Vad hände, Microsoft?

It's not a lake, it's an ocean
Vad hände, Microsoft?

I december 2019 överraskade Microsoft genom att avtäcka sin nya konsol på Game Awards. Det var en lyckad avtäckning som fick snacket att gå och hypen att börja stiga. De följande månaderna fortsatte Microsoft att visa sig från sin nya sida med månatlig information om den kommande konsolen, som plockades isär och granskades av bland andra Austin Evans. Detta samtidigt som Sony var helt tysta och inte visade någonting alls av sin kommande PS5. Det kändes som att momentum höll på att hamna hos Microsoft.

Sedan hände något. Utbrottet av covid-19 är säkert en delförklaring till att takten av information och utannonseringar avtog. Men just nu ser det ut som att Microsoft föll tillbaka i gamla synder med otydlig eller utebliven kommunikation. Uppvisningen av Halo Infinite som skulle öka intresset igen blev ett rejält bakslag, och det försenas förmodligen till slutet av 2021. Nya Forza Motorsport är ”early in development”, Fable ligger definitivt några år bort, och The Initiative (som ryktas jobba med ett nytt Perfect Dark) bildades för två år sedan och håller fortfarande på att anställa folk.

Här står vi nu med två månader kvar till lansering och vi har inte fått se en enda sekund av vad Xbox Series X går för. Samtidigt har Sony dragit igång sin reklamkampanj för PS5. Frågan är vad Microsoft tänker sig att Xbox Series X-ägarna ska spela under 2021 förutom multiformatstitlar i högre upplösning eller FPS?

Det känns som att Microsoft håller på att sjabbla bort lanseringen av sin potentiellt mest spännande spelkonsol hittills.

Jag har spelat på Xbox sedan den dag den första konsolen lanserades i Europa i mars 2002, men är inte ett dugg sugen på en Xbox Series X i dagsläget. De har inte lyckats sälja in sin nya konsol över huvud taget. Bara Game Pass, och det har jag ju redan på min Xbox One. Detta är ett underbetyg för Microsoft och gör mig väldigt fundersam kring vilken start deras nya konsol(er) kommer att få.

Vad hände?


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem

Microsoft har den tekniskt bästa konsolen. Men verkar som de schabblar på mjukvarusidan och saknar riktigt bra lanseringstitlar.

Inaktiv

Det man gjorde var att hitta på sin nya idé, konsolen är inte längre viktig, nu ska man ju kunna spela allt överallt

Medlem
Skrivet av anon_328494:

Det man gjorde var att hitta på sin nya idé, konsolen är inte längre viktig, nu ska man ju kunna spela allt överallt

De har nog tittat på siffrorna från prenumerationstjänsten och insett att de kan tjäna rejält på den. Börjat styra om fokus på den istället. Det är inte fel i sig, t.ex. kan man se hur mycket Apple tjänar på sina tjänster. Problemet är bara att Microsoft nu sitter med en high-end konsol som ska släppas snart utan topptitlar som utnyttjar den fullt. Microsoft kan säkert fortfarande överraska, man får se vad som händer nu i september till november.

Inaktiv
Skrivet av Fulci:

De har nog tittat på siffrorna från prenumerationstjänsten och insett att de kan tjäna rejält på den. Börjat styra om fokus på den istället. Det är inte fel i sig, t.ex. kan man se hur mycket Apple tjänar på sina tjänster. Problemet är bara att Microsoft nu sitter med en high-end konsol som ska släppas snart utan topptitlar som utnyttjar den fullt. Microsoft kan säkert fortfarande överraska, man får se vad som händer nu i september till november.

Så är det nog och deras största problem senaste generationen och eventuellt nästa är just titlarna. Nu har man ju knutit åt sig några utvecklare senaste åren så det kanske blir bättre, vi får se. Men spelen vid release är såklart viktiga, nånting måste ju ge en anledning till att köpa konsolen.

