Ubisoft India kommenterar grafiken i Prince of Persia-remaken

Robot
Ubisoft India kommenterar grafiken i Prince of Persia-remaken

De ville ge spelet ett unikt utseende som står ut från mängden.

#Prince-of-persia, #Ubisoft, #sands-of-time-remake


Medlem

men... ska inte en "remake" vara mer eller mindre samma spel men med nyare grafik... annars är det inte en "remake"? Om man bara behåller story men ändrar allt annat är det knappt man kan kalla det för en remake enligt mig
(kollar på dig Final Fantasy VII)

Inaktiv
Skrivet av Corewin:

men... ska inte en "remake" vara mer eller mindre samma spel men med nyare grafik... annars är det inte en "remake"? Om man bara behåller story men ändrar allt annat är det knappt man kan kalla det för en remake enligt mig
(kollar på dig Final Fantasy VII)

Är inte det vad vi kallar remaster? Lite rörigt det där och jag kan ha fel

Medlem

@anon_119148: Det stämmer. En remaster är en uppdaterad version av ursprungsspelet, oftast med lite snyggare grafik och högre upplösning samt lite extra lull.

En remake bygger på det första spelet men är omgjort från grunden.


signatur

Kunskapsförmedlare.

Medlem
Skrivet av Corewin:

men... ska inte en "remake" vara mer eller mindre samma spel men med nyare grafik... annars är det inte en "remake"? Om man bara behåller story men ändrar allt annat är det knappt man kan kalla det för en remake enligt mig
(kollar på dig Final Fantasy VII)

Förstår inte riktigt din formulering, det första du skriver är samma sak som det andra du skriver. Eller är det jag som är morgondum?
Om du behåller storyn men gör om allt annat från grunden med dagens grafik så är det en remake. Du kan även göra en remake och ändra storyn.
En remaster är bara att du fixar till originalet med modern upplösning, kanske slänger in nya ljuseffekter och någon bugfix/tweak.

Final Fantasy VII Remake är definitivt en remake, eller tycker du att det är exakt som originalet utseendemässigt osv. fast med några tweaks bara?

Medlem

Remaster: Samma spel fast med snyggare texturer, eventuellt några buggfixar.
Ex. Mods från Nexusmods som gör Mass Effect och Witcher snyggare och lite bättre.
Eller The Last of Us när det gick från PS3 till PS4.
________

Remake: Spelet görs om helt i en ny grafikmotor, nya texturer och mekaniker, det finns även utrymme för att mindre ändringar kan göras i handlingen.
Ex. Final Fantasy VII Remake, Yakuza Kiwami 1 och 2.


signatur

If You Have an Idea that You Genuinely Think is Good, Don't Let Some Idiot Talk You Out of It.

Medlem

Sen finns även

Reboot: Spelet görs om helt, även storyn men behåller namnet och innehåller inslag som påminner om sitt arv. Exempelvis Tomb Raider och Hitman.

Inaktiv

Jag kommer ge det en chans, jag vill bara lira lite Prince of Persia igen

NuZ
Testpilot

Att folk fortfarande orkar gnälla över grafik! Är fantastiskt snyggt och är inte bara polygontäthet som gör ett spel. Om de vill göra spelet i en viss stil så får de väl göra det? Jag hoppas på en redig Ubisoft comeback och kommer def spela detta då jag älskar orginalet


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Medlem
Skrivet av NuZ:

Att folk fortfarande orkar gnälla över grafik! Är fantastiskt snyggt och är inte bara polygontäthet som gör ett spel. Om de vill göra spelet i en viss stil så får de väl göra det? Jag hoppas på en redig Ubisoft comeback och kommer def spela detta då jag älskar orginalet

Ful 3d grafik är fan det värsta som finns. Det är ju inte bara antal polygoner.
Men ska man ha sämre 3d grafik ska man vara smarta. Tänk Zelda botw, kommer vara vackert om 10 år.

