Några simracers här på forumet?

Medlem

Jag slog på stort i år och uppgraderade från G29 till Simucube 2 Pro med Heusinkveld Sprint pedaler.
Kör mest Raceroom men även en del AC och PC2.

Medlem

Har en G27, men då den är undanstoppat i ett skåp och bökig att plocka fram och koppla in så blir det tyvärr att den används väldigt sällan. När den kommer fram så blir det oftast American/Euro Truck Simulator eller Assetto Corsa, i VR.

Medlem
Skrivet av bent toe:

Hade t150 ett tag men var sjukt besviken på pedalerna i plast och utan kopplingspedal, samma pedaler följer med t300 (om du inte tar rs versionen) så du tänker på det om du vill köpa växelspak framöver.
Jag är nöjd med min g29 och dess metalpedaler.

Jo jag tänker så fall RS.
Men hur är g29. Läst lite om att de finns deadzone i den samt att bromsen tar 100% ganska långt innan den är i botten.
Eller är detta åtgärdat?

Medlem
Skrivet av Lek3r:

Jo jag tänker så fall RS.
Men hur är g29. Läst lite om att de finns deadzone i den samt att bromsen tar 100% ganska långt innan den är i botten.
Eller är detta åtgärdat?

Tänkte på det där med bromsen ikväll nu när jag körde.
Aldrig förstått varför dem moddar den. Visst bromsen är stum men den tar precis som jag vill. Man vill inte ha en bromspedal som är lika lätt som gasen... Inte jag iaf. Sen kan man kalibrera pedalerna i dem spel jag kör.
Så jag är nog inte rätt person att fråga.

Ja, lite deadzone är det, typ någon centimeter åt båda hållen. Inget jag stör mig på då jag vill kunna ha lite spelrum när jag håller händerna på ratten. Lite som på en riktig bil.
Samma sak där.. jag är nöjd med det också.

Du får kolla i någon butik om dem har en g29 demo ratt inkopplad så du kan känna hur den känns.


signatur

"High life on low budget"

Medlem

Kör med en Logitech G29 med CSL Elite Pedals och Kina handbroms monterat på en Simetik K2 rig. Väntar på en aiologs seq shifter. AC, ACC, R3E och Automobilista 2 är väl det som spelas mest. En hel del Dirt Rally och iracing också när jag tänker efter. Och KartKraft. Endast early acess just nu. Men jädra#"!ns vad bra det är

Medlem

Kör med Fanatec Clubsport Ratt och pedaler med en Formula v2. Använde tills nyligen 3x27x144hz skärmar, men pga flytt och lite mindre plats bytte till en 49" samsung (120hz).
Pendlar mellan VR (Vive Pro) och skärm. Monterat på en GT Omega Pro. (Som nu är 5 år gammal). Kör 98% Iracing (PC).

Nån frågade om VR fungerade bra till racing och Ja, det gör det. Men kör du längre räjs 1h+ så är det behagligare att köra med skärm. VR är dock utmärkt till att lära sig banan, bromspunkter osv. Mitt största problem med VR är upplösningen, men VR är definitivt som gjort för Racing.

Medlem
Skrivet av Macenso:

Kör med Fanatec Clubsport Ratt och pedaler med en Formula v2. Använde tills nyligen 3x27x144hz skärmar, men pga flytt och lite mindre plats bytte till en 49" samsung (120hz).
Pendlar mellan VR (Vive Pro) och skärm. Monterat på en GT Omega Pro. (Som nu är 5 år gammal). Kör 98% Iracing (PC).

Nån frågade om VR fungerade bra till racing och Ja, det gör det. Men kör du längre räjs 1h+ så är det behagligare att köra med skärm. VR är dock utmärkt till att lära sig banan, bromspunkter osv. Mitt största problem med VR är upplösningen, men VR är definitivt som gjort för Racing.

