sånt kort en bra tid framöver.

NuZ
Testpilot
Skrivet av Molotov:

Men det har väll inget med saken att göra?
Jag vet inte om ditt inlägg var svar på nått som tagits upp långt tidigare.
Men att familjer är "största kunden" och man bara skulle tänka så, så skulle inga premium grejer finnas överhuvudtaget, inga "indie spel" eller nått.

Att konsoler inte skulle ha nån plats vet jag inte vad du menar.

Skrivet av uberpwnage2.0:

Allt är ju också relativt. Din standard sitter vid "medel familj", medan den är lägre och högre för andra personer. Du kommer inte ifrån det faktum att vill man ha eller behöver ha en ny dator denna höst, så får man ett väldigt prisvärt grafikkort sett till prestanda och jämförelsevis med vad vi fick med 2000-serien.

Att sedan börja prata om att det inte är lika prisvärt som en konsol känns ganska irrelevant då de försöker nå ut till olika (men ibland samma) målgrupper. Konsoler är klart bäst om man bara vill komma igång med spelande så fort och billigt som möjligt, ja, men det gör inte att korten inte är prisvärda för vad man får.

Ta en bil exempelvis som kanske kostar 100k men i vanlig ordning kostar 300k. Då får du den extremt billigt, även om 100k fortfarande är mycket pengar för de allra flesta. Inte världens bästa exempel men du förstår säkert.

Ja självklart är det relativt. Korten är ju betydligt mer prisvärda än Turing korten. Man får även det man betalar för. Få saker slår gaming på PC. Det jag menar med prisvärt är ”billigt” som i billigt. 6000kr konsol är billigt för vad man får, 17kkr är billigt kort med den prestandan i dagens läge men fortfarande mycket mycket pengar för en komponent som är lite kisel. Precis som jag och ni båda säger.

Tror vi bara missförstått varandra.


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

NuZ
Testpilot
Skrivet av JonnyBOj:

Många tycker att det nya korten verkar billiga och mycket prestanda per krona, men ni glömmer qtt lägga på MOMSEN!! Sedan kanske de har sjunkit liiiiite i pris, visst.

Detta får dock nya konsol-gen att blekna. Så vi kommer få yttligare 10 år av xbox fanboys som skall hävda sig att kryssboxen minnsan är bättre då den är billigare med "samma grafik"..

Ingen vettig konsolspelare har väl hävdat att Xbox eller PS5 har samma eller bättre grafik än PC master race? Tekniska inovationer ja visst men de som är kunniga vet att tekniken redan finns men inte på bred front än. Men om du känner dig påhoppad ber jag om ursäkt å oss konsol plebs vägnar

Ps. Stiligt namn du har! Heter själv Johnny


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Medlem
Skrivet av JonnyBOj:

Många tycker att det nya korten verkar billiga och mycket prestanda per krona, men ni glömmer qtt lägga på MOMSEN!! Sedan kanske de har sjunkit liiiiite i pris, visst.

Detta får dock nya konsol-gen att blekna. Så vi kommer få yttligare 10 år av xbox fanboys som skall hävda sig att kryssboxen minnsan är bättre då den är billigare med "samma grafik"..

Det där är priserna med moms. Dollarn står lägre än förra året.
Så addera bara 25% på MSRP och omvandla till SEK så får du det vi ser på deras hemsida.

Medlem

Skulle kunna tänka mig att uppgradera datorn för Cyberpunk enbart, ett 3080 ligger rätt bra till, då kan man nog samtidigt få igång Flight sim med.

Men knappast att jag avbokar PS5, Sony har fortfarande de bästa exklusiva spelen, plus att man får Rockstars spel långt före PC.

Sen kan man inte jämföra med ett 2070 rakt av. Kolla bara spelen till PS4 de senaste åren. Där ser man hur oerhört mycket det går att optimera när man inte behöver ta hänsyn till lowest common denominator. Ghost of Tsushima är inte ett fult spel, inte the last of us 2 heller.

Nästa generation flyttar fram den gränsen långt och nu handlar det mera om att spelhusen inte har råd att klämma ut extremt stora vackra spel längre när bara fantasin sätter gränsen för vad man kan bygga för spel, så de vill höja priset för spel istället.

Vad gäller smart uppskalning så har Sony haft sina egna patent för att skruva upp upplösningen till PS4 och de har nog liknande saker på gång till PS5 med.

R&C ser fantastiskt ut och Sony har som sagt väldigt många trevliga exklusiva spel som inte blir sämre bara för att PC har "prisvärda" monsterkort.

Oavsett vilket blir det en kul höst för alla gamers när både PC och TV-spel tar stora kliv i rätt riktning.

