Xbox Series S kör inte "One X Enhanced"-versionerna av bakåtkompatibla titlar

Robot
Xbox Series S kör inte "One X Enhanced"-versionerna av bakåtkompatibla titlar

Har istället sin egen verktygslåda av förbättringar på äldre spel.

#bakåtkompatibilitet, #xbox-series-s


Fragtjuv

"automagiska" är ett ord som används alldeles för sällan. Det är ju briljant!


signatur

Xbox Series X
Playstation 5
AMD Ryzen 7 7700 CPU
MSI GeForce RTX 4060Ti VENTUS 2X OC
Kingston M.2 NV2 PCIe 4.0 NVMe SSD 2TB

Medlem

Jag är skeptisk till det där auto HDR. Det är i princip fake HDR som läggs på och jag kan inte tänka mig att det alltid blir bra. Hoppas man kan stänga av det.

eld
Medlem

dock Inte högre framerate som i upplåst framerate, bara stabilare framerate.

xbox one s spel som är låsta till 30 kommer fortsätta vara låsta till 30, men de kommer inte dippa något, samt att spel med dynamisk upplösning kommer sluta vara dynamiska och alltid köra maximal upplösning.

Det tråkiga med det här är att series s är en fullt kapabel 4k-maskin för gamla xbox one s spel, men xbox one x spelen är byggda med förutsättningen att rätt mängd ram med rätt hastighet finns, så de kan inte bara automatiskt köra dessa spel såvida de inte uppdaterar dom.

Plus alla förbättringar som bättre lod, mer detalj, performance modes som man hade fått automatiskt då många spel redan är patchade för one-x.

Medlem

"Det innebär att Series S inte kommer att köra gamla spel i 4K utan fokus ligger på 1440p, fast med högre framerate, snabbare laddtider och deras automagiska HDR."

Blir nog inget 1440p heller om den ska köra One S-versionerna.. Max 1080p på några få spel. Ingen högre fps heller för den delen. Möjligtvis mer stabil fps. Resten är väl ok förstås, förutom auto-HDR då, vilket låter sjukt pålagt.

Och ja, "automagiska" var ett jävla fint ord måste jag säga 😂

Avstängd
Skrivet av eld:

dock Inte högre framerate som i upplåst framerate, bara stabilare framerate.

xbox one s spel som är låsta till 30 kommer fortsätta vara låsta till 30, men de kommer inte dippa något, samt att spel med dynamisk upplösning kommer sluta vara dynamiska och alltid köra maximal upplösning.

Det tråkiga med det här är att series s är en fullt kapabel 4k-maskin för gamla xbox one s spel, men xbox one x spelen är byggda med förutsättningen att rätt mängd ram med rätt hastighet finns, så de kan inte bara automatiskt köra dessa spel såvida de inte uppdaterar dom.

Plus alla förbättringar som bättre lod, mer detalj, performance modes som man hade fått automatiskt då många spel redan är patchade för one-x.

Tydligen inte. De har utvecklat tekniker som dubblar bilduppdateringen även om utvecklaren har låst det till 30 eller 60. Så det blir 60 eller 120 istället. Bekräftat av Ronald skäggubben själv.

Avstängd
Skrivet av Vintersorg:

"Det innebär att Series S inte kommer att köra gamla spel i 4K utan fokus ligger på 1440p, fast med högre framerate, snabbare laddtider och deras automagiska HDR."

Blir nog inget 1440p heller om den ska köra One S-versionerna.. Max 1080p på några få spel. Ingen högre fps heller för den delen. Möjligtvis mer stabil fps. Resten är väl ok förstås, förutom auto-HDR då, vilket låter sjukt pålagt.

Och ja, "automagiska" var ett jävla fint ord måste jag säga 😂

Jag hittade citatet...

"“The compatibility team has invented brand new techniques that enable even more titles to run at higher resolutions and image quality while still respecting the artistic intent and vision of the original creators,” says Ronald. “We are also creating whole new classes of innovations including the ability to double the frame rate of a select set of titles from 30fps to 60fps or 60fps to 120fps.”

eld
Medlem
Skrivet av Pungvred:

Tydligen inte. De har utvecklat tekniker som dubblar bilduppdateringen även om utvecklaren har låst det till 30 eller 60. Så det blir 60 eller 120 istället. Bekräftat av Ronald skäggubben själv.

Lät som det handlade om gamla xbox eller xbox 360 spel, men xbox one spel körs som de var designade att köras för full kompabilitet.

xbox och xbox 360 spel är alla testade för hand för att de ska fungera, men det betyder även att de fått högre upplösningar och bättre framerates.

