Rykte: Mer lagring till Xbox Series-konsolerna kan kosta över 2000 kr

Medlem
Skrivet av Jim128:

Lite märkligt hur utvecklingen går bakåt när det gäller vissa saker. T.ex. hur många spel det är som får plats på konsolen. Minns PS3s glansdagar, när det kom en PS3:a med en hårddisk på 500 GB. Lycka till att fylla den. Det var så härligt att kunna fylla konsolen med hur många spel som helst (och övrig media, som film) utan att ens kolla hur mycket utrymme man hade kvar. Nu börjar en generation där vi kommer ha några få storspel installerade, sen gäller det att hela tiden radera nåt spel, ladda ner spel, radera ett andra spel, ladda ner nåt annat spel, osv.

JA!!

PÅ min tid; När jag lärde mig programmera i BASIC, och köra mina första spel på dator, så hade den en Z80 med endast 1 Kb RAM. Allt spel fick dessutom plats när man listade de på ett par A4-sidor!

Utvecklingen är verkligen sur och dålig inom datorvärlden..

Märklig och mystisk, dessutom!

/ *grinig gammal surgubbe*


signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1-ARM64/16/256GB], MacBook Pro 15" [Core i7/16/256GB], iOS: iPad Mini [128GB], iPhone 8 [64GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX 1660 Ti/32/512GB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Medlem
Skrivet av anon_328494:

Låter sunt och rimligt. Själv har jag 50 spel installerade på min vanliga Ps4 och 40 på min Pro.

Ahh.

Trodde helt säker du var en Microsoft-kille då jag ser dig mest skriva och debattera i alla Xbox-trådar.

Jo, har själv en extra USB-disk på 4 TB till mina konsoler, och har nog också ett 50-100-tal spel installerade (men för mig ganska onödigt då jag oftast bara spelar ett par stycken i taget, mer av "hoarding" för mig).


signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1-ARM64/16/256GB], MacBook Pro 15" [Core i7/16/256GB], iOS: iPad Mini [128GB], iPhone 8 [64GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX 1660 Ti/32/512GB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Medlem

Lägg på vår VHS- och grammofon-kopierar-skatt också så blir det spännande priser

Gnällkuk
Skrivet av Lepr:

Det är en vanlig m.2-slot som sagt, men i utgångspunkt är det inga diskar som har fått officiellt stöd ännu. Listan på diskar som stöds byggs upp kontinuerligt efter launch.
Men har för mig att dom extra diskarna i PS5an därför inte kommer stödja deras "data-hantering" fullt ut och kommer därför inte vara möjligt att spela många PS5-spel på? (rätta mig gärna om jag har fel här)

Då vet du mer än jag


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem
Skrivet av Snabeltorsk:

1TB Mp600 kostar 2200kr så priset på Xbox disken är helt normalt.

Många konstiga kommentarer här tycker jag.

MP600 har nästan dubbelt så hög prestanda, diskar som ligger nära Series X hastigheter ligger på ca 1200Kr enligt prisjakt.
Microsoft får säkert också en hel del rabatt med tanke på hur stort antal diskar som dom köper ifrån Seagate .

Series S vart plötsligt väldigt mycket mindre prisvärd jämfört med Series X.

Det här blir väl som med många av dom äldre systemen där dom tidiga versionerna hade för lite utrymme för att orka med hela generationen.
PS3 hade 20GB, eller 40GB på den senare som vart trångt.
Xbox 360 hade utan HDD(fick köra med minneskort istället) eller 20GB.

Jag tror att detta blir ett problem förr eller senare, mindre krångligt för dom med snabbt internet.
Att köpa en USB disk är också ganska problematiskt(och ganska dyrt om du ska ha en som är lagom stor och snabb).

Nu så kommer antagligen storleken på spelen tillfälligt gå ner lite i och med komprimering och att diskarna är snabbare, men med tiden så är jag ganska säker på att det kommer börja stiga igen.

