Betatesta nya responsiva FZ!

Jobbar med data
Skrivet av heady89:

Nästa steg kan ju vara en one-page app vilket börjar bli populär nu inom webb/ehandel. Vet inte om det ingår i detta projekt...

I dagsläget finns det inga planer på att göra en one-page lösning där allting laddas in i moduler som kan bytas ut efter behag. Det skulle innebära en större omskrivning av baksidan (och framsidan), i och med att vi "bara" byggde om vår rendering så gick det från startskott till "leveransklar" på en bråkdel av tiden.

Medlem

Ser ut som förut, fast bättre. Tack!

Medlem
Sökfält

Kör > Chrome > inspections-fönstret > "toggle device toolbar". Galaxy S5 > porträtt.

Inget problem med en liten designgrejj. Jag räknar nästan med att den svarta ytan bredvid förstoringsglaset är klickbar och att man kan söka där. Istället för att behöva klicka på förstoringsglaset och sedan skriva vad man vill söka på, kan man inte göra inputfältet synligt från början

Super snyggt i övrigt. Bra jobbat

Medlem

Suttit med mobilen nu. iOS Safari.

Känns betydligt snabbare och skarpare på något sätt. Annonserna har mer skärpa verkar det som. Gillart!

Enda störningsmomentet från förra mobilläget är att signaturena eller vad det kallas kommer med i kommentarsfältet. Det visades inte innan. Kanske har med den smarta anpassningen.
Hoppas jag inte träffar någons ömma punkt t.ex.

En kort kommentar.
Sedan hyllmeter med datorspec.

Stör inte alls på datorn. Men på mobilen.

Medlem

Skrivet från framtiden

Windows
Firefox
1440p

Överlag är det mesta likt men...

Profilrutan uppe i högra hörnet är betydligt sämre, den tar mer plats och är mer otydlig jämfört med den gamla. Avataren går ju knappt att se.

Det är oklart hur man kan ta sig till ens profil. På gamla sidan så finns det en profil knapp i menyn.

Om Oss saknas helt i huvudmenyn och man ska ju inte behöva skrolla ner till sidfoten för att kunna ta del av väsentlig information som användarvilkor eller allmän information om FZ.

Sen är det väldigt mycket svart whitespace men det kanske är för att det saknas annonser.

Medlem

Av att döma på screenshotsen i nyheten så ser det väl så gott som likadant ut?
Hoppas bara på förändringar under huven då jag är riktigt bekväm och nöjd med den nuvarande looken på FZ.
Så himla pedagogisk, tydlig och clean samtidigt som den är snygg.
Till skillnad mot tex grannen Sweclockers som verkar ha stannat lite i tiden med en look från vad som liknas 2009...? Vet inte vad det är med den sidan då det är i princip samma layout och funktioner. Allt ser bara mer otydligt och omodernt ut. Gillar inte alls temat de har.

FZ blåååååser även bort andra gamingsidor såsom tex Gamereactor. Där får man ju ont i ögonen av att se på.
Så FZ "nailar" verkligen look och känsla för min del. 😁✌️
+ Att typsnittet på texten är riktigt behaglig och lättöverskådlig.

Medlem

Jag gillar det mer subtila ändringarna hittills, lite här, lite där.
Känns samma men ändå nytt.

Enhet: Desktop
Operativsystem: Windows 10 (version 19041.450)
Webbläsare: Nya Edge, chromium baserade. Alla adblock addons är avstängda för FZ.
Upplösning: 2560x1440p på en 27 tums monitor
Orientering: Landskap

Typ av problem:
Reklambannern (detta fall avengers reklamen) som ligger i bakgrunden å visas på höger/vänster/top där är top borta, eller mer att layouten på innehållet ligger ovanpå den.

Beta

Live


signatur

"The reality is not limited to the perception that we have traditional used." //Paul Stamets

What you don't learn with wisdom, you learn with pain.

Medlem

såg ingen skillnad alls, blir nog bra!

Medlem

Certified fresh ^_^


signatur

- pixelfantast

Medlem

Jag är nog en av få som inte gillar responsiva sidor.

Föredrar hellre att scrolla runt och zooma en desktopsida, än förvirringen att saker man är van vid helt automagiskt försvinner på en mindre skärm.

Medlem

Var inte så farligt, ser ju ut ungefär som den vanliga sidan, stör mig mer på att på en widescreen monitor så används typ bara hälften av bredden på skärmen(om ens det), resten är reklambakgrund eller bara svart tomt, detta är ju dock inget generellt för FZ. utan det genomsyrar ju de flesta websidor nu för tiden.

Lite tråkigt att det kallas "responsiv" design och det är gjort för att funka på "allt" men sen att layouten bara är optimerad för enheter som har omvänd skärmratio, aka mobiler, suger ju hårt.


signatur

Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.
- Sir Terry Pratchett

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av Zymac:

Var inte så farligt, ser ju ut ungefär som den vanliga sidan, stör mig mer på att på en widescreen monitor så används typ bara hälften av bredden på skärmen(om ens det), resten är reklambakgrund eller bara svart tomt, detta är ju dock inget generellt för FZ. utan det genomsysrarju de flesta websidor nu för tiden.