Låter som min setup om man plockar bort VR.
Vad kör du mest för class i iRacing? Själv kör jag mest F3 och Formel Renault 2.0.

Medlem
Skrivet av bent toe:

Kostar 149sek på ps4 för psvr nu, hur var det? Kass upplösning och en del clipping förmodar jag?

Hur funkar buttkicker i playseat challenge? Sitter man på den?

Nu var det ett tag sedan jag spelade Dirt Rally på PSVR men vill inte minnas att jag inte stördes av den lägre upplösningen faktiskt. Tvärtom tycker jag att DR2 med Oculus Link ser sämre ut i de många fall trots högre upplösning. Liksom utsmetad bild (mest på mörkare banor) samt generellt dåligt optimerat och kass force feedback. Något som jag inte lider av när jag spelar PC2 som ser fantastiskt ut.
Jämfört med tex Driveclub VR så ser DR på PSVR väldigt bra ut.

Här är en gammal bild på min buttkicker gamer 2 fastskruvad i playseat challenge. Jag har inte lidit av att den sitter vid sidan men jag har sett folk som har modifierat sin playseat så att buttkickern hamnar centrerat.

https://imgur.com/gallery/BflVD

Medlem
Skrivet av brunnlake:

Här är en gammal bild på min buttkicker gamer 2 fastskruvad i playseat challenge. Jag har inte lidit av att den sitter vid sidan men jag har sett folk som har modifierat sin playseat så att buttkickern hamnar centrerat.

https://imgur.com/gallery/BflVD

Aha så man behöver inte sitta på den.
Blir det som en rumble funktion då?

Det är bara pc kompatibelt va?

*Edit
Hittade nu att man kan använda en optisk konverter.. dock så förlorar jag min optiska ingång till lurarna.
Nja.. då får det vara.


signatur

"High life on low budget"

Medlem

Fanatec clubsport v2.5 wheelbase. Till den har jag 3 rattar.
Clubsport Wheel Rim Drift XBOX ONE för rally (Dirt Rally 2.0)
ClubSport Steering Wheel GT XBOX ONE för banracing (Assetto Corsa)
ClubSport Steering Wheel Formula V2 för F1 (F1 2020)
Till det har jag Fanatecs H/sekvens växlare samt handbroms.
Fanatec clubsport v3 inverted pedaler.

Allt sitter på Sim Labs P1-X rigg med Samsungs Ultrawide 49" Odyssey G9.
Stolen är en sparco.

Kör allt på PC.

Är ganska seriös med mitt intresse och drömmen är att byta till DD samt komplettera
med motion. Men det är galet dyrt så det får vänta

Medlem
Kul

Gud vad roligt att den här tråden dök upp nu, jag har väldigt nyligen, sen några veckor tillbaka börjat intressera mig mycket för att skaffa en Sim-rig. Har nästan varje kväll senaste veckorna kollat reviews och prylar, inser att de kommer bli en ganska dyr hobby när man tar steget till riktig rigg med vettig ratt och pedaler m.m men jag är redo att spendera en del i alla fall.

Vore kul att höra från någon av er lite mer erfarna vad ni tänker om den här setupen

Wheelbase: Fanatec Elite CSL
Rattar: den som ingår i bundle (P1?) och eventuellt en formula ratt också. (är sugen på att köra både GT och formula)
Pedaler: Thrustmaster T-LCM (dessa känns prisvärda, sneglat på Fanatec clubsport v3 också men kanske blir en upgrade till dem istället, nästan dubbla priset, vet inte om de är värt de?)
Cockpit/rigg: Här blir det svårt, otroligt svårt, jag vet verkligen inte vad jag vill ha eller vad jag kommer tycka om.
NLR F-GT ser ju spännande ut just för att den går att switcha mellan Formula och GT läge, men jag undrar om den är bekväm nog för längre körningar, stör mig lite på att man verkligen sitter på golvet också.
andra alternativ jag sneglat på är:
GT Omega Pro
Obutto oZone

(även lite dyrare alterantiv):
Simlabs GT1-Evo
Sparco Evolve EVO v2

Skärm: Har bestämt mig för att köra 1 skärm setup till en början, förstår att de oftast rekommenderas 3 men har varken plats och måste spara lite pengar någonstans. funderar på 42-55" TV helst med över 100hz och monteras på rigg eller precis bakom på vägg beroende på vilken rig de blir och vilka möjligheter den har för skärmfäste.