Frågan är också om "That starts with the ""Xbox Velocity Architecture," which Microsoft promises will allow "100GB of game assets to be instantly accessible by the developer" as a sort of "extended memory." kommer dra av 100GB från deras lagringsenheter också.

Näe, jag tycker att priset verkar vara väldigt högt, påminner om PS Vita:s minneskort.
Sony kommer inte få tillbaka pengar på deras lagringslösning, så det känns lite sniket av Microsoft här.

Medlem
Skrivet av Lepr:

Det är en vanlig m.2-slot som sagt, men i utgångspunkt är det inga diskar som har fått officiellt stöd ännu. Listan på diskar som stöds byggs upp kontinuerligt efter launch.
Men har för mig att dom extra diskarna i PS5an därför inte kommer stödja deras "data-hantering" fullt ut och kommer därför inte vara möjligt att spela många PS5-spel på? (rätta mig gärna om jag har fel här)

Maskinen har inte lanserats än, så det är inte så konstigt att det inte finns någon lista publicerad.
Det är heller inte säkert att lagringen måste finnas med på Sonys lista, utan det är antagligen bara lagringsenheterna som Sony är säkra på att dom är kompatibla.

Lagringsenheterna behöver vara lite snabbare än den som redan sitter i PS5, för att kompensera när det kommer till deras data-hantering.
Men diskarna som klarar av specifikationerna kommer kunna köra alla spel, inte bara vissa.
Det dom har sagt är att man inte kommer kunna spela PS5 spel direkt från USB-enheter.

Men man kan nog räkna med att PS5:ans lagringsenheter också blir dyra i början, men att priserna kommer följa marknadens priser och utveckling, till skillnad från Microsofts lösning som inte behöver bry sig om marknaden eftersom att det är en proprietär lösning.

KoP
Medlem

Alternativt köper man en extern usb 3.0 hdd på 4-5 TB. Bryr mig inte om några extra sekunder laddtid hit och dit.

Medlem
Skrivet av Fearnox:

Microsoft får säkert också en hel del rabatt med tanke på hur stort antal diskar som dom köper ifrån Seagate .

Förstår inte sådana här kommentarer alls. Alla tillverkare får väl mängdrabatt på sina inköp?

Förstår inte hur det skulle vara unikt för Microsoft, eller ens relevant för denna Xbox-nyheten.


signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1-ARM64/16/256GB], MacBook Pro 15" [Core i7/16/256GB], iOS: iPad Mini [128GB], iPhone 8 [64GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX 1660 Ti/32/512GB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

It's not a lake, it's an ocean

Den uppenbara baksidan av den tekniska utvecklingen. Att betala dyra slantar för lagring suger. Men it is what it is, som Trump skulle säga.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem
Skrivet av BooliBoo:

Gissar att de som klagar inte vet vad en högpresterande M2 disc kostar.

Samsung 970 EVO 1TB, som är snabbare än de till Xbox, kan du få för runt 1600 kr. Går du ner till Xboxens hastigheter så landar du på mellan 1300-1500 kr för 1TB. Så vill man bygga ut lagringen så gör man det till ett överpris om man betalar 2200 kr för 1 TB. Om det kommer en lösning, officiell eller inofficiell, låter oss stoppa in vilka NVMe vi vill så ser jag dock inget problem.

Medlem

Vill minnas att till Xbox360 så fick man pröjsa liknande pengar för 120gig mekanisk HDD, och då fanns det fan inge 3:e partsstöd, det var Microsoft orginal eller måhända icke godkänd kinakopia.

