Vilket RTX 3080/3090 kommer du köpa?

Medlem
Skrivet av Miindz:

Kan man lägga till en relevant fråga till den här diskussionen: Vad är det ni saknar med nuvarande generation (2080, 2080TI) som gör så att ni kräver mer prestanda?

Jag sitter på ett 1080, så för min del saknar jag den brutala prestandaökningen och RT.

Det lär bli ett 3080 för mig. Då jag bara spelar så är inte 3090 något för mig (med den prislappen) och av 3080-modellerna har jag sneglat på Asus TUF varianten. Har inte lyckats hitta något som motiverar mig att betala så mycket mer för att det ska heta ROG Strix.

Medlem

För första gången blir det att prova direkt från Nvidia, blir en Founder's Edition.

Medlem

Det blir förmodligen ett MSI 3080 Gaming X Trio för min del. Skulle det komma ett 3080 (Ti/Super) senare med mer VRAM går det ju alltid sälja kortet och köpa det istället. Om det behövs. Allting beror ju såklart på om kortet nu lever upp till förväntningarna (hypen).


signatur

7800X3D • 4080S • 32GB • 2TB • 1440p 165Hz
7700X • 7800 XT • 32GB • 2TB • 1080p 144Hz
Android • PS2 • PS4 • Switch • Wii U

Medlem

Tycker att mitt MSI 980 ti Gaming 6GB fortfarande duger gott, så kanske uppgradera om något år

Medlem

Jag hade egentligen inte tänkt byta upp mig alls eftersom jag sitter på ett 2080 Super (Gaming X Trio från MSI). Men nu råkar det vara så lämpligt att min kära sambos dator är riktigt trött när det kommer till grafikprestanda, i den sitter nämligen ett gammalt 670.

Hon är sugen på att spela nya Assassins Creed och Cyberpunk. Så den nya planen ser ut som så att jag överraskar henne med mitt 2080 Super, som borde duga alldeles utmärkt många år framöver för henne.

Själv kommer jag att köpa ett 3080. Om Nvidia har lyckats med sina FE-kort så blir det ett sånt. Annars lutar det åt EVGA eller ännu ett Gaming X Trio från MSI.


signatur

En riktig svensk föds skrikande, lever klagande och dör besviken.

Medlem

För mig blir det ett byte från ett 980 Ti till en tredjeparts 3090, då är man lite säker en bit in i framtiden med att spela i 4K.

Skrivet av Brajg:

Sugen på ett 3090 fast då vill man ha pcie4.0 på sitt moderkort och eftersom jag "bara" har Z490-kort nu med en i7-10700K så stöder inte den pcie4.0 (än!?!).

Suck denna röra ...

Du kommer knappt märka någon skillnad på pcie 4.0, så det spelar ingen roll.

Medlem
Skrivet av Cenorida:

Sitter i samma sitt, funderar på ZOTAC RTX 3070 Twin Edge.

Funderar också på ett 3070 kort då prestandan ska vara likt 2080 ti men för mindre pengar
Men dock så är 3080 inte så mycket dyrare blir svårt detta hehe

Medlem

Kommer bygga en ny dator i November. Så då har jag också koll på hur amd står sig mot nvidia. Men på förhand lutar det åt ett 3070 då jag är sugen på rtx.

Medlem

Hade tänkte vänta tills AMD släpper sina kort så att man har mer att välja på men börjar bli mer sugen på att köpa en 3080 så snart som möjligt. Orkar dock inte jaga ett kort inför releasen pga av hur svårt det kommer bli. Kanske köper en nästa månad.

Medlem

Brukar i regel köpa tredjepart, men känner att 3080 FE känns väldigt lockande. Men jag kommer avvakta testerna.

Medlem
Skrivet av Maddox:

Har man något innanför pannbenet så väntar man tills opartiska tester görs på både 3000 serien och RDNA2 (som släpps 28 oktober) och så väntar man in till november-december när alla tillverkare har släppt sina kort och börjar tävla emot varandra prismässigt.