Jag ska försöka hålla mig och vänta in Black Friday (om det går att hålla sig så länge) och sen gå loss fullständigt och köpa allt (verkar finnas pengar att spara på dessa prylar just då)
Budget: 15-25k

Kommer köra primärt från PC och har en hyffsad maskin redan för PC gaming (i7 8700k, 32gb RAM, ASUS Rog Strix 2070 Super).

Medlem

Uppgraderade relativt nyligen från en Thrustmaster T300RS till en full Fanatec setup med Podium DD1 i kärnan och måste säga att direct drive är värt varenda krona!

Kör det mesta, F12020, DR2.0 WRC 8, iRacing, GT Sport bland annat.

Setup:
Motor: Fanatec DD1 PS4
Rattar: Fanatec Podium F1 och BMW GT2
Pedaler: Fanatec Clubsport pedals V3
Växelspak: Fanatec Clubsport shifter och Thrustmaster th8a (används som handbroms)
Display: Samsung Odyssey G9 eller Valve Index
Allt monterat i en Next Level Racing DD wheelstand som lätt går att rulla undan.

Hade gärna haft en full simrig, Simlab eller liknande, men har inte plats för nuvarande:D


signatur

Steam: Patch | PSN/Origin/RaceNet: PatchedPlayer | Xbox: PatchedPlayerSE | Fanatec enjoyer

Medlem
Skrivet av bent toe:

Aha så man behöver inte sitta på den.
Blir det som en rumble funktion då?

Det är bara pc kompatibelt va?

*Edit
Hittade nu att man kan använda en optisk konverter.. dock så förlorar jag min optiska ingång till lurarna.
Nja.. då får det vara.

Ja typ en kraftig rumble.funktion kan man nog beskriva det som.
Jag körde HDMI -> PSVR och Optisk ut -> buttkicker.
Synd att det inte funkar för din setup.

Medlem

Använder g27 och leker runt i BeamNG

Medlem

Några tips på spel till ps4 som är värda att köpa. Körde race 07 för en jäkla massa år sen på pc men vill hitta något liknande till ps4. När det gäller rallyspel, är det dirt rally 2 som gäller?

Medlem
Skrivet av Honda_95:

Några tips på spel till ps4 som är värda att köpa. Körde race 07 för en jäkla massa år sen på pc men vill hitta något liknande till ps4. När det gäller rallyspel, är det dirt rally 2 som gäller?

Jag kan rekommendera Project Cars 2 om du är ute efter ett bra singleplayer spel med stor variation av bilar/banor. Vill du köra online tycker jag att GT Sport är en mycket bättre upplevelse. När det kommer till rally så hänger det mest på vad du vill köra för bilar, vill du köra moderna WRC bilar så måste du köra WRC 9 eller liknande. DR 2 har allt ifrån 60-00 talet och är något mer hardcore men det är fantastiska spel båda två!


signatur

Steam: Patch | PSN/Origin/RaceNet: PatchedPlayer | Xbox: PatchedPlayerSE | Fanatec enjoyer

Medlem

Kul att simracing börjar att få lite uppmärksamhet här på FZ!

G27an åkte i skrubben i våras och en thrustmaster TS-PC Ferrari 488 alacantra införskaffades samt en open-wheel ratt, till detta har jag fanatecs billigare pedaler med lastcell och en th8 växelspak. Har nyligen installerad en vettigare quick-release på rattarna som fungerar utmärkt.
Såklart spelas det på PC, mest ACC och AC men en del automobilista 2 på senaste.

