Digital Foundry analyserar ray-tracing till Crysis Remastered – på PS4 Pro, Xbox One X

Robot
Digital Foundry analyserar ray-tracing till Crysis Remastered – på PS4 Pro, Xbox One X
Medlem

Borde inte varit så förvånande ändå, med tanke på att de testat Cryengines ray-tracing demo med exempelvis RX580, som har liknande prestanda som en Xbox One X.

Medlem

Antar att det bara är jag, men jag fattar fortfarande inte varför ray-tracing är så hypat. Eller, jag fattar att det tekniskt är imponerande (ljus beter sig som ljus o studsar på föremål) men jag har aldrig sett någon vidare stor skillnad i trailers med raytracing on/off. Det kanske inte gör sig så bra i trailers? Har inget grafikkort som stöder det så jag har aldrig testat. Tycker bara det är märkligt att massa stora företag hypar det och släpper videor där man jämför med/utan raytracing och man får ändå anstränga sig för att lägga märke till skillnaden...

Testpilot
Skrivet av Moraxus:

Antar att det bara är jag, men jag fattar fortfarande inte varför ray-tracing är så hypat. Eller, jag fattar att det tekniskt är imponerande (ljus beter sig som ljus o studsar på föremål) men jag har aldrig sett någon vidare stor skillnad i trailers med raytracing on/off. Det kanske inte gör sig så bra i trailers? Har inget grafikkort som stöder det så jag har aldrig testat. Tycker bara det är märkligt att massa stora företag hypar det och släpper videor där man jämför med/utan raytracing och man får ändå anstränga sig för att lägga märke till skillnaden...

Jag är ingen teknisk expert men vad jag utröner av detta är följande:

Jag kan till viss del hålla med dig om att det med dagens teknologi är svårt att se skillnader. Ray tracing i sig är mer en teknisk revolution eftersom det gör spelskapandet enklare. Som det är nu används många tekniker i samverkan för att "fejka" ljussättning som raytracing gör i ett enda svep.

Så för att förenkla det hela så kan speltillverkarna enklare och snabbare tillverka miljöer och justera ljuset på bara ett ställe istället för att i varje scen mödosamt pussla ihop ljussättningen och få till miljöerna som man vill ha dem.

Medlem

@Moraxus:

Är en grafiknörd så jag älskar raytrace. Men håller med, kan tycka de verkar lite gimmick vid jämförelse videos, mest eftersom spelet inte implementerat det rätt eller när dem endast visar upp reflektioner som ändring.

Men när du spelar ett spel med allt som raytrace erbjuder: ljus, skuggor, reflektioner, så är känslan magisk även om du kan inte kan sätta fingret på vad som är förändrat.

Control är ett bra exempel.

Tog en print ur Crysis jämförelse och tycker själv att ljussätningen är som natt och dag:

Medlem
Skrivet av Moraxus:

Antar att det bara är jag, men jag fattar fortfarande inte varför ray-tracing är så hypat. Eller, jag fattar att det tekniskt är imponerande (ljus beter sig som ljus o studsar på föremål) men jag har aldrig sett någon vidare stor skillnad i trailers med raytracing on/off. Det kanske inte gör sig så bra i trailers? Har inget grafikkort som stöder det så jag har aldrig testat. Tycker bara det är märkligt att massa stora företag hypar det och släpper videor där man jämför med/utan raytracing och man får ändå anstränga sig för att lägga märke till skillnaden...

Nej, jag är helt med på det. Mycket onödigt, gjort för trailers och snack är det.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Skrivet av neocon:

För att det är den heliga graalen för att skapa grafik som inte går att urskilja från verklighet. Så här kan det redan se ut, så tänk om 10 år till:
https://youtu.be/NgcYLIvlp_k?t=45

Ser ju ut som Pong typ, nån studsande boll.

Medlem
Skrivet av hoppalängdhopp:

Ser ju ut som Pong typ, nån studsande boll.

Jepp precis som Pong

eld
Medlem
Skrivet av Hipshot:

Nej, jag är helt med på det. Mycket onödigt, gjort för trailers och snack är det.

Fast skönt att inte behöva baka sina Maps i timtal längre

Medlem

Välkommen till 2007?

Medlem

Tror inte man förstår ray tracing om man säger att det är onödigt eller inget vi behöver. Det är sjukt imponerande hur långt man lyckats "fejka" skuggor, reflektioner och liknande i dagens spel men det går bara så långt och tar tid att göra bra.

Som de flesta vet är ray tracing inget nytt utan har funnits i årtionden. Det är bara ren matematik som är bra mycket lättare att förstå och rimligt än de sätt man kringgår begränsningarna i dagens spel. Dock extremt krävande såklart. RTX är ju egentligen ett genialiskt sätt att lösa det på.

Men ray tracing är ett måste för att ta nästa steg i grafikutvecklingen. Det går bara inte ersätta med andra metoder och för utvecklare kommer det vara rena drömmen och innebära att vi kan börja nå fotorealism.

Sedan kan det ta tid att nå dit då spel knappast kan förlita sig på att alla kan använd ray tracing. Det är ju ren lyx och en feature man får slå på just nu. Dit vi måste är ju att alla kan använda ray tracing så att man kan designa spelen efter det.

eld
Medlem

Varför, i två bilder:

Eller om vi ska vända på det och gå tillbaka i tiden, varför behöver vi normalmapping och shaders när vi kan måla in ljuset direkt i texturerna?

1
Skriv svar