Xbox Series X-pris och lanseringsdatum officiellt!

Medlem
Skrivet av Karim21K:

9600kr är ju helt galet dyrt! Eller har jag missat något här? Som att köpa 2x.

Men sedan fylls det väl på med spel hela tiden inkl.EA Play

Medlem
Skrivet av Maysay:

Men sedan fylls det väl på med spel hela tiden inkl.EA Play

Japp, fylls på och tas bort. Och du kan spela sålänge du betalar.

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av EYEtriforce:

hmm alltså det där med gamepass inklusive hårdvaran är en RIKTIGT smart lösning. Den där kommer bli jobbig för Sony om de inte erbjuder något liknande

Känns givet för mig. Kommer lätt köra en Series X på det viset.


signatur
Inaktiv

Härligt att nån tar tag i det här.

Men till Game Pass och liknande. Majoriteten av människor som spelar Playstation, en sjujävla stor del, har ingen aning om vad det är för nåt. Man kommer köpa en Ps5 för att man vill ha Playstation, för att man gillar spelen och för att kompisar skaffar maskinen.. Orden Game pass kommer inte ens in i deras hjärna innan man tar beslut.

Det är bara vi nördar som har koll på sånt här och vi är få i förhållande till alla som spelar konsol.

Medlem
Skrivet av kebbe:

På vilket sätt är det en bra deal att betala nästan dubbla priset för konsolen och sitta helt utan spel när avbetalningen löper ut efter två år?

Avbetalningen av av konsollen är ju inte dubbelt så dyr om den kostar 499$ i gamepass så ingår väldigt mycket bra spel. Tror det kan va en bra deal för väldigt många som inte vill lägga en klumpsumma. Dom får en konsoll med tillgång av över 100 spel i det paketet och deras online tjänst för att spela multiplayer. Du har ju inte betalt över 10.000 kronor för konsollen när du är klar och du kan fortsätta gamepass ultimate eller va du nu vill göra efter det. Du kommer väl inte strunta i att köpa spel under två år bara för att du har gamepass eller? Vill man göra en vanlig avbetalning hos vilken återförsäljare som helst utan gamepass så kan man säkert hitta något bra där med.

Jag tycker fortfarande det är en bra deal. Gör det enkelt för svensson.

EDIT: Tog bort påståendet om att Cyberpunk ingick i gamepass.

Medlem
Skrivet av loerk:

Vilken bild har du av USA egentligen? För att inte nämna globalt. 8000 i sverige skulle väl betyda att konsolen låg på ungefär $685 i USA.

Fortfarande bra mycket dyrare än 499 dollar. Om man räknar exkl. moms. Min huvudpoäng var dock att man i USA inte är lika lojala mot Sony jämfört med i Sverige, vilket gör att priset är en viktigare faktor. Kanske i många fall en dealbreaker.

Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Känns givet för mig. Kommer lätt köra en Series X på det viset.

Om man har stålarna att direkt köpa en Series X kontant och sen ta Gamepass separat blir det väl nästa 800 - 1000 kr billigare jämfört med att ta All Access om jag läst rätt i tråden.

Medlem
Skrivet av lars_kongo:

Japp, fylls på och tas bort. Och du kan spela sålänge du betalar.

Klart det är så. Beror lite på vad man är ute efter och om man spelar om spelen.

Medlem

Hade räknat med 6.000 för series X, så jag är nöjd


signatur

i7-7800X|Asus Prime X-299|32Gb DDR4|2060FE
Ryzen 5 3600|Asus X-470|16Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|16Gb DDR4|Gigabyte 1660 OC
2xE5-2630v3|DL360G9|128Gb|4.8Tb|Pfsense 2.5 VM|4 Windows VM|Windows 7 VM
NES|SNES|N64|Wii|Switch|PsOne|PS1|PS3|PS4 |PS5 |Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X

Medlem
Skrivet av Dalthor-san:

Avbetalningen av av konsollen är ju inte dubbelt så dyr om den kostar 499$ i gamepass så ingår väldigt mycket spel t ex. kommande Cyberpunk 2077. Tror det kan va en bra deal för väldigt många som inte vill lägga en klumpsumma. Dom får en konsoll med tillgång av över 100 spel i det paketet och deras online tjänst för att spela multiplayer. Du har ju inte betalt över 10.000 kronor för konsollen när du är klar och du kan fortsätta gamepass ultimate eller va du nu vill göra efter det. Du kommer väl inte strunta i att köpa spel under två år bara för att du har gamepass eller? Vill man göra en vanlig avbetalning hos vilken återförsäljare som helst utan gamepass så kan man säkert hitta något bra där med.