It's not a lake, it's an ocean
Skrivet av anon_328494:

Så är det nog och deras största problem senaste generationen och eventuellt nästa är just titlarna. Nu har man ju knutit åt sig några utvecklare senaste åren så det kanske blir bättre, vi får se. Men spelen vid release är såklart viktiga, nånting måste ju ge en anledning till att köpa konsolen.

Särskilt för Microsoft, skulle jag säga. Sony har visat att de kan sälja en konsol vid lanseringen utan några höjdartitlar. De säljer på löftet om framtiden och folk vet vid det här laget att Sony levererar på det. Microsoft hade behövt Halo Infinite och de hade behövt att det såg bedårande ut.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Redaktör

Sony/Playstation har en enorm fördel med att de har en så trogen följarskara, de har inte alls samma krav på sig att ha tunga titlar vid lanseringen. Det syntes med PS3, som kom dryga året efter Xbox 360 men ändå jobbade sig ikapp försäljningsmässigt. Mycket för att det kom bra spel till den förstås, men det dröjde ju.

Xbox har inte den följarskaran, och Xbox One är ett kapitalt misslyckande i fråga om riktigt bra, konsolsäljande spel. Kolla här, och jämför med samma lista för PS4. Så precis som du säger, @Ruffles, måste MS se till att det kommer några riktigt bra och tunga titlar Xbox Series X. Annars kommer de varken kränga konsoler eller fullprisspel, och får nöja sig med intäkter från Game Pass. Vilket jag gissar inte lär täcka kostnaden för konsolen. Men jag hoppas verkligen, och de har ju bra utvecklare hos sig.


signatur
Medlem

Vad det låter på Phil, så räknar han inte med att sälja särskilt många konsoler innan års skiftet. Han ser också konsolen som ett sätt att komma åt gamepass. Verkar inte alls ha samma fokus på att sälja konsoler. Men det kanske beror på att det ser mindre ut som en förlust när han säger så?

Själv har jag ändrat mig från att tänkt att köpa både series x och ps5 till att köpa grafikkort och en ps5a. Men kommer nog behålla gamepass ändå. Och jag tror han sagt att de tjänar mer på kunder som mig, än de som köper konsolen. Men antar att det beror på hur mycket spel man köper då alla köp på Xbox går via Microsoft, medan på PC lite över allt.

Medlem

Jag tycker att de har varit ganska tydliga med att det är Game Pass som är viktigt. De vill ha in så många kunder som möjligt i Game Pass, sen om detta sker på en Xbox One, Xbox One S, Xbox One X, Xbox Series S, Xbox Series X eller en PC är ganska ointressant eftersom det inte är hårdvaran som de tjänar pengar på.

Det finns alltid mängder med grejer att spela på Game Pass så det spelar inte lika stor roll om de har en blockbuster till lanseringen eller inte, resten av deras ekosystem kommer ticka på precis som vanligt.


signatur

H-How can she slap, kupo!?

Medlem

Den som inte ser att Microsoft sitter i förarsätet ser inte hela bilden. Konsoler har aldrig varit en kassako, utan en möjliggörare för att dra in pengar på annat håll. Microsoft har alltid haft betydligt fler kunder än Sony, men inte ekosystemet för att knyta ihop säcken. Med prenumerationstjänster har de äntligen den möjligheten och en enskild produkt att spela på blir mer eller mindre irrelevant. Xbox Series X ska inte bära speldivisionen på sina axlar. Den är ett alternativ för dem som helst spelar på det sättet.

Medlem
Skrivet av Fulci:

Microsoft har den tekniskt bästa konsolen. Men verkar som de schabblar på mjukvarusidan och saknar riktigt bra lanseringstitlar.

Nja, de vet vi inte än.
Playstation har visat, vadå. Två tunga exklusiva titlar?
Och Xbox är väl inte klara med att visa upp det som kommer till deras plattform.
Och sätter man ihop deras äldre kundbas med den de får från PC-sidan, så har de brutalt många fler kunder än vad Sony har.

Medlem

Jag är inne så samma spår som er, det är synd att de inte gör något åt det.