Medlem
Skrivet av Balder:

Jag är skeptisk till det där auto HDR. Det är i princip fake HDR som läggs på och jag kan inte tänka mig att det alltid blir bra. Hoppas man kan stänga av det.

Deras HDR ser ju kanon ut, digital Foundry gick igenom det i någon av deras videor, även tekniskt hur det funkar... De var långt ifrån skeptiska

NuZ
Testpilot

Auto hdr är jag också skeptisk till?! Hur kan de bli bra?


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Avstängd
Skrivet av eld:

Lät som det handlade om gamla xbox eller xbox 360 spel, men xbox one spel körs som de var designade att köras för full kompabilitet.

xbox och xbox 360 spel är alla testade för hand för att de ska fungera, men det betyder även att de fått högre upplösningar och bättre framerates.

Nä, det gäller alltså One-spel som körs på Series S|X. SS får förbättrade OneS-spel och SX får förbättrade OneX-spel.

Medlem

Jag tycker att MS lineup bara blir krångligare och krångligare. One x, series x, one s, series S osv. Sen lägger man till sånt här så blir det ännu svårare att hänga med i vilken plattform som stödjer vad...

Medlem
Skrivet av Jozo:

Jag tycker att MS lineup bara blir krångligare och krångligare. One x, series x, one s, series S osv. Sen lägger man till sånt här så blir det ännu svårare att hänga med i vilken plattform som stödjer vad...

Exakt som Sony med andra ord? Ps4, Ps4 Slim, Ps4 Pro, Ps5 Digital och Ps5 Standard osv

eld
Medlem
Skrivet av saigon:

Exakt som Sony med andra ord? Ps4, Ps4 Slim, Ps4 Pro, Ps5 Digital och Ps5 Standard osv

xbox, xbox 360, xbox one, xbox series
ps1, ps2, ps3, ps4, ps5

Jag håller med om att det kan bli förvirrande med alla variationer på varje generation, men jag skulle inte påstå att de är så lika.

Förutom ps vita, borde ha hetat psp 2, och sony fick betala dyrt för det.

Avstängd
Skrivet av eld:

xbox, xbox 360, xbox one, xbox series
ps1, ps2, ps3, ps4, ps5

Jag håller med om att det kan bli förvirrande med alla variationer på varje generation, men jag skulle inte påstå att de är så lika.

Förutom ps vita, borde ha hetat psp 2, och sony fick betala dyrt för det.

Känns ju mest som att folk bara spelar dumma. Nintendo använder inte siffror. De flesta produkter använder inte siffror kronologiskt.

Medlem
Skrivet av saigon:

Exakt som Sony med andra ord? Ps4, Ps4 Slim, Ps4 Pro, Ps5 Digital och Ps5 Standard osv

Fast nu hittar du ju bara på. Sony har inte liknande problem i och med att de endast namnger skillnader; PS4, PS4 Pro eller PS5, PS5 Digital. Det finns inget "Slim", "Standard", "Arcade", "Elite" "Series 2000 Ultra", Series 3000 Ultra Plus" och allt Microsoft hittar på. Tror personligen att Microsoft går in i Nintendo-fällan där gemene man inte vet vad som skiljer "Xbox One X" från "Xbox Series X" på samma sätt som de hade problem med "Wii" och "Wii U".

Medlem

Inget är krångligt med det här. Köp askoppen så är allt löst! lätt. Enkelt. Väldigt förståeligt. Hålla på med xs och grejer eller vad allt heter.

Medlem
Skrivet av kebbe:

Fast nu hittar du ju bara på. Sony har inte liknande problem i och med att de endast namnger skillnader; PS4, PS4 Pro eller PS5, PS5 Digital. Det finns inget "Slim", "Standard", "Arcade", "Elite" "Series 2000 Ultra", Series 3000 Ultra Plus" och allt Microsoft hittar på. Tror personligen att Microsoft går in i Nintendo-fällan där gemene man inte vet vad som skiljer "Xbox One X" från "Xbox Series X" på samma sätt som de hade problem med "Wii" och "Wii U".

Skrev det lite halvt på skämt. Jag har inget problem med varken Microsofts eller Sonys modellbeteckningar. I Vinter när du går ut och ska köpa nya Ps5 eller Series X, så tror jag knappt att Ps4 eller Xbox one kommer finnas tillgänglig då jag tror att ingen av dom tillverkas längre?

Tar man fel ändå så skulle jag gissa på att man har större problem än så.

Går till affären för att köpa en Volvo V70, kommer hem med en 245:a

1
Skriv svar