Facebook stoppar försäljningen av Oculus Quest i Tyskland

Robot
Facebook stoppar försäljningen av Oculus Quest i Tyskland

Det nya inloggningskravet kan strida mot GDPR.

#Facebook, #GDPR, #Oculus


Medlem

Jag tycker det är dags att skrota GDPR. Det är en fin ide men den är helt orimlig i sin utformning och har gjort allt från att göra nätet mindre användarvänligt till segregering, där man i princip nekas åtkomst till mycket av det som finns utanför EU.

Medlem
Skrivet av Alexraptor:

Jag tycker det är dags att skrota GDPR. Det är en fin ide men den är helt orimlig i sin utformning och har gjort allt från att göra nätet mindre användarvänligt till segregering, där man i princip nekas åtkomst till mycket av det som finns utanför EU.

Ja jag får nog hålla med. Som webbutvecklare har den försvårat mitt arbete och som webbanvändare har den förstört mycket. Kraven borde ställas på webbläsarna istället. Så man kan bocka av cookies (vilket iofs pajar sjukt många sajter) och bocka för "do not track" etc vid första uppstart. Att lägga bördan på varje enskild sida är befängt imo.

Medlem
Skrivet av Alexraptor:

Jag tycker det är dags att skrota GDPR. Det är en fin ide men den är helt orimlig i sin utformning och har gjort allt från att göra nätet mindre användarvänligt till segregering, där man i princip nekas åtkomst till mycket av det som finns utanför EU.

Jag håller också med dig! Men tycker att vi kan skrota Facebook samtidigt

KoP
Medlem

Helt rätt. Finns väl ingen som helst anledning att behöva logga in på Facebook om man vill använda sitt headset då man spelar?

Medlem

Mår dåligt så fort jag hör GDPR. Aldrig varit med om något som skapat så mycket huvudvärk.

GDPR är i mitt tycke bland det bästa EU gjort under 10-talet. Alla har kontroll och kan aktivt välja vad de vill göra med sin data. Personuppgifter, skolmaterial osv behandlas äntligen med nån grad av respekt och försiktighet.

Som alla andra lagar är den långt från perfekt, säger inget annat. Jag tycker synd om de som drabbas negativt.


signatur

i7 4790k | 16GB DDR3 | GTX 1070

Medlem

Hatar EU, gillar GDPR! 🙂

@lata utvecklare:
-Klipp er och skaffa ett nytt jobb.

Till sist men icke minst: Go Germany! 👍

PS Rättelse:
-Raka skägget och skaffa ett nytt jobb. 😁

PS2 Gillar när multinationella storföretag får "middle finger" av staten efterföjt av: "Böj er över..."
Händer alldeles för sällan. 🤘

Medlem

Hoppas innerligt att de går på röven för Facebook i det här.

Medlem
Skrivet av A1200G:

Hatar EU, gillar GDPR! 🙂

@lata utvecklare:
-Klipp er och skaffa ett nytt jobb.

Till sist men icke minst: Go Germany! 👍

PS Rättelse:
-Raka skägget och skaffa ett nytt jobb. 😁

PS2 Gillar när multinationella storföretag får "middle finger" av staten efterföjt av: "Böj er över..."
Händer alldeles för sällan. 🤘

Är du.. ok? Du verkar lite... ja.

Helt sjukt att man måste ha FB för att kunna använda oculus, dock. Hur tänkte dem där? ..

Medlem
Skrivet av Arkaith:

Är du.. ok? Du verkar lite... ja.

Helt sjukt att man måste ha FB för att kunna använda oculus, dock. Hur tänkte dem där? ..

Bara bra, tack för omtanken. 😉

Medlem
Skrivet av KoP:

Helt rätt. Finns väl ingen som helst anledning att behöva logga in på Facebook om man vill använda sitt headset då man spelar?

Man "loggar inte in på facebook", man använder samma konto typ fast endå inte.
Det är Oculus/Facebook ekosystem så inte så konstigt egentligen, men man tycker det borde räckt med ett Oculus-konto enbart, som endå är facebook men ja, ni fattar


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Alexraptor:

Jag tycker det är dags att skrota GDPR. Det är en fin ide men den är helt orimlig i sin utformning och har gjort allt från att göra nätet mindre användarvänligt till segregering, där man i princip nekas åtkomst till mycket av det som finns utanför EU.

Vilka tjänster/produkter nekas du åtkomst till pga GDPR?