De erbjuder en grym konsol, Gamepass som är helt fantastiskt och det som fattas är några exklusiva titlar och de borde ha kunnat vända på de tråkiga siffrorna från förra gen.

Men som ni säger, de misslyckas med marknadsföringen och att producera bra exklusiva titlar, inget som säljer in mig i en konsol men vet att det gör det med många.

För mig blir det nog ett köp ändå, dels för att jag inte äger en PC men också för att jag älskar Gamepass och idén kring det. Spelar man som mig, titlar som FIFA och COD, så siktar jag personligen på den mest kraftfulla konsolen, i detta fall Xbox.

Jag hoppas det kommer med överraskningar innan launch, för det har varit helt dött från deras sida. Sen har väl inte Sony visat upp något att hurra över heller men de får inte lika mycket skit.

Inaktiv
Skrivet av Tomas Helenius:

Sony/Playstation har en enorm fördel med att de har en så trogen följarskara, de har inte alls samma krav på sig att ha tunga titlar vid lanseringen. Det syntes med PS3, som kom dryga året efter Xbox 360 men ändå jobbade sig ikapp försäljningsmässigt. Mycket för att det kom bra spel till den förstås, men det dröjde ju.

Xbox har inte den följarskaran, och Xbox One är ett kapitalt misslyckande i fråga om riktigt bra, konsolsäljande spel. Kolla här, och jämför med samma lista för PS4. Så precis som du säger, @Ruffles, måste MS se till att det kommer några riktigt bra och tunga titlar Xbox Series X. Annars kommer de varken kränga konsoler eller fullprisspel, och får nöja sig med intäkter från Game Pass. Vilket jag gissar inte lär täcka kostnaden för konsolen. Men jag hoppas verkligen, och de har ju bra utvecklare hos sig.

Är inte anledningen att det dröjde så mycket innan Ps3 kom ikapp att konsolen kostade så in i helskotta vid release, typ 6500-7000 här i Sverige? Det är därför jag inte tror Ps5 kan kosta så mycket som flera tror, för att man aldrig skulle göra om det misstaget igen.

Eller så är jag helt ute och cyklar

Medlem
Skrivet av loerk:

Nja, de vet vi inte än.
Playstation har visat, vadå. Två tunga exklusiva titlar?
Och Xbox är väl inte klara med att visa upp det som kommer till deras plattform.
Och sätter man ihop deras äldre kundbas med den de får från PC-sidan, så har de brutalt många fler kunder än vad Sony har.

Jag kommenterade lite angående detta i andra inlägget, att Microsoft kan överraska. Men det är inte långt kvar till konsolrelease och en stor titel behöver presenteras i förväg för att bygga hype.

Medlem
Skrivet av Fulci:

Microsoft har den tekniskt bästa konsolen. Men verkar som de schabblar på mjukvarusidan och saknar riktigt bra lanseringstitlar.

Minns PS3, den var verkligen överlägsen tekniskt sett. Men det var också allt ungefär.

Medlem

Nu har väl iofs inte Sony så extremt mycket till lansering heller, är väl R&C i princip?
Personligen hör jag också till dem få som inte är direkt intresserad av Horizon, så för min del lär det inte bli någon PS5 före nästa God of War eller liknande börjar närma sig.
Med det sagt så kommer jag förmodligen inte köpa XsX heller, iaf inte på länge.

Men som sagt så är jag helt övertygad om att det ligger mycket i det Phil har sagt att fokus inte ligger på att kränga konsoller direkt utan knytta folk till deras platform, primärt via Game Pass.
Jag menar om dom kan bryta sig in och fånga upp mobilspelarna med XCloud så finns det ju extremt mycket att hämta.

