Cyberpunk 2077:s mp-mikrotransaktioner kommer inte vara aggressiva

Robot
Cyberpunk 2077:s mp-mikrotransaktioner kommer inte vara aggressiva
Ambassadör
League of Legends

Um, va? Så här lär väl varenda utvecklare svara. Företagets president känns som den sämsta källan på hur bra micro-transaktions-systemet är uppbyggt.

Medlem

Tills vi har något konkret kommer jag att fortsätta vara skeptisk mot detta.
Jag har visserligen stor tillit till CDPR, men det hade man även till Blizzard en gång i tiden.
Just sayin'.

Men det går absolut att göras rätt!

Medlem

Jag har egentligen ingenting emot MTX om de inte ger extra fördelar i spelet. Rent kosmetiska prylar har jag ingenting emot.

Det som är intressant är att CDPR inför något sånt i sitt spel när de tidigare varit helt emot denna typ av mekanik. Behöver man fylla på pengadepån igen? Vi läste ju för några dagar sedan att CDPR pungat ut med upp mot 1 Miljard för utvecklingen av bland annat Cyberpunk 2077.

Medlem

Så, även CD projekt ska in och härja med mikrotransaktioner nu. Det här låter lite som en "feströkare", bara när jag festar!😉

Medlem

Bleh, jag ska bara testa lite heroin...

10-15år senare...
-Don't you guys have phones?!

Skrivet av I am Grööt:

Jag har egentligen ingenting emot MTX om de inte ger extra fördelar i spelet. Rent kosmetiska prylar har jag ingenting emot.

Det som är intressant är att CDPR inför något sånt i sitt spel när de tidigare varit helt emot denna typ av mekanik. Behöver man fylla på pengadepån igen? Vi läste ju för några dagar sedan att CDPR pungat ut med upp mot 1 Miljard för utvecklingen av bland annat Cyberpunk 2077.

Kan ju vara så enkelt att de gillar att tjäna pengar.
Aktieägarna blir ledsna i ögat annars.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem

Jag har aldrig varit en motståndare mot mikrotransaktioner så länge det är kosmetiskt. Alla som är det, jag förstår det inte, ingen tvingar dom att köpa dessa saker, och dom ger absolut noll fördelar för dig som spelare, men dom ger miljontals fördelar till spelet du just spelar, och gör spelet bättre just därför eller framtida spel från samma studio.

Early access och open beta launches, det är okej för folk, ofärdiga spel är i stort sett det enda vi får idag ett exempel för denna månad är Baldurs Gate 3 som kommer lanseras i early access, det är folk helt okej med.

Men kosmetiska mikrotransaktioner = Djävulen.

Börja strida mot rätt saker istället, early access förstör mest för oss konsumenter, inte mikrotransaktioner utan fördelar.

Medlem

"The same is true for microtransactions: you can expect them, of course" jag expectade dom inte.


signatur

min stora Nintendo64s mjöliga spelpinne
don't at me
Jag är inte Fejksson, hen blev bannad och heter nåt annat nu.

Medlem

Uttalandet oroar mig.

Ifall det ska kännas som ”valuta för pengarna” låter det som om man kommer få fördelar av att spendera. Ser då hellre bara cosmetic mikrotranskationer som inte leder till p2w.

Medlem

Mikrotransaktioner är för lönsamt för företag att ignorera. Så eftersom det blir allt svårare att komma undan idagens industri ser jag helst att mikrotransaktionerna är endast kosmetiska, men då under förutsättningen att det inte är enbart mikrotransaktioner, utan även gratis kosmetiska tillägg också; att man hittar en bra balans mellan gratis content och betald content. Annars finns det en risk att man som konsument känner sig lurad, och att utvecklaren håller tillbaka på content för att kunna sälja det senare.


signatur

🖥️ RTX 4090 | i9-13900KF | 64GB

Medlem

Det är fortfarande ett ofog, och CD är bättre än så.


signatur

"I'll bet Hector pauses here every day, and thinks to himself... 'Boy I wish I could see past my gut and enjoy my expensive monogrammed floor!'"

