Netflix-Witchers tidslinjer kunde varit tydligare, men showrunnern sa nej

Robot
Netflix-Witchers tidslinjer kunde varit tydligare, men showrunnern sa nej

Manusförfattarna ville, Lauren Hissrich sa nej.

#netflix, #the-witcher


Medlem

Det var kanske inga större problem för oss som är bekanta med den övergripande handlingen från böcker och spel, men med hänsyn till den stora massan som ska ge sig in i världen för första gången så var det tveklöst ett otroligt puckat beslut att ha hoppandet mellan tidslinjer.


signatur

If You Have an Idea that You Genuinely Think is Good, Don't Let Some Idiot Talk You Out of It.

phi
Medlem

Jag fattar ärligt talat inte hur någon som inte läst böckerna eller spelat spelen ska kunna hänga med tidslinjerna i serien.

Medlem

Det var ju inte bara tidshoppandet som var problemet. Utan också hur de små historierna behandlades, vissa grejer i bökerna saknades helt, vilket bara gjorde vissa saker mer förvirrande.
Sen kändes genomförandet lite sisådär... Utan tvekan underhållande på vissa ställen.
Men kändes mer Xena än Game of thrones.

Medlem

Jo det gör att vi inte kommer se fortsättningen på serien. Vilket var jätte trist för både frugan och jag såg fram emot serien. Fick ju också en hel del priser, bland annat NOTY 2019 (Nördigt podcast), vilket den inte förtjänar för 5 öre.

Medlem

Nu har jag ju mest bara spelat 1an och en del av 3an, jag hängde inte med på tidshoppen alls, måste varit full när jag tittade för jag tänkte inte ens på att det var tidshopp...

Medlem

Man ska inte anta att alla som ser serien läst böckerna eller spelat spelen.


signatur

Metal is best served heavy.

Medlem
Skrivet av phi:

Jag fattar ärligt talat inte hur någon som inte läst böckerna eller spelat spelen ska kunna hänga med tidslinjerna i serien.

Gör man inte heller, jag hade spelat spelen men min sambo som inte sett eller spelat något alls var den första att reagera. Det verkligen uselt hur de hoppade fram och tillbaka, tog ett tag innan poletten trillade ner.

Medlem

Mig gjorde det ingenting. Man får lära känna karaktärerna och resan fram till de träffar varandra på ett bra sätt. Tyckte det var kul att man får pussla ihop själv i skallen istället för att bara bli inmatad en historia som vanligt. Gillart!

Medlem

Förstod inte alls vad som hände i de första få avsnitten. Sedan föll polletten ned och jag förstod hur det hängde ihop. Jag gillade att man fick tänka efter och fundera, samt hur allt knöts ihop i slutet.

Geeks Gaming

Om man bara hade varit lite tydligare med vart i tidslinjen man befann sig hade det nog inte varit några större problem.
Nu fick många pussla ihop det hela i efterhand känns det som

Medlem

Det största problemet var att serien var skräp 🙂. Klarade inte mer än 3 avsnitt.

Medlem

Det var på tok för komplicerat. Att hålla koll på parallella stories under olika tidslinjer är en sak, men att förvänta sig att tittarna ska hålla koll på tidslinjer som är olika långa är galenskap. Det gör det inte lättare att man följer karaktärer som inte riktigt åldras i vanlig takt. Jag gillade serien, men den hade varit bättre med tidsstämplar. Vet någon om det har skapats subtitles eller liknande där tidsstämplar lagts in? Vet att filmer ibland moddats på liknande sätt. Jag hade gärna sett om första säsongen med detta.

Medlem

Åh nej, en serie är för komplex. Dags att dumma ner den så våran fokusgrupp fattar något! När vi ändå håller på är det väl lika bra klippa om alla Nolan filmer också.

Medlem

Har svårt att förstå dom som säger det var svårt att hänga med. Vid avsnitt 3-4 var allt ganska självklart. Det är 3 huvudkaraktärer, och varje har en egen tidslinje som går linjärt framåt, det är inget hoppande fram och tillbaka för karaktärernas egen resa.
Dom enda jag sett klaga på detta är personer som inte sett klart första säsongen eller ens sett hela avsnitt utan att spola igenom dom.
Om folk tycker Witchers icke linjära tidslinje var svår att förstå så skulle antagligen deras hjärnor smälta om dom kollade på serien Dark till exempel.

