Vilket RTX 3080/3090 kommer du köpa?

Fragtjuv

Jag är kluven. Sneglar åt ett 3090 från Asus men 3080 är ju mer prisvärt.


signatur

Xbox Series X
Playstation 5
AMD Ryzen 7 7700 CPU
MSI GeForce RTX 4060Ti VENTUS 2X OC
Kingston M.2 NV2 PCIe 4.0 NVMe SSD 2TB

ELF
Medlem
Skrivet av Mutumba:

Just nu har jag MSI Z97S SLI Krait Edition moderkort och Intel Core i5-4690k CPU @ 3.50GHz och ett GTX 1060. Frågan är bara om kortet är kompatibelt med mitt system, men det kanske det är. Tycker redan nu att min processor kan kännas lite trög.

Kan ha att göra med att jag köpt ny skärm och gått upp i upplösning med, har nu en 1440p skärm. Men som du säger, det kan ju vara så att det är bara byta kort och se hur allt funkar.

Kompatibiliteten är inget problem. Men 3,5GHz och ingen hyperthreading. Det är väl här skon kan börja klämma i så fall. Min processor börjar ju flaska lite smått nu även överklockad.
Vill du dryga ut processorbytet ett tag till så kan du ju överklocka om du inte har något emot det (vågar ej dvs). Ser att din processor kan överklockas till ca 4,4GHz. Tråd på SweC om överklockning av din processor
Du kan också byta ut processorn till en i7-4790k vilken är bästa processorn för ditt moderkort, men det är nog ganska svårt att hitta bara processorn då inte några butiker säljer.


signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Medlem
Skrivet av dTexN:

Recensioner kommer på måndag tror jag

Framflyttat till onsdag.

Medlem
Skrivet av kristian.gbg:

Jag har ett 980....

Den maskin jag tänker uppgradera har ett 980ti så samma båt

Gnällkuk

Ett AIB 3090, men beror på tillgänglighet och pris. Jag behöver vattenblock!


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem

Tänkte plocka ihop en burk nu i höst. Vi får se vad som är mest prisvärt.


signatur

C-64, 64kb RAM, The Final Cartridge III, 5,25" 1541-II, WICO Bathandle <---In action Spelmusik

Medlem

Har asus rtx 2070 super nu och är väl ganska nöjd, så blir väll 3080 asus också. Får se vad plånboken tillåter

Medlem
Skrivet av Miindz:

Kan man lägga till en relevant fråga till den här diskussionen: Vad är det ni saknar med nuvarande generation (2080, 2080TI) som gör så att ni kräver mer prestanda?

Äkta HDMI 2.1 är den stora grejen för mig. Att kunna koppla datorn till min oled-tv och kunna köra 4K 120 hz fullt ut.

Det kommer nog att bli en 3090.. för att inte slita mitt hår om ett halvår eller så när Nvidia kommer ut med 3080TI/3080 Super eller något motsvarande.

Jag tänker också att AMD kanske kan matcha 3080, kanske. Men de matchar knappast 3090 och den kommer inte heller att bli "gammal" inom ett år som de första modellerna av 3070 och 3080 sannolikt kommer att bli. Allt baserat på rykten och hur det sett ut tidigare.

Hur är längden på dessa? Har ett RTX 2080 Super som precis får plats i chassit.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

Rätt knasigt egentligen. Funderar på ett 3080 och de kostar mer än vad 1080ti gjorde vid lansering (köpte mitt 1080ti MSI gaming twin frozer för 8k).

Känns långt ifrån rimligt att top end kortens pris ska mer än fördubblas på två generationer. Hoppas att AMD kommer med något konkurrenskraftigt och samtidigt dumpar priserna ordentligt. Men det lär väl inte hända (prismässigt), men önska kan man ju alltid. Köper iaf inte innan Navi2 är prissatt och prestandamätt.

Medlem

@Horniak: Tror du tänker på 3090? 3080 kommer ligga runt 8k och verkar bli en bra prestandaskjuts ifrån 2080 ti.

Medlem

Väntar på Ti såklart. Varför kasta sig på de första korten när man kan köpa värstingen senare.

Medlem

Kommer vänta några månader innan jag köper en 3080.


signatur

Ordo Ab Chao

Medlem
Skrivet av Miindz:

Kan man lägga till en relevant fråga till den här diskussionen: Vad är det ni saknar med nuvarande generation (2080, 2080TI) som gör så att ni kräver mer prestanda?

Just det, prestandan. Sitter på ett 2070 nu och kommer uppgradera till ett 3080. Kör 1080p. 240hz skärm.