Jag tycker fortfarande det är en bra deal. Gör det enkelt för svensson.

Cyberpunk 2077 ingår inte i Gamepass, det får du köpa separat.

Skrivet av Cenorida:

Fortfarande bra mycket dyrare än 499 dollar. Om man räknar exkl. moms. Min huvudpoäng var dock att man i USA inte är lika lojala mot Sony jämfört med i Sverige, vilket gör att priset är en viktigare faktor. Kanske i många fall en dealbreaker.

Vad e det som gör att USA inte e lika lojal som Sverige? USA e ju Sonys största marknad, visar ju att dom e rätt hängivna sony spelare


signatur

Är intelligent nog att förstå att göra en konsol till den objektiva vinnaren gör inte spelen bättre efter det.

1+1=2.. 8-3+2= 7.. 3-3x6+2= -13.
If two wrongs don't make a right, try three.

Skrivet av anon_328494:

Härligt att nån tar tag i det här.

Men till Game Pass och liknande. Majoriteten av människor som spelar Playstation, en sjujävla stor del, har ingen aning om vad det är för nåt. Man kommer köpa en Ps5 för att man vill ha Playstation, för att man gillar spelen och för att kompisar skaffar maskinen.. Orden Game pass kommer inte ens in i deras hjärna innan man tar beslut.

Det är bara vi nördar som har koll på sånt här och vi är få i förhållande till alla som spelar konsol.

Då bägge också ska vara bakåtkompatibla med föregående generation blir det ju säkert så att man automatiskt väljer den konsol man hade förra generation pga spelbiblioteket man ändå redan har.

Medlem
Skrivet av lars_kongo:

Cyberpunk 2077 ingår inte i Gamepass, det får du köpa separat.

Okej då det va en miss så men det finns ändå massa bra spel där iallafall.

Medlem
Skrivet av Dalthor-san:

Det finns många kreditgivare som har räntefritt på 2 år. Så jag undrar vart rabatten ligger? På gamepasset kan jag tänka. Nånstans måste det ju va attraktivt annars hade dom inte skrivit avtalet till att börja med.

12 månader fri avbt är vad jag känner till, men okej det finns säkert 24 mån nuförtiden också.
Vinsten kan ligga i dolda avgifter som 50kr exta för pappersfaktura. 250 kr uppläggningsavgift.
50-500kr i betala räkningen försent avgift osv.
Det är aldrig fördelaktigt med avbetalning. Har man inte pengarna bör man inte köpa produkten.
Slarvar man med avbetalningen kan det bli jävligt dyrt. Kronofogden har aldrig haft så mycket att göra tidigare som nu
pga ungdomar som köper grejer på avbet.
Microsoft är inga good guys. Det kommer bli som med mobiltelfoner, shady person löper x antal mobiler på avbet och säljer för några tusenlappar på marketplace för att finansiera sitt sorgsna levende. Drar på sig en massiv skuld som aldrig kan återbetalas.
Tar sitt liv.
Slutsats Microsoft och alla andra jättar bidrar till självmord. <-- (sarkastiskt skämt/förenkling med en gnutta allvar)

Nä seriöst, det är inte upp MS att vara moraliska vägvisare, men självklart vill de tjäna en rejäl hacka på sin konsoll och det kommer de göra.

