Rykte: Mer lagring till Xbox Series-konsolerna kan kosta över 2000 kr

Gnällkuk
Skrivet av Aletheides:

https://youtu.be/ph8LyNIT9sg?list=TLPQMDkwOTIwMjDYEEMWZ3VuoA&...

vid 20 minuters markeringen och håller på i cirka 3 min.

Så sammanfattningsvis. PS5s SSD kontroller har sex prioritetsnivåer. M2 NVME har två. Så PS5 kontrollern kommer behöva kompensera för detta för den anslutna M2 enheten. Så medan PS5s egen lösning kör på cirka 5.5GB sekund så kommer den inkopplade M2 expansions disken behöva vara snabbare än så för att kompensera för detta. Den måste också fysiskt passa i expansionsplatsen i PS5 systemet vilket kommer göra M2 diskar med stora kylflänsar eller fläktar okompatibla. Sony kommer att köra interna tester på olika diskar som finns ute på marknaden och släppa en artikel med vilka de ger sin stämpel vid slutet av året, efter releasen. De kommer även inkludera benchmarks.

Tack! Låter som att man får inrikta sig på något som detta då https://www.sweclockers.com/nyhet/30299-samsung-ssd-980-pro-o...


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

NuZ
Testpilot
Skrivet av Razken:

Aaah, ok!
Men om man investerar i en portabel SSD så måste väl den funka eller har dom gjort att XsX enbart funkar med egen hårdvara?

Du kommer nog inte upp i hastigheten som krävs med portabel tyvärr. Får se hur tekniken ändras i framtiden men som de sa på avslöjandet av Series X så funkar portabla ssd och även hdd för one och xbox spel.


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Medlem
Skrivet av Lepr:

Billigare hur? Dom diskarna som har rätt hastighet + gen 4 säljs väl inte ens mot konsument ännu?
MP600 är väl en av dom snabbare konsumentdiskarna och den är ju inte snabb nog, skulle tippa att när det kommer diskar som är kompatibla med PS5 så lär dom i starten kosta 2500-3000 kr för 1TB.
Med andra ord tar MS säkert ut bra med marginaler på sin disk, så den blir dyrare sett mot prestandan, men den faktiska kostnaden lär vara dyrare i PS5an fall de närmsta åren iaf.

Jag skrev "när disken väl blir full" och förklarade även varför spelen kommer ta mindre plats. Den inbyggda disken borde stå sig minst två år innan man känner behovet ens. Då kommer det finnas en marknad att välja och vraka mellan, till skillnad från Xbox.

Skrivet av NuZ:

Ps5 har väl en extra plats också för disk? Du byter väl inte 825gigarn, Utan du lägger till en precis som på X-lådan?

Med modern teknik och att man normalt sett bara spelar ett par spel i taget. Vi har hyfsat fin lina här i norden också. Så ser inte jag något problem i utrymmet alls faktiskt?! För ”hoarders” finns möjligheten att utöka på båda konsolerna.

Dyrt? Ja! Men någonstans måste de ju tjäna pengar också

Ja, om du läser vad vi diskuterat, så är det att PS5 har en standarslot för valfri uppgradering i framtiden. Alla är olika och visst kommer man långt på att radera spel och installera nya, men en SSD slits mera av skrivningar än läsningar så personligen bygger jag gärna på med extra utrymme när det börjar kännas trångt om några år.

Medlem
Skrivet av Snabeltorsk:

Var fanns infon om hastigheten på seagates disk ? Jag hade för mig dom också skulle ligga i MP600 hastighet.

Här till exempel:
Sweclockers listar spec på series S och X

2,4GB/s alltså

NuZ
Testpilot
Skrivet av Lindhenberg:

Jag skrev "när disken väl blir full" och förklarade även varför spelen kommer ta mindre plats. Den inbyggda disken borde stå sig minst två år innan man känner behovet ens. Då kommer det finnas en marknad att välja och vraka mellan, till skillnad från Xbox.

Ja, om du läser vad vi diskuterat, så är det att PS5 har en standarslot för valfri uppgradering i framtiden. Alla är olika och visst kommer man långt på att radera spel och installera nya, men en SSD slits mera av skrivningar än läsningar så personligen bygger jag gärna på med extra utrymme när det börjar kännas trångt om några år.