Medlem
Skrivet av Prixm:

Early access och open beta launches, det är okej för folk, ofärdiga spel är i stort sett det enda vi får idag ett exempel för denna månad är Baldurs Gate 3 som kommer lanseras i early access, det är folk helt okej med.

Men kosmetiska mikrotransaktioner = Djävulen.

Börja strida mot rätt saker istället, early access förstör mest för oss konsumenter, inte mikrotransaktioner utan fördelar.

Jag håller med dig där till 100% angående early acces och pre-order purchase hetsen. Det är ren idioti att betala för en produkt som man egentligen inte ens vet vad det är, ta vampire the masquerade bloodlines 2 till exempel. Folk har betalt fullt pris för ett spel som är kantat med problem och som kanske i värsta fall inte ens blir av.

MTX däremot tycker jag är en dålig vana däremot. det ska köpas season pass och skins å massa annat. Känns som att många spel är designade så att det ska kännas "tråkigt" om man inte bränner massa stålar i ingame shops.

Men men, man är van nu, så länge dom inte har en EA eller Activision aproach så är jag nöjd

Medlem

Jag kommer garanterat aldrig spela multiplayer delen i cyberpunk. Så för mig kan dom lägga till va dom vill.

Inaktiv

Hehe, underhållande rubrik. Hur hade den sett ut om vilka andra utvecklare som helst gått ut med att man kommer köra med mikrotransaktioner.

Folk verkar behöva ett företag att se upp till, som aldrig gör något fel.

Hur långt från sanningen det än är.

Humor.

Skribent
Skrivet av Prixm:

Jag har aldrig varit en motståndare mot mikrotransaktioner så länge det är kosmetiskt. Alla som är det, jag förstår det inte, ingen tvingar dom att köpa dessa saker, och dom ger absolut noll fördelar för dig som spelare, men dom ger miljontals fördelar till spelet du just spelar, och gör spelet bättre just därför eller framtida spel från samma studio.

Early access och open beta launches, det är okej för folk, ofärdiga spel är i stort sett det enda vi får idag ett exempel för denna månad är Baldurs Gate 3 som kommer lanseras i early access, det är folk helt okej med.

Men kosmetiska mikrotransaktioner = Djävulen.

Börja strida mot rätt saker istället, early access förstör mest för oss konsumenter, inte mikrotransaktioner utan fördelar.

De som protesterar mot mikrotransaktioner gör det väl av anledningen att de vill "mota Olle i grind" då de är rädda att konceptet vidareutvecklas och används för att låsa riktigt innehåll.

Medlem

Längtar efter alla som prisar CDPR som en gud kommer att försvara MTX med typ "ameh det är ju bara cosmetics!1!1!!1!!"

Sådant jävla dumt argument.
Jim Sterling gjorde en video för ett par år sen om just det

It's just Cosmetic

Att säga att cosmetics inte spelar någon roll är bara en lögn, som företag älskar att använda för att ta skylla på annat, så det inte är något fel på det dem gör. Ett tecken på det pratar han kort om i videon , shaders i Destiny ändrades (grejer så man ändrar färg på sin armour) och det blev världens liv om det.

Nu är det ju självklart onlinespel det nämnt ovan, andra människor ser dig när du spelar, och cosmetics är då del av hur du vill se ut, men idag så är ju ändå singleplayer spel något som många delar med sig av på nätet, vilket därmed leder till att fler vill ha dem för att sticka ut, osvosv.

Så oavsett om de bara har MTX cosmetics i MP-delen av CP2077 så är det del av samma spel

Medlem

meeeh så segt att det inte kommer till ps5 vid release, ville inviga ps5an med detta liret! vilket spel är invigningsvärt nu då ?

Redaktör
Skrivet av anon_328494:

Hehe, underhållande rubrik. Hur hade den sett ut om vilka andra utvecklare som helst gått ut med att man kommer köra med mikrotransaktioner.

Folk verkar behöva ett företag att se upp till, som aldrig gör något fel.

Hur långt från sanningen det än är.

Humor.

Rubriken baseras på vad CDPR sa, som ett citat fast omskrivet för att få plats.

