Rykte: Mer lagring till Xbox Series-konsolerna kan kosta över 2000 kr

Robot
Rykte: Mer lagring till Xbox Series-konsolerna kan kosta över 2000 kr

Det kan bli dyrt att ha många spel installerade.

#xbox-series


Medlem

Xcloud är lösningen.

NuZ
Testpilot

Fläskiga priser Ja priserna ligger ju där omkring men är ändå i överkant vad man vill spendera.


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Medlem

Tillbehör har alltid kostat

Konsolerna brukar de inte tjäna pengar på till och med förlora pengar för varje såld konsol
Sen tjänar de igen det på spel och tillbehör så detta är inget konstigt

Dex
Medlem

Får hoppas det är en placeholder bara. Typ 65% av priset av vad Series S kostar bara för att utöka hårddisken blir ganska dyrt! Men är kanske där Microsoft och Sony tänker sig tjäna in pengarna

Medlem

När jag såg den bilden igår tänkte jag "Dom där enheterna är nog dyra"
Och inte oväntat blir dom det!

Medlem

Rätt enkelt beslut dock då, att avinstallera spel man kanske inte spelat på några veckor för att installera om dem när det behövs?

Skägg.
10 Chambers

Tittar man på vad motsvarande SSD kostar är det som sagt i samma trakter.


signatur
Gnällkuk

Är väl inget konstigt, förväntade sig folk samma priser som för en mekanisk disk eller? Dyrt lär det däremot bli för Sonys lösning skulle jag gissa då det är en helt egen lösning.


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Tittar man på vad motsvarande SSD kostar är det som sagt i samma trakter.

Ja precis, köpte en Corsair MP600 1TB här om dagen, tror jag gav 2200 och den är väl hyffsat jämförbar vad jag kan se.
Så är egentligen inte så förvånande, kommer bli ännu dyrare att uppgradera mot PS5, då dom kräver ännu snabbare diskar.
Sen är det som sagt tillbehör, det har aldrig vart billigt till någon konsol

Medlem
Skrivet av Hullken:

Rätt enkelt beslut dock då, att avinstallera spel man kanske inte spelat på några veckor för att installera om dem när det behövs?

Ja många sitter säkert och har spel installerade i onödan, bara för säkerhets skull liksom. 512GB borde väl ändå ha plats för iallafall tre rejält stora spel så man är inte låst till ett spel. Med vår standard på internetuppkoppling i Sverige tar det inte lång tid att ladda ner ett spel igen.

Jag har en PS4:a med 512GB och visst har jag råkat ut för att ett spel inte få plats när jag ska installera det men kollar man efter vad man har liggandes så är det ju massor man kan ta bort som man inte spelar för tillfället.

Dex
Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Tittar man på vad motsvarande SSD kostar är det som sagt i samma trakter.

Ja priset i sig är ganska normalt, problemet är att 512G hårddisken i Series S är väldigt liten och många kommer "behöva" uppgradera och då är det ganska mycket pengar att lägga typ 65% av kostnaden på konsolen för att utöka hårddisken.

Så egentligen är kanske min kritik mer mot att hårddisken är väldigt liten och egentligen inte priset på en ny hårddisk.

Om man har 512Gb så skulle jag väl gissa på att det max kan bli 400Gb för spel om det ens så operativsystem osv också ska ha plats. Visst kan man streama via XCloud osv också, men 400Gb för spel är verkligen lite för en "next-gen" enhet.
Jag tyckte PS5 redan var lite på den snåla sidan.

Man ska ju också tänka på att det är långt ifrån alla länder som har fri datamängd hos sina internetleverantörer och väldigt många som inte ens har fiber. Så inte så enkelt att bara plocka bort och installera spel på nytt hur som helst.

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av dex20:

Ja priset i sig är ganska normalt, problemet är att 512G hårddisken i Series S är väldigt liten och många kommer "behöva" uppgradera och då är det ganska mycket pengar att lägga typ 65% av kostnaden på konsolen för att utöka hårddisken.

Så egentligen är kanske min kritik mer mot att hårddisken är väldigt liten och egentligen inte priset på en ny hårddisk.