För mig att droppa ner under 100fps i Warzone är inte godkänt helt enkelt. ligger ibland ner till 80 har jag sett.
rdr2 så klarar den inte ens högsta i 40 fps vilket är helt ospelbart. Fick dra ner vissa grejer och då ligger jag på 70fps och kan droppa ner mot 55 ibland vilket är riktigt riktigt oskönt. Vill ha flyt i mina spel.

Mer så har vi väll Cyberpunk på horisonten där man kanske vill köra med RTX också vilket skulle antagligen pressa denna 2070 till sitt yttersta skulle jag tro. Tur att man inte sitter med en 4k skärm personligen, hade aldrig klarat av den låga fpsen jag antagligen hade fått med mitt 2070 ens. Fast bra är väll Nvidias DLSS teknik, men det ska implementeras också i alla spel sen så kostar en 4k monitor i 144hz och max 27''' inte lite heller. Och 60 hz monitor är 100% uteslutet. Så vi får väll se vad detta 3080 kommer att göra i skillnad.

Står mellan FE känner jag och Asus. MSI är mer eller mindre uteslutet efter hur dem har bettet sig mot recensenter och försöker påverka dem och har slutat skicka kort efter att gamersnexus tog upp detta. Har också fått fel på 2/2 prylar (Laptop och grafikkort från MSI) med fläktarna som är riktigt dålig kvalite blandannat. Kan tipsa er att se GamersNexus video angående MSI.


signatur

The King is Back

Medlem
Skrivet av Nelfie:

Väntar på Ti såklart. Varför kasta sig på de första korten när man kan köpa värstingen senare.

Frågan är när dom släpps?

Medlem
Skrivet av MorbidSwe:

Frågan är när dom släpps?

Om det följer tidigare lanseringar och utan att reta upp kunder som köper kort nu så är det som tidigare 20 serien skulle jag gissa, Nästa sommar alltså (som det var med 20 serien). Vi har ju AMD så ev kan utmana men tror dem kommer ha det tufft ändå, så är tveksam om Nvidia kommer släppa det tidigare. Det sägs väll att TI/Super ska bli ett och samma. Så som det vart så blir det ju nya starkare kort varje sommar ca. Och var 2a år så blir det ny generation med lite större framsteg. Så som det sett ut iallafall och tror nog dem fortsätter så. Så kommentaren att man "vänta till värsta korten kommer" är bara trams, nya starkare kort kommer varje år och man uppgraderar när man behöver och känner för det. Största skillnaderna är mellan generationer vilket är nu. Mindre skillnader är mellan förfining av befintlig som Super var.


signatur

The King is Back

Inget av dessa, vad det verkar kommer nästan all prestandaökning gentemot 2000-serien från ökad strömförbrukning endast. Perf/w är exakt samma.

Dessa kort ligger alltså på 320w+ vilket är uruselt. Funderade på ett 3070 ett tag, men får se. Avvaktar och ser om AMD kommer med kort som har bättre perf/w.

Blir dock intressant med recensionerna för att se hur det egentligen står till.

Medlem

Då jag redan har 2080ti kommer jag skippa denna generationen och ta nästa


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Testpilot
Skrivet av ELF:

Kompatibiliteten är inget problem. Men 3,5GHz och ingen hyperthreading. Det är väl här skon kan börja klämma i så fall. Min processor börjar ju flaska lite smått nu även överklockad.
Vill du dryga ut processorbytet ett tag till så kan du ju överklocka om du inte har något emot det (vågar ej dvs). Ser att din processor kan överklockas till ca 4,4GHz. Tråd på SweC om överklockning av din processor
Du kan också byta ut processorn till en i7-4790k vilken är bästa processorn för ditt moderkort, men det är nog ganska svårt att hitta bara processorn då inte några butiker säljer.

Tack för ett uttömmande svar! Jag är ingen expert på överklockning och det kanske är lite läskigt med. Får klura vidare

Medlem

Blir ett RTX 3080 FE då jag inte får rum med ett 3090 i mitt chassi och sen känns RTX 3080 mest värt pengarna för mig då jag inte kör 4k.

Medlem

Finns det någon anledning att skaffa 3090 om man inte lirar på med 4K eller uppåt eller håller på med något slags content creation?

Blir nog ett 3080 och nya Ryzen för mig, rockar ett 670 från 2012 så uppgraderingen är efterlängtad, gjorde allt för att hålla mig från att köpa Turing då det kändes alldeles för dyrt.

