Vilket RTX 3080/3090 kommer du köpa?

Skribent
Vilket RTX 3080/3090 kommer du köpa?

Släppet för Nvidias RTX 3000-serie av grafikkort kommer allt närmre (17 september smäller det). Frågan är dock om man ska satsa på Nvidias egna Founder's Edition eller ett kort från någon tredjepartstillverkare.

Personligen har jag lutat mest åt Founder's Edition, men jag tvivlar på att deras kylarlösning kommer att prestera bättre än en fläskigare variant med tre fläktar, och dessutom lär det bli svårt att få tag på ett FE vid release. Därför lutar det nu mot att jag satsar på ett kort från tredje part.

Men vad ska man då satsa på i denna uppsjö av tillverkare och varianter? Jag har nästan bestämt mig för att det blir ett MSI GeForce RTX 3080 Gaming X Trio (givet att jag får tag på ett). Jag tycker deras grejer generellt håller hög kvalitet, och de förhållandevis stora fläktarna leder förhoppningsvis till bra och tyst kylning.

Vilket kort kommer ni satsa på, och vad är andrahandsvalet om svaret är Founder's Edition?

phi
Medlem

Blir mest troligen ett tredjeparts 3090 för min del. Kommer att kika på flertalet tester innan jag bestämmer mig för vilket.

Medlem

FE 3080 i första hand, ASUS TUF i andra hand.

Jag är generellt en väldigt trogen ASUS-kund, men börjar allt mer känna att priserna på deras Strix-kort är för höga sett till ”mervärdet”.

Skribent
Skrivet av Vamp:

FE 3080 i första hand, ASUS TUF i andra hand.

Jag är generellt en väldigt trogen ASUS-kund, men börjar allt mer känna att priserna på deras Strix-kort är för höga sett till ”mervärdet”.

Har inte jättemycket erfarenhet av Asus, men har deras RTX 3080 ROG STRIX Gaming OC som andrahandsval om jag inte får mitt MSI. Rent utseendemässigt ser det bättre ut än MSI-kortet.

Medlem

Blir ett 3070

Medlem

ROG'en (3080) är snygg, och jag har väldigt mycket ROG i datorn samt kringsutrustning, så det passar in på temat. Men för 2k mer? vette sjutton alltså. Det är kul att titta på i några dagar, sen bryr man sig inte så mycket vad som sitter i datorn.
Jag får ett nytt nätagg för mellanskillnaden mot andra 3e parts.
Får se, kanske inte är så bråttom heller. Recensioner kommer på måndag tror jag


signatur

🖥 i5 9600k | RTX 2080 | Z390 | 16GB DDR4 |ROG 34" 21:9 1440p
🎮 PS5 | LG 55" CX

Skribent
Skrivet av Rakoon:

Blir ett 3070

Det verkar bli sjukt prisvärt sett till prestandan. Ska du köra på Nvidias egna eller blir det ett från en tredje part?

Medlem
Skrivet av Jonny Myrén:

Det verkar bli sjukt prisvärt sett till prestandan. Ska du köra på Nvidias egna eller blir det ett från en tredje part?

Funderade på asus 3080 rog strix först men 10,5k är lite saftigt för prestanda som inte kommer utnyttjas till fullo.

Men kör på ett asus 3070 rog strix, jag klarar mig väntan en månad extra.

Medlem

Det blir ett 3080 Ti / Super... 3090 är för dyrt och 3080 har för lite minne därefter siktar jag på
Asus ROG Swift PG27UQX för 32" varianten blir nog tyvärr alldeles för dyr

Medlem

Lär också vilja uppdatera. Har ett 2070 nu så. Jag är dock inte bra på grafikkort men antar att det är ett lyft med "bara" ett 3070.

Medlem
Skrivet av Dragonflame:

Det blir ett 3080 Ti / Super... 3090 är för dyrt och 3080 har för lite minne därefter siktar jag på
Asus ROG Swift PG27UQX för 32" varianten blir nog tyvärr alldeles för dyr

Vad är det du tror man missar om man bara har 10GB minne?
Funderar själv på ett 3080 att köra i 5120x1440 men man vill ju inte uppleva det som en flaskhals i framtiden?

Medlem

Sugen på ett 3090 fast då vill man ha pcie4.0 på sitt moderkort och eftersom jag "bara" har Z490-kort nu med en i7-10700K så stöder inte den pcie4.0 (än!?!).

Suck denna röra ...


signatur

Människor som inte tänker ordentligt har inga hjärnor, snarare har de grått ludd som har flugit in i huvudet på dem av misstag.
Nalle Puh

Medlem
Skrivet av Jonny Myrén:

Det verkar bli sjukt prisvärt sett till prestandan. Ska du köra på Nvidias egna eller blir det ett från en tredje part?

Sitter i samma sitt, funderar på ZOTAC RTX 3070 Twin Edge.

