Microsoft Flight Simulator blir "lika otroligt" på Xbox som på pc

Robot
Microsoft Flight Simulator blir "lika otroligt" på Xbox som på pc

Kanske till och med bättre i vissa fall.

#microsoft-flight-simulator


Medlem

Upp till bevis, nu när det visat sig att senaste RTX-serien inte bara slår utan springer cirklar runt Xboxen i och med att de klarar av tio gånger så många tflops som Xbox Series X skröt om i somras.


signatur

www.spelkult.se - Spelkult

Medlem

Series X, och kanske till och med S, kommer nog sälja bra bland flygsimmare om konsolerna får stöd för de populäraste flygkontrollerna från bland annat Thrustmaster, Logitech/Saitek och Honeycomb.

Medlem

Om det nu verkligen blir minst lika bra på Xbox som på PC har de antingen gjort ett mirakeljobb eller dåligt jobb på PC-versionen.


signatur

I'm like you, I have no name.

Medlem

Det gäller att hype`a sina konsoler 😁 Det är ju inte som att någon kommer råka illa ut ändå.
More camera options = even better.
Men man hoppas på det bästa för vår skull 👍

Medlem
Skrivet av Dohman:

Om det nu verkligen blir minst lika bra på Xbox som på PC har de antingen gjort ett mirakeljobb eller dåligt jobb på PC-versionen.

Det beror helt på vad du tolkar in i begreppet fantastiskt. De nämner inget om framerate eller upplösning. Sådär svepande generellt. Som att Minecraft är lika fantastiskt på Switch som på PS4.

Medlem

Har Gamepass Ultimate för 3 år framåt, så jag är redo.

Medlem

Ja jag tycker inte det är så speciellt på PC?

Medlem

1080p -medium - 30fps. Förmodligen

Medlem
Skrivet av neocon:

Det här får mig att tänka att HP Reverb G2 kanske kommer till Xbox? Med tanke på att det är ett samarbete med Microsoft, och det blir svårt att kalla Xbox-versionen av MSFS för "lika otroligt" om man kan ha VR på PC men inte på Xbox.

Om inte "Xbox" har samma inställning som tidigare till VR (att ingen vill ha det) så är det knappast troligt.
Mycket märkligt beslut dock när MS har sin Windows mixed reality plattform. Där inget nytt hänt på ett bra tag förrutom nu när HP Reverb G2 släpps.
Att introducera den på Xbox vore ingen dum ide.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av HYBRiS:

Upp till bevis, nu när det visat sig att senaste RTX-serien inte bara slår utan springer cirklar runt Xboxen i och med att de klarar av tio gånger så många tflops som Xbox Series X skröt om i somras.

Tio gånger så många tflops? Vad har du rökt? Och delar du med dig?

NuZ
Testpilot
Skrivet av HYBRiS:

Upp till bevis, nu när det visat sig att senaste RTX-serien inte bara slår utan springer cirklar runt Xboxen i och med att de klarar av tio gånger så många tflops som Xbox Series X skröt om i somras.

Väldigt stor skillnad på 3ggr och 10ggr. 5600kr och 17000kr är också en väldigt stor skillnad. Speciellt när det är ett komplett system v. en komponent


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Medlem
Skrivet av HYBRiS:

Upp till bevis, nu när det visat sig att senaste RTX-serien inte bara slår utan springer cirklar runt Xboxen i och med att de klarar av tio gånger så många tflops som Xbox Series X skröt om i somras.

Spelar ju mindre roll när spelen nästintill aldrig designas runt den kraften, mer än att några reglage går att skala så är spelet detsamma.

Jag kommer garanterat köpa ett 3080 men vart kommer de snyggaste spelen, förmodligen playstation som vanligt.

Blir oavsett ett rejält hopp i lägsta nämnare jämfört med när förra konsollgenerationen var ny, så kan man pressa ut något som GoT, TLOU2 på en ps4 kommer nästa generation ha förutsättningar till en hel del.

Medlem

Ska man se det här som ett hot att de kommer nedgradera PC-versionen nu eller? x)

De kanske menar att Xbox versionen körs på DX12, för att bättre nyttja CPU-prestanda men vore ju helknäppt om PC-versionen också uppdaterades med det.