It's not a lake, it's an ocean
Skrivet av Vamp:

Den som inte ser att Microsoft sitter i förarsätet ser inte hela bilden. Konsoler har aldrig varit en kassako, utan en möjliggörare för att dra in pengar på annat håll. Microsoft har alltid haft betydligt fler kunder än Sony, men inte ekosystemet för att knyta ihop säcken. Med prenumerationstjänster har de äntligen den möjligheten och en enskild produkt att spela på blir mer eller mindre irrelevant. Xbox Series X ska inte bära speldivisionen på sina axlar. Den är ett alternativ för dem som helst spelar på det sättet.

Även om allt detta är sant finns det ju inget som direkt hindrar dem från att OCKSÅ släppa några riktigt bra exklusiva spel till lanseringen av Xbox Series X. Generationsskiften må inte vara lika skarpa som förr med cross-gen och bakåtkompatibilitet, men folk kommer ändå vandra vidare från den gamla hårdvaran efter ett tag. Då vill de ha spännande spel som lockar dem att uppgradera. Om Microsoft inte har detta kommer många att välja PS5, och därmed även vara en förlorad potentiell Game Pass-prenumerant. Väldigt få kommer köpa båda och vara investerad i två ekosystem samtidigt. Många gick från Xbox 360 till PS4, hur Microsoft har tänkt att locka tillbaka dem har jag just nu svårt att se.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem

Jag ser dock inte hur man tjänar pengar på Game Pass.
Men visst, det kanske lockar spelare som inte hade köpt spelet annars (löst).
Nu kan jag tex lira Crusader Kings 3, Wasteland 3 och Flight Simulator för endast 50kr i månaden. Och jag lär inte behöva mer än 2 månader för detta.
Jag spelar sällan ett SP spel 2 gånger.

Medlem

Jag behöver inga titlar som tar mig med storm. Allt jag vill ha är den satans ssdn och jag vill ha den NU!!!

Medlem
Skrivet av Fulci:

Microsoft har den tekniskt bästa konsolen. Men verkar som de schabblar på mjukvarusidan och saknar riktigt bra lanseringstitlar.

Håller med!

Tyvärr så vinner ingen något på "bara" teknik. Du måste ha innehåll också. Även denna generation var Xbox One överlägsen gällande teknik och speciellt gränssnitt och användarvänlighet, men tyvärr uteblev (de exklusiva) topp-spelen. Cross-platform spelade jag på X, men topp-spelen denna gen har lätt varit övervikt på PS4 (jag gillar färgglada spel); även Nintendo lyckades bättre här, och de har ju inte tekniken på sin sida (förutom att man kan ta med sig konsolen överallt), men deras spel har så extremt hög "spelglädje" inbakat så man bryr sig knappt om att det inte är Ultra-mega-HD grafik med 60 FPS
Mer spel, mindre teknik!

Medlem

Plattformen spelar mindre roll, det är alltid spelen som styr. Jag köper konsol baserat på spel jag vill spela. Jag har köpt konsoler för ett enda bra spel i en generation förr. Men sedan 360 har det inte funnits något incitament att köpa Xbox. Allt de släpper av värde kommer på PC. Jag är även lika lite ett fan av urvattnade trippel A titlar som jag är ett fan av neddummad pop musik.

Så det är synd för xbox att det ser ut som det gör med spelutbudet, men för microsoft gör det nog inte så stor skillnad då de ändå ser PC som en av sina marknader och där lär deras spel gå bra.

Nintendo släpper få spel men de är oftast alla fullträffar. Spelen är orsaken till att Nintendo ens finns kvar idag. Så tror inte jag kommer undan att köpa nästa Switch att komplettera den jag redan har.

Sony är, och som det verkar, förblir ohotad när det gäller spelutbud på konsol. Speciellt om man vill se sig om lite bredare än bara snöa in sig på ett fåtal trippel A titlar. Gillar man asiatiskt spelutbud så är även detta den bästa platformen för det. Även om japanska titlar tex börjar bli mindre exklusiva till sonys platform då mycket även släpps på steam nu så är det ändå ett oslagbart utbud på den fronten.

Måste man inte ha en konsol så kommer ändå PC vara det oslagbara valet när det gäller spel i både kvalitet och utbud, alla kategorier. Även i soffan.