EDIT: Och på den tiden fanns det inge stöd för spel på varken USBsticka eller Extern USB disk som det gör nu.


signatur

Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.
- Sir Terry Pratchett

Medlem
Skrivet av Jim128:

Lite märkligt hur utvecklingen går bakåt när det gäller vissa saker. T.ex. hur många spel det är som får plats på konsolen. Minns PS3s glansdagar, när det kom en PS3:a med en hårddisk på 500 GB. Lycka till att fylla den. Det var så härligt att kunna fylla konsolen med hur många spel som helst (och övrig media, som film) utan att ens kolla hur mycket utrymme man hade kvar. Nu börjar en generation där vi kommer ha några få storspel installerade, sen gäller det att hela tiden radera nåt spel, ladda ner spel, radera ett andra spel, ladda ner nåt annat spel, osv.

Tycker att det är rätt logiskt att det är så det blivit. Speltillverkare behöver inte precis bry sig om att deras texturer osv tar upp större "data" och det är en mycket simplare utveckling.

Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Det var nyheter för mig faktiskt, trodde även de hade en propeteriär lösning, har du länk på bekräftelse om att det går bra med ”vanlig” nvme?

vid 20 minuters markeringen och håller på i cirka 3 min.

Så sammanfattningsvis. PS5s SSD kontroller har sex prioritetsnivåer. M2 NVME har två. Så PS5 kontrollern kommer behöva kompensera för detta för den anslutna M2 enheten. Så medan PS5s egen lösning kör på cirka 5.5GB sekund så kommer den inkopplade M2 expansions disken behöva vara snabbare än så för att kompensera för detta. Den måste också fysiskt passa i expansionsplatsen i PS5 systemet vilket kommer göra M2 diskar med stora kylflänsar eller fläktar okompatibla. Sony kommer att köra interna tester på olika diskar som finns ute på marknaden och släppa en artikel med vilka de ger sin stämpel vid slutet av året, efter releasen. De kommer även inkludera benchmarks.

Medlem
Skrivet av Vileoxe:

Hade folk trott att 1TB SSD skulle vara jättebillig?

Med tanke på hur många som anser att SSD ska vara ett minimumkrav för spel numera så...

Medlem

Nu tror ju jag att jag kommer klara mig på 1tb, så jävla många spel måste jag faktiskt inte ha installerade samtidigt.
Men sen så sa väl även Phil eller någon annan att de jobbar på att utvecklare ska dela upp installationer, t.ex. att man inte behöver installera BÅDE single player samt multiplayer ifall man nu enbart är intresserad av en av dem.


signatur

Jag biter mig oftast i tungan, men ibland är ni andra så jävla dumma i huvudet att ni behöver få höra det.

Medlem
Skrivet av ohGr:

Lägg på vår VHS- och grammofon-kopierar-skatt också så blir det spännande priser

ja en hel hundring till. HDD och SSD har som tur är ett maxtak.

eld
Medlem

Det är ju ändå ny teknik liksom!:

Medlem
Skrivet av Aletheides:

https://youtu.be/ph8LyNIT9sg?list=TLPQMDkwOTIwMjDYEEMWZ3VuoA&...

vid 20 minuters markeringen och håller på i cirka 3 min.

Så sammanfattningsvis. PS5s SSD kontroller har sex prioritetsnivåer. M2 NVME har två. Så PS5 kontrollern kommer behöva kompensera för detta för den anslutna M2 enheten. Så medan PS5s egen lösning kör på cirka 5.5GB sekund så kommer den inkopplade M2 expansions disken behöva vara snabbare än så för att kompensera för detta. Den måste också fysiskt passa i expansionsplatsen i PS5 systemet vilket kommer göra M2 diskar med stora kylflänsar eller fläktar okompatibla. Sony kommer att köra interna tester på olika diskar som finns ute på marknaden och släppa en artikel med vilka de ger sin stämpel vid slutet av året, efter releasen. De kommer även inkludera benchmarks.

Tack för det, skulle precis skriva i stort samma sak efter att ha sett inläggen på förra sidan.

Sonys lösning blir mycket billigare när disken väl blir full.

Kan ju tillägga att man inte längre behöver fylla disken med samma prylar för att minska söktiden. Det kommer att göra spelen mindre än de som optimerats för att plocka data från en mekanisk disk. Lägg till den smarta komprimeringen på det, så kan man spara en hel del plats.

