Diskutera – Vad är maxpriset för ett grafikkort?

Medlem

Mellan 4000-5000:- känner jag att jag får valuta för pengarna för graffekort.

jbx
Medlem

Det finns ingen gräns för mig, nöjer mig inte med budget eller mellanklass när det gäller teknik.
Bilar däremot bryr jag mig inte ett smack, kör gamla bilar från 2005-ish bara det rullar och tar mig fram.


signatur

Xbox Series X | Playstation 5 | Nintendo Switch

Medlem

Skulle knappast vilja spendera 20k om det bara var 20% bättre prestanda, men 50%+ så är det inga problem.

Hade det kommit något galet experimentellt kort för 60 lax som gav mig 150% prestanda hade jag definitivt köpt det. Så länge jag får valuta för pengarna helt enkelt så är min plånbok öppen.

Som jbx sa ovanför mig jag vill helt enkelt bara ha riktigt grym teknologi, och framförallt när det gäller grafik eftersom det är en av mina största intressen.

Medlem

Beror helt på grafikkortet i fråga. Eftersom jag planerar köpa ett 3090 så anser jag uppenbarligen att det är värt priset.

Avstängd

Beror på flera saker, hur pass stort intresset är för spel, är grafiken mycket viktig, minst 140fps allt maxat 1440p, eller duger det med allt på lägsta bara spelet klarar minst 30fps i 1080p. För mig är grafiken viktig, ser det ut som skit kan allt annat vara utmärkt iom att grafiken är skit så förstör det spelet. Maxat med 60fps i 4k helst, men det är okej med nästan allt maxat i 1080p med minst 40fps. Finns givetvis en gräns för hur mycket det får kosta, just nu inte mer än 5000kr, så jag får nog behålla mitt nuvarande och vänta till nästa generation om c.a två år.


signatur

“If you have an apple and I have an apple and we exchange these apples then you and I will still each have one apple. But if you have an idea and I have an idea and we exchange these ideas, then each of us will have two ideas.”
George Bernard Shaw

Medlem

Dyraste kortet jag köpt var nog 780ti för 7 år sen. Det gick på 6090kr vid det laget. Annars har jag klarat mig bra på mitt nuvarande 1070, men är lite kluven om man skall satsa på 3080 eller nöja sig med 3070. Pengarna finns, men man vill inte betala överpris i slutändan, håller det iofs i 4 år kan det nog vara värt att lägga lite mer.


signatur

(batsman) Det enda som är större än njutningen av ett avklarat arbete, är att skjuta upp det till morgondagen.

Medlem

Efter 7000 så gör det ont att trycka på "bekräfta köp" knappen

Medlem

Svenska kronan har ju sjunkit som en sten och skrämt bort investerare pga nuvarande regering. Vilket man även ser med dyrare priser sombdrqbbqr oss konsumenter. Hur många procent av ett grafikkort i dagens skall staten ha i elektronikskatt?!

Medlem
Skrivet av JonnyBOj:

Svenska kronan har ju sjunkit som en sten och skrämt bort investerare pga nuvarande regering. Vilket man även ser med dyrare priser sombdrqbbqr oss konsumenter. Hur många procent av ett grafikkort i dagens skall staten ha i elektronikskatt?!

Tycker nog att värdet på kronan har varit ganska bra innan Covid-19 gav ekonomin en smäll på fingrarna. Att priserna har varit höga är snarare ett problem hos leverantörer och återförsäljare som vill tjäna mer pengar, vilket i en ideal situation innebär att de inte behöver höja priserna när valutakursen går åt andra hållet.

Samtidigt håller jag med dig om elektronikskatt, kemskatt, kopieringsavgifter etc som innebär ganska rejäla pålägg på många produkter.

*Växlingskurs USD-SEK*


signatur

If You Have an Idea that You Genuinely Think is Good, Don't Let Some Idiot Talk You Out of It.

Medlem

Absoluta max 8k kr, men kollar gärna runt 5-6k.

Medlem
Skrivet av JonnyBOj:

Svenska kronan har ju sjunkit som en sten och skrämt bort investerare pga nuvarande regering. Vilket man även ser med dyrare priser sombdrqbbqr oss konsumenter. Hur många procent av ett grafikkort i dagens skall staten ha i elektronikskatt?!

Mja, mkt beror på den låga reporäntan som påbörjades under Reinfeldts tid. Det blev billigare att låna mkt pengar och då sjönk kronans värde samtidigt som priserna gick upp. Kolla bara på bostadsmarknaden så ser man att priserna ökat rätt rejält. Även inflationen har bidragit till att kronan tappat värdet. Att tror att regeringen har någon makt över penningvärdet är rätt naivt. Skulle säga att riksdagen har mer makt där, riksdagen vill satsa mer på skattesänkningar än infrastruktur vilket även det sänker kronans värde samt landets BNP.


signatur

(batsman) Det enda som är större än njutningen av ett avklarat arbete, är att skjuta upp det till morgondagen.

Medlem

Årets 3070 hamnar i mitt övre spann och kommer bli det jag köper denna gång. Blir en uppgradering från 1070 så hoppet blir stort nog.

För mig som är casual och endast testar på några nya spel om året känns 5k+ som mycket pengar. Faller ju ändå alltid tillbaka och spelar CS

5000 ;- är absolut max för graffekort!

Medlem

Svårt att säga. Allt är relativt, jag menar är en bil värd 1 000 000 kr? Eller en lägenhet i stan på 35 kvm för samma pris som en 120 kvm villa utanför? Saker är värda det folk är villiga att betala.

Jag har ingen gräns per se, mer "ger det valuta för pengarna?" skulle jag säga. Lutar mot ett 3080 just nu men sneglar på 3090 då jag aldrig haft värstingen förut, vore dessutom kul att få prova 8K gaming. Men vill se bänktester först. Ger inte 3090 markant bättre spelprestanda än 3080:n blir det nog 3080:n då det rör sig om 100% prispåslag.

Inaktiv

Jag är en såndär som mina polare som sitter på gaming-laptops kallar för "grafikbög".
Grafik och fps är högsta prioritet för mig. Älskar högupplösta texturer, vackert ljus och skuggor och allt vad det innebär.
Så kanske 12k om det är ett rejält hopp i prestanda. Denna gången blir det då alltså ett 3080. 3090 var lite att ta i pengamässigt.

Inaktiv

Inte över 6000 kr. XX70-korten (770, 970, 1070, 2070) har alltid känts som rätt segment för mig. Sitter på rtx 2070 nu som duger gott till min gamla Benq 1080p 144hz som jag bara får ut 90hz ur tack vare att min variant av grafikkortet saknar DVI och skärmen saknar DP så fick bli nån HDMI som ej pallar mer än 90hz.

123
Skriv svar