Medlem
Skrivet av Vamp:

Den som inte ser att Microsoft sitter i förarsätet ser inte hela bilden. Konsoler har aldrig varit en kassako, utan en möjliggörare för att dra in pengar på annat håll. Microsoft har alltid haft betydligt fler kunder än Sony, men inte ekosystemet för att knyta ihop säcken. Med prenumerationstjänster har de äntligen den möjligheten och en enskild produkt att spela på blir mer eller mindre irrelevant. Xbox Series X ska inte bära speldivisionen på sina axlar. Den är ett alternativ för dem som helst spelar på det sättet.

Jag ser att den som har bäst exklusiva titlar sitter i förarsätet och hittills har jag inte sett många (enligt mig) intressant titlar som släpps snart till XboX, men desto fler som kommer till PS. Precis lika som denna generation, har MS den bästa tekniken, men saknar fortfarande topp-spelen. Men, jag hoppas de kommer; som sagt var, jag bryr mig inte om tekniken alls, vill bara ha spel med spelglädje, bra story, bra gameplay (ibland räcker en av dessa, eller varför inte en kombination). Good games for the win

Medlem

Det man måste tänka på också är att 6 st XGS studios har inte fått visa än vad dem jobbar på. Xbox Series X är illa ute, det är något som stämmer. Men Microsoft kan rädda det här. Beror på hur mycket man är villig att betala. Vad Microsoft CFO tycker det är värt, speciellt i den långa rundan. Om Microsoft sätter ett pris på 499$ så kommer konsolen inte riktigt att "flyga av hyllorna" men om dem sätter 399$ så kommer den oavsett vad för spel som kommer att göra det. Sony har enligt rykten en dyrare konsol att tillverka (450$ per enhet enligt Bloomberg) så jag tror att Sony kan inte prismatcha Microsoft alls. Jag tror inte att Sony CFO eller Sony's aktieägare eller investerare är sugna på det heller. Phil Spencer har också sagt att inget spel kommer att hålla Xbox Series X från att släppas. Sedan så kan det vara så att dem hinner köpa ett stort 3de part spel till launch. Eller få in ett stort 3de part spel i Game Pass dag 1. Ja jag håller med att just nu finns inget speciell anledning att köpa konsolen. Har man en One X (som jag) klarar man sig till julafton 2021. Jag kommer inte köpa någon Xbox Series X i år. Och Sony har ju inte heller haft någon lust att låta någon som Austin Evans plocka i sär PlayStation 5 eller låtit Digital Foundry (vad jag vet) kolla in den teknologiska biten. Så jag är lite osäker på om den kommer i november alls. Och missar den November hade Sony problem med kylningen på den. Jag tror snarare på februari nästa år. Men det får vi nog reda på snart.

Medlem
Skrivet av Fulci:

Jag kommenterade lite angående detta i andra inlägget, att Microsoft kan överraska. Men det är inte långt kvar till konsolrelease och en stor titel behöver presenteras i förväg för att bygga hype.

Om de inte planerar en stor försäljning av konsoler så spelar det inte så stor roll när de presenterar en titel.
Med den väg de verkar ta så gäller helt andra spelregler.

Medlem
Skrivet av aasecond:

Jag ser att den som har bäst exklusiva titlar sitter i förarsätet och hittills har jag inte sett många (enligt mig) intressant titlar som släpps snart till XboX, men desto fler som kommer till PS. Precis lika som denna generation, har MS den bästa tekniken, men saknar fortfarande topp-spelen. Men, jag hoppas de kommer; som sagt var, jag bryr mig inte om tekniken alls, vill bara ha spel med spelglädje, bra story, bra gameplay (ibland räcker en av dessa, eller varför inte en kombination). Good games for the win

Personligen är jag mycket mer taggad på tex Fable och Avowed än något som Sony presenterat hittils. Ett nytt God of War är det jag vill ha från Sony

Medlem

Förlora? Dom är ju redan vinnare

Dom har Game Pass som bara det gör att jag prioriterar Xbox framför PS5.