Pansarknekt

Tycker det här är en jättebra modulär lösning. Priserna på diskarna är ju lite svåra att bestämma över.


signatur

Ooooh the drama!

Medlem
Skrivet av Bojkott:

Samsung 970 EVO 1TB, som är snabbare än de till Xbox, kan du få för runt 1600 kr. Går du ner till Xboxens hastigheter så landar du på mellan 1300-1500 kr för 1TB. Så vill man bygga ut lagringen så gör man det till ett överpris om man betalar 2200 kr för 1 TB.

Äpple-Päron.

Du kan inte jämföra officiella riktpriser och lanseringspriser med de verkliga lägstapriser som finns i de billigaste butikerna på Prisjakt.


signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1-ARM64/16/256GB], MacBook Pro 15" [Core i7/16/256GB], iOS: iPad Mini [128GB], iPhone 8 [64GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX 1660 Ti/32/512GB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Medlem
Skrivet av Winzi:

Tycker att det är rätt logiskt att det är så det blivit. Speltillverkare behöver inte precis bry sig om att deras texturer osv tar upp större "data" och det är en mycket simplare utveckling.

Vad jag har förstått med Smart Delivery, så är den såpass smart att den tar ner mer lågupplösta texturer på XSS, så sparar man på det dyrbara SSD-utrymmet också.

Har uppfattat det som att Microsoft tom. påstår att vissa next-gen spel med den tekniken kan komma att ta mindre plats (i lägre upplösningar) i praktiken än motsvarande spel för dagens konsolgen.


signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1-ARM64/16/256GB], MacBook Pro 15" [Core i7/16/256GB], iOS: iPad Mini [128GB], iPhone 8 [64GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX 1660 Ti/32/512GB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Medlem
Skrivet av martinot:

Förstår inte sådana här kommentarer alls. Alla tillverkare får väl mängdrabatt på sina inköp?

Förstår inte hur det skulle vara unikt för Microsoft, eller ens relevant för denna Xbox-nyheten.

Kommentaren handlar om att Microsoft kommer att antagligen betala mindre än 1000Kr för lagringsenheten och sedan dubblar priset till kunden på expanderbart utrymme.
Till exempel Sony kommer inte dra in pengar på expansion av lagring eftersom att det säljs av andra företag.

Så det är högst relevant till nyheten om pris på extra utrymme.

Medlem
Skrivet av Lindhenberg:

Tack för det, skulle precis skriva i stort samma sak efter att ha sett inläggen på förra sidan.

Sonys lösning blir mycket billigare när disken väl blir full.

Kan ju tillägga att man inte längre behöver fylla disken med samma prylar för att minska söktiden. Det kommer att göra spelen mindre än de som optimerats för att plocka data från en mekanisk disk. Lägg till den smarta komprimeringen på det, så kan man spara en hel del plats.

Billigare hur? Dom diskarna som har rätt hastighet + gen 4 säljs väl inte ens mot konsument ännu?
MP600 är väl en av dom snabbare konsumentdiskarna och den är ju inte snabb nog, skulle tippa att när det kommer diskar som är kompatibla med PS5 så lär dom i starten kosta 2500-3000 kr för 1TB.
Med andra ord tar MS säkert ut bra med marginaler på sin disk, så den blir dyrare sett mot prestandan, men den faktiska kostnaden lär vara dyrare i PS5an fall de närmsta åren iaf.

NuZ
Testpilot
Skrivet av Lindhenberg:

Tack för det, skulle precis skriva i stort samma sak efter att ha sett inläggen på förra sidan.

Sonys lösning blir mycket billigare när disken väl blir full.

Kan ju tillägga att man inte längre behöver fylla disken med samma prylar för att minska söktiden. Det kommer att göra spelen mindre än de som optimerats för att plocka data från en mekanisk disk. Lägg till den smarta komprimeringen på det, så kan man spara en hel del plats.

