Geforce RTX 3090 får Sweclockers att tappa hakan

Från Komplett:

ZOTAC GeForce RTX 3090 Trinity 16 800:-
ZOTAC GeForce RTX 3080 Trinity 7 825:-
ZOTAC GeForce RTX 3070 Twin Edge 5 625:-


signatur

Viam inveniam aut faciam

Gen
Medlem
Skrivet av hannes.theorell:

Från Komplett:

ZOTAC GeForce RTX 3090 Trinity 16 800:-
ZOTAC GeForce RTX 3080 Trinity 7 825:-
ZOTAC GeForce RTX 3070 Twin Edge 5 625:-

Exakt samma priser som Founders. Undrar hur det blir med MSI och ASUS...

Medlem
Skrivet av Gen:

Exakt samma priser som Founders. Undrar hur det blir med MSI och ASUS...

ASUS 3090 TUF ligger uppe hos komplett för 18 890 kr.

Medlem

Sverige måste nog bygga ett nytt kärnkraftverk snart!

Medlem

Även om 3090 är 34% bättre än 2080 ti, det är ju fortfarande bara mätbara skillnader, den upplevda skillnaden måste vara pytteliten, för jag tror att man upplever 2080 ti som "sjukt grym"... vad blir det då, "sjukt as grym?"

Medlem

Blir nog ett EVGA 3080 FTW när det kommer ut i butiker.

https://www.evga.com/articles/01434/evga-geforce-rtx-30-serie...

Skrivet av xverminator:

Sverige måste nog bygga ett nytt kärnkraftverk snart!

Tittar man på den tid det tar att bygga ett kärnkraftverk innan man köper så är nog 3000 serien av grafikkort inte riktigt up to date när kraftverket väl är färdigt

https://www.nyteknik.se/energi/finska-karnkraftsreaktorn-fors...

Finland började bygga en reaktor 2005. Det beräknas nu i bästa fall vara i drift 2022, men det har även cirkulerat uppgifter att det kommer fördröjas till 2028

Medlem

@loerk: jag är anti amd


signatur

//monster

Medlem
Skrivet av Johnhedlund:

Även om 3090 är 34% bättre än 2080 ti, det är ju fortfarande bara mätbara skillnader, den upplevda skillnaden måste vara pytteliten, för jag tror att man upplever 2080 ti som "sjukt grym"... vad blir det då, "sjukt as grym?"

Det är minnet som är 34% snabbare.

Medlem

@monsterbenke: Ännu en själ som har drabbats av AMD i början av 2000-talet antar jag.

Medlem

@loerk: ja jag lirade massa coop back in the day när inte alla vänner hade växt ur datorspelande. och i min erfarenhet var dom flesta problemen då nära på enbart existerande för dom med amd-grejer i datorn. så jag blev helt fast i att alltid bara köra nvidia och intel, och till min förvåning har det faktiskt alltid funkat felfritt. aldrig något som krånglar. så lika bra att köra vidare på det tänker jag


signatur

//monster

Medlem
Skrivet av Johnhedlund:

Även om 3090 är 34% bättre än 2080 ti, det är ju fortfarande bara mätbara skillnader, den upplevda skillnaden måste vara pytteliten, för jag tror att man upplever 2080 ti som "sjukt grym"... vad blir det då, "sjukt as grym?"

Klarar man inte att hålla 60 FPS med ett 2080 Ti idag så kan några tiotal procent räcka långt.
Digital Foundry publicerade en video igår med några tester gällande 3080 mot 2080 och i dom specifika testerna så presterade 3080 60-80 % bättre i snitt. I Doom Eternal så kunde det i vissa scenarion nå 100 %.
Det är inte orimligt att skillnaden mellan 3090 och 2080 Ti blir densamma.


signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

International
Man of Mystery

Måste man ha Pci4.0 för att få ut all spunk ur RTX3-korten eller funkar det med 3.0 fortfarande ?


signatur

Time flies like the wind
Fruit flies like bananas

Medlem
Skrivet av bluenephilim:

Måste man ha Pci4.0 för att få ut all spunk ur RTX3-korten eller funkar det med 3.0 fortfarande ?