Medlem
Skrivet av bickelito:

12 månader fri avbt är vad jag känner till, men okej det finns säkert 24 mån nuförtiden också.
Vinsten kan ligga i dolda avgifter som 50kr exta för pappersfaktura. 250 kr uppläggningsavgift.
50-500kr i betala räkningen försent avgift osv.
Det är aldrig fördelaktigt med avbetalning. Har man inte pengarna bör man inte köpa produkten.
Slarvar man med avbetalningen kan det bli jävligt dyrt. Kronofogden har aldrig haft så mycket att göra tidigare som nu
pga ungdomar som köper grejer på avbet.
Microsoft är inga good guys. Det kommer bli som med mobiltelfoner, shady person löper x antal mobiler på avbet och säljer för några tusenlappar på marketplace för att finansiera sitt sorgsna levende. Drar på sig en massiv skuld som aldrig kan återbetalas.
Tar sitt liv.
Slutsats Microsoft och alla andra jättar bidrar till självmord. <-- (sarkastiskt skämt/förenkling med en gnutta allvar)

Nä seriöst, det är inte upp MS att vara moraliska vägvisare, men självklart vill de tjäna en rejäl hacka på sin konsoll och det kommer de göra.

Nej menar att Elgigantens deal med Microsoft måste ju ändå va bra dom imellan annars hade dom inte tagit den. Ja oftast betalar man mer i slutändan med avbetalningar. Jag har gjort så många gånger men med insikt och noga uträknat. Väldigt tydligt vilken inriktning Microsoft har och börjar dom bara få till stortitlar också så är dom på banan igen.

Medlem
Skrivet av anon_328494:

Härligt att nån tar tag i det här.

Men till Game Pass och liknande. Majoriteten av människor som spelar Playstation, en sjujävla stor del, har ingen aning om vad det är för nåt. Man kommer köpa en Ps5 för att man vill ha Playstation, för att man gillar spelen och för att kompisar skaffar maskinen.. Orden Game pass kommer inte ens in i deras hjärna innan man tar beslut.

Det är bara vi nördar som har koll på sånt här och vi är få i förhållande till alla som spelar konsol.

Upp till MS att göra vågor på vattnet nu och se till att så mycket inte saknas i deras hjärna. Både Game Pass, "fastest most powerful" och "power your dreams" ska in där. PR får jobba hårt.

Medlem
Skrivet av lars_kongo:

Tja, beror på vad man är ute efter. För samma summa under 2 år kan du t.ex. få:

PS5
Demons Souls
Ratchet and Clank
Horizon 2
Cyberpunk 2077
God of War 2 (spekulation)
Residen Evil 8
Elden Ring (spekulation)

Allt hänger på om man uppskattar spelen som kommer till gamepass. För min del har de ett intressant spel och det är Hellblade 2.

Ja det är klart.
Jag tänkte mer att Sony kan bli "nicshad".
Jag är inte så säker på att dom vill vara nischad utan vill sälja till majoriteten dvs vara mainstream som tidigare.
Alltid när man talar om konsoler och dess spel så handlar det om att "sälja till stora massan". Den positionen vill nog inte Sony förlora.
Det är lätt att "familjen som köper konsol åt barnen" ser Xbox som mer atraktivt när det börjar bli så här.
Om man får nån klarhet i vad jag försöker säga


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

NuZ
Testpilot
Skrivet av Molotov:

Ja det är klart.
Jag tänkte mer att Sony kan bli "nicshad".
Jag är inte så säker på att dom vill vara nischad utan vill sälja till majoriteten dvs vara mainstream som tidigare.
Alltid när man talar om konsoler och dess spel så handlar det om att "sälja till stora massan". Den positionen vill nog inte Sony förlora.
Det är lätt att "familjen som köper konsol åt barnen" ser Xbox som mer atraktivt när det börjar bli så här.
Om man får nån klarhet i vad jag försöker säga

Nu är ju Sony eller iaf Playstation delen rätt nischat på 3e person storydrivna spel.

Oj det var ett bra pris och all access är ju galet smart drag att få in gemene i tjänsten. Sony jag vill veta pris nu tack


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Medlem
Skrivet av Molotov:

Ja det är klart.
Jag tänkte mer att Sony kan bli "nicshad".
Jag är inte så säker på att dom vill vara nischad utan vill sälja till majoriteten dvs vara mainstream som tidigare.
Alltid när man talar om konsoler och dess spel så handlar det om att "sälja till stora massan". Den positionen vill nog inte Sony förlora.
Det är lätt att "familjen som köper konsol åt barnen" ser Xbox som mer atraktivt när det börjar bli så här.
Om man får nån klarhet i vad jag försöker säga

Ja det är möjligt. Jag tror dock att tiden med föräldrar som blint köper konsoll åt barnen är förbi. Min känsla som förälder är att konsoller är nått för tonåringar och uppåt. Barn upp till 12 år spelar pokemon go och roblox/mincraft/fortnite på mobilen eller datorn.

