Old World: Civ möter Crusader Kings

Medlem
Old World: Civ möter Crusader Kings

Hejsan.

Hitade spelet Old World som är i early acces på Epic Store. Det är ett strategispel utvecklat av Mohawk Games (Off World Trading Company) som lite blandar Civ och Crusader Kings.

Här är några filmer om spelet:

Mohawks egna trailer:

Överikt av spelmekaniken:

Recension

Textuel recension: https://expertgamereviews.com/old-world-review/

Ser ganska trevligt ut och undrar om det är någon som har testat det? Det kostar just nu 279kr på Epic Store så funderar på att slå till och testa själv. Men kanske skall man vänta tills det släpps "på riktigt?".

(PS. Såg att detta inlägg hamnade fel! Skall förstås vara i spelsnack! DS)

Medlem

Har spelat det en sisådär 30 timmar hittills i den första early-access versionen, tyckte det var riktigt, riktigt bra. Fantastiskt bra spelmekanik, det tog förvisso ett par misslyckade spelomgångar att greppa den när man var van vid hålla-dig-i-handen-stilen som CIV och många andra casual-4X kör allt för mycket på nuförtiden, men sedan så har spelets spelet kännts så enormt mycket bättre, även i den tidiga version jag körde på.
Förutom lite placeholder-assets och ett par tafatta menyer så var det ingenting som gjorde att det kändes som en tidig early access heller. Det var så spelbart, att om de sagt att det var ett komplett spel för 279 spänn, så hade jag faktiskt vart nöjd med det!
Nu väntar jag med att spela tills det släppts skarpt, vill inte bränna ut mig på spelet medans det ännu är i early access, har gjort det för ofta redan.

För mig har Old World tagit den riktning som civilization-serien borde ha tagit efter CIV-4. Det är inte svårt att förstå att det känns så heller, i.o.m. att det är lead designern för CIV4 som styrt upp Old World.

Medlem

Oohh, trevligt. Får ta en titt i väntan på uppföljaren till Endless Legend, Humankind

Medlem

You peeked my interest. Ska hålla utkik efter detta när det släpps

Medlem

Det bästa med alla dessa spel är inte bara att dom troligen är ganska bra, utan att det tvingar firaxis att fixa Civ. Civ6 är en sådan röra, fult är det med.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

Man kan ju aldrig få för många grand strategy-lir.

Skribent

Har försökt komma in i Crusader Kings, men det blir lite för mycket menyklickande för att jag ska orka med det i längden (trots de sjukt underhållande upplevelser vissa har).

Ska dock ta en titt på det här, så bra tips!

Medlem

Tack för tips, ser verkligen lovande ut!

Medlem

Stort tack för tipset

Medlem

Synd bara att det är EGS, får vänta på Humankind istället helt enklet. Annars ser spelet bra ut.

Medlem

Tackar också för tipset. Ser riktigt bra ut.


signatur

Allätare

Medlem
Skrivet av Gandir:

Synd bara att det är EGS, får vänta på Humankind istället helt enklet. Annars ser spelet bra ut.

Förstod ingenting av det där haha

Medlem
Skrivet av Hipshot:

Det bästa med alla dessa spel är inte bara att dom troligen är ganska bra, utan att det tvingar firaxis att fixa Civ. Civ6 är en sådan röra, fult är det med.

Har faktiskt skippat senaste Civ, har dock laddat ner och kollat in det nyligen I och med att det var gratis på Epic. Nja, tycker det såg rörigt ut, samt fult som du säger.
Men det såg man redan innan de släppte sexan. Det fula menar jag då.

Skrivet av acrylamid:

Förstod ingenting av det där haha

Epic game store gissar jag, om det var det du syftade på


signatur

In peace, sons bury their fathers, in war, fathers bury their sons.

Medlem
Skrivet av Gandir:

Synd bara att det är EGS, får vänta på Humankind istället helt enklet. Annars ser spelet bra ut.

Enligt Mohawk studion finansierade Epic Games spelet efter att ursprungliga utgivaren Starbreeze gick omkull. Därför är det exklusivt Epic Game store.

Medlem
Skrivet av acrylamid:

Förstod ingenting av det där haha

Humankind är ett annat liknande strategispel (man kanske kan kalla det Civilization-genren).
https://humankind.game/

Medlem
Skrivet av Miindz:

Man kan ju aldrig få för många grand strategy-lir.

Amen!

Medlem

Finns på steam for €32.


signatur

No hill is too steep No hole is too deep

1
Skriv svar