Men ja, jag skriver säkert snällare här än vad jag hade gjort om det gällde t.ex. 2K eller EA. Beror på CDPR:s historik med bra policy gentemot kunderna. Men det kan förstås visa sig att de vurpar denna gång, vi får se. Om så sker har jag inga problem med att formulera nyheter lite hårdare mot dem.


signatur
Medlem

Tyvärr känns det som MTX alltid kommer till på bekostnad av något som annars skulle vara gratis. Även om det exempelvis bara är kosmetiskt som kan det indirekt bli hets om köp för att se "cool" ut samt urvattning av gratis innehåll som tappar prestige.

Jag är dock helt öppen för att bli överbevisad med ett bra MTX-system. Men jag är sunt skeptisk.


signatur

Fractal Design Define 7 | Asus ROG Strix B550-F Gaming | Ryzen 7 5800X3D | Dark Rock Pro 4 |16GB G Skill DDR4 @ 3200Mhz | Samsung 970 EVO Plus 1TB NVMe | Asus Rog Strix RTX 3080 OC | Corsair RM750X | AW3423DW

Nintendo Switch Oled TotK-edition | Playstation 5 SE | PSVR2 | LG OLED B9 65''

Medlem
Skrivet av anon_328494:

Hehe, underhållande rubrik. Hur hade den sett ut om vilka andra utvecklare som helst gått ut med att man kommer köra med mikrotransaktioner.

Folk verkar behöva ett företag att se upp till, som aldrig gör något fel.

Hur långt från sanningen det än är.

Humor.

Humor är att du inte ser varför CDPR förtjänar mer svängrum och förtroende än företag som t.ex EA.
Det ena har hittills gjort nästan allt rätt, det andra skämt ut sig år efter år speciellt när det gäller mikrotransaktioner, och praktiskt taget pissat på sina konsumenter.

Gnäll o grina när CDPR gör bort sig, fram tills dess blir det bara så barnsligt o försöka 🤣


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem
Medlem

De släpper multiplayer 2 år efter release, så tycker inte de är konstigt att de har microtranskationer å cashar in på de. Men jag tycker också att micro transkationer kan va helt ok om de görs på ett vättigt sätt

Medlem

Låt oss låsa upp det genom att spela spelet... fullprisspel med MTX eller andra ingameköp är hädelse...

Medlem
Skrivet av cohletrain:

Det är fortfarande ett ofog, och CD är bättre än så.

Du läste väl samma artikel som jag? CDPR är inte bättre än så.


signatur

I drank what?

Medlem

Är tanken att de ska hålla MP-delen vid liv med mera content så måste de få in pengar på nåt sätt. Se på till exempelvis Path of Exile. De säljer cosmetics för att kunna släppa ny gratis expansion var 3:e månad. Det är en modell jag verkligen gillar.

Jag själv älskar allt CDPR har gjort och kommer göra det tills jag ser något jag inte kan försvara.

Kommer de inte fortsätta släppa content till spelet så tycker jag inte MTX ska finnas.

Skrivet av AHTF:

Ifall det ska kännas som ”valuta för pengarna” låter det som om man kommer få fördelar av att spendera. Ser då hellre bara cosmetic mikrotranskationer som inte leder till p2w.

Valuta för pengarna kan var att det är snällare prissatta. Typ att du inte får enbart en röd pixel för 10kr så som Activision gjorde till Black Ops 4.

Medlem

Kvittar för mig, kommer nog inte spela mp ändå.


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Medlem

Ja men det är ju inge fel all CDR är ju världen bästa spel förtag någon sin så det är bara bra dom har micro transaction in alla sin spel dom måste ju över leva.

(Man vågar ju inte säga annat fan när man säger något ont om CDR eller deras spel så vill fan folk mörda en. Har tidigare sagt jag gillar inte witcher 1 och 2 bra story men combat och gameplay var bleh och fy fan vilket hat man fick och man var ju tydligen retarded om man inte älskade och avgudade CDR.)

Medlem

Uselt av Cdpr.


signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Medlem

Ja det har väl blivit dagens standard så man borde väl inte bli förvånad

123
Skriv svar