Crusader Kings III - Berättelser , skrönor och allmän diskussionstråd

Frilansare
Crusader Kings III - Berättelser , skrönor och allmän diskussionstråd

Tja!

Tyckte att det behövs en sån här tråd, utöver kommentarerna under själva recensionen. Jag börjar med att flytta över det jag skrev där, för det här är ett spel man bara måste diskutera med andra. Om inte annat för att få det bekräftat att man inte blivit galen!

Min spelsession igår kväll var whack - min nya härskare verkar ha ärvt sin fars 65-åriga älskarinna, med resultatet att hans egen fru blivit skitsur! Vad är det som händer?

Han blundar också, konstant. Eller finns det någon Svullna Ögon-trait som han har dragit på sig?

Also, någon som fått sina save games inkompatibla helt plötsligt? Har inte varit någon uppdatering under helgen vad jag har märkt. Mycket lurt i vassen nu...

Är för övrigt grymt nöjd med att min första härskare, en gute, blev uppåt 67 bast och var älskad av nästan alla när han dog. Förutom av dansken då, men det är ju sen gammalt. Tycker det var skönt att börja på en liten ö, och lära sig saker och ting i godan ro. Men ni, när kommer vikingarna förbi tribal-stadiet så att man kan börja bygga mer än palissader och långhus?

NuZ
Testpilot

Fantastiskt spel. Ska skriva något här när jag fått till något riktigt smaskig historia att berätta Inga buggar än iaf


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Medlem

Igår funderade jag på att gifta bort min 7-åriga son för att stärka banden med norrlänningarna.

Medlem

Jag är ny med crusader kings så gör mycket misstag. Men jag började min tutorial med att gifta mig med en dam som hade en bra trait som barnen får (intelligent). Sedan såg jag efteråt att hon var evil och intelligent plus att dom kan använda sådana traita mot dig vilket kändes sådär 😂

Sedan fick vi vårt första barn som genast blev sjuk och fick sickly traiten så då undrade jag om det var drottningen som gjort något. Så jag gav bort barnet som ward till ett grannland i hopp om att det skulle ge oss bättre relationer.

Men nästan direkt efteråt fick kungen i samma land en claim på ett av mina områden och startade krig så jag fick slåss mot dem och belägrade staden. Jag vann och tog lite fångar.

Kanske 4-5 år senare (gametime) kollade jag på mina fångar och såg att jag tydligen satt min egna sjuka dotter i fängelset under belägringen och låtit henne sitta där. Tycker ju att detta skulle skadat våran relation efter allt som hänt men hon hade fortfarande +80 mot mig så var väl tur det 🤣

Medlem

Det gick inget bra mitt första försök som Jarl Björn av Uppland..

Så nu spelar jag den lilla plutt jarlen av Västmanland, den brunaste näsan i kungadömet Sverige, gifter bort barnen i parti och minut. Kung Björn har precis knallat upp till valhall, och hans tronföljare är inte uppskattad bland sina undersåtar (dock gillar han mig såklart), så jag hoppas på lite spännande intriger jag kan utnyttja framöver!

Har inte spelat CK förut, men nu när jag doppat tårna lite tycker jag det är hur kul som helst..

Medlem

Jag blev lite besviken på min fru när jag fick ett meddelande om att hon hade en affär. Ett par sekunder senare sköljdes jag över av en blandad kompott känslor när det visade sig att hon varit otrogen MED VÅR SON, tillika min arvinge. En knivig situation för min 46 åriga karaktär eftersom hon dessutom var intelligent och begåvad på alla sätt och vis. Jag kunde inte gärna fängsla nån utav dem. Lösningen blev att börja dricka och påbörja en affär själv.

Medlem

Crusader Kings 3 är brutalt. Jarlen av Småland vägrade underkasta sig Uppländsk överhöghet trots att vi vunnit alla slag och hade 99% i warscore. Lyckades efter en belägring av Kalmar att fånga tre av hans barn. Slutade med att jag avrättade samtliga. Efter det gick han med på mina krav. Sen hamnade han själv i min fängelsehåla där han satt tills han avled av naturliga orsaker.

Medlem
Skrivet av Morti:

Jag är ny med crusader kings så gör mycket misstag. Men jag började min tutorial med att gifta mig med en dam som hade en bra trait som barnen får (intelligent). Sedan såg jag efteråt att hon var evil och intelligent plus att dom kan använda sådana traita mot dig vilket kändes sådär 😂

Sedan fick vi vårt första barn som genast blev sjuk och fick sickly traiten så då undrade jag om det var drottningen som gjort något. Så jag gav bort barnet som ward till ett grannland i hopp om att det skulle ge oss bättre relationer.

Men nästan direkt efteråt fick kungen i samma land en claim på ett av mina områden och startade krig så jag fick slåss mot dem och belägrade staden. Jag vann och tog lite fångar.