Medlem
Skrivet av lars_kongo:

Tja, beror på vad man är ute efter. För samma summa under 2 år kan du t.ex. få:

PS5
Demons Souls
Ratchet and Clank
Horizon 2
Cyberpunk 2077
God of War 2 (spekulation)
Residen Evil 8
Elden Ring (spekulation)

Allt hänger på om man uppskattar spelen som kommer till gamepass. För min del har de ett intressant spel och det är Hellblade 2.

Hur mycket kostar PS5? Du som vet, menar jag.

Medlem
Skrivet av Dalthor-san:

Okej då det va en miss så men det finns ändå massa bra spel där iallafall.

Gör det säkert, men problemet är väl just det att de riktigt stora spelsläppen får man ändå köpa vid sidan om.

Medlem
Skrivet av Arcadia:

Hur mycket kostar PS5? Du som vet, menar jag.

Vet inte, men utgår ifrån att det blir 499 dollar för den dyra varianten och 399/449 dollar för den digitala versionen. Finns ingenting som talar för något annat.

Medlem
Skrivet av lars_kongo:

Ja det är möjligt. Jag tror dock att tiden med föräldrar som blint köper konsoll åt barnen är förbi. Min känsla som förälder är att konsoller är nått för tonåringar och uppåt. Barn upp till 12 år spelar pokemon go och roblox/mincraft/fortnite på mobilen eller datorn.

Kan mycket väl stämma.
Tänkte bara det är den "förklaringen" man fått när folk talar om varför konsoler är så mycket "bättre" än PC. Familjen köper konsoler inte PC


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Ingen prenumeration till mig tror jag men måste vara guld för de som har barn. Kul att det börjar närma sig, men först monster korten från Nvidia.

Medlem

Och sen har vi den fantastiska svenska momsen + kemikalieskatten.

Medlem
Skrivet av SWEBarb:

Och sen har vi den fantastiska svenska momsen + kemikalieskatten.

"Moms" har alla så det är väll inte typisk svenskt men kemikalieskatten den kan man däremot beklaga sig över.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

NuZ
Testpilot
Skrivet av Molotov:

"Moms" har alla så det är väll inte typisk svenskt men kemikalieskatten den kan man däremot beklaga sig över.

Glöm inte privatkopieringsavgiften eller vad ski*en heter också


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Medlem

Nice, och i tillägg så gick det ut ett mail igår till alla som testat Xcloud att tjänsten går i öppen beta från 15 sep och ingår utan extra kostnad i Game Pass Ultimate 🙂

Medlem
Skrivet av Snake Plissken:

Vad e det som gör att USA inte e lika lojal som Sverige? USA e ju Sonys största marknad, visar ju att dom e rätt hängivna sony spelare

Bara för att USA är den största marknaden för Sony behöver det inte betyda att det finns en hög grad av lojalitet eller att marknadsandelarna är stora.

Medlem
Skrivet av lars_kongo:

Tja, beror på vad man är ute efter. För samma summa under 2 år kan du t.ex. få:

PS5
Demons Souls
Ratchet and Clank
Horizon 2
Cyberpunk 2077
God of War 2 (spekulation)
Residen Evil 8
Elden Ring (spekulation)

Allt hänger på om man uppskattar spelen som kommer till gamepass. För min del har de ett intressant spel och det är Hellblade 2.

Det där svänger ju åt båda hållen, av de stora exclusiva spelen på Playstation är uncharted och horizon som intresserar, som jag kommer på direkt.
God of war skulle jag inte röra i med tång heller... Intressant story men bedrövligt gameplay (egen åsikt)
Death stranding nej tack...

Gamepass däremot har breddat spel typer som jag prövar på.. och otroligt prisvärd

Skriv svar