PCI-E 3.0 fungerar nog utmärkt.
Kan hända att man inte kan nyttja deras I/O lika bra, men det går ju att uppgradera i framtiden när det finns vassare NVMEs och CPUer.

Inaktiv

Kan man vänta sig att 3090 låter som ett torkskåp tro?
Mitt 2080S låter som fan när man kör krävande spel.

Gen
Medlem
Skrivet av loerk:

ASUS 3090 TUF ligger uppe hos komplett för 18 890 kr.

Fy fan Och det är ändå den sämre modellen (jämfört med Strix).

Skrivet av anon_79617:

Kan man vänta sig att 3090 låter som ett torkskåp tro?
Mitt 2080S låter som fan när man kör krävande spel.

Kör du Founders Edition? Fläktljudet låter olika beroende på modell. Tycker tex att ASUS Strix lät annorlunda än MSI Gaming X Trio (inte nödvändigtvis högre).

Medlem

Jag kanske inte kommer köpa ett sånt, åtminstone inte direkt. Men däremot så siktar jag på att åtminstone köpa något som dess lansering förorsakar prissänkning av.

Medlem
Skrivet av Gen:

Fy fan Och det är ändå den sämre modellen (jämfört med Strix).

Kör du Founders Edition? Fläktljudet låter olika beroende på modell. Tycker tex att ASUS Strix lät annorlunda än MSI Gaming X Trio (inte nödvändigtvis högre).

Ja mitt 2080ti Gaming X trio kan bli relativt högljutt när det blåser igång.
Inget man tänker på när man sitter med lurarna på sig i vilket fall dock. Mest synd om sambon

Skrivet av Witchfinder:

Jag kanske inte kommer köpa ett sånt, åtminstone inte direkt. Men däremot så siktar jag på att åtminstone köpa något som dess lansering förorsakar prissänkning av.

Du kommer nog komma billigt undan, de flesta verkar vilja ge 4500-5000 just nu för mitt 2080ti. Som tur är lyckades jag få en köpare på 6000.
Efter lanseringen så går de nog att köpa för 3000.

Gen
Medlem
Skrivet av loerk:

Ja mitt 2080ti Gaming X trio kan bli relativt högljutt när det blåser igång.
Inget man tänker på när man sitter med lurarna på sig i vilket fall dock. Mest synd om sambon

Visst låter fläktarna en del men tycker ljudet är relativt behagligt Känns som att det är lite tystare än liknande modeller just för att fläktarna är lite större.

Medlem
Skrivet av loerk:

Ja mitt 2080ti Gaming X trio kan bli relativt högljutt när det blåser igång.
Inget man tänker på när man sitter med lurarna på sig i vilket fall dock. Mest synd om sambon

Du kommer nog komma billigt undan, de flesta verkar vilja ge 4500-5000 just nu för mitt 2080ti. Som tur är lyckades jag få en köpare på 6000.
Efter lanseringen så går de nog att köpa för 3000.

Jag hoppas att prisraset även kommer märkas av mer på 1070-nivån av grafikkort, skulle behöva nåt i den klassen som extern grafikkortslösning till laptopen. Den utnyttjar bara två av fyra PCIe-banor för sitt Thunderbolt 3 och kraftigare grafikkort än så kommer eventuellt inte till sin rätt :/

Medlem
Skrivet av Kibbo:

Det "roliga" i sammanhanget är att om man tittar till pris/prestanda så är detta en rejäl prissänkning jämfört med vad Titankorten, vilket enligt skinnjackan ska representeras av 3090 denna generation, kostat tidigare. Från $2000+ ner till $1600-ish i utgångspris.

galet

Inaktiv

Vad ska man ha för märke? Är det ASUS som gäller eller?

Medlem

blir ju definitivt 3070 men bara för jag måste ha nya effekterna i cyberpunk


signatur

//monster

12
Skriv svar