Vilket RTX 3080/3090 kommer du köpa?

Medlem

Har 2080 Super men är ändå jävligt sugen på 3080 med tanke på prestandahoppet och priset...

Medlem

om jag skulle köpa nytt så skulle det bli vänta på den värre versionen om det kommer någon av dessa dvs. Tycker sedan Ti versionerna dök up så är dom mer prisvärda.

Medlem

Det blir nog ett 3090 för mitt gamla gtx 1080 ti känns bra gammalt nu.


signatur

CARPE JÄVLA DIEM

Medlem

Blir inget för mig. Har 2080Ti och det är redan mer än nog för det jag är intresserad av att spela.

Får se om det kanske kommer något intressant spel när 40xx-serien släpps

Medlem

ROG STRIX ofc.


signatur

PC = Olympics, Consoles = Special Olympics
PC Master race

Medlem

Jag förstår inte varför folk måste köpa 3090!? Det är Titan med ett nytt namn. Den är för forskning och professionellt arbete. Den är inte mycket bättre för att spela spel än 3080.


signatur

Medlem i Asgard, en svensk Star Citizen organisation.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/ASGARD

Min referral code: STAR-92KM-Q67T, https://robertsspaceindustries.com/referral-program
Använd gärna när du skapar ditt konto. Relaterade frågor? Skicka gärna ett PM.

Medlem
Skrivet av Maddox:

Jag förstår inte varför folk måste köpa 3090!? Det är Titan med ett nytt namn. Den är för forskning och professionellt arbete. Den är inte mycket bättre för att spela spel än 3080.

När 3080 nätt o jämt når 4k@60 4:4:4 och full raytracing utan DLSS så förstår man vad man kan behöva den extra kraften till då 3090 görs för att folk ska kunna spela i 8k så kan garantera högre fps med ett 3090. Med en native 4k hdr skärm och helt förlita sig på att DLSS 2.0/2.1 kommer släppas till alla AAA titlar vid lansering är inget jag skulle satsa pengar på med tanke på dagens bristfälliga stöd.

Medlem
Skrivet av wesslan1:

När 3080 nätt o jämt når 4k@60 4:4:4 och full raytracing utan DLSS så förstår man vad man kan behöva den extra kraften till då 3090 görs för att folk ska kunna spela i 8k så kan garantera högre fps med ett 3090. Med en native 4k hdr skärm och helt förlita sig på att DLSS 2.0/2.1 kommer släppas till alla AAA titlar vid lansering är inget jag skulle satsa pengar på med tanke på dagens bristfälliga stöd.

8k DLSS ja. Pris/prestanda på 3090 är ju rent åt helvete för spel mot dem andra. 20% bättre prestanda än 3080 och för 2x priset. Så istället för en 4k i 60 fps kan man lyckas få ut 72 fps för dubbla priset. Och då sitter majoriteten av 4k användare ändå med 60 Hz skärm.

3090 är OERHÖRT nischad produkt som enbart folk som kan slänga pengar hej vilt borde borde köpa. Finns inget klokt argument till det annars. Och 8k skärmar ligger en bra bit in i framtiden. Och den dagen det börjar bli vanligt är nog antal gereationer efter 3000 serien.


signatur

The King is Back

Medlem
Skrivet av JRico:

Vad är det du tror man missar om man bara har 10GB minne?
Funderar själv på ett 3080 att köra i 5120x1440 men man vill ju inte uppleva det som en flaskhals i framtiden?

för att köra 4k i high settings gärna över 100 hz krävs väl lite kraft under huven och ännu mer om man ska modda sina spel.. tänk cyberpunk 2077 och andra framtida spel

THE ROG SWIFT PG27UQX MINI LED MONITOR DELIVERS 4K GAMING AT 144HZ

Medlem
Skrivet av Vamp:

Ni som köper OC versioner, kan ni inte klocka själva? Känns skumt att betala extra för något som bara är en inställning.

Jag har köpt OC-versioner mina tre senaste kort, dessa har alltid kostat lika mkt (och ibland mindre) än de som inte är OC och sedan klockar jag upp dem ännu högre med ASUS Tweak-app efteråt och de blir ändå inte varma. Strix <3


signatur

Lead 3D Artist, Sweden
Xeon Gold 6246R, 2 x Nvidia RTX A5000 24 GB + NVLink, 384 GB ECC RAM

Medlem
Skrivet av Maddox:

Har man något innanför pannbenet så väntar man tills opartiska tester görs på både 3000 serien och RDNA2 (som släpps 28 oktober) och så väntar man in till november-december när alla tillverkare har släppt sina kort och börjar tävla emot varandra prismässigt.

