Diskutera – Vad är maxpriset för ett grafikkort?

Robot
Diskutera – Vad är maxpriset för ett grafikkort?

Och vilket spel kan få dig att höja maxgränsen?

#diskutera, #geforce-rtx-3000, #nvidia


Medlem

5-7000kr för min del räcker, ligger man typ 2-4x prestandan mot kommande nextgen om ray tracing och DLSS räknas med.

Gnällkuk

Skulle inte säga att jag har någon, det beror helt på dels hur ekonomin ser ut, hur länge sedan det var jag köpte ett nytt kort, hur pass mycket kraftfullare det eventuella kortet jag funderar på att köpa är och om det kommer att komma ut nya spel inom 1-2 år som jag verkligen vill kunna spela på så höga inställningar som möjligt.

Jag räknar med att jag kommer få lägga dubbla priset mot vad jag gjorde på mitt nuvarandra kort (1080 Ti) mot det jag funderar på att köpa (3090). Så, någonstans i trakten runt 20000:- finns risk att det kanske till och med blir dyrare, men det återstår att se.

Planen och förhoppningen är att det ska ske så nära inpå lansering av Cyberpunk 2077 så att RDNA2 förhoppningsvis är lanserat och bättre än väntat som skapar konkurrens och lite bättre priser, förhoppningsvis.


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem

Well Asus vill ha över 20 000 för deras 3090 OC.
Det är för dyrt för en GPU tycker jag, så blir en 3080 OC.

Jag sitter fortfarande på 1080Ti så blir en riktig trevlig uppgradering.

Ion
Medlem

Hmm ett par tusen, men jag brukar uppgradera GPU var 10:e år också, så det rör mig inte så mycket egentligen. Mest tveksam till att det konsumerar >300W (50% ökning från RTX 2080!) - känns lite moral-knepigt i en tid när vi behöver spara på energin.. Bra att det är dyrt alltså

EDIT - Å andra sidan - får väl anta att det är ännu energieffektivare om jag kör samma applikationer som jag gör nu, effektbehovet brukar ju sjuka när de bygger mindre kretsar.

Väntar fortfarande på att de ska dumpa triangel-modellen på GPU:er och ersätta det med enbart raymarching över matematiska strukturer - som ex. signed distance fields. En GPU som bara kan raymarching. Det vore häftigt.

Medlem

Brukar lägga mig runt 7-9k för gpu och runt 20k för mina databyggen totalt. Tänker mig ett 3080 med nyare intel cpu senare i höst eller början på nästa år.

Medlem

Förr köpte jag för max 2500kr men min senaste GPU (RX 5700) gick för 4200kr. Skulle nog säga att min smärtgräns går däromkring. Det finns alldeles för mycket annat jag vill handla också

RmK
Medlem

Historiskt sett har jag köpt kort mellan 2000-3000kr vilket jag tycker man har fått bra midrange kort för. Nu med Nvidia monopolet samt kemikalieskatten så har ju priserna stuckit iväg något hiskeligt men jag lyckades plocka hem 1070 för några år sedan när det fortfarande var nytt för 3800kr.

Jag har ännu inga planer på att byta upp mig då mitt nuvarande fortfarande håller (har fortfarande inga 4k skärmar att spela på) men jag hoppas att AMD släpper något likt Ryzen för grafikvärlden som kan få priskriget att dra igång för oss konsumenters fördel.

Gen
Medlem

Tycker max 9k, lite som 1080Ti och 980Ti legat på tidigare är lagom.

Medlem

Max 4999 för min del.

Förrut när jag spelade mer på och uppgraderade datorer oftare brukade jag lägga en 2000 - 3000 kr på ett grafikkort. Nu har ju priserna gått upp nåt förbannat då man måste lägga en 6000 - 8000 för ett mid range-kort. Med det sagt funderar jag på ett 3070 just nu vilket jag egentligen tycker är för dyrt endast för en GPU, alternativt kanske det blir en laptop nästa år med Ryzen 5000-serien och ett RTX 3060/70.

Medlem

Klarar mig fortfarande bra med en 980ti samt ett 1660ti. Lutar dock mot att uppgradera 980ti till en 3080 FTW från EVGA. Men inte dag ett.

Testpilot

Det tar emot att betala mer än 8000 för ett fett grafikkort. Därnånstans ligger min smärtgräns.

Jag brukar gå läääänge och jämföra kort innan jag slår till och brukar ta det kort som ger mest för pengarna. Dock impulsköpte jag mitt nuvarande 1080ti och har är grymt nöjd med kortet som fått jobba hårt i många år.

Men sen får man kolla på hur stort lyft de pengarna ger mot det kort man har just nu och som det ser ut nu ligger 3080 bra till för mig

Medlem

smärtgränsen går där nånstans kring 10 000.
Högre än det måste det var väldigt befogat.
Jag är väldigt sugen på ett 3080. Det är fortfarande ett dyrt kort men i förhållande till tidigare och dagens läge är det väldigt mycket för pengarna.
Mest för egen del är det för att öka PCVR prestandan men man lär väll köpa sig en ny skärm också när man väl uppgraderat, det blir många kulor som ska rulla


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Köpte 2080Ti:n för 15 000:-, jag kände att det borde få vara max för ett Grafikkort. Kan tänka mig lägga 20 000:- om jag verkligen behöver ett sådant kort i framtiden, men dessa priser är ändå över det tillåtna i mitt tycke. Tycker high-end grafikkort borde ligga runt 10 000:-. Nvidia pushar om dom kan.