Om man har 512Gb så skulle jag väl gissa på att det max kan bli 400Gb för spel om det ens så operativsystem osv också ska ha plats. Visst kan man streama via XCloud osv också, men 400Gb för spel är verkligen lite för en "next-gen" enhet.
Jag tyckte PS5 redan var lite på den snåla sidan.

Man ska ju också tänka på att det är långt ifrån alla länder som har fri datamängd hos sina internetleverantörer och väldigt många som inte ens har fiber. Så inte så enkelt att bara plocka bort och installera spel på nytt hur som helst.

Absolut, jag förstår den kritiken till 100 %. Microsoft har ju kompromissat hårt för att kunna släppa en nextgen-maskin för 299 dollar. För oss, i vår bubbla, kommer det förmodligen inte räcka länge, men för kidsen som bara spelar Fortnite/Minecraft/Fifa är det nog tillräckligt.


signatur
Medlem

Har aldrig behövt mycket utrymme då jag oftast spelar 1, max 2 spel i taget och när dem väl är avklarade så avinstalleras de.

Medlem

Helt klart rimligt pris, det är ju som sagt vad man får ge för en duglig NVMe SSD.

Sedan kan man ju även avinstallera spel man är någorlunda klar med, man måste inte ha hela sitt bibliotek installerat samtidigt.


signatur

H-How can she slap, kupo!?

Medlem

Gissar att de som klagar inte vet vad en högpresterande M2 disc kostar.

Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Är väl inget konstigt, förväntade sig folk samma priser som för en mekanisk disk eller? Dyrt lär det däremot bli för Sonys lösning skulle jag gissa då det är en helt egen lösning.

MS kör en proprietär lösning (går bara att använda deras speciellt framtagna diskar) medans Sony kör på "vanlig" disk som alternativ vilket de gjort sen Playstation 3. Det finns alltså en m.2-slot i Playstation 5 där du stoppar i en nvme-disk. För att kunna spela från den så har dock Sony vissa krav på hastigheterna den måste klara, men förutom det så kommer det gå att köpa från vilken tillverkare som helst som uppfyller de kraven.

Medlem

1TB Mp600 kostar 2200kr så priset på Xbox disken är helt normalt.


signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Medlem

Då är series X väldigt prisvärd gentemot S, med mer lagring, bättre hårdvara och optiskt läsare!

Gnällkuk
Skrivet av Doed:

MS kör en proprietär lösning (går bara att använda deras speciellt framtagna diskar) medans Sony kör på "vanlig" disk som alternativ vilket de gjort sen Playstation 3. Det finns alltså en m.2-slot i Playstation 5 där du stoppar i en nvme-disk. För att kunna spela från den så har dock Sony vissa krav på hastigheterna den måste klara, men förutom det så kommer det gå att köpa från vilken tillverkare som helst som uppfyller de kraven.

Det var nyheter för mig faktiskt, trodde även de hade en propeteriär lösning, har du länk på bekräftelse om att det går bra med ”vanlig” nvme?


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem

"Det kan bli dyrt att ha många spel installerade."

[ insinuerar en massa hemskheter i artikel ]

Friskrivning allra längst ner på sidan (som jag först nästan missade helt):

"Det kan såklart vara en placeholder men samtidigt ligger priserna på den typen av lagring i de krokarna."

*LOL*

Klassisk clickbait-nyhet och trollande av FZ!


signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1-ARM64/16/256GB], MacBook Pro 15" [Core i7/16/256GB], iOS: iPad Mini [128GB], iPhone 8 [64GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX 1660 Ti/32/512GB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Medlem

Då känns det ju ännu mer befogat att köpa Series X om man ska köpa en, då du dels får du dubbelt så stor hårddisk, blueray spelare och bättre hårdvara

Dex
Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Absolut, jag förstår den kritiken till 100 %. Microsoft har ju kompromissat hårt för att kunna släppa en nextgen-maskin för 299 dollar. För oss, i vår bubbla, kommer det förmodligen inte räcka länge, men för kidsen som bara spelar Fortnite/Minecraft/Fifa är det nog tillräckligt.