Jag håller med. Det finns inte mycket anledning att hänga på låset för att försöka klippa ett 3000-kort på launchday när RDNA2 släpps så nära inpå och det faktiskt kan bli lite priskrig.

Medlem
Skrivet av Miindz:

Kan man lägga till en relevant fråga till den här diskussionen: Vad är det ni saknar med nuvarande generation (2080, 2080TI) som gör så att ni kräver mer prestanda?

Gaming i 4K.

Personligen kommer jag vänta med uppgradera tills spelen jag spelar börjar bli lite väl sega på mitt RTX 2080


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem

Jag är sugen på ett nytt RTX 3070 kort. Just nu kör jag med ett GTX 1070 på en 1080p monitor. Det duger väl egentligen fortfarande men jag har börjat få dra ner vissa inställningar från ultra setting i nya spel.


signatur

((( ....You Can Try and Live in Darkness, But You Will Never Shake the Light.... )))

==> NES,, Mega Drive,, N64,, PS2,, Xbox,, GameCube,, PS3,, PS4,, Wii U,, Xbox 0NE,, Steam,, Switch,, PS5 ==>
_____________________________________________________________________________________________________
|| Windows™ 10 Home || Cool Master® || Intel® Core i7 6700K @4.00Ghz || ASUS™ GeForce® GTX 1070 || Kingston© Hyper X Fury --32GB DDR4 @2133Mhz || GigaByte™ Z170 Gaming k3 || EVGA™ 600W || KiOXiA® Exceria 420Gb SSD || Seagate™ Barracuda 2TB HDD || ROCCAT™ Tyon --Laser || Logitec™ G710 || ASUS™ VG248 LCD 24" 1080p @144Hz || Bahnhof™ 250 Mbit --Fiber || OpenVPN™ + WireGuard™ ||

Medlem
Skrivet av Maddox:

Har man något innanför pannbenet så väntar man tills opartiska tester görs på både 3000 serien och RDNA2 (som släpps 28 oktober) och så väntar man in till november-december när alla tillverkare har släppt sina kort och börjar tävla emot varandra prismässigt.

AMD kommer typ tävla mot ett 3070 med sin 256-bit bus.
Tänker inte sitta och ruttna i flera månader för att team red inte får tummen ur röven.

Medlem

Ska inte köpa något av dem, men det är ändå intressant när nya kort kommer och ska även bli skoj att se vad AMD har att visa. Det ryktas ju även om ett 3060Ti läste jag på Guru3d. Eller rättare sagt hur många shader-cores och minne det får.
Länk till artikeln


signatur

Nothing is power without Control

Medlem
Skrivet av FortuN:

Så kommentaren att man "vänta till värsta korten kommer" är bara trams, nya starkare kort kommer varje år och man uppgraderar när man behöver och känner för det.

Vissa köper budget kort av varje ny generation, andra köper high-end av de första korten som ramlar ut på marknaden, och vi andra väntar på Ti korten.

Jag brukar ge min föregående generation av grafikkort gratis bort till antingen familj eller vänner. Så alla i min omkrets vinner på det.

Inaktiv
Skrivet av FortuN:

8k DLSS ja. Pris/prestanda på 3090 är ju rent åt helvete för spel mot dem andra. 20% bättre prestanda än 3080 och för 2x priset. Så istället för en 4k i 60 fps kan man lyckas få ut 72 fps för dubbla priset. Och då sitter majoriteten av 4k användare ändå med 60 Hz skärm.

3090 är OERHÖRT nischad produkt som enbart folk som kan slänga pengar hej vilt borde borde köpa. Finns inget klokt argument till det annars. Och 8k skärmar ligger en bra bit in i framtiden. Och den dagen det börjar bli vanligt är nog antal gereationer efter 3000 serien.

Håller helt med. För just spelare så är 3090 helt ologiskt. Kanske för de där bankkontot och datorutrustningsintresset är betydligt större än vettet så känns det som ett rimligt köp? Att det skulle vara för att spela på 8K-skärmar känns ju också jävligt skumt då det knappt finns, kanske TV-apparater men det måste ju vara en försvinnande liten andel som kan se skillnad på 4K och 8K på de 3-5m avstånd man sitter ifrån TVn. Slutligen att det skulle vara för att framtidssäkra är det dummaste argumentet då det är bättre att köpa ett XX80 varje generation än ett XX90/Titan varannan eller var tredje då prestandan ökar.

