Uppgift: Nintendo uppmanar utvecklare göra Switch-spel 4K-redo

Robot
Uppgift: Nintendo uppmanar utvecklare göra Switch-spel 4K-redo

Förstärker ryktet att 4K-Switch är på gång.

#nintendo, #switch


Medlem

Uppmanar utvecklare att göra Switch-spel 4K-redo. Släpper själv Super Mario 3D All-Stars utan nämnvärda förbättringar.

RmK
Medlem

@Bojkott: Det är inte omöjligt att det kommer en 4k patch i samband med release.

Medlem
Skrivet av Bojkott:

Uppmanar utvecklare att göra Switch-spel 4K-redo. Släpper själv Super Mario 3D All-Stars utan nämnvärda förbättringar.

Tja, vet vi det? Det krävs ju en upphottad Switch för 4k, det är ingen som säger att inte Super Mario 3D All-Stars stöder detta när den väl släpps.


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Medlem

Intressant med försäljningssiffrorna, trodde inte den sålt så mycket. Är sverige representativt i sammanhanget är frågan (och priset som skribenten pratar om antyder det).

Anledningen till att jag blir förvånad är att jag känner bara en person som har en switch, till skillnad från t.ex. Nintendo Wii som var och varannan person jag kände hade, den sålde visserligen ännu mer än switch men ändå.

Men det bevisar väl egentligen bara det som många verkar ha svårt att förstå (mig inkluderad ), att ens umgängeskrets (nästan?) aldrig är representativ för samhället i allmänhet.

Medlem
Skrivet av RmK:

@Bojkott: Det är inte omöjligt att det kommer en 4k patch i samband med release.

Syftar mer på att man inte har anpassat texturerna efter högupplösta format. Mario 64 har bara delvis förbättrade texturer, exempelvis HUD:en och målningar, men det är mycket som ser ut att vara original. Och ett kliv upp till 16:9 i Mario 64 hade ju inte skadat. Det verkar ju ha gått i Mario Sunshine, så varför inte Mario 64? Releasen uppskattas, men det känns som att Nintendo har latat sig.

Medlem
Skrivet av Ristaaf:

Intressant med försäljningssiffrorna, trodde inte den sålt så mycket. Är sverige representativt i sammanhanget är frågan (och priset som skribenten pratar om antyder det).

Anledningen till att jag blir förvånad är att jag känner bara en person som har en switch, till skillnad från t.ex. Nintendo Wii som var och varannan person jag kände hade, den sålde visserligen ännu mer än switch men ändå.

Men det bevisar väl egentligen bara det som många verkar ha svårt att förstå (mig inkluderad ), att ens umgängeskrets (nästan?) aldrig är representativ för samhället i allmänhet.

Har nog tio bekanta som äger en Switch. De flesta tycker precis som jag att PC + Switch ger en grym kombo.

Medlem

Vad är all denna 4k hysteri bland företagen de sista åren?
Är det då inte bättre i Nintendos fall att satsa på en konsol som kan driva spel i grafisk klass med förra generationen först?
Är lika kritiskt till XsX och PS5, varför denna 4k hets?
Jag förstår någonstans att det är ett inneord likt "bit" på 90-talets konsoler, men nu som då så är det ju absolut inte synonymt med att det faktiskt är snyggare?

Medlem

Kommer nog köpa "4k switch" när nya Zelda släpps. Älskade BotW på PC.

Gnällkuk

Nu äger jag ingen Switch själv så kan vara ute och cykla, men är inte de flesta spel på den i 60fps? Om de ämnar göra den "4K-kompatibel" så känns det som att de kommer få kriga för att hålla den stabil på 30.


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

eld
Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Nu äger jag ingen Switch själv så kan vara ute och cykla, men är inte de flesta spel på den i 60fps? Om de ämnar göra den "4K-kompatibel" så känns det som att de kommer få kriga för att hålla den stabil på 30.

Med snabbare gpu så klart, snabb nog att rendera ut (skala upp som på one x och ps4 pro) samma spel i 4k på tv gissar jag på, kanske skärmen på switchen är 1080p denna gång.

eld
Medlem
Skrivet av Lepr:

Vad är all denna 4k hysteri bland företagen de sista åren?
Är det då inte bättre i Nintendos fall att satsa på en konsol som kan driva spel i grafisk klass med förra generationen först?
Är lika kritiskt till XsX och PS5, varför denna 4k hets?
Jag förstår någonstans att det är ett inneord likt "bit" på 90-talets konsoler, men nu som då så är det ju absolut inte synonymt med att det faktiskt är snyggare?

Tänker också att 4k är lite extremt, men å andra sidan minns jag hur folk tyckte det var bissart att företagen var så hetsiga med 720/1080p när 480p fungerade så bra.

Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Nu äger jag ingen Switch själv så kan vara ute och cykla, men är inte de flesta spel på den i 60fps? Om de ämnar göra den "4K-kompatibel" så känns det som att de kommer få kriga för att hålla den stabil på 30.