Vem petar igång en FZ-racing AC server då?

Medlem

Vill bara tillägga att jag inte kunde vänta på piranhas r.c stol för 1990sek utan åkte igår och köpte en playseat evolution pu läder... Och ett varningens finger. Håll er långt borta från stolar med pu läder.

Efter bara 10 min var jag plaskblöt på ryggen och i röven och jag kunde inte för mitt liv förstå varför. Jag är inte en som svettas speciellt mycket.
Pu läder andas inte alls så det blir varmt som fan.
Jag monterade ned den och åkte tillbaka till butiken(dock med en trasig låda) och fick returnera den mot en straffavgift på 500sek för trasig förpackning.
Det var bara att bita ihop och förlora 500sek på under ett dygn. Åkte därefter till en annan butik och köpte alcantera versionen och nu njuter man (trots förlust på 500sek samt 4 mil tur/retur samt ihopbyggnation av stol #2).

Så.. TL:DR köp inte stol med pu läder.


signatur

"High life on low budget"

Medlem
Skrivet av Honda_95:

Några tips på spel till ps4 som är värda att köpa. Körde race 07 för en jäkla massa år sen på pc men vill hitta något liknande till ps4. När det gäller rallyspel, är det dirt rally 2 som gäller?

Dirt rally 2.0 är nog mest befolkat om du tänker online, men det gamla dirt rally har bättre ffb om du frågar mig.
Project cars 2 är underbart och obesegrad när det kommer till inställningar. Kör det dagligen online.
Assetto corsa och assetto corsa competizione är båda besvikelse för mig. Iaf på konsol.


signatur

"High life on low budget"

Medlem

Handbroms till g29?
Sett massor utav diy men då måste öppna och löda samt dra kablar.. Inget jag vill göra.

Har också sett handbroms med usb kabel som tydligen ska fungera till g29. Har den just nu fastskruvad så kan inte kolla om det finns usb ingång, någon som vet?

Hade varit najs med en handbroms också.


signatur

"High life on low budget"

Medlem

@bent toe: inga problem att köra med handbroms till G29. Jag kör med en billig kina variant. fungerar fint som bara den. bara koppla in i ledig usb enhet och kör som separat enhet. Här är min första testkörning med min https://www.youtube.com/watch?v=HQFRb7gjROc

edit: insåg nu att du kanske kör på konsoll. då är det en annan femma antar jag

Medlem
Skrivet av GibbMetal:

@bent toe: inga problem att köra med handbroms till G29. Jag kör med en billig kina variant. fungerar fint som bara den. bara koppla in i ledig usb enhet och kör som separat enhet. Här är min första testkörning med min https://www.youtube.com/watch?v=HQFRb7gjROc

edit: insåg nu att du kanske kör på konsoll. då är det en annan femma antar jag

Såg bra ut 🙂
Men ja.. Konsol, svårare för simracing 😕


signatur

"High life on low budget"

Medlem

Jahopp. Då har denna tråden fått mig att köpa en ratt igen. Blev en g29 så jag kan köra på min ps4 med.
Funderar även på att bygga en rig med. Sett en hel del coola gjorda av pvc rör. Någon som testat göra en?

Medlem
Skrivet av Lek3r:

Jahopp. Då har denna tråden fått mig att köpa en ratt igen. Blev en g29 så jag kan köra på min ps4 med.
Funderar även på att bygga en rig med. Sett en hel del coola gjorda av pvc rör. Någon som testat göra en?

Jag byggde en i fyrkantsrör för 8-9 år sedan och använde en kontorstol att montera som säte. Vägde 35 kilo i slutändan och trots riktigt välgjord (fina svetsningar och justerbara delar för ratt och pedaler) så var det inte, i mitt tycke, the real thing. Arbete + kostnader för delar är i slutändan inte så mycket billigare än att gå ut och köpa en gedigen playseat där allt funkar direkt.