Jag tycker det var intressant och stärker känslan av att varje människa har sin egen story. Vi kollar inte på en specifik händelse och får se det från allas perspektiv samtidigt utan vi följer 3 personers olika liv och ibland råkar deras vägar mötas.

Inaktiv
Skrivet av Fulci:

Åh nej, en serie är för komplex. Dags att dumma ner den så våran fokusgrupp fattar något! När vi ändå håller på är det väl lika bra klippa om alla Nolan filmer också.

Min tanke också. Hade bara läst två av böckerna och spelat 1/3 av Witcher 3 men tyckte det var ganska enkelt att förstå ungefär vad som hände. Kan dock förstå att det kan vara lite svårare om man inte läst/spelat något alls men måste allt vara så jävla tydligt hela tiden? Kan ju vara nyttigt för tittaren att få aktivera valnöten då och då

Medlem

@MammaMuu:
Vet inte om DARK är speciellt avancerad serie direkt, en av mina och sambons favorit serier, men ingen av oss vart sålda på Netflix Witcher alls.
Jag har spelat alla spelen, men inte än gett mig på böckerna. Min sambo hade sett mig spela witcher 3 en del men inte mer än så och då var hon ändå rätt taggad på att de skulle släppa en Netflix serie, men gav sedan upp vid avsnitt 6 typ.

Ett av våra stora klagomål var helt klart tidshoppen, de tillförde absolut ingenting till serien även om vi listade ut det rätt snabb.
sedan också CGI/ sminkningen som en del gånger var hur bra som helst, och andra såg ut som någon gått till närmsta hobbyshop och köpt ett par maskeradkostymer.

Jag såg åtminstone klart serien och tänker jag ska ge säsong två en chans iallfall.

Medlem
Skrivet av Wattem:

@MammaMuu:
Vet inte om DARK är speciellt avancerad serie direkt, en av mina och sambons favorit serier, men ingen av oss vart sålda på Netflix Witcher alls.

Beror på vad man menar med avancerad. I säsong 3 att hålla koll på vem som är från var och när och om det faktiskt är logiskt tidsmässigt eller om någon luras är inte lätt att hålla koll på. Aordning Om man bara accepterar det man ser som korrekt så visst. Men om du vill veta vad varje karaktär gör i kronologisk ordning med alla tidshopp och mer så är det inte helt lätt utan att göra anteckningar.

Medlem

Jag förstår kritiken, men för mig gjorde de serien bättre. Jag gillar att vi fick följa alla tre karaktärerna i sina egna berättelser samtidigt från början, och att det krävde lite tankekraft för att lista ut hur saker hänger ihop. Hade varit ganska tråkigt om vi fick först följa Yen i 3 avsnitt, sedan Geralt i 3 avsnitt med Yen i lite av det sista. Sedan Yen och Geralt. Sedan Ciri i något avsnitt. Hade inte alls varit samma serie.

Medlem

Jag tyckte serien var riktigt bra, den fick mig att få upp intresset mer för witcher världen. Efter att jag sett första säsongen så var jag så sugen på att få veta mer vilket gjorde att jag läste (Lyssnade på ljudbok)(engelska)) alla 8 böckerna under vintern/våren. I de första 2 böckerna är det korta berättelser likt serien, kan upplevas som hattigt i filmatiseringen men jag gillade det upplägget skarpt. De 4 böckerna med Ciri + den 5e med det alternativa slutet var också något som man längtade till att få lyssna på efter arbetsdagen slut, om du gillar fantasy överlag så rekommenderar att läsa/lyssna på dem. Riktigt fängslande böcker😁

Medlem
Skrivet av MammaMuu:

Har svårt att förstå dom som säger det var svårt att hänga med. Vid avsnitt 3-4 var allt ganska självklart. Det är 3 huvudkaraktärer, och varje har en egen tidslinje som går linjärt framåt, det är inget hoppande fram och tillbaka för karaktärernas egen resa.
Dom enda jag sett klaga på detta är personer som inte sett klart första säsongen eller ens sett hela avsnitt utan att spola igenom dom.
Om folk tycker Witchers icke linjära tidslinje var svår att förstå så skulle antagligen deras hjärnor smälta om dom kollade på serien Dark till exempel.

Jag tycker det var intressant och stärker känslan av att varje människa har sin egen story. Vi kollar inte på en specifik händelse och får se det från allas perspektiv samtidigt utan vi följer 3 personers olika liv och ibland råkar deras vägar mötas.