Dom har bättre hårdvara förutom en extremt nischad SSD hos PS5 som enbart Sonys förstapartsutvecklare kommer nyttja.

De bästa spelen denna generation kom från 3e part och fanns på båda plattformarna.

Sen så har ju MS stort fokus nu på förstapartsutvecklare och har shoppat massa studios. Visst de kommer knappt finnas sådana spel första året, men sen lär de trilla in i stadig takt, och rakt in på Game Pass dessutom.

Game Pass, denna underbara tjänst som gör att jag kan spela på min PC eller Xbox eller telefon beroende på vart jag är samt om jag tycker spelet lämpar sig bäst på PC eller konsol.

För mig är Xbox det självklara valet då PS exklusiva är sjukt överskattade.
Och ja, jag har även en PS4 Pro idag så jag vet vad jag tycker


signatur

Jag biter mig oftast i tungan, men ibland är ni andra så jävla dumma i huvudet att ni behöver få höra det.

Medlem
Skrivet av Ronzem:

Jag ser dock inte hur man tjänar pengar på Game Pass.
Men visst, det kanske lockar spelare som inte hade köpt spelet annars (löst).
Nu kan jag tex lira Crusader Kings 3, Wasteland 3 och Flight Simulator för endast 50kr i månaden. Och jag lär inte behöva mer än 2 månader för detta.
Jag spelar sällan ett SP spel 2 gånger.

Förstår du inte hur Netflix tjänar pengar heller? Precis samma sak.

Medlem

Ähh konsolerna är ju indraget i ett maraton fast proffsen snackar som om det är ett 100meters lopp.

Det kommer gå bra för dom,gamepass finns jue.

Medlem
Skrivet av Fulci:

Microsoft har den tekniskt bästa konsolen. Men verkar som de schabblar på mjukvarusidan och saknar riktigt bra lanseringstitlar.

Även den biten kan man diskutera eftersom även ljud och laddningstider är en del av tekniken, och på de båda punkterna tycker jag mig finna de största innovationerna hos Sony. Till sån grad att jag, som gammal inbiten hemdator/PC-spelare för första gången känner mig sugen på att köpa en Playstation.
Det skulle vara min första konsol sedan Luxors Fairchild-F kopia 1979, och det vill inte säga lite. Sedan dess har det bara varit datorer, C64, Amiga och slutligen IBM-kompatibla PC-datorer.

Många slog på stora trumman när Xbox klev upp och skröt om sina 12 teraflops i grafikkapacitet, fast NVidias 3000-serie med 203-321 teraflops fullkomligt sopar mattan med den kommande konsolgenerationen.

Skrivet av NVidia:

RTX 3090 med hela 24 GDDR6X-minne, 36 shader teraflops och 285 tensor TFLOPS.
Nvidia RTX 3080 10GB GDDRX6-minne, 30 shader TFLOPS och 238 tensor TFLOPS.
Nvidia RTX 3070 med 8 GB GDDR6-minne, 20 shader TFLOPS, 40 RT TFLOPS och 163 tensor TFLOPS.

Men det Sony hittat på med ljudupplevelsen gör mig väldigt inspirerad. Tvivlar starkt på om vi någonsin kommer få uppleva sådan ljudkapacitet på PC-sidan eftersom få spelare köper dedikerade ljudkort nu för tiden och det inte verkar finnas en marknad för mer avancerat ljud än det som är inbyggt på moderkortet.


signatur

www.spelkult.se - Spelkult

Medlem

@Issue: Nja, nu när det är bekräftat att även PC kommer kunna nyttja NVME diskar på samma sätt så kommer nog de flesta spelutvecklare göra sina spel med det i åtanke.
Fördelen med PC är att alla NVME diskar fungerar, även om de nya såklart är snabbare.

Sen återstår det att se om AMD har en lika bra lösning till sina grafikkort.

Skriv svar