Hade RDNA2 varit konkurrenskraftiga mot 3080/3090 så hade vi vetat detta vid detta laget, alla med något innanför pannbenet förstår att AMD inte låtit Ampere-lanseringen gå på detta sättet utan att läckor om RDNA2 skett där det visar att dom presterar bättre ;).

Medlem

Det nya Founders Edition är helt klart det snyggaste grafikkortet jag sett. Håller tummarna för att kylarlösningen är tyst och kompetent, för då kommer jag slå till på en sådan.

Skrivet av Teval:

Jag var helt inne på att köpa ett Founders Edition 3080 tills jag såg hur fult det skulle se ut med 12pin -> 2x8pin adaptern som behövs för kortet, det gick helt bort.

Det kommer garanterat gå att köpa pci-e 12pin till 4x2 pin adaptrar som ser betydligt finare ut.

Medlem
Skrivet av Vickypod:

Det nya Founders Edition är helt klart det snyggaste grafikkortet jag sett. Håller tummarna för att kylarlösningen är tyst och kompetent, för då kommer jag slå till på en sådan.

Det kommer garanterat gå att köpa pci-e 12pin till 4x2 pin adaptrar som ser betydligt finare ut.

Säkert, inget jag har lust att vänta på och köpa. Då tar jag hellre ett partnerkort.

Quake-konnässsör

Problemet är om man ska köpa nytt grafikkort så måste jag köpa nytt allt, man kanske hoppar över denna generation och siktar in sig på nästa. 1080Ti håller fortfarande för de ändamålet jag har än så länge.

Nästa kanske blir helt AMD får vänta och se.

Medlem
Skrivet av almblad:

Problemet är om man ska köpa nytt grafikkort så måste jag köpa nytt allt, man kanske hoppar över denna generation och siktar in sig på nästa. 1080Ti håller fortfarande för de ändamålet jag har än så länge.

Nästa kanske blir helt AMD får vänta och se.

Varför måste du uppgradera allt om du har en dator som funkar bra med ett 1080TI?

Medlem

Jag kommer först och främst vänta tills AMD utannonserade. Men troligtvis blir det ett RTX 3080 ROG STRIX Gaming OC...

Medlem

Tycker mitt GTX 1080TI tuffar på bra än så länge, blir nog ett RTX 3070 om det blir något.

Quake-konnässsör

@Teval: uppgraderade inte datorn när jag köpte 1080, och delarna börjar bli till åren. Hade ett x290 kort innan.

Testpilot
Skrivet av ELF:

Vad har du för grejer?
Jag sitter på en i7-4790k@1,5GHz och bytte precis nyligen från Vega 64 till 5700 xt och fick en fin prestanda skuts på ca 15-20 fps i de flesta spelen.
Så har du bättre prolle än vad jag har så skulle jag säga.... Go for it.... Köp nytt grafikkort utan att köpa helt nytt system så får du se hur stor prestandaskillnaden blir. Sen kan du kolla på vad andra får ut med samma kort men med bättre processorer.
Jag kommer köpa ännu nyare grafikkort än detta lite längre fram innan jag byter resten, men då kommer jag flytta över det kortet till nästa dator...

Just nu har jag MSI Z97S SLI Krait Edition moderkort och Intel Core i5-4690k CPU @ 3.50GHz och ett GTX 1060. Frågan är bara om kortet är kompatibelt med mitt system, men det kanske det är. Tycker redan nu att min processor kan kännas lite trög.

Kan ha att göra med att jag köpt ny skärm och gått upp i upplösning med, har nu en 1440p skärm. Men som du säger, det kan ju vara så att det är bara byta kort och se hur allt funkar.

Medlem

Jag funderar på att skaffa ett RTX 3080, men är lite tveksam på om det är riktigt värt det. Jag har ett Gtx 1080ti nu. Om jag väntar tills nästa generation grafikkort kommer så lär jag inte få mycket betalt för mitt nuvarande, så det kanske blir "billigare" att uppgradera nu än vad det är värt att vänta.