Skrivet av loerk:

Alltså, med tanke på att 3070 har 5888 cuda cores så kan man nog med säkerhet säga att det är ungefär 10% snabbare än ett 2080ti.
Och AMD måste ha en teknik som är lika bra som DLSS eller det jag länkade i detta inlägg.
Annars finns det verkligen noll anledningar till att köpa RDNA 2.

Ja jo, men som jag sett många på sweclockers påpekat går det ju inte att jämföra CUDA-kärnor rakt av. Med RTX 3000-serien så har ju Nvidia gjort om definitionen av vad en CUDA-kärna är.

Edit:Nu finns det en artikel om det https://m.sweclockers.com/nyhet/30312-nvidia-uppges-omdefinie...

Tar för givet att alla grafer man såg igår var med DLSS aktiverat och då presterar ju 3070 bättre 2080ti. Om det presterar bättre på ett mer " tradionellt" vis är jag mer skeptisk till. Visst vore det fint med ett kort för 6000 som presterar bättre än ett för 12 000 -13 000. Ser framemot prestandatester från tredjepart!

Medlem
Skrivet av loerk:

https://www.nvidia.com/en-us/geforce/news/rtx-io-gpu-accelera...
Det här var ju dock det som är mest spännande.
Kommer ihåg senast igår att någon skrev att PC inte skulle vara ikapp PS5 förns 2022

Alltså, med tanke på att 3070 har 5888 cuda cores så kan man nog med säkerhet säga att det är ungefär 10% snabbare än ett 2080ti.
Och AMD måste ha en teknik som är lika bra som DLSS eller det jag länkade i detta inlägg.
Annars finns det verkligen noll anledningar till att köpa RDNA 2.

Jag poängterade detta tidigare i tråden också. RTX IO är ju nästan det mest spännande med 3000-serien, då detta kan räta ut det stora frågetecknet kring hur/om/när en typisk spel-PC kan mäta sig med lagringstekniken i de kommande konsolerna. Just nu ser det verkligen dystert ut för AMD på grafikfronten, förhoppningsvis kan de få fram tekniker och prestanda som kan matcha Nvidias, men vi får se. Just nu räcker det inte med ett äss (ess? s?!) i rockärmen, AMD behöver en hel kortlek.

Medlem

@ChalleT: men då blir det inte lika många och så lurar man sig själv att det är billigare än det på riktigt är => plus att 10kr är lättare att avrunda


signatur

//monster

Medlem
Skrivet av monsterbenke:

@ChalleT: men då blir det inte lika många och så lurar man sig själv att det är billigare än det på riktigt är => plus att 10kr är lättare att avrunda

Förstår vad du menar men tänkte mer att snittpriset för vanlig bärs ökat, 10kr är inte så vanligt längre. Men beror ju på om man tänker 33cl eller 50cl såklart. Aja OT 😋

Medlem
Skrivet av hoppalängdhopp:

Ja jo, men som jag sett många på sweclockers påpekat går det ju inte att jämföra CUDA-kärnor rakt av. Med RTX 3000-serien så har ju Nvidia gjort om definitionen av vad en CUDA-kärna är.

Edit:Nu finns det en artikel om det https://m.sweclockers.com/nyhet/30312-nvidia-uppges-omdefinie...

Tar för givet att alla grafer man såg igår var med DLSS aktiverat och då presterar ju 3070 bättre 2080ti. Om det presterar bättre på ett mer " tradionellt" vis är jag mer skeptisk till. Visst vore det fint med ett kort för 6000 som presterar bättre än ett för 12 000 -13 000. Ser framemot prestandatester från tredjepart!

2080 ti har ju också tillgång till DLSS dock, så prestandaskillnaden kvarstår nog även med DLSS avaktiverat.

Skrivet av Kibbo:

Jag poängterade detta tidigare i tråden också. RTX IO är ju nästan det mest spännande med 3000-serien, då detta kan räta ut det stora frågetecknet kring hur/om/när en typisk spel-PC kan mäta sig med lagringstekniken i de kommande konsolerna. Just nu ser det verkligen dystert ut för AMD på grafikfronten, förhoppningsvis kan de få fram tekniker och prestanda som kan matcha Nvidias, men vi får se. Just nu räcker det inte med ett äss (ess? s?!) i rockärmen, AMD behöver en hel kortlek.

Känns lite roligt då jag lite frikostigt brainstorma i PS5 debatten att PC möjligtvis skulle få någon form av direct storage även om det var lite långsökt. Det här är liksom teknik som endast NASA och andra lirare har suttit på innan, och nu får vi det med en I/O direkt till oss konsumenter. Makalöst, minst sagt.

Skriv svar