Tester från Bitwit, HC, Hardware Unboxed, Digital Foundry, Jayz2c och GamersNexus kommer självklart styra köpet. Mer performance per dollar och tystast och svalast kort. Sen helst ITX anpassad, så kraven är inte direkt låga.

PS. Dags att börja inverstera i dessa företag också...

Medlem

Tänket inte uppgradera just nu (hade tänkt det), har ingen anledning för det just nu har jag kommit fram till.
Har ett 1080 som jag klarar mig utmärkt med i 1440p. Enda som man saknar är RayTracing.

Uppgradering blir det eventuellt vid BF, eller när Cyberpunk släpps för att ha allt godis på.
Hoppas även att 3070/3080 Ti kort ska komma. Troligen kommer folk att sälja sina 2080/Ti ännu billigare på marknaden.

Känns lite som Intel är "rädda" för vad AMD kommer med, kan inte minnas när de senast släppte en ny serie som är billigare än tidigare serie. Brukar oftast vara dyrare.

Så jag har inte bråttom.

Medlem
Skrivet av janssonn:

@Horniak: Tror du tänker på 3090? 3080 kommer ligga runt 8k och verkar bli en bra prestandaskjuts ifrån 2080 ti.

Precis, 3090 som blir nya top kortet ligger mellan 17-20k vilket är mer än dubbelt så dyrt som ett top kort var för två generationer sedan (1080ti).

Medlem

när allt är vältestat och recenserat överallt så är det dags att kika en 3070 eller högre, helst hade man ju velat ha det till när cyberpunk kommer


signatur

//monster

Vilket RTX 3080/3090 kommer du köpa?

För stunden ser jag inget behov av att byta grafikkort. Har både ett RTX 2070 och ett RTX 2060 super och de fyller mina behov med råge. Men Jag antar att ett RTX 3070 el 3080 i någon form kan bli aktuellt vart efter.
Jag vill se vad tech kanalerna på YT säger först i sina tester. Men för nu är jag tveksam till vad man ska utnyttja den massiva prestandan i de nya korten till. Samt att det är rätt mycket pengar att köpa nytt för..
Om jag redan har 200-300 fps (1080P) idag så gör det ju ingen skillnad med 600 fps...


signatur

Hej

game on!

Medlem
Skrivet av Horniak:

Precis, 3090 som blir nya top kortet ligger mellan 17-20k vilket är mer än dubbelt så dyrt som ett top kort var för två generationer sedan (1080ti).

Jag vet inte om det är riktigt korrekt, 3090 ersätter väl Titan korten och dom har väl aldrig varit särskilt billiga?

Medlem

Det billigste 3090.

Medlem

Lutar åt ett FE 3080 eller ersättaren (super/ti). Blir inte köp förräns dec eller jan. Ska köpa sprut till bilen.

Jag är nyfiken på vad 3090 levererar. De vill ju inte säga hur mycket snabbare det är mot 3080. Men kostar dubbelt så mycket. Visst är det mycket mer minne men annat än cgi arbete ser jag inte varför man behöver 24gb. Men det är ju 25ish % mer cudacores. Så 14gb mer minne+25% mer prestanda=100% kostnad?

Medlem
Skrivet av JRico:

Jag vet inte om det är riktigt korrekt, 3090 ersätter väl Titan korten och dom har väl aldrig varit särskilt billiga?

Ah, då är jag med på tåget och känns plötsligt lite bättre Hade gärna sett att de hade behållt Titan stämpeln. Skulle dock gissa på att vi får ett 3080 ti om ett halvår för runt 13-14k, som nuvarande 2000 serie. Vilket fortfarande är en rejäl pris ökning över 1080ti. Men den är iaf mindre.

Medlem

Ingendera då min gräns för ett enskilt kretskort max får kosta 4500-5000.
Min uppfattning är att dessa korten är high-end och att nvidia lämnar mellansegmentet orört vilket är väldigt konstigt då det är där de flesta konsumenter huserar. Om dom tänker sänka priserna på sin 2000 serie för att konkurrera med amd innan amd:s lansering eller om dom kommer låta 5700/xt fortsatt äga sitt segment i förhållande till prestanda per krona återstår väl att se, men jag tyckte jag läste något om nån 3600 serie som var analkande så det kanske finns något för oss andra också som inte pantsätter sitt hus bara för att få en vettig prestanda 😁


signatur

Star citizen - swedish umbrella. Ett ideellt svenskt nätverk mellan organisationer och enskilda spelare.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.gg/apN3dqYGM7

Skriv svar