Medlem
Skrivet av NuZ:

Att folk fortfarande orkar gnälla över grafik! Är fantastiskt snyggt och är inte bara polygontäthet som gör ett spel. Om de vill göra spelet i en viss stil så får de väl göra det? Jag hoppas på en redig Ubisoft comeback och kommer def spela detta då jag älskar orginalet

Att folk "gnäller" är för att spelet har betydelse för dom och att dom anser att det var ett väldigt bra spel.
När spelstudion annonserar att dom har gjort en remake inte en remaster så får folk vissa förväntningar. Ser man till Farah's utseende så är det helt okej, hon är väldigt lik sig själv men med mer detaljer, även Viziern ser bra ut rent designmässigt.

Prinsens kläder dock skiljer sig från originalet i det att varje tygstycke han bär är sprängfylld med detaljer vilket irriterar mest. Det hade räckt att hans utrustning fått en mer "verklig" och mer detaljerad framtoning mer likt originalet.

"Så vi beslutade oss för att satsa på en unik, visuell behandling för att få det här spelet att stå ut från andra spel"

Grejen är att Prince of Persia Sands of Time har en unik visuell karaktär och ett starkt design språk. Det spelet är drömlikt i sin framtoning och behöver inte få en unik visuell behandling för att stå ut.

Fienderna ser inte längre ut som sanddemoner eller människor som blivit besatta av dom, och det för mig tar bort väldigt mycket av spelets karaktär också.

Även animationerna av karaktärernas ansikten ser stela ut.

Som andra och även FZ har påpekat så ser spelet daterat ut, även för att vara en remake. Som någon skämtsam sa, denna remaken behöver redan en remake.

Jag väntar gärna 4 år till, gör om gör rätt Ubisoft

NuZ
Testpilot
Skrivet av aholman:

Ful 3d grafik är fan det värsta som finns. Det är ju inte bara antal polygoner.
Men ska man ha sämre 3d grafik ska man vara smarta. Tänk Zelda botw, kommer vara vackert om 10 år.

Men fortfarande, man spelar väl inte spel för utseendet eller gör du det?


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

NuZ
Testpilot
Skrivet av sandwich88:

Att folk "gnäller" är för att spelet har betydelse för dom och att dom anser att det var ett väldigt bra spel.
När spelstudion annonserar att dom har gjort en remake inte en remaster så får folk vissa förväntningar. Ser man till Farah's utseende så är det helt okej, hon är väldigt lik sig själv men med mer detaljer, även Viziern ser bra ut rent designmässigt.

Prinsens kläder dock skiljer sig från originalet i det att varje tygstycke han bär är sprängfylld med detaljer vilket irriterar mest. Det hade räckt att hans utrustning fått en mer "verklig" och mer detaljerad framtoning mer likt originalet.

"Så vi beslutade oss för att satsa på en unik, visuell behandling för att få det här spelet att stå ut från andra spel"

Grejen är att Prince of Persia Sands of Time har en unik visuell karaktär och ett starkt design språk. Det spelet är drömlikt i sin framtoning och behöver inte få en unik visuell behandling för att stå ut.

Fienderna ser inte längre ut som sanddemoner eller människor som blivit besatta av dom, och det för mig tar bort väldigt mycket av spelets karaktär också.

Även animationerna av karaktärernas ansikten ser stela ut.

Som andra och även FZ har påpekat så ser spelet daterat ut, även för att vara en remake. Som någon skämtsam sa, denna remaken behöver redan en remake.

Jag väntar gärna 4 år till, gör om gör rätt Ubisoft

Ja jag är också ett stort fan av första spelet men för mig spelar inte grafiken någon roll alls. Det är gameplay som räknas för mig. Förhoppningsvis är kontrollerna tightsre än första och att de ”fixat” Cavern of ladders så kommer spelet få 5/5 av mig.


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

eld
Medlem
Gnällkuk

Haha, internet ibland <3


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem
Skrivet av aholman:

Ful 3d grafik är fan det värsta som finns. Det är ju inte bara antal polygoner.
Men ska man ha sämre 3d grafik ska man vara smarta. Tänk Zelda botw, kommer vara vackert om 10 år.

Faaast, BOTW var ju inte ens snyggt när det släpptes..? Däremot håller Wind Waker hyfsat fortfarande.


signatur

Kunskapsförmedlare.