En modern SSD är troligen mer hållbar än billiga mekaniska diskar som inte är gjorda för arkiv eller server. Som de i dagens konsoler t.ex.

På början av 2000talet hade minnescellerna betydligt sämre livslängd men nu hinner nog något annat i ”burken” dö innan SSD’n börjar få bitfel. Men ja 512 och 825 är i minsta laget. För tusan mitt CoD landar på 200gig bara det nästan.


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Medlem

en specialbyggd lösning. Ja hur gick det för sony och deras egna jävla minnnes kort för PS vitan sluta ha någon egenbyggda ider räcker att Apple är idioter och vill ha sitt egna special skit som kostar en njure eller 2.

Medlem

Borde ju inte bli nåt problem. hur många spel behöver man ha installerade samtidigt egentligen?
Det är väl bara att avinstallera spel man spelat färdigt till förmån för nya.

Medlem

Nvm hade fel info.

Medlem
Skrivet av puban:

Borde ju inte bli nåt problem. hur många spel behöver man ha installerade samtidigt egentligen?
Det är väl bara att avinstallera spel man spelat färdigt till förmån för nya.

Får hoppas att dom optimerar lagringen framöver.
Fortsätter storleken på spel stiga som innan så får man plats med 2-3 stora spel.
Men något som hjälper är ifall dom gör som någon skrev innan, alltså att dom till exempel separerar single och multiplayer delen.

Warzone tar tydligen väldigt mycket utrymme och GTA 6 kommer nog också blir stort, RDR2 tog tydligen 108GB(när spelet var nytt).
Sen så har du operativsystemet och att konsolen kanske reserverar 100GB till cache.

Medlem
Skrivet av Fearnox:

Kommentaren handlar om att Microsoft kommer att antagligen betala mindre än 1000Kr för lagringsenheten och sedan dubblar priset till kunden på expanderbart utrymme.

Trams.

Detta är rena påhittade spekulationer. Du har ingen som helst insikt i detta.


signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1-ARM64/16/256GB], MacBook Pro 15" [Core i7/16/256GB], iOS: iPad Mini [128GB], iPhone 8 [64GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX 1660 Ti/32/512GB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Medlem
Skrivet av Bojkott:

Samsungs 1TB SSD, som är 1100 MB/s snabbare än Xboxens SSD, har ett officiellt ordinariepris på $199. Alltså 20 dollar billigare.

$20 i diff är rimligare påslag (än de som hittar på och pratar om dubbla priser, utan att ha någon alls fakta eller insikt i det).

Skrivet av Bojkott:

Men just nu har Samsung en kampanj där den är nedsatt till $179.

Kampanjer kommer på allt.

Även på Xbox och tillbehör (har köpt handkontrollers och annat till grymma priser på kampanj).

Man kan inte jämföra tillfälliga kampanjpriser med ordinarie priser. Äpplen - Päron.


signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1-ARM64/16/256GB], MacBook Pro 15" [Core i7/16/256GB], iOS: iPad Mini [128GB], iPhone 8 [64GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX 1660 Ti/32/512GB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Medlem
Skrivet av Lindhenberg:

Ja, om du läser vad vi diskuterat, så är det att PS5 har en standarslot för valfri uppgradering i framtiden. Alla är olika och visst kommer man långt på att radera spel och installera nya, men en SSD slits mera av skrivningar än läsningar så personligen bygger jag gärna på med extra utrymme när det börjar kännas trångt om några år.

Betydligt överdrivet och skitnödig obefogad rädsla (dvs, om du inte är ett Sony-fan som främst är ute efter att trolla i Xbox-trådar, men det tror/hoppas jag inte).

Har kört SSD i över 15 år på alla mina datorer, och raderat, installerat om, bytt appar, flyttat data extremt mycket på vissa av datorerna. Aldrig något bekymmer eller problem att jag stött i taket praktiskt med SSD.

Du kan lungt avinstallera och byta spel utan problem (eller rädsla)!


signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1-ARM64/16/256GB], MacBook Pro 15" [Core i7/16/256GB], iOS: iPad Mini [128GB], iPhone 8 [64GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX 1660 Ti/32/512GB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Medlem
Skrivet av Fearnox:

Kommentaren handlar om att Microsoft kommer att antagligen betala mindre än 1000Kr för lagringsenheten och sedan dubblar priset till kunden på expanderbart utrymme.
Till exempel Sony kommer inte dra in pengar på expansion av lagring eftersom att det säljs av andra företag.

