Snabbkollen - Märker du en positiv skillnad i spel när du använder SSD som lagring i dina spelmaskiner?

Medlem

För att svara på frågan:
Ja, jag kommer ha behov av en SSD som blir godkänd av Sony för att användas i PS5.

Den ska rätt in i PS5, där spel ska sitta installerade och redo. Behöver inte vara så stor, typ samma storlek som PS5, men minns lika snabb, lika många kanaler osv. Kvalitet och hastighet blir avgörande.

Övriga SSD ska anslutas externt där backloggen ligger och väntar. Den kan dock vara "slö" men istället rymma alla spel jag köpt. Storleken och priset blir avgörande då denna konkurrerar med internet, dvs att jag åter laddar ned spelet från butiken.

Förmodat inköp av den snabba disken redan Black Friday 2021 och SSD för backloggen så fort de större varianterna blir prisvärda. Stacka ihop några av förra generationernas SSD i en fet låda och kräng dom till priset ni fått för att skrota plus lite vinstmarginal för hanteringen, så blir både miljön och vi konsumenter glada.

Hoppas Seagate uppskattar svaret, försökte besvara frågan från erat perspektiv.

Som en liten fotnot:
Kul att både Sony och Nvidia nu satsar för att eliminera en fet flaskhals som de flesta här verkar ha missat vad det handlar om och jämför med hur PC har jobbat med SSD.
Att ta bort belastningen från CPUn med ny I/O har en fetare impact för spel än vad många har insett och är helt nödvändig för att ta Next Gen vidare. Slanten kommer trilla ned när flera utvecklare som enbart satsar på nästa generation visar upp sina spel. R&C var först, väntar spänt på flera.

Att fylla(och tömma) arbetsminnet har länge varit spelutvecklares mardröm och det finns många kreativa lösningar redan från PS1 när den hastigheten begränsades av en långsam CD-läsare till nutid där man repeterar assets för att minska söktiden och gör spelen onödigt stora.
När man nu kan fylla arbetsminnet upp till 100 gånger snabbare i PS5 och Nvidias 3000-serie så behövs det förklaras lite bättre varför detta är så stort. Att dessutom ta bort den belastningen från CPUn är en enorm fördel. Strömkostnaden för att beräkna data är låg, ibland nästan gratis för enklare beräkningar, däremot strömkostnaden för att flytta data är extremt mycket högre. Med den här lösningen kan PS5 få mycket mera gjort. TV-spel har ett strömtak att jobba mot, likaså GPU:er. Då är sådana här lösningar rena drömmen.

Kanske FZ och Seagate vill vara med och upplysa massan?
Med bättre förståelse varför man behöver en pryl ökar också köpsuget, med nvidias 3000-serie behöver man tänka om hela datorbygget där SSD:n då blir vital för att utnyttja Nvidia IO till max.
Med PS5 är systemet redan optimerat, så där behövs inte mera än enkla instruktioner om hur expansionsplatsen fungerar, så till och med Karen förstår hur den nya SSD:n ska hamna på plats.

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av trickeh2k:

Vilket ju inte heller blir rätt... Behovet av lagring är ju utrymme, det har ju inget alls med prestandan att göra som jag antar att du är ute efter? Jag förstår heller inte hur det skulle påverka behovet av lagring eftersom de kommer förinstallerade med SSDs.

Sorry om jag framstår som gnällig, men här är det både syftningsfel och rent av märklig frågeställning. Jag förstår faktiskt inte ens vad det är du är ute efter att få svar på?

Vid varje generationsskifte har storleken på spelen ökat, så det är ur det perspektivet frågan är ställd.


signatur
Gnällkuk
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Vid varje generationsskifte har storleken på spelen ökat, så det är ur det perspektivet frågan är ställd.

Jaha...? Jag förstår fortfarande inte frågan, vad är det du vill ha svar på?


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem
Skrivet av Lord Darkness:

Till alla som svarat "ja" på den här frågan så antar jag att ni pratar om laddningstider? Det har ju gjorts tusentals tester sen SSD kom på marknaden som visar att det inte spelar roll med tanke på FPS.

Det kommer nog ändra sig framöver, och sen har vi ju ljud, värme och liknande aspekter som spelar roll så klart. Men att säga att frågan är dum, irrelevant eller bakåtsträvande är ignorant. Då är det nog mer känslor än fakta som styr.

https://www.youtube.com/watch?v=KH2Z2OWVQtk
https://www.youtube.com/watch?v=9dEsTiOeMQ4
https://www.youtube.com/watch?v=d8pEB1NJ3U8
https://www.youtube.com/watch?v=lMbgxu_4Alc

Själv har jag både HDD, nMVE och en 8-disk SSD RAID-0 array, men jag väljer att köra spel från HDD för att använda dom snabbare diskarna till saker där det verkligen märks skillnad.