Medlem

Blir garanterat ett 3080 kort från 1080TI. Vet inte om jag ska köra på Asus Rog Strix versionen som jag alltid gjort eller testa Gigabyte Aorus 3080

Testpilot

Mest sugen på 3070 då jag kommer behöva uppgradera både processor och moderkort vad jag tror. Problemet är väl att återförsäljare inte kommer ha så pass stora volymer kanske blir svårt att få tag i något kort. Vill gärna läsa tester innan köp.

Medlem

3080 antagligen. Smärtgränsen går där runt 8000-9000 för ett kort

Medlem
Skrivet av Brajg:

Sugen på ett 3090 fast då vill man ha pcie4.0 på sitt moderkort och eftersom jag "bara" har Z490-kort nu med en i7-10700K så stöder inte den pcie4.0 (än!?!).

Suck denna röra ...

Fast alla tester nvidia har visat gjordes på pcie 3.0 plattformar och de gick även ut och sa att skillnaden mellen pcie 3 och 4 är minimal. Flaskhalsar tenderar att uppstå på andra håll än att du kör pcie 3.0

Inaktiv

Håller mig till konsol, där trivs jag bäst

Medlem

Jag var helt inne på att köpa ett Founders Edition 3080 tills jag såg hur fult det skulle se ut med 12pin -> 2x8pin adaptern som behövs för kortet, det gick helt bort.

Medlem

3080 som det ser ut nu men det kan bli ett 3090 om villhöver behov blir för stort. Väntar dock på amd först vilket kan leda till att man inte kan få ett nytt kort förrän efter nyår men thats life

Medlem

Har man något innanför pannbenet så väntar man tills opartiska tester görs på både 3000 serien och RDNA2 (som släpps 28 oktober) och så väntar man in till november-december när alla tillverkare har släppt sina kort och börjar tävla emot varandra prismässigt.


signatur

Medlem i Asgard, en svensk Star Citizen organisation.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/ASGARD

Min referral code: STAR-92KM-Q67T, https://robertsspaceindustries.com/referral-program
Använd gärna när du skapar ditt konto. Relaterade frågor? Skicka gärna ett PM.

Medlem

Troligtvis ett RX 6800

Jag väntar tills senare i höst när man vet vilket "lag" som ger mest för pengarna.

Medlem
Skrivet av Maddox:

Har man något innanför pannbenet så väntar man tills opartiska tester görs på både 3000 serien och RDNA2 (som släpps 28 oktober) och så väntar man in till november-december när alla tillverkare har släppt sina kort och börjar tävla emot varandra prismässigt.

This. Jag kommer också vänta på rx 6000-serien så att man har alla korten på bordet innan köp samt flertalet tester att jämföra med.


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Medlem
Skrivet av Jaxz:

3080 som det ser ut nu men det kan bli ett 3090 om villhöver behov blir för stort. Väntar dock på amd först vilket kan leda till att man inte kan få ett nytt kort förrän efter nyår men thats life

Om de nu inte lyckas bra med referens, också hört att AIB inte ens fått några RDNA2-kort skickade till sig ännu då AMD verkar vara oerhört försiktiga med att för mycket information inte ska läcka.


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Medlem

Kan man lägga till en relevant fråga till den här diskussionen: Vad är det ni saknar med nuvarande generation (2080, 2080TI) som gör så att ni kräver mer prestanda?

Medlem

det tystaste luftkylda kortet blir det

Medlem

3090 Kingpin om det inte dröjer flera månader tills release, isåfall blir det troligen ett Evga Hydro Copper


signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Medlem

3080 fast min 1080 räcker gott o väl fortfarande så jag har inte behovet av att uppgradera än

Medlem

Lite sugen på 3090 men mest för jobbets skull. Blir dock att vänta ett år på 4000-serien när det är dags att uppgradera resten av jobbdatorn också. För enbart spel ser ju 3080 riktigt fin ut.

ELF
Medlem
Skrivet av Mutumba:

Mest sugen på 3070 då jag kommer behöva uppgradera både processor och moderkort vad jag tror. Problemet är väl att återförsäljare inte kommer ha så pass stora volymer kanske blir svårt att få tag i något kort. Vill gärna läsa tester innan köp.

Vad har du för grejer?
Jag sitter på en i7-4790k@1,5GHz och bytte precis nyligen från Vega 64 till 5700 xt och fick en fin prestanda skuts på ca 15-20 fps i de flesta spelen.
Så har du bättre prolle än vad jag har så skulle jag säga.... Go for it.... Köp nytt grafikkort utan att köpa helt nytt system så får du se hur stor prestandaskillnaden blir. Sen kan du kolla på vad andra får ut med samma kort men med bättre processorer.
Jag kommer köpa ännu nyare grafikkort än detta lite längre fram innan jag byter resten, men då kommer jag flytta över det kortet till nästa dator...


signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Skriv svar