Lite tråkigt att det kallas "responsiv" design och det är gjort för att funka på "allt" men sen att layouten bara är optimerad för enheter som har omvänd skärmratio, aka mobiler, suger ju hårt.

Är nog så att 1080p fortfarande är för dominerande för att sajter ska kunna skala upp. Skala ner är ju lättare, bara att sortera in saker. Svårare att hitta på nya saker att fylla ut med.


signatur
Medlem

@Carl Johansson-Sundelius: tror inte att det skulle vara speciellt svårt att skala t.ex bredden på ljusa biten på siten, till typ 80-85% av skärmbredden, men bibehålla storlek på text o så, och på så sätt få en sida som är kortare att scrolla men innehåller mer text per rad.


signatur

Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.
- Sir Terry Pratchett

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av Zymac:

@Carl Johansson-Sundelius: tror inte att det skulle vara speciellt svårt att skala t.ex bredden på ljusa biten på siten, till typ 80-85% av skärmbredden, men bibehålla storlek på text o så, och på så sätt få en sida som är kortare att scrolla men innehåller mer text per rad.

Du vill inte ha för breda textskolumner, det blir inte särskilt behagligt att läsa. Särskilt inte i stora sjok.


signatur
Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Du vill inte ha för breda textskolumner, det blir inte särskilt behagligt att läsa. Särskilt inte i stora sjok.

Exakt så, och om någon är intresserad så kan man titta här https://material.io/ hur layout funkar på webben


signatur

IDKFA

Medlem

Vad är skillnaden?

Medlem

Ser ingen skillnad alls, förutom att bilderna till artiklarna är större än innan.
Antar att det är bara en massa backgrunds tjafs som har blivit uppdaterad.


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av Vileoxe:

Ser ingen skillnad alls, förutom att bilderna till artiklarna är större än innan.
Antar att det är bara en massa backgrunds tjafs som har blivit uppdaterad.

Hur sajten renderas helt helt. Och att mobilversionen och desktop-diton blir mer enhetliga.


signatur
Medlem

Funkar bra på min Android-platta. Den responsiva sajten ser sig lik ut som förut vilket är positivt!

Update: Som kebbe nedan säger ang. sökfunktionen. Det saknades med mobilsajten och något till som jag glömt. Skönt att se att allt till synes ser mer lika oavsett desktop, mobil, eller surfplatta. Tumme upp FZ, skönt att inte behöva byta till desktopmode i webbläsaren i Android för att få all funktionalitet.

Medlem

Såg ingen skillnad i desktop-versionen men mobilsiten hade numera sökfunktion så det blir 10/10.

Medlem
Medlem

Tycker tyvärr sidan blev mindre överskådlig, både via PC och mobil.
Blir mer stötande scrollning och mer scrollning överlag när bara 2 fulla nyheter ryms åt gången jämte mot fem fulla nyheter på nuvarande sida.
Jag hade hellre sett att varje nyhet använde de betydligt mindre bilderna som på nuvarande sida. Man får helt enkelt in fler nyheter och ett bättre flyt på sidan som gör det mer överskådligt.

Annars tycker jag förändringarna är till det bättre.

Medlem

En sak som jag alltid stört mig lite på är att när man kör i mobilen så går den till desktop först och sen redirectar till mobilsiten, med responsiv finns inte det problemet så betasiten upplevs än så länge mycket snabbare

Jobbar med data

Tack för all er feedback - det här är vad vi förändrat hittills.

Startsidan
Lagt tillbaka text-artiklarna i nyhetsflödet på mobilen
"Halvbilder" är tillbaka i nyhetsflödet
Kommentarsbubblor har fått tillbaka sin fetstil

Menyn
Förminskat "Shop"-ikonen
Lagt till en "Mer"-ikon
Du kan nu klicka utanför menyn för att stänga den på mobilen
Sökfältet och "Sök"-ikonen visades dubbelt i landskapsläge på mobilen

Forumet
"Snabbsvar" tar nu upp full bredd

Profil
Navigeringen för dina inställningar har ändrats till knappar
"Logga ut" / "Inställningar" har fått en hover-effekt

Sidfoten
Separerat "Kontakta oss" / "Feedback" till enskilda element

Medlem

Såg ingen skillnad, men loggade inte in för att testa mera.

Men om det är så liten skillnad som det ser ut att vara så faller all kritik.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av Hipshot:

Såg ingen skillnad, men loggade inte in för att testa mera.

Men om det är så liten skillnad som det ser ut att vara så faller all kritik.

Det stora denna gång var att vi fick tillbaka hel- och halvbreddsbilder på ettan. Och lite annat smått och gott.


signatur
12
Skriv svar