//LD

Beror på vad det är för spel. I de flesta fall nu när spelen har utvecklas med konsolernas HDD i åtanke spelar det inte lika stor roll. I spel som Star Citizen är det helt avgörande...

(3:47)

Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Vilket ju inte heller blir rätt... Behovet av lagring är ju utrymme, det har ju inget alls med prestandan att göra som jag antar att du är ute efter? Jag förstår heller inte hur det skulle påverka behovet av lagring eftersom de kommer förinstallerade med SSDs.

Sorry om jag framstår som gnällig, men här är det både syftningsfel och rent av märklig frågeställning. Jag förstår faktiskt inte ens vad det är du är ute efter att få svar på?

Nja, skillnaden är att om man har en riktigt snabb disk och bra lina så kanske man bara behöver ha ett fåtal spel installerade åt gången då man snabbare kan ladda ned och installera andra spel om man vill byta. Långsam disk och/eller lina så kanske man vill ha fler spel nedladdade och installerade samtidigt vilket påverkar lagringsutrymmet.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Gnällkuk
Skrivet av conthox:

Nja, skillnaden är att om man har en riktigt snabb disk och bra lina så kanske man bara behöver ha ett fåtal spel installerade åt gången då man snabbare kan ladda ned och installera andra spel om man vill byta. Långsam disk och/eller lina så kanske man vill ha fler spel nedladdade och installerade samtidigt vilket påverkar lagringsutrymmet.

Well, det är ju inget vi kan veta på förhand. Dels om spelen kommer att fortsätta att svälla, eller om du har en kass lina - eller har en hel familj som använder konsolen och det därför skulle innebära att du behöver byta ut den förinstallerade disken till en med större utrymme.

Sen är ju PS5 och XBX två helt olika typer av tekniker när det kommer hur deras SSD-lagring fungerar.

Frågan är fortfarande, för mig, helt obegriplig - jag vet fortfarande inte vad det är man är ute efter för svar


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem

Vad kommer PS5 ha för alternativ när ens 850 GB SSD blir full? Är det skruva som gäller då för att byta ut den helt i framtiden?

Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Well, det är ju inget vi kan veta på förhand. Dels om spelen kommer att fortsätta att svälla, eller om du har en kass lina - eller har en hel familj som använder konsolen och det därför skulle innebära att du behöver byta ut den förinstallerade disken till en med större utrymme.

När det kommer till spelen så vet man ju inte, men annars spånade jag mer utifrån nuvarande situation. Men det är klar, har man ingen spåkula så är frågan svårt att svara på.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem

Än så länge är det ingen framtid för mig för så länge 2-4Tb kostar 2500-6000kr nä.

Jag har en 240gb enbart för windows och den gör så windows startar up lite snabbare inte för att jag har någon bråska vete fan varför folk har så bråttomt och starta up windows. Men det gör ingen jävla skillnad på spelen då alla spelen ligger på vanlig 4tb hårdisk.

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av trickeh2k:

Jaha...? Jag förstår fortfarande inte frågan, vad är det du vill ha svar på?

Din lilla statistiker där.

Det finns flera frågeställningar.
1. Märker du av en positiv effekt av att ha SSD i dina spelmaskiner (pc eller konsol)
2. Tror du att nästa generations spel kommer att kräva mer lagring (ta större plats).


signatur
Gnällkuk
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Din lilla statistiker där.

Det finns flera frågeställningar.
1. Märker du av en positiv effekt av att ha SSD i dina spelmaskiner (pc eller konsol)
2. Tror du att nästa generations spel kommer att kräva mer lagring (ta större plats).

Haha, hade inget med det att göra den här gången

Okey, då är jag med.

1. Är det skönt att bajsa?
2. Inte nödvändigtvis, men snabb SSD och ny teknik bör innehållet kunna komprimeras och extraheras tillräckligt snabbt för att att det inte ska behöva vara så mycket material som inte är komprimerat på något sätt.


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av trickeh2k:

Haha, hade inget med det att göra den här gången

Okey, då är jag med.

1. Är det skönt att bajsa?
2. Inte nödvändigtvis, men snabb SSD och ny teknik bör innehållet kunna komprimeras och extraheras tillräckligt snabbt för att att det inte ska behöva vara så mycket material som inte är komprimerat på något sätt.

Check på båda


signatur
12
Skriv svar