Kan annars vara bättre optimerat för SSD, fast med RTX-IO borde även det framöver bli bättre på PC.

Skrivet av NuZ:

Väldigt stor skillnad på 3ggr och 10ggr. 5600kr och 17000kr är också en väldigt stor skillnad. Speciellt när det är ett komplett system v. en komponent

Nog för 10ggr är helt felaktigt gällande vanlig rasterization prestanda och ca 2-3ggr där är mer korrekt. Sen är ju RTX 3090 också skrytkortet med ockerpris därefter. RTX 3080 för 7-8000kr är betydligt mer prisvärd och inte så långt efter 3090 i prestanda.

Men visst ett RTX 3090 med DLSS 8K 60fps, ray-tracing & high settings, tja då kanske man faktiskt börjar närma sig ca 10x prestandan mot vad en Series X klarar av. Så ur det avseendet är kanske ett RTX 3090 rätt *host* p r i s v ä r t... (låter helt sjukt att säga det om ett grafikkort för över 16k xD)

Medlem
Skrivet av heady89:

Spelar ju mindre roll när spelen nästintill aldrig designas runt den kraften, mer än att några reglage går att skala så är spelet detsamma.

Jag kommer garanterat köpa ett 3080 men vart kommer de snyggaste spelen, förmodligen playstation som vanligt.

Blir oavsett ett rejält hopp i lägsta nämnare jämfört med när förra konsollgenerationen var ny, så kan man pressa ut något som GoT, TLOU2 på en ps4 kommer nästa generation ha förutsättningar till en hel del.

Du menar att spelen är snyggare på playstation?
vet inte om jag håller med, flytet "räknas" också imo.

Eller så kanske du syftar på nån specifik Playstation exlusiv titel?
Ja dom ser väll snygga ut. Men dom flyter inte speciellt bra.
Sen är det inte så svårt att "optimera korridor-spel" så dom borde flyta/se bättre ut
Ratchet & clank som många lovordar nu att det är nån form av next gen över det spelet är en simpel korridorspel med illusionen att det är stort och öppet och utan laddningstider (skärmar)

on topic igen.
Flight simulator blir next gen när/om det blir riktig VR.
jag vill kunna kombinera fria rörelser i cockpit och även använda fysiska kontroller.
Hade handtracking fungerat på PC hade det varit optimalt.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av loerk:

Tio gånger så många tflops? Vad har du rökt? Och delar du med dig?

Det är ju bara att räkna på NVidias officiella uppgifter. Det är ju knappast som att det går att fuska med antalet operationer, så det hade snabbt blivit en pinsam historia om de inte går att styrka när korten väl släpps.

Skrivet av NVidia:

RTX 3090 med hela 24 GDDR6X-minne, 36 shader teraflops och 285 tensor TFLOPS.
Nvidia RTX 3080 10GB GDDRX6-minne, 30 shader TFLOPS och 238 tensor TFLOPS.
Nvidia RTX 3070 med 8 GB GDDR6-minne, 20 shader TFLOPS, 40 RT TFLOPS och 163 tensor TFLOPS.

Xbox skröt om sina kommande 12 tflops.


signatur

www.spelkult.se - Spelkult

Medlem
Skrivet av Molotov:

Du menar att spelen är snyggare på playstation?
vet inte om jag håller med, flytet "räknas" också imo.

Eller så kanske du syftar på nån specifik Playstation exlusiv titel?
Ja dom ser väll snygga ut. Men dom flyter inte speciellt bra.
Sen är det inte så svårt att "optimera korridor-spel" så dom borde flyta/se bättre ut
Ratchet & clank som många lovordar nu att det är nån form av next gen över det spelet är en simpel korridorspel med illusionen att det är stort och öppet och utan laddningstider (skärmar)

on topic igen.
Flight simulator blir next gen när/om det blir riktig VR.
jag vill kunna kombinera fria rörelser i cockpit och även använda fysiska kontroller.
Hade handtracking fungerat på PC hade det varit optimalt.