Kanske 4-5 år senare (gametime) kollade jag på mina fångar och såg att jag tydligen satt min egna sjuka dotter i fängelset under belägringen och låtit henne sitta där. Tycker ju att detta skulle skadat våran relation efter allt som hänt men hon hade fortfarande +80 mot mig så var väl tur det 🤣

Glöm för guds skull inte att kolla deras läggning! Jag trodde jag hade gjort ett kap på Crusader Kings Tinder till min son. Genius, bra stats och liten allians med på köpet. Undrar efter ett par år varför jag inte fått några barnbarn än? HOMOSEXUELL!!?? STATSKRIS! Önskar jag som kung hade kunnat ta ett snack med henne.

"Hörre du gumman. Jag är beredd att se mellan fingrarna på vad som helst så länge jag får arvingar. Gärna genier om möjligt tack så mycket."

Medlem

Det här är första gången jag spelar CK, började på Irland eftersom det var tutorialön. Till min stora förvåning så hade min första arvinge konverterat till insular christianity när jag fick ta över som honom.

Detta visade sig vara väldigt användbart lite senare efter att jag erövrat hela Irland. Mina vassals bildade en faction mot mig och var alldeles övermäktiga, de ville ha en engelsman på Irlands tron, också han från rätt dynasti (jävla förrädare!).

Hur som Helst så är insular en polygamisk religon så jag gifte mig bara in i flera av mina vasallers hus för att bilda allianser. Det kom med den lilla nackdelen att flera av mina nuvarande fruar är mina kusiner men vad gör man inte för att få sitta kvar vid makten?

Medlem

Har försökt mig på Sverige ett par gånger. Hur i fasiken kommer jag ur tribal?

Medlem
Skrivet av Walter Bishop:

Har försökt mig på Sverige ett par gånger. Hur i fasiken kommer jag ur tribal?

Jag är noob så kan ha fel men tror din kultur måste researcha ut ur den. Finns en flik nere till vänster där du kan se din kultur och hur mycket progress du har mot olika mål. Det tar sjukt lång tid att låsa upp saker.

Medlem
Skrivet av I am Grööt:

Crusader Kings 3 är brutalt. Jarlen av Småland vägrade underkasta sig Uppländsk överhöghet trots att vi vunnit alla slag och hade 99% i warscore. Lyckades efter en belägring av Kalmar att fånga tre av hans barn. Slutade med att jag avrättade samtliga. Efter det gick han med på mina krav. Sen hamnade han själv i min fängelsehåla där han satt tills han avled av naturliga orsaker.

Hur ”naturligt” det nu är att dö i en fängelsehåla går ju att diskutera 😅

Medlem

Jag har aldrig spelat Crusader Kings innan men har länge varit sugen så har avvaktat nu till trean. Här följer en kort släktkrönika över min första spelomgång.

Min första härskare på Irland var en krigisk man älskad av alla (ish) som efter ett långt liv fyllt med krig nästan hade enat Irland och kunde utropa sig själv till Konung över ön. I sista slaget blev min härskare svårt skadad och även om kriget var vunnet avled han innan Irland blev ett rike.

Hans son tog över som inte alls var särskilt älskad då han var en arrogant jävel. Det nästan enade kungadömet föll samman för alla vasaller tyckte tydligen att detta var ett ypperligt läge för självstyre.

Härskare 2 hade ett intressant liv fyllt av många krig och mycket problem inom familjen. Hans fru var otrogen och minst 3 av de 5 barnen var inte hans. Den äldste sonen som faktiskt var hans dog så småningom i en strid. I sorgen över sonens död börjar härskare 2 av att bli galen.

Sista spiken i kistan var när ytterligare ett barn föddes som inte var hans. Han fängslade sin fru och torterade henne. Hon avled senare i fångenskapen, strax därefter sattes även det senaste utomäktenskapliga barnet i fångenskap. Han körde ekonomin i botten och med ytterligare krig samtidigt som galenskapen blev värre och värre och han blev mer och mer paranoid.

Till slut mördades han av sin andra son som egentligen har en annan pappa. Detta uppdagades snabbt och den nya härskare nummer 3 var illa omtyckt av alla. Trots detta lyckades han efter många år av blodiga krig utropa sig till kung av Irland även om en ansenlig del av landet fortfarande inte har kuvats.

Frilansare

Haha så himla hemska berättelser!

Det som jag brottas med är att mina vasaller gifter sig runtomkring med vilt främmande kulturer vilket gör det oerhört svårt att försöka få någon rätsida på vilka områden som faller mig ur händerna och som faller mig i händerna.

Exempelvis gick min vasall i Gästrikland och dog. Till min fasa upptäckte jag då att landskapet snabbt hamnade i The Mogyër Confederation (gamla Ungern), vilket blir en svår nöt att knäcka. Rent militärt är det egentligen inget problem men de har en jäkla massa allierade som sätter käppar i hjulet innan jag hinner marschera söderut med en tillräckligt stor här.