Medlem

Runt 7-8000 kr är väl vad jag kan sträcka mig till för ett grafikkort.

Medlem

Jag hade satt 10 000 som gräns denna gång, så det blir ett Asus STRIX eller TUF 3080 i höst. Sen blir det nytt mobo och cpu med stöd för pci express 4.0 i vår.

Medlem

Det var tider då man fick ett max-kort för 2 till 3000.- (gaming, inte typ profs Quadro varianter).
Med tanke på hur mycket pengar man lägger ner över tiden i datorer (jag är ngnstans vid 6 (utan laptops)) och att just GPU är den man byter oftast, så känns för mig mera än 3000.- inte rimligt.
Mitt senaste köp var tom begagnad för en tusenlapp (en 1050 Ti).
Med denna 3xxx generation då skulle jag kunna tänka mig den lägsta med uppemot 4500-5000, men då får jag funderar över om inte en PS5 är att föredra.

Medlem

det blir ju ett lätt köp, så nu med detta kort så kan jag ju borde köra med ray tracing på max och köra allting annat på max på min ultrawide 49 tum samsung skärm.. 5420x1440 120 hz utan några som helst problem

Medlem

En gång i tiden hade jag 4000 kr som maxtak för grafikkort. Allt annat är är bara marginellt förbättrad prestanda för mångdubbelt högre pris, resonerade jag. Sedan spontanköpte jag 1080ti för någonstans runt 10000 kr.

Så vad känner jag nu? Att mer än 5000 kr egentligen är fullständigt onödigt. För så kräsen att jag ser skillnad mellan 50 och 80 fps är jag inte. Ej heller mellan Medium eller Ultra, eller ens 1440 eller 4K. Men med det sagt kan det inte uteslutas att jag slinter på köpknappen igen framöver. För shopping är kul.

TL;DR Den moraliska gränsen ligger vid 5-6000 kr medan den reella gränsen aldrig kan nås förrän sparkontot är tömt


signatur

När jag växte upp lyssnade jag mycket på Blümchen och Rollergirl. Jag tror att det har format mig som människa.

Medlem

Hade länge runt 6000kr som gräns när det var där flaggskeppen låg, har nu höjt det till 8000kr på grund av längre konsolgenerationer och generell prisutveckling.

Medlem

Runt 10 tusen, med ett spelrum på ett par tusenlappar.
Har räknat på att datorn som ska ersätta denna när väl 3000 serien kommer, kommer kosta runt 23 tusen med bara burken.

Medlem

Hade jag fortfarande suttit på 1080p så kanske 5k?
Nu sitter jag på ca 2,5x mer pixlar och det kommer behöva kosta dubbla för samma prestanda, så 10k är maxtak


signatur

🖥 i5 9600k | RTX 2080 | Z390 | 16GB DDR4 |ROG 34" 21:9 1440p
🎮 PS5 | LG 55" CX

Medlem

Köpte ett 1080 Ti för åtta eller nio tusen men känner inte att jag använt kortet särskilt mycket för att maxa grafiken i nya spel eftersom jag spelar mest på PS4. Så jag kommer förmodligen köpa ett PS5 och vänta med nytt grafikkort tills 1080 inte orkar med längre.
Så kanske runt fem tusen?


signatur

PSN: MrOakenborn

Medlem

Det senaste gick för ca 9 tkr, men ser nog ett maxtak på 10 tkr till nästa köp (någonstans avtar nyttan). Det kostar om en ska köra med hög upplösning och hög fps


signatur

"I enjoy the sight of humans on their knees"

Medlem

Kring 5-6.000:- för mig. Så kanske man har flyt och hittar en hyfsad 3070 i den prisklassen.

Medlem

Dyraste enskilda kortet jag har köpt var det första Titan. Gick på 8890 kr 2013-03-04.
Körde dock SLI så det landade på 18k så min gräns ligger nog runt 20k.
Mitt 1080 Ti (ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 Ti 11GB OC) var ju jämförelsevis billigt då jag gav 8390 kr för det 2017-11-09.

EDIT: Burken i sign byggdes med åtanke för ett andra 1080 Ti men med det då aktuella SLI-stödet och utvecklingen så blev det aldrig relevant. Det är anledningen till att jag har 1 kW nätagg. =P


signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

phi
Medlem

Sätter en budget på 20 000 kr-ish för nytt grafikkort så det lutar ju starkt åt ett RTX 3090 just nu. Nu är det bara att AMD får tummarna ur röven som släpper Zen 3 så jag får uppgradera.

Medlem

Jag har väntat några år på att kunna spela i 4K60fps, och nu verkar det som om 3080 gör det möjligt för en hyfsat rimlig peng. Det blir extra intressant om prestandasiffrorna för DLSS och dylikt faktiskt stämmer, då blir det ett självklart köp av 3080, och det får nog stanna hos mig i många år framåt. Jag inväntar tester from Sweclockers, men min smärtgräns ligger nog runt 8-10k.
Brukar även försöka tajma mina köp av hårdvara till diverse bundles av spel som jag ändå är intresserad av, då kan jag även spara in 500-1 000 kr på spel som jag ändå skulle köpa.


signatur

If You Have an Idea that You Genuinely Think is Good, Don't Let Some Idiot Talk You Out of It.

123
Skriv svar