Jag sålde den för 600sek, gick och köpte en playseat challenge, använt den fram tills i veckan då jag köpte en playseat evolution.

Så frågar du en som byggt en.. Köp en färdig istället.

*edit
Köpte du växelspaken också?
Vad ska du köra för spel?


signatur

"High life on low budget"

Medlem
Skrivet av bent toe:

Jag byggde en i fyrkantsrör för 8-9 år sedan och använde en kontorstol att montera som säte. Vägde 35 kilo i slutändan och trots riktigt välgjord (fina svetsningar och justerbara delar för ratt och pedaler) så var det inte, i mitt tycke, the real thing. Arbete + kostnader för delar är i slutändan inte så mycket billigare än att gå ut och köpa en gedigen playseat där allt funkar direkt.

Jag sålde den för 600sek, gick och köpte en playseat challenge, använt den fram tills i veckan då jag köpte en playseat evolution.

Så frågar du en som byggt en.. Köp en färdig istället.

*edit
Köpte du växelspaken också?
Vad ska du köra för spel?

Jo tänkte att jag nog får räkna lite på vad kostnaden blir först.
Nä utan växelspak. Vet inte om de går använda min gamla g27 växel till ps4.
Vet inte riktigt vad de blir för spel. Får nog prova mig fram lite. Sist jag körde med ratt var de race 07 jag spelade.

Medlem

@Lek3r:

Om du har ps+ och lagt till varje månadsspel i ditt bibliotek så är du stolt ägare till dirt rally 2 (april 2020 tror jag man fick det).
Fram tills den 3 sept reade dem project cars 2 för 99 sek på psn, vet inte vad det ligger på nu dock.


signatur

"High life on low budget"

Medlem
Skrivet av bent toe:

@Lek3r:

Om du har ps+ och lagt till varje månadsspel i ditt bibliotek så är du stolt ägare till dirt rally 2 (april 2020 tror jag man fick det).
Fram tills den 3 sept reade dem project cars 2 för 99 sek på psn, vet inte vad det ligger på nu dock.

Ja dirt 2.0 har jag.
Synd att jag missade de erbjudandet. Får väl köpa på Tradera eller något.
Tänkte skaffa GT sport med och kanske assetto Corsa.

Medlem
Skrivet av Lek3r:

Ja dirt 2.0 har jag.
Synd att jag missade de erbjudandet. Får väl köpa på Tradera eller något.
Tänkte skaffa GT sport med och kanske assetto Corsa.

Sjukt besviken på assetto corsa competizione dock, fulare grafik, mer blurrigt och bara GT3 bilar med GT4 bilar i ett 150sek dlc.
Första AC håller än och fortfarande folk som kör online, ligger på rea nu för under 100sek tror jag.


signatur

"High life on low budget"

Medlem
Skrivet av bent toe:

Sjukt besviken på assetto corsa competizione dock, fulare grafik, mer blurrigt och bara GT3 bilar med GT4 bilar i ett 150sek dlc.
Första AC håller än och fortfarande folk som kör online, ligger på rea nu för under 100sek tror jag.

Nu har jag testat dirt 2.0 lite. Sjukt svårt, var helt oduglig först och tyckte att bilen inte styrde ett skit. Kalibrerade dock om ratten så jag inte behöver rätta så mycket. Men efter lite läsande så antar jag att de är steering wheel saturation jag ska pilla på.

Skaffade även första assetto Corsa och GT sport. Dock inte haft tid att testa dom än.

Medlem

Ge er inte in i denna hobby om ni gillar nya prylar.. det blir lätt dyrt...
Finns alltid nåt att uppgradera..
Har gått från en T300RS till en Fanatec CSW2.5 till en Fanatec DD2 och alu-rigg på ett år.
kör trippla 27" men har VR oxå. Blir mest iRacing o Dirt2.0

123
Skriv svar