Medlem
Skrivet av NuZ:

Men fortfarande, man spelar väl inte spel för utseendet eller gör du det?

Man spelar väl dock en remaster för just grafiken och förbättringar? Annars kunde man ju likaväl spela originalet.

Medlem

Inte spelar man remasters bara för bättre grafik. Tänk också att det funkar bättre på modernare maskiner. Mindre moddande och mekande för att köra smärtfritt när nostalgin slår till.

Inaktiv

Dåligt beslut isåfall. Åldrad 3d grafik är inte charmig, den är bara gräslig. Hade gärna köpt en remake på Prince of Persia men när det ser ut som det gör så blir det inget köp för min del.

Medlem

Usch, tråkigt. Hade sett fram emot att det näst eller bästa Pop skulle i alla fall kunna se bättre ut än när det kom. Speciellt idag när man kan få mycket gratis.

Det är klart, om banorna och miljöerna ser bra ut så räcker det kanske för mig.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

NuZ
Testpilot
Skrivet av Fletchett:

Man spelar väl dock en remaster för just grafiken och förbättringar? Annars kunde man ju likaväl spela originalet.

Eller för att funka på modernare hårdvara, högre fps och mindre lagg i kontroller


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Medlem
Skrivet av lampis:

Faaast, BOTW var ju inte ens snyggt när det släpptes..? Däremot håller Wind Waker hyfsat fortfarande.

Faaast, "Vansinnigt vacker och välgjord grafik" - FZ recension.
Du tillhör nog en minoritet som inte tycker spelet var snyggt när det släpptes sett till alla recensioner från både spelare och speljournalister.

Medlem

Jag vet inte om jag nånsin tyckt att Prince of persia varit en speciellt bra spelserie även om jag tyckte Sands of time var helt ok. Älskade dock den cellshadade grafikstilen i ett av spelen som jag inte orkar googla titeln på^^.

[edit] Prince of persia hette det, kort och gott:P.

Medlem

Man kan välja en unik stil som sticker ut utan att göra det gräsligt.

Medlem

"It's not a bug, it's a feature!"

Medlem
Skrivet av NuZ:

Men fortfarande, man spelar väl inte spel för utseendet eller gör du det?

Beror väl på vilket spel? Du kan inte förneka att snygg grafik nästan alltid gör ett spel bättre? Jag personligen tycker grafik är väldigt viktig, ännu mer nu än förr med tanke på hur långt vi kommit med teknologin. Det betyder inte att jag inte kan uppskatta äldre spel men det är ett riktigt stort plus när man spelar och tänker "Wow, fan vad snyggt det här är!".

Sen finns det så klart olika sätt att göra snygg grafik på, det måste inte vara fotorealistiskt.

Medlem
Skrivet av NuZ:

Men fortfarande, man spelar väl inte spel för utseendet eller gör du det?

Nej jag väntade in 8-bits filtret till last of us 2, innan jag körde. Såg ju för djävligt ut innan, ospelbart.

Medlem
Skrivet av Winzi:

Faaast, "Vansinnigt vacker och välgjord grafik" - FZ recension.
Du tillhör nog en minoritet som inte tycker spelet var snyggt när det släpptes sett till alla recensioner från både spelare och speljournalister.

Nej, verkligen inte. En stor del av alla som skrev om spelet på diverse forum ansåg att spelet var fult. Spelet släpptes i.o.f.s. strax efter Horizon: Zero Dawn, så det kanske inte var speciellt konstigt att folk då tyckte att BOTW var fult som stryk. Spelet hade många kvaliteter (fysiken bl.a.) men grafiken var knappast en av dem. Såhär i efterhand tycker jag att det är minst lika fult som när de släpptes och det lär knappast bli snyggare med åren.


signatur

Kunskapsförmedlare.

Medlem

Tyckte det såg lite slarvigt ut när jag kollade på streamen härom dagen. Oavsett om man vill ge det en viss visuell stil eller inte så skadar det väl inte om man lägger på lite extra krut?

Medlem

" unik, visuell behandling." valkyria chronicles Det spelet hade en unik grafik som inte användes ofta när det kom det är vad jag kallar unik. Detta kallar jag för gräsligt och lathet.

12
Skriv svar