Nä det är sant. Till den målgruppen lär nog 512GB räcka gott och väl. I "vår" bubbla så är nog inte den konsolen målgruppen ändå

Fast tycker ändå dom kunde haft lite större hårddisk! Lite besviken då jag hade en tanke på att köpa PS5 nu och sen kanske en Series S sen

Medlem

Nu verkar ju hårddisken inte vara så dyr jämfört med liknande.
Men tillbehör brukar väl annars vara snordyrt? En kontroll kostar väl åtminstone 500 spänn i dagens samhälle.
Hade inte Wii(-U) helt sjuka priser på sina kontroller, där en wii-mote o nunchuck kunde kostar 1100 kr eller nåt? Typ ta blanco-lån för att köpa kontroller till ens barn.

Medlem

Hade folk trott att 1TB SSD skulle vara jättebillig?


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Inaktiv
Skrivet av B-itta:

Har aldrig behövt mycket utrymme då jag oftast spelar 1, max 2 spel i taget och när dem väl är avklarade så avinstalleras de.

Låter sunt och rimligt. Själv har jag 50 spel installerade på min vanliga Ps4 och 40 på min Pro.

Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Det var nyheter för mig faktiskt, trodde även de hade en propeteriär lösning, har du länk på bekräftelse om att det går bra med ”vanlig” nvme?

Det är en vanlig m.2-slot som sagt, men i utgångspunkt är det inga diskar som har fått officiellt stöd ännu. Listan på diskar som stöds byggs upp kontinuerligt efter launch.
Men har för mig att dom extra diskarna i PS5an därför inte kommer stödja deras "data-hantering" fullt ut och kommer därför inte vara möjligt att spela många PS5-spel på? (rätta mig gärna om jag har fel här)

Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Absolut, jag förstår den kritiken till 100 %. Microsoft har ju kompromissat hårt för att kunna släppa en nextgen-maskin för 299 dollar. För oss, i vår bubbla, kommer det förmodligen inte räcka länge, men för kidsen som bara spelar Fortnite/Minecraft/Fifa är det nog tillräckligt.

200 GB större kompromiss än Sonys konsol som kommer att kosta vad? Nja, vet inte. För de pengarna får det anses väldigt ok. För de som vill spara pengar men ändå ha utrymme rekommenderar jag en extern hårddisk som ni för över spelen ni använder mellan. Men vi som verkligen kommer fylla utrymme lär väl köpa Series X ändå. Och fylla den ändå.

Liten SSD är next gen. Annars är enbart Series X next gen som är 1TB iallafall.

Medlem

Lite märkligt hur utvecklingen går bakåt när det gäller vissa saker. T.ex. hur många spel det är som får plats på konsolen. Minns PS3s glansdagar, när det kom en PS3:a med en hårddisk på 500 GB. Lycka till att fylla den. Det var så härligt att kunna fylla konsolen med hur många spel som helst (och övrig media, som film) utan att ens kolla hur mycket utrymme man hade kvar. Nu börjar en generation där vi kommer ha några få storspel installerade, sen gäller det att hela tiden radera nåt spel, ladda ner spel, radera ett andra spel, ladda ner nåt annat spel, osv.

Medlem
Skrivet av Håkan:

Nu verkar ju hårddisken inte vara så dyr jämfört med liknande.
Men tillbehör brukar väl annars vara snordyrt? En kontroll kostar väl åtminstone 500 spänn i dagens samhälle.
Hade inte Wii(-U) helt sjuka priser på sina kontroller, där en wii-mote o nunchuck kunde kostar 1100 kr eller nåt? Typ ta blanco-lån för att köpa kontroller till ens barn.

Jag tycker 500 är snorbilligt. Finns ju kontrollers för 2000 pix. Själv har jag en Elite (gen 1) som kostade runt 1500.

En handkontroller är ju rätt mycket mer avancerad än en spelmus. Mycket mer både mekanik och sensorer. Finns ju spelmöss som bara de kostar 1500 pix. Eller tangentbord som kostar 2000 papp.

Tycker det är högst rimliga och prisvärda till både Xbox och PlayStation.

Är man inte nöjd så kan man dessutom köpa vilken tredjepartskontroller man vill. Det är helt fri konkurrens. Precis som till PC (och kontroller till PC är ofta samma som till konsol).


signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1-ARM64/16/256GB], MacBook Pro 15" [Core i7/16/256GB], iOS: iPad Mini [128GB], iPhone 8 [64GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX 1660 Ti/32/512GB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

123
Skriv svar