Skribent
Skrivet av Vamp:

Ni som köper OC versioner, kan ni inte klocka själva? Känns skumt att betala extra för något som bara är en inställning.

Det kan vara väldigt stor skillnad på två kort trots att de är av exakt samma modell. På det ena kan man få till en riktigt grym överklockning medan det andra blir instabilt så fort man petar på minnesfrekvensen. Köper man ett fabriksöverklockat kort så är man åtminstone garanterad att kortet klarar av frekvenserna det levereras med, och antagligen lite till.

Det är inget jag skulle betala massvis för, men om skillnaden bara är några hundralappar så skulle jag välja det med högre klockning.

Medlem
Skrivet av Vamp:

Ni som köper OC versioner, kan ni inte klocka själva? Känns skumt att betala extra för något som bara är en inställning.

Du får garanterat bättre silicon när du köper ett bättre kort.
Köper du ett av de billigaste så finns det en chans att du får så pass dåligt silicon att du inte ens kan klocka +10 på core.

Jag kommer köpa mig en webhallen config eller inets motsvarande dito utrustat med ett 3090 och en ny skärm (Samsung G9).

Det blir en dyr teknikhöst, men å andra sidan har resebudgeten det här året inte nyttjats öht, så det blir ca +/- 0 ändå!

Medlem

Aorus extream eller asus, kingpin hmm.. många bra kort att välja i mellan.

Kommer köpa 3060!

Medlem

Kör ett 1070 Strix nu. Fick uppgradera mobo och processor efter mobo-haveri i våras.

Är sugen på 3080. Lutar åt MSI 3080 Ventus. Gillar längden på kortet på 305mm.
Då slipper jag modda min case (Fractal Define R5) där disk-burarna är fulla och vill inte plocka bort diskar och disk-burar.

Någon som vet vilken shop man kommer hitta FE-korten? De tilltalar mig rent estetiskt mer än tredjepart men har inte sett till vilka shoppar som kommer ha dessa kort.

Skrivet av Delazon:

Kör ett 1070 Strix nu. Fick uppgradera mobo och processor efter mobo-haveri i våras.

Är sugen på 3080. Lutar åt MSI 3080 Ventus. Gillar längden på kortet på 305mm.
Då slipper jag modda min case (Fractal Define R5) där disk-burarna är fulla och vill inte plocka bort diskar och disk-burar.

Någon som vet vilken shop man kommer hitta FE-korten? De tilltalar mig rent estetiskt mer än tredjepart men har inte sett till vilka shoppar som kommer ha dessa kort.

Direkt från Nvidia kan du iaf köpa FE-korten, vet ej om det går nån annanstans.

https://www.nvidia.com/sv-se/geforce/buy/

Medlem

Avvaktar RDNA2 innan jag bestämmer mig. Annars ser väl 3080 mest intressant ut, om man utgår från att det som nvidia säger stämmer och priserna som ligger ute nu. Men vi får väl se när recensionerna kommer ut

Medlem

Hoppas man får tag på ett imorgon bara. Om inte hur brukar det se ut vid tidigare släpp, hur länga kan man få vänta på att det dyker upp fler?

Medlem

Någon som VET om någon fysisk butik kommer ha några kort idag? eller är man helt utelämnad till webbshoparna och deras köer?

Medlem
Skrivet av Delazon:

Någon som VET om någon fysisk butik kommer ha några kort idag? eller är man helt utelämnad till webbshoparna och deras köer?

Alla butiker jag har sett kör enbart försäljning via webben. Många har även uttryckt att de inte fått särskilt många kort tilldelade, så vi får se hur svårt det blir att få tag i ett idag och hur lång tid det tar om du hamnar på en kölista.

Medlem

Klockan är 15:00 och jag kan fortfarande inte klicka hem ett FE-kort.
Börjar svettas lite i pannan.

Medlem
Skrivet av loerk:

Klockan är 15:00 och jag kan fortfarande inte klicka hem ett FE-kort.
Börjar svettas lite i pannan.

Samma här, börjar bli orolig att Nvidia inte skickat några FE till Sverige i första omgången pga. liten tillgång till kort.

Skriv svar