Det är även lite krångligt att hertigdömet Norrland har spritt sig ner till delar av Spanien och Portugal men det är ett problem som väntar på att blomma ut. Tills vidare drar alla mina rövarstråt till Gävle.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem
Skrivet av Brona:

Glöm för guds skull inte att kolla deras läggning! Jag trodde jag hade gjort ett kap på Crusader Kings Tinder till min son. Genius, bra stats och liten allians med på köpet. Undrar efter ett par år varför jag inte fått några barnbarn än? HOMOSEXUELL!!?? STATSKRIS! Önskar jag som kung hade kunnat ta ett snack med henne.

"Hörre du gumman. Jag är beredd att se mellan fingrarna på vad som helst så länge jag får arvingar. Gärna genier om möjligt tack så mycket."

Ja, nu har man lärt sig! Dock så har jag inte fått några bevis på ännu att hon använt sin evil trait mot mig. Får se hur det utvecklar sig!

Medlem

@Walter Bishop @Joakim Bennet: Finns ett "Decision" för att ta sig ur tribal och bli feudal men en av kraven är att man är en del av en organiserad religion vilket asatron inte är i början, så gäller att antingen konvertera eller reformera religionen... Själv kört ett game med uppland och byggde min tredje kung för learning lifestyle och teolog där det finns en perk som minskar kostnaden för att reformera religionen med 50%! Blir dock mycket tjafs då religionen blir delad i 2 ^^ När man då har högsta "tribalauktoritet" och en organiserad religion så kan man göra det som decision men finns redan där innan och visar vad som krävs.

Medlem

@Thane: Ja förvisso men det var inga egentliga otrevligheter iblandade under hans tid i finkan. Han behandlades väl efter dåtidens konvention för mänskliga rättigheter så att säga. (läs han kastade in handduken innan jag hann gå på honom med Upplands Mr. Torture.)

Medlem
Skrivet av Vargen14:

@Walter Bishop @Joakim Bennet: Finns ett "Decision" för att ta sig ur tribal och bli feudal men en av kraven är att man är en del av en organiserad religion vilket asatron inte är i början, så gäller att antingen konvertera eller reformera religionen... Själv kört ett game med uppland och byggde min tredje kung för learning lifestyle och teolog där det finns en perk som minskar kostnaden för att reformera religionen med 50%! Blir dock mycket tjafs då religionen blir delad i 2 ^^ När man då har högsta "tribalauktoritet" och en organiserad religion så kan man göra det som decision men finns redan där innan och visar vad som krävs.

Jaha på det viset. Ska göra ett tappert försök men oddsen talar emot då jag tydligen är en "syndare" då jag haft ett par utomäktenskapliga förbindelser + avkommor om vi säger så. Trodde att sånt var okej om man var asatroende men icke.

Skribent

Har tagit en stor del av Sverige och en lite bit av Polen. Men nu har esterna av någon anledning fått Wermland. Jag förstååår inte. Har dessutom gift bort mina barn till de som kan erbjuda starka allianser, vilket i sin tur inneburit att jag hamnar i krig å deras vägnar hela tiden.


signatur

I am the black wizards.

Helvete! Tänkte att jag skulle slippa slåss om Skottland och låta dem få skiten.
Var lite för snabb att ge upp striden så nu övertog Skottland halva Sverige.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Fragtjuv

Det här var en fantastiskt rolig tråd att läsa! Ska jag äntligen våga testa det? Det är ju onekligen lätt att prova det i och med Gamepass.


signatur

Xbox Series X
Playstation 5
AMD Ryzen 7 7700 CPU
MSI GeForce RTX 4060Ti VENTUS 2X OC
Kingston M.2 NV2 PCIe 4.0 NVMe SSD 2TB

Medlem
Skrivet av Joakim Bennet:

Han blundar också, konstant. Eller finns det någon Svullna Ögon-trait som han har dragit på sig?

Det är inte så att han är en alkis? Både jag och mina fyra fruar blev "Drunkards" av någon anledning, möjligtvis pga att jag vänstrade hela tiden (mina fruar gav mig inga söner) och vi blev allihopa lite stressade av det.

Fnissade lite när jag läste det jag just skrev. Kan vara värt att påminna om diskussioner som uppkom pga tidigare spelets mekanik:

Medlem

Att gå från stam till att bli feodal är inte värt det just nu; du kan gå från 14 guld per månad till 3-4 och från 14000 krigare till 1400 då alla dina byggnader du byggt som stam helt plötsligt försvinner när du blir feodal.

Vet inte om det är WAD eller om nån missat nått.