Medlem

Sitter på ett 1080ti hybrid idag från evga , hade två 780 i sli från evga innan dess. Blir evga igen helt klart. Men, jag tror jag väntar på ti-korten, även om jag nog hade velat ha det till släppet av cyberpunk. Men men, man kan inte få allt

Möget är väl egentligen bara hur fasiken jag skall sätta radiatorerna då. 1080n idag har en 120 radiator med utblås bak i lådan och sen har jag en 360 för CPU upptill. Har ju ingen lust egentligen att byta låda. Har förvisso plats med en 360-radioator i fram, men skulle man då försöka suga kalluft bakifrån? Ja, fan, vill nog se lite mer hur de nya kortens kylare funkar också innan jag ger mig på något.

Medlem
Skrivet av Miindz:

Kan man lägga till en relevant fråga till den här diskussionen: Vad är det ni saknar med nuvarande generation (2080, 2080TI) som gör så att ni kräver mer prestanda?

Sitter på ett gammal 1080 ti och ska ha en ny monitor i 5140*1440 så då vill jag ha lite mer kraft. Då blir det bättre att köpa ett nytt 3080 eller 3090 istället för ett 2080 eller 2080 ti vilka kostar mer.

Medlem
Skrivet av Vickypod:

Det nya Founders Edition är helt klart det snyggaste grafikkortet jag sett. Håller tummarna för att kylarlösningen är tyst och kompetent, för då kommer jag slå till på en sådan.

Det kommer garanterat gå att köpa pci-e 12pin till 4x2 pin adaptrar som ser betydligt finare ut.

Vad jag förstått så blåser fläktarna åt varsitt håll på fe vilket oroar en del att det ska påverka tempen på processor och minnen.

Medlem

Sitter på ett asus 1070, blir ett asus 3080 TUF denna gång.

CTI
Medlem

Kommer bli ett RTX 3080, lutar åt ett Asus RTX 3080 ROG STRIX Gaming OC, då jag har GTX 1070
ROG Strix OC idag som jag varit väldigt nöjd med.

Men tycker påslaget denna gång för ett ROG Strix är lite väl mycket +2000:- ish, men brukar alltid hoppa en generation av grafikkort så det kommer hänga med några år, så utslaget på antalet år jag ska ha det blir det väl ok.

Kommer inte köpa under lanseringsveckorna, ett RTX 3080 ska sitta i burken nån vecka innan Cyberpunk 2077 släppet.


signatur

The Toys: PC I7 4930K@4,5Ghz - 32Gb - Strix RTX 3080, Ps5, Ps4 + SSD, Ps3, Ps2, Ps1 Mini, Xbox 360, Nintendo Famicon NES, Amiga 500 Mini

Medlem

Siktar på ett 3070 från MSI eller nå. Har haft ett 5700xt sedan releasen förra året och med den mängden problem jag har haft så kommer det dröja många generationer innan jag förlitar mig på ett grafikkort från AMD igen.

Medlem

3090 definitivt, det är perfekt för mig som både spelar en massa spel och jobbar mkt i 3D! Bra prestanda och sjukt mkt VRAM för mycket lägre pris än äldre titan modeller.

Ville verkligen ha en från EVGA men hörde att de slutat sälja i norden helt och hållet så får väl bli en MSI gaming.

Geeks Gaming

Nu avvaktar jag tills vi får mer rå naken testdata men det 3070/3080 som är svalast och tystast vinner i min bok. Sen bryr jag mig mindre om vem som gjort det

Medlem

Blir nog ett 3060 eller ti varianten som det ryktas om. Tror inte min 550 watt psu klarar mer även om den är gold.

Geeks Gaming
Skrivet av adde111:

Ville verkligen ha en från EVGA men hörde att de slutat sälja i norden helt och hållet så får väl bli en MSI gaming.

Huh? Detta måste jag ha missat. Vart hörde du det?

Skriv svar