Skrivet av powerbuoy:

Ja jag får nog hålla med. Som webbutvecklare har den försvårat mitt arbete och som webbanvändare har den förstört mycket. Kraven borde ställas på webbläsarna istället. Så man kan bocka av cookies (vilket iofs pajar sjukt många sajter) och bocka för "do not track" etc vid första uppstart. Att lägga bördan på varje enskild sida är befängt imo.

Kan du ge några konkreta exempel på hur GDPR har förstört för utvecklare och användare? Ad networks och andra webbutvecklare försöker ju konstant kringgå Do Not Track genom att använda flash cookies/local storage, browser fingerprinting osv. Lagstiftarna har gett upp tanken på att marknaden kan självsanera och fick sätta ned foten.

Medlem

Tills myndigheterna blir mutade och ändrar GDPR... eller slutar bry sig.
Grejen med FB och säkert andra sidor, de spårar en även om jag inte ens har ett konto, sen om man skapar ett konto knyter de bara ihop alla kakor jag samlat på mig från alla sidor och så vet de allt om mig(det räcker att google vet allt), bara för att jag vill testa VR.
Nej tack.

Ta bara en sån jävla skitgrej som cookies, lögner och lögner på varandra. Swedbank tex anpassar ingenting för mig utan till hur de själva vill ha det. Jag undviker i det längsta att godkänna detta skit.
"Vi använder cookies för att swedbank.se och internetbanken ska fungera på ett bra sätt. Cookies används bland annat för att spara dina inställningar, analysera hur du surfar och anpassa innehåll så att det passar för dig. De används också för att marknadsföra våra tjänster, och vissa cookies kommer från företag vi samarbetar med.
När du godkänner cookies accepterar du att cookies sparas på din dator, mobil eller surfplatta. Om du väljer bort cookies kan du inte se allt innehåll.
"

När det gäller mobiler, en till sak de borde se över är att många appar till mobilerna kräver GPS påslaget, borde alltid finnas ett alternativ att stänga av det.
Bara de mest nördiga förstår sig på allt som händer med allt data insamlande så det ska vara enkelt att kunna stänga av detta!

Medlem

Skönt att man alldrig köpte oculus. Redan när dom började med sin exlusiva spel så vista man att det skulle gå åt helvete för dom en vacker dag. Själv är jag supernöjd med min valve index.

Medlem
Skrivet av Alexraptor:

Jag tycker det är dags att skrota GDPR. Det är en fin ide men den är helt orimlig i sin utformning och har gjort allt från att göra nätet mindre användarvänligt till segregering, där man i princip nekas åtkomst till mycket av det som finns utanför EU.

Bull.....shit.

Medlem

År 2035 kommer det krävas facebookinloggning för betaltoaletterna på stan. Automatisk statusuppdatering: %s känner sig lättad! *widepeepohappy*

Medlem

Sånt här var anledningen till varför oculus inte ens var ett alternativ för mig när jag inhandlade vr.

Medlem
Skrivet av henkka:

Bull.....shit.

Ja, visst är GDPR bullshit?

Stup i kvarten möts jag av pop-ups på nya webbsidor jag besöker som bråkar med mig om att konfigurera inställningar för personlig data. Och stup i kvarten när jag försöker besöka nordamerikanska webbsidor och nyhetsflöden möts jag av ett felmeddelande som säger att jag som EU-Medborgare inte har tillträde till webbsidan på grund av GDPR.

Medlem
Skrivet av TheJudge:

Skönt att man alldrig köpte oculus. Redan när dom började med sin exlusiva spel så vista man att det skulle gå åt helvete för dom en vacker dag. Själv är jag supernöjd med min valve index.

Håller helt och hållet med dig, däremot så hoppas jag att du känner till Revive där du kan spela Oculus spel på HTC / Index. :>

winwin! Fungerar dock inte direkt med alla nya psel, allt tar lite tid med patcher etc. Och har för mig man måste äga spelen till Oculus också, men jag minns fan inte. Längesedan jag påtade med det.

Farornas Konung
Medlem
Skrivet av Nelfie:

Håller helt och hållet med dig, däremot så hoppas jag att du känner till Revive där du kan spela Oculus spel på HTC / Index. :>

winwin! Fungerar dock inte direkt med alla nya psel, allt tar lite tid med patcher etc. Och har för mig man måste äga spelen till Oculus också, men jag minns fan inte. Längesedan jag påtade med det.