Nu definerar inte jag next-gen som Open World. Tycker de flesta OW-spel är ganska tråkiga och otroligt repetiva med kass story. Men Ghosts of Thusishma på PS4 var både otroligt snyggt och rätt kul. Har aldrig sett något i klass med last of us på PC, ja de är på cirka 30fps eller mindre men att de ens lyckas på en ps4 är ju ett mästerverk i sig.

Hade man haft samma spel på PC ljuger man ju för sig själv om man tror det hade funkat med 4 generationers äldre graffe och sett lika bra ut. Den sjuka optimeringen som framförallt PS4-exklusiva titlar visat på går ju ganska omatchat.

Men med nya generationen kommer vi förhoppningsvis få se mer än bara mer eye-candy, spel som designas runt att man har otroligt snabb lagring m.m.

Medlem

Det är mycket lättare att optimera ett spel till konsoll då spelutvecklaren inte behöver ta hänsyn till hundratals hårdvarukonfigurationer så man får ut ganska mycket extrakraft från en konsoll än en PC med liknande hårdvara

Medlem
Skrivet av heady89:

Nu definerar inte jag next-gen som Open World. Tycker de flesta OW-spel är ganska tråkiga och otroligt repetiva med kass story. Men Ghosts of Thusishma på PS4 var både otroligt snyggt och rätt kul. Har aldrig sett något i klass med last of us på PC, ja de är på cirka 30fps eller mindre men att de ens lyckas på en ps4 är ju ett mästerverk i sig.

Hade man haft samma spel på PC ljuger man ju för sig själv om man tror det hade funkat med 4 generationers äldre graffe och sett lika bra ut. Den sjuka optimeringen som framförallt PS4-exklusiva titlar visat på går ju ganska omatchat.

Men med nya generationen kommer vi förhoppningsvis få se mer än bara mer eye-candy, spel som designas runt att man har otroligt snabb lagring m.m.

Jag bygger nästan 100 datorer / år med hårdvara från blandade generationer.går nått "tungt" så kanske det är ner i 30fps men ofta får man det kring 45fps både i benchmarks och inspel.
Sen om man ska gå in på små detaljer vad som är snyggast kanske är svårt och smaksak men jag vill påstå att man billigt kan prestera som en konsol.
"optimeringarna" är inte så speciella, visst finns det men det har inte den inpact många tror.
30fps klarar gammal hårdvara.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av HYBRiS:

Det är ju bara att räkna på NVidias officiella uppgifter. Det är ju knappast som att det går att fuska med antalet operationer, så det hade snabbt blivit en pinsam historia om de inte går att styrka när korten väl släpps.

Xbox skröt om sina kommande 12 tflops.

Ja du ser ju själv där.
Hur får du ihop 30 teraflop till 10 gånger mer än 12?

Medlem

Jag tror de menar att det blir lika fantastiskt på en S som på en PC för samma låga pris.


signatur

Lead 3D Artist, Sweden
Xeon Gold 6246R, 2 x Nvidia RTX A5000 24 GB + NVLink, 384 GB ECC RAM

Medlem
Skrivet av HYBRiS:

Det är ju bara att räkna på NVidias officiella uppgifter. Det är ju knappast som att det går att fuska med antalet operationer, så det hade snabbt blivit en pinsam historia om de inte går att styrka när korten väl släpps.

Xbox skröt om sina kommande 12 tflops.

Nvidias siffror är väldigt missvisande då de räknar FLOPS på ett eget sätt. Ingen räknar i tensor- och shader TFLOPS förutom Nvidia. RTX 3070 borde ligga omkring 13-14 TFLOPS räknat på normala sätt, vilket inte är långt ifrån Xbox Series X som ligger på 12.

Medlem

Är det rätt att jämföra ett grafikkort med en konsol?

Medlem
Skrivet av Ribcage:

Det beror helt på vad du tolkar in i begreppet fantastiskt. De nämner inget om framerate eller upplösning. Sådär svepande generellt. Som att Minecraft är lika fantastiskt på Switch som på PS4.

Ja för att Minecraft är ordentligt krävande. Eller...?


signatur

I'm like you, I have no name.

Medlem
Skrivet av Dohman:

Ja för att Minecraft är ordentligt krävande. Eller...?

Irrelevant för liknelsen. De nämner inte något specifikt som framerate eller upplösning.

1
Skriv svar