Ps5 har väl en extra plats också för disk? Du byter väl inte 825gigarn, Utan du lägger till en precis som på X-lådan?

Med modern teknik och att man normalt sett bara spelar ett par spel i taget. Vi har hyfsat fin lina här i norden också. Så ser inte jag något problem i utrymmet alls faktiskt?! För ”hoarders” finns möjligheten att utöka på båda konsolerna.

Dyrt? Ja! Men någonstans måste de ju tjäna pengar också


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Medlem

Har MS / Xbox tagit bort stödet för extern lagring!? Jag tänker att det inte behöver kosta en halv förmögenhet ifall man vill utöka utrymmet lite.

Körde med en portabel HDD och ett USB minne som lagring för spel och demos på gamla X360.
Vore helt värdelöst ifall de tagit bort det stödet för de nya konsolerna...

NuZ
Testpilot
Skrivet av Razken:

Har MS / Xbox tagit bort stödet för extern lagring!? Jag tänker att det inte behöver kosta en halv förmögenhet ifall man vill utöka utrymmet lite.

Körde med en portabel HDD och ett USB minne som lagring för spel och demos på gamla X360.
Vore helt värdelöst ifall de tagit bort det stödet för de nya konsolerna...

De kan du för One och Orginal xbox spelen. XsX spel kommer kräva SSD tekniken de kör med


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Medlem
Skrivet av martinot:

Äpple-Päron.

Du kan inte jämföra officiella riktpriser och lanseringspriser med de verkliga lägstapriser som finns i de billigaste butikerna på Prisjakt.

Samsungs 1TB SSD, som är 1100 MB/s snabbare än Xboxens SSD, har ett officiellt ordinariepris på $199. Alltså 20 dollar billigare. Men just nu har Samsung en kampanj där den är nedsatt till $179.

Medlem
Skrivet av NuZ:

De kan du för One och Orginal xbox spelen. XsX spel kommer kräva SSD tekniken de kör med

Aaah, ok!
Men om man investerar i en portabel SSD så måste väl den funka eller har dom gjort att XsX enbart funkar med egen hårdvara?

Medlem
Skrivet av Fearnox:

Många konstiga kommentarer här tycker jag.

MP600 har nästan dubbelt så hög prestanda, diskar som ligger nära Series X hastigheter ligger på ca 1200Kr enligt prisjakt.
Microsoft får säkert också en hel del rabatt med tanke på hur stort antal diskar som dom köper ifrån Seagate .

Series S vart plötsligt väldigt mycket mindre prisvärd jämfört med Series X.

Det här blir väl som med många av dom äldre systemen där dom tidiga versionerna hade för lite utrymme för att orka med hela generationen.
PS3 hade 20GB, eller 40GB på den senare som vart trångt.
Xbox 360 hade utan HDD(fick köra med minneskort istället) eller 20GB.

Jag tror att detta blir ett problem förr eller senare, mindre krångligt för dom med snabbt internet.
Att köpa en USB disk är också ganska problematiskt(och ganska dyrt om du ska ha en som är lagom stor och snabb).

Nu så kommer antagligen storleken på spelen tillfälligt gå ner lite i och med komprimering och att diskarna är snabbare, men med tiden så är jag ganska säker på att det kommer börja stiga igen.

Frågan är också om "That starts with the ""Xbox Velocity Architecture," which Microsoft promises will allow "100GB of game assets to be instantly accessible by the developer" as a sort of "extended memory." kommer dra av 100GB från deras lagringsenheter också.

Näe, jag tycker att priset verkar vara väldigt högt, påminner om PS Vita:s minneskort.
Sony kommer inte få tillbaka pengar på deras lagringslösning, så det känns lite sniket av Microsoft här.

Var fanns infon om hastigheten på seagates disk ? Jag hade för mig dom också skulle ligga i MP600 hastighet.


signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Medlem

🤣🤣🤣🤣🤣

123
Skriv svar