Jo hela grejen är ju att du kan köra Oculus store spelen med revive, så du måste äga spelen på Oculus store med ett Oculus konto som Facebook äger.
Så man "slipper inte undan" Facebook med revive. Synd för dom som vill spela kommande Medal of honor.
Men så har det alltid varit.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Skulle bara vilja säga till idioten som beklagar sig över gdpr gtfo. Gdpr är en bra början men ännu mer frihet och kontroll över ens surf borde finnas precis som hur du ska kunna gå på gatan och olika butiker osv irl o spårat så borde även nätet funka för det mesta.

Flakmonkey

Det är intressant att se hur olika ingång man kan ha till smidighet kontra integritet för det känns ändå som att GDPR är något som ställer det på sin spets. Ja GDPR gör en del saker bökigare (främst för företag) men det ger också dig en viss form av rättighet till dina personuppgiftare och hur de används som du annars inte hade haft. Är det viktigare än popups?

Samma sak när det var någon nyhet om MFA där vissa tyckte det var superjobbigt och bara ville ha användarnamn/lösenord (gärna då knutet till ditt FB eller google-konto) medan andra tyckte det var en självklarhet och att säkerhetsaspeketen är viktigare än smidigheten.

Personligen tycker jag att det är bra. GDPR har gjort min vardag på jobbet bökigare då jag jobbar på ett IT-sourcing-bolag, men inser också värdet av det. Samma sak med MFA, att tvingas godkänna en inloggnig via mobilen (vilket väl är det vanligaste ändå) är ett litet pris att betala för vetskapen att mitt användarnamn och lösenord inte är nyckeln till allt.

Med det sagt så tycker jag att det är jättebra att Tyskland lyfter det här så att det kan tydliggöras vad som gäller. Om det är något som är bökigt med GDPR så är det ju att det inte verkar vara så många som vet hur det ska användas i praktiken och då behövs det såna här exempel och prejudikat.

Medlem
Skrivet av Alexraptor:

Ja, visst är GDPR bullshit?

Stup i kvarten möts jag av pop-ups på nya webbsidor jag besöker som bråkar med mig om att konfigurera inställningar för personlig data. Och stup i kvarten när jag försöker besöka nordamerikanska webbsidor och nyhetsflöden möts jag av ett felmeddelande som säger att jag som EU-Medborgare inte har tillträde till webbsidan på grund av GDPR.

Men kravet på att inhämta samtycke för lagring av icke-nödvändiga kakor kom genom direktivet om integritet och elektronisk kommunikation (2002/58/EG) redan 2002, det är inte GDPR:s förtjänst.

Om du besöker hemsidor som blockerar EU p.g.a. GDPR så har de antagligen väldigt tvivelaktig personuppgiftsbehandling. De hemsidorna kommer ändå tvingas följa grundläggande dataskyddsprinciper om de tillåter besökare från Kalifornien då California Consumer Privacy Act trädde i kraft 1 januari 2020.

Medlem

Förhoppningsvis sätter GDPR även stopp för eventuella krav att PS5 ägare ska behöva identifiera sig via kontrollen.

Medlem
Skrivet av Sapiens:

Förhoppningsvis sätter GDPR även stopp för eventuella krav att PS5 ägare ska behöva identifiera sig via kontrollen.

Vilket är en patentansökan, och inget hugget i sten.
Men hur många fingeravtryck har inte Apple/Google redan via sina mobiler? Inget som GDPR brytt sig föga om.
Ta på en extra foliehatt när du ska sova.


signatur

“All thinking people are atheists.”

Medlem
Skrivet av Tassel:

Vilket är en patentansökan, och inget hugget i sten.
Men hur många fingeravtryck har inte Apple/Google redan via sina mobiler? Inget som GDPR brytt sig föga om.
Ta på en extra foliehatt när du ska sova.

Apple har inga fingeravtryck, antagligen inte Google heller.

Medlem
Skrivet av Tassel:

Vilket är en patentansökan, och inget hugget i sten.
Men hur många fingeravtryck har inte Apple/Google redan via sina mobiler? Inget som GDPR brytt sig föga om.
Ta på en extra foliehatt när du ska sova.

Jag sa eventuella.
Apple/Google får inte spara fingeravtryck eller persondata i någon databas, utan användarens samtycke och möjlighet att rensa sin personliga data. Annars har de brutit mot lagen.

Medlem

Tyskland är inte så pjåkigt alltså när det gäller konsumenträttigheter. Jag gillar också deras regel om att man inte får sälja en pre-order utan datum och pris

12
Skriv svar