Så det är högst relevant till nyheten om pris på extra utrymme.

Tror inte Microsoft ens betalar 1000kr för lagringen för som du skriver kommer de köpa stora volymer. Men att klaga på att de lägger på en vinst på en produkt är ju bara sinnessjukt. Tror inte Apple telefoner kostar 17.000 i delar och att montera ihop för att sedan säljas för 17.000 eller att en tröja som säljs för 500 kostar 500 att göra. Sen är vissa företag bättre än andra på att branda produkter och göra betydligt större påslag än andra.

Medlem
Skrivet av BooliBoo:

Tror inte Microsoft ens betalar 1000kr för lagringen för som du skriver kommer de köpa stora volymer. Men att klaga på att de lägger på en vinst på en produkt är ju bara sinnessjukt. Tror inte Apple telefoner kostar 17.000 i delar och att montera ihop för att sedan säljas för 17.000 eller att en tröja som säljs för 500 kostar 500 att göra. Sen är vissa företag bättre än andra på att branda produkter och göra betydligt större påslag än andra.

Sinnessjukt är väl dagens överdrift?
Näe, jag kan inte påstå att jag är ett fan av Apples prispåslag heller.
Jag tycker helt klart att det finns gränser för vad som är rimligt i och med vad företaget har uträttat.
Att tjäna pengar på segmentering som affärsidé(försök till att förhindra konkurrens) tycker jag är rätt fult, alltså som proprietära lösningar och att Apple bara tillåter deras butik och mjukvaran som dom godkänt tillsammans med en stor vinstmarginal(medans dom gjort väldigt lite arbete på produkten själva).

Jag ser alltså helst att företag motiverar kostnaden för en produkt än att dom tar ut så mycket som möjligt, eftersom att dom kan.
Så konkurrens är något som jag oftast upplever som bra, då blir det oftast bättre produkter/priser eller både och.

Medlem
Skrivet av martinot:

Trams.

Detta är rena påhittade spekulationer. Du har ingen som helst insikt i detta.

Så du menar att det inte är troligt att dom betala mindre när dom köper in miljontals enheter och antagligen har ett avtal som sträcker sig över flera år?

Om det är priset som du tycker är konstigt så ser i alla fall inte jag någon anledning till att Microsoft betalar mer än vad minnen med liknande hastighet kostar.

Kingston något lägre hastighet: 1200KR utan REA:
Kingston prisjakt

WD Blue, med typ samma hastighet, 1400Kr utan REA: Prisjakt WD Blue

Samsung Evo 970, 1000MB/s(41%) snabbare 1600Kr utan REA:
Prisjakt Samsung Evo 970

Priser och hastigheter håller också på att ta ett steg framåt nu, tillsammans med PCI express 4(5 kan släppas redan 2022 på AMD moderkort).

Medlem
Skrivet av Fearnox:

Så du menar att det inte är troligt att dom betala mindre när dom köper in miljontals enheter och antagligen har ett avtal som sträcker sig över flera år?

Nu hittar du på och fantiserar igen. Har jag aldrig sagt eller påstått.


signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1-ARM64/16/256GB], MacBook Pro 15" [Core i7/16/256GB], iOS: iPad Mini [128GB], iPhone 8 [64GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX 1660 Ti/32/512GB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Medlem
Skrivet av Fearnox:

Att tjäna pengar på segmentering som affärsidé(försök till att förhindra konkurrens) tycker jag är rätt fult, alltså som proprietära lösningar och att Apple bara tillåter deras butik och mjukvaran som dom godkänt tillsammans med en stor vinstmarginal(medans dom gjort väldigt lite arbete på produkten själva).

Nyfiken; är det där inte exakt samma sak som både Sony och Microsoft gör med sina butiker för PlayStation respektive Xbox?


signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1-ARM64/16/256GB], MacBook Pro 15" [Core i7/16/256GB], iOS: iPad Mini [128GB], iPhone 8 [64GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX 1660 Ti/32/512GB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

123
Skriv svar