Nej, hade inga problem med Dark, det är distinkta tidsåldrar och det sker ganska vettiga "hopp". Att det sedan blir mer komplicerat vem som är vems morsa osv är ju inte samma sak.

Witcher var bara otroligt korkat utfört, tog ett tag innan jag ens reflekterade att det var olika tidslinjer . Varför gjorde man så ? knappast så det bidrog till mer immersion eller spelade på något specifikt, och inte fan hade serien varit fördummad för att man tydliggjorde den lilla biten åtminstone första gången.

Såg hela säsongen men störde mig på att de skulle fjanta med detta.

Medlem

Har läst två första böckerna och lirat tredje spelet. Visst är jag inget proffs för det men jag var verkligen heeelt lost. Knappt något alls visade på att tidslinjerna hoppade utan jag reagerade på saker ifrån böckerna och tillslut fattade jag.

Gillar serien dock! Cavill gör en redigt bra Geralt. Dock så säger jag sparka Lauren Hissrich. Tar man så korkade beslut som showrunner är det nog dags för någon annan att ta över facklan.

FM-guru
F.d. Sisyr

Problemet med tidshoppandet för mig var inte att det var svårt att hänga med, utan att det var svårt att få någon form av tidsbegrepp. Folk färdas kors och tvärs, men hur lång/kort tid tar det egentligen? Hur lång tid utspelar sig Geralts eskapader i säs 1? Känns som en kvart, men antar att det var lite längre. Påminner om senare säsongerna av Game of Thrones där saker bara händer.

Annars var det andra saker jag ogillade mer med serien, och jag är inget fan av den överlag. Men det är en annan femma.

Medlem

Det har nog mycket att göra med att originalmaterialet är kaos i början om man har tänkt sig att göra en säsong av det. Det enda jag egentligen tyckte var problematiskt var att det var ibland rätt otydligt utfört med tidshoppen, kanske mest för att make-up inte riktigt räckte för ett par karaktärer utan de såg så lika gamla ut att man blev tveksam. Detta var mest ett problem i 1-3 dock, eller så.

För övrigt var jag ett stort fan av Xena-episoden. Det hade man verkligen saknat, men förstår om det inte faller alla i smaken.

Inaktiv

Känns bra att det inte bara var jag som var trög och störde mig på tidshoppen. De var inte särskilt markerade. Plötsligt dök det upp någon karaktär som dog i förra avsnittet och började flyga runt i ett rum, fattade ingenting.
Karaktärerna såg ju identiska ut med, trots att det hade gått 10 år eller va det var.
Då kände jag att den här serien inte var något för mig.
Tyckte serien kändes väldigt äventyrsserie sent 90-tal, typ Xenia Warrior Princess eller Young Hercules. Fast med något bättre CGI.
Dock måste jag säga att (den extremt korta) stridsscenen i stan var himla välgjord.
Alla andra stridsscener bleknade i jämförelse.

Medlem
Skrivet av phi:

Jag fattar ärligt talat inte hur någon som inte läst böckerna eller spelat spelen ska kunna hänga med tidslinjerna i serien.

Jag har inte gjort det och hade inga som helst problem. Skönt med en serie som håller en på tårna och inte håller en i handen.

Medlem

Jag personligen hade inga problem att följa med. Först blev jag lite fundersam över timelinen men det va aldrig distraherande. Sedan i avsnitt 3 & 4 så blev timelinen glasklar för mig.
Har spelat spelen men inte läst böckerna.

Medlem
Skrivet av phi:

Jag fattar ärligt talat inte hur någon som inte läst böckerna eller spelat spelen ska kunna hänga med tidslinjerna i serien.

Jag har bara spelat andra och tredje spelet. Vilket inte har något att göra med TV-serien utöver karaktärer.
Tycker inte det var speciellt rörigt att hänga med i svängarna om man faktiskt kollade på serien.
Tror många kommer att vara tacksamma för första säsongen när säsong 2 drar igång.

Medlem

Och där fick man det spoilat, skulle inte ha klickat på länken...

Medlem

Jag förstår verkligen inte hur Lauren Schmidt/ Hissrich kunde ens få jobbet? Hennes första gig som exekutiv producent och inga direkt imponerade tidigare projekt.

Jag störde mig sjukt när hon i en intervju talade om att intresset för film var nytt och ägna sig tidigare till sport, klart man ska få ändra sina intressen men lät så nonchalant och enkelt att bara svida om sådär när hon uttalade sig.

Serien var bra men jag tror den hade varit så mycket bättre utan henne vid rodret.

12
Skriv svar