Kan ju berätta om när jag tog mig från hertig av Swabia till kung av Bayern på två generationer för att sedan råka reta fel kille och få spela med min homosexuella dvärg son efter att min bra arvinge blev sprängd på torrdasset.

Gillar inte direkt hur spelet verkar inte ha någon sorts diplomatisk range i sig; inte roligt att slåss mot tusentalet lappländska krigare som vill ta en del av ditt Irländska kungadöme, att du sen tjänar typ 4 ducater per månad gör ju att allt TAR VÄLDIGT LÅNG tid.

Skrivet av QuenchedAnger:

Att gå från stam till att bli feodal är inte värt det just nu; du kan gå från 14 guld per månad till 3-4 och från 14000 krigare till 1400 då alla dina byggnader du byggt som stam helt plötsligt försvinner när du blir feodal.

Ja, det var samma problematik i CK2. Men det blir bättre när du utökar dina holdings och tar ut mer skatt och levies från dina vasaller.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem

@QuenchedAnger: Bara att ställa in i game rules att minska diplomatic range så borde det lösa sig. (new game kan behövas)

Medlem

Jag har avslutat en runda, körde tutorial som Murchad på Irland.
Gick rätt bra till en början, tog över irland och utropade mig som kung. Var rätt populär bland vasaller och undersåtar, och hann ta en bit av Skottland innan Murchad väl kastade in handduken efter 22 år vid makten.

Vad som följde var en rad allt kortare regentperioder där allt föll samman och den sista, blott 12 år efter Murchads död, blev av med sitt sista landområde och titel och därmed vad spelet över!

Har ingen aning vad som hände riktigt men fort gick det. Ska sätta igång en ny runda snart och försöka ha bättre koll på vad varje regent lämnar efter sig, försöka förvalta relationerna bättre även för arvingar


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem

Spelade CK2 men var så länge sen att jag glömt bort allt viktigt. Har rätt stora aversioner mot spelet trots att jag samtidigt älskar det. Men de är så himla dåligt på att förklara varför saker sker som de sker. Eller gör de allt försent. T ex får jag veta när jag har 63 vassaler att jag bara kan ha 60. Att jag försöker skänka bort en vassal till någon annan verkar inte hjälpa då jag antagligen bara flyttar runt på vassaler med samma rank. Vad som är ett bra vassalsystem berättas aldrig. 100 år senare hintas det om att de är en bra grej ifall vassalerna följer en tydlig maktstruktur. Mitt sätt att fördela makten på många för att ingen ska bli stark visar sig värdelöst, speciellt utifrån skattesynpunkt.

Väldigt otydligt i krig var mina soldater är. Vilka riken jag ska ockupera för att vinna warscore. Tappar ofta bort arméer på kartan och glömmer bort dom. Förklaras aldrig hur återväxt av armén fungerar i krigstid, eller varför din armé kan stå och svälta ihjäl på hemmaplan.

Det mest förvirrade är möjligheten att skapa nya grevskap. När jag skapade en organiserad religion blev det gratis att skapa nya riken. Något år senare kan jag skapa om dem på nytt igen. Känns som jag fuskar till mig ära. Gissar att de sker på grund av krig mellan mina vassaler, men varför får man aldrig veta.

Medlem
Skrivet av acrylamid:

Spelade CK2 men var så länge sen att jag glömt bort allt viktigt. Har rätt stora aversioner mot spelet trots att jag samtidigt älskar det. Men de är så himla dåligt på att förklara varför saker sker som de sker. Eller gör de allt försent. T ex får jag veta när jag har 63 vassaler att jag bara kan ha 60. Att jag försöker skänka bort en vassal till någon annan verkar inte hjälpa då jag antagligen bara flyttar runt på vassaler med samma rank. Vad som är ett bra vassalsystem berättas aldrig. 100 år senare hintas det om att de är en bra grej ifall vassalerna följer en tydlig maktstruktur. Mitt sätt att fördela makten på många för att ingen ska bli stark visar sig värdelöst, speciellt utifrån skattesynpunkt.

Väldigt otydligt i krig var mina soldater är. Vilka riken jag ska ockupera för att vinna warscore. Tappar ofta bort arméer på kartan och glömmer bort dom. Förklaras aldrig hur återväxt av armén fungerar i krigstid, eller varför din armé kan stå och svälta ihjäl på hemmaplan.

Det mest förvirrade är möjligheten att skapa nya grevskap. När jag skapade en organiserad religion blev det gratis att skapa nya riken. Något år senare kan jag skapa om dem på nytt igen. Känns som jag fuskar till mig ära. Gissar att de sker på grund av krig mellan mina vassaler, men varför får man aldrig veta.

Du spelar inte Total War här, du spelar The Sims.

Medlem

Ser roligt ut, bra tidsfördriv. Värt ett köp?


signatur

Galne Gunnar köper så gärna!

123
Skriv svar