Första intrycket – Scarlet Nexus

Robot
Första intrycket – Scarlet Nexus

De ärrade Tales of-utvecklarna begår sci-fi.

#scarlet-nexus


Medlem

Det utvecklas dock simultant med Tales of Arise, som blivit försenat till början av 2021 pga pandemin. Så det är ju inte som så att de tar en paus från Tales serien

Medlem

Det enda jag klämt på och gillar än så länge i genren är Persona 5. Som är jättebra. Vill gärna upptäcka genren mer. Det ser ju intressant ut och historien är lockande. Älskar Ghost in the Shell t.ex.

Men är det vanligt för genren med ljudbilden från gameplayet. Får en krock i hjärnan när det låter lite som ett glättigt plattformsspel.
Har jag fel?
Vet jag för lite om genren?
Hade inte lite sån där konstig distad japansk metal typ passat bättre?
Jag vet inget?

Hobbyjapan 🇯🇵
Andreas Eklöv 🌿

@Aletheides: nej absolut, och jag hoppas att Arise återför serien till forna glansdagar igen, men jag är glad att kreatörerna tar en paus från att endast skapa den inarbetade Tales-formeln och försöker sig på något nytt Det är alldeles för tidigt att säga med en ~45 minuter lång presentation, men Ghost in the Shell-vibbarna i berättelsen och Astral Chain/Nier Automata-stilen i gameplay såg väldigt lovande ut i alla fall. Nu hoppas jag bara att vi inte behöver vänta i evigheters evigheter på att det ska släppas också. Det såg ju redan innan ut som att det skulle släppas 2021, och med pandemin i åtanke lär det inte handla om tidigt 2021 heller.


signatur

Allmän Japan-konnässör och smått besatt av allt som heter JRPG och Metroid.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Plattformar: PC, PS5, PS4 Pro, Nintendo Switch, N3DS, PS Vita, IOS/Android.

Hobbyjapan 🇯🇵
Andreas Eklöv 🌿

@Gregerory: ja men Persona-serien är ett unikum, helt fantastiskt bra på helt andra sätt än andra spel i genren. Handling, dialog, musik, visuell design, karaktärer, relationer - allt är makalöst bra och olikt allt annat. Persona kan bara jämföras med Persona

Jag fick som sagt en ganska begränsad inblick i Scarlet Nexus, men utifrån det jag upplevde använder de mycket atmosfärisk musik och en del metalslingor som har det där distade soundet som hör sci-fi till. Det lilla jag hörde verkar passa spelets stil bra. Visst, det talar inte om minnesvärda musikstycken alá Persona 5 eller JRPG-genrens giganter, men det verkar som att det ramar in spelets händelser på ett stämningsfullt sätt i alla fall.


signatur

Allmän Japan-konnässör och smått besatt av allt som heter JRPG och Metroid.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Plattformar: PC, PS5, PS4 Pro, Nintendo Switch, N3DS, PS Vita, IOS/Android.

Medlem

@Loevet Tack för klargörandet! Verkar helt klart lovande.

Medlem

Intressant! Jag hade nog filtrerat det här lite, har lite tunnelseende mot Yakuza: Like a Dragon och Tales of Arise när det gäller JRPGs just nu. Ska hålla ögonen på detta.


signatur

H-How can she slap, kupo!?

Medlem

Ja detta känns lovande. Gillar Astral Chain, Ghost in a shell, valcyria chronicles, Nier automata. Och det här som sagt har många likheter.

Medlem

@loevet Ja det låter sannerligen som att de använder Pandemin lite som en ursäkt att ta mer tid att polera spelet om man skall tolka den här artikeln i Polygon.

https://www.polygon.com/2020/6/25/21303054/tales-of-arise-del...

När det gäller scarlet nexus så beror mitt intresse på hur gameplay fungerar. Jag är inget fan av Demon souls liknande spel. Är spelet inte party based på något sätt så minskar intresset ytterligare. Finns många bra och underrated action RPGs som är party based. Infinite undiscovery (360), The last Remnant remaster (PC/PS4), Resonance of fate remaster (PS4, PC?), Radiata Stories (ps2), Eternal sonata (ps3, 360), Star ocean serien, Tokyo mirage sessions FE (Switch, WiiU), Xenoblade Chonricles X (WiiU), Rogue Galaxy (ps2), Dark Cloud 1 & 2 (ps2) osv.

Hobbyjapan 🇯🇵
Andreas Eklöv 🌿

@Aletheides: nej utifrån det jag sett ser det inte ut att ha något med Demon's Souls att göra gameplay-mässigt, som sagt mer i stil med Astral Chain och Nier: Automata. Man styr dock bara Yuito och kan kalla in specialkrafter från gruppkamraterna, och tilldela dem enkla strategikommandon (inte under strid vad jag förstod, utan som inställning i menyerna). Jag diggar striderna i alla exempel du ger där, men samtidigt tycker jag också om stridssystemet i både Astral Chain och Nier: Automata så gameplay ser inte ut att bli avskräckande i Scarlet Nexus.

Det stora frågetecknet för mig är snarare hur väl de lyckas med berättandet och temposättning, det är ofta det som skiljer ett fantastiskt bra JRPG från ett ganska bra sådant, åtminstone för mig som är väldigt storyfokuserad. För den som inte uppskattar actiongameplay med en karaktär i fokus kanske Scarlet Nexus inte imponerar lika mycket som det gjorde på mig.


signatur

Allmän Japan-konnässör och smått besatt av allt som heter JRPG och Metroid.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Plattformar: PC, PS5, PS4 Pro, Nintendo Switch, N3DS, PS Vita, IOS/Android.

Ambassadör
Xbox

Trevlig förhandstitt @Loevet !


signatur

Jump in.

Hobbyjapan 🇯🇵
Andreas Eklöv 🌿

@Mortaigne: tack! Blir det måhända ditt första JRPG på Series X? 🙂


signatur

Allmän Japan-konnässör och smått besatt av allt som heter JRPG och Metroid.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Plattformar: PC, PS5, PS4 Pro, Nintendo Switch, N3DS, PS Vita, IOS/Android.

Ambassadör
Xbox
Skrivet av Loevet:

@Mortaigne: tack! Blir det måhända ditt första JRPG på Series X? 🙂

Mycket hög sannolikhet på det!


signatur

Jump in.

Medlem

Känns ju rejält animeskadat ut. Positivt menat!

Hobbyjapan 🇯🇵
Andreas Eklöv 🌿

@aholman: haha, ja av alla skador något kan lida av är animé helt klart en av de mest gemytliga 😄


signatur

Allmän Japan-konnässör och smått besatt av allt som heter JRPG och Metroid.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Plattformar: PC, PS5, PS4 Pro, Nintendo Switch, N3DS, PS Vita, IOS/Android.

1
Skriv svar