Äger ingen Switch jag heller, men jag har fått för mig att de flesta spelen körs i 30 fps och tex Zelda har svårt att hålla den uppdateringsfrekvensen. Kan dock ha fel

Gen
Medlem

En 4K kapabel Switch låter intressant men antar att den inbyggda skärmupplösningen behålls som den är eller uppgraderas en smula för att bibehålla batteritiden. Sen antar jag att det behövs lite mer kylning när den är i docked läge då de ~720p som den annars kör spelen i är en enorm minskning i antalet pixlar som ska skyfflas = mindre krav på kylning.

Medlem

Har ingen egentlig förståelse för Switch i 4K, känns lite som megapixel-racet för kameror på tidigt 2000-tal. Har hellre en switch med 1440p och 60+ fps i de flesta spel (eller 1080p i 120fps)? Tycker moderna TVs redan idag kan skala upp grafiken ifrån 720p/1080 (eller "dynamic resolution") till 4K hyfsat.

Känns väldigt "O-Nintendo" att gå på teknik-hype också. Hoppas de överraskar med något asballt som vanligt, men hoppas hellre på lägre upplösning i högre fps än 4K 30 fps.

It's not a lake, it's an ocean

Som konstaterat ovan känns inte detta likt Nintendo alls. Med tanke på hur bra Switch säljer är det dessutom rätt meningslöst. Det torde vara rätt få där ute som avstår från att köpa en Switch för att den inte stöder 4K-upplösning.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem

Men va fan ge mig 1080p 60fps istället först.

Medlem

tycker nintendo inte ska tävla om 4k osv.. trodde deras grej var att köra sitt eget race o inte skryta om att dom också ska köra 4k i 60 fps osv....

Medlem

Dyrt pris på Switch med tanke man får nya Xbox för det

Medlem
Skrivet av Frisell:

Äger ingen Switch jag heller, men jag har fått för mig att de flesta spelen körs i 30 fps och tex Zelda har svårt att hålla den uppdateringsfrekvensen. Kan dock ha fel

Nä du har rätt, Zelda kör inte ens i 1080p i dockat läge utan 900p, och 720p handheld. De hade problem med fps:en när spelet släpptes men det har kommit patches som fixat mycket tror jag.

Medlem

Är med denna de ska lansera BOTW 2 & Prime 4?

Medlem

4k är ju ingen nymodighet, 4k tvs har ju funnits i minst 6 år nu till vanliga konsumenter.
Så att Nintendo släpper en uppdaterad Switch efter 3 år är väl inte så konstigt med tanke på att de faktiskt brukar släppa uppdaterade versionen av sina bärbara maskiner.
Och det är kanske dags för en ny Tegra generation med Ampere magi.

Medlem

Nintendo vet ju hur man tar betalt så jag gissar på 100% snabbare än switchen idag till 4990 men då inkluderar det Ice Climber 4K, 60fps....... om du beställer inom 30 dagar men om du beställer inom 10 dagar får du även soundtracket Climber of the Ice med ljud i 4K, ja du hörde rätt soundtrack i 4K. Men förbeställer du inkluderas även en tuff affisch på mr Miyamotos (bror) och även den i 4K

(Varning: alla spel renderas i 720p och skalas därefter upp till 4K, med minst 10fps, Ice Climber DLC köpes separat, batterier inkluderas ej)

Medlem

Bryr mig inte om 4k. Men kan den driva 4k så kommer spelen på min 1080p TV förhoppningsvis flyta bättre. Allt bra

Medlem

Switch klarar ju knappt 1080p så hur ska de kunna göra en 4K version utan att släppa den som en helt ny konsol?

Medlem
Skrivet av Sapiens:

Men va fan ge mig 1080p 60fps istället först.

Håller med. Men kanske att den nya Switch kan bli perfekt för det?

Ser fram emot den, och mer information!


signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1-ARM64/16/256GB], MacBook Pro 15" [Core i7/16/256GB], iOS: iPad Mini [128GB], iPhone 8 [64GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX 1660 Ti/32/512GB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Medlem
Skrivet av Gaara:

Dyrt pris på Switch med tanke man får nya Xbox för det

Jo, fast detta är ju en handhållen enhet med egen skärm och allt. Går inte att jämföra pris rakt av.


signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1-ARM64/16/256GB], MacBook Pro 15" [Core i7/16/256GB], iOS: iPad Mini [128GB], iPhone 8 [64GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX 1660 Ti/32/512GB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Medlem

@Cane: Tror det skulle handla om Nvidias AI uppskalning isf. Har dock svårt att se varför denna 4K hysteri plötsligt skulle drabba Nintendo som simmar i pengar till följd av försäljning från en maskin som knappast kör en majoritet av sina spel över 900p i dockat läge! Tycker om min sandSwitch men hade gillat den mer om fler spel kunde köra stabilt 30/60fps 1080p

1
Skriv svar