Chris Roberts: Star Citizen är ingen ouppnåelig önskedröm

Robot
Chris Roberts: Star Citizen är ingen ouppnåelig önskedröm

Bemöter kritik och är besviken på forumcynism.

#chris-roberts, #star-citizen


Medlem

"I can promise you the gameplay I described is not a pipe dream, nor will it take 10 to 20 years to deliver", så om 5 år kanske?

Medlem

Det har redan bokstavligen talat tagit 8 år, så han har ju tekniskt sett 2 år på sig för att inte missa sitt nya uttalande... men som kickstarter supporter back in the day känner jag mig extremt lurad.

Antingen köper man att han är en man med vision som ingen annan, och försvarar hans varje move näst intill religiöst, eller så får man bita i det sura äpplet och acceptera att det hela är en fet scam och har totalt floppat, eller åtminstone misslyckat totalt i vad de lovade leverera.
Finns så mycket snack online om hur de spenderat sina MULTISUMMOR så man blir alldeles trött av att tänka på det.

8 år, shitt pommesfrittes vad tiden går.

Medlem

Chris Roberts är fantastiskt duktig på att undvika eget ansvar. Kanske borde man inte lovat saker vitt och brett? I slutändan så handlar det vad dom själva satt för förväntningar och hur dom levt upp till dessa.

Att saker fördröjs etc kan man ha massor med åsikter om, men god kommunikation är minst lika viktigt.

Medlem

Det spelar ju ingen roll vad han lovar just nu, för han kommer alltid att ha en ursäkt till att inte blev som han lovade ändå.


signatur

Everytime I look at myself, I can't believe how awesome I am.

Redaktör

CIG och Roberts hade förmodligen fått mycket mindre kritik om de inte redovisade allt så tidigt. Öppenhet är positivt på vissa sätt, men som spelmakare måste man ju också marknadsföra sin produkt och då hade det kanske varit bättre att spara en del information till senare, när den är närmare att bli verklighet.


signatur
Medlem
Skrivet av eeesak:

8 år, shitt pommesfrittes vad tiden går.

Är det inte närmare 9 år, snart 10? Utvecklingen startade väl 2011 innan Kickstarterkampanjen.

Medlem

Ja, men vad krävs för ett "färdigt" produkt? Finns detta för ett MMO över huvud taget?
Om det öppnade "officiellt till beta" skulle inte vara så ovanligt, skulle kunna kalla det för early access (vilket det egentligen är, man kan ju subscriba om man vill), klart.
Finns ingen MMO som inte ändrades över tiden.

Jag undrar dock om optimiering - då är det definivt inte klart att släppas -
I mitt fall, vilket AAA spel som helst (förutom FS 2020 kanske) kan jag spela på min burk i 1080p med minumum 30fps upp emot 60fps (beroend på spel, inställningar, osv). Star Citizen, på minimum inställningar, 1080p, kanske 15 fps. Då var det bara att avinstallera så länge.

Medlem

Ja gjort är gjort orkar peka finger på vad han gjort eller inte gjort. Jag hadde helt ärligt talat velat see han göra en Remake av Wing commander 4 och Freelancer då dom 2 är sjukt underbara spel och skulle varigt roligt om dom fick lite asniskt lyft och det skulle ha varigt klart idag.

Medlem

Man kan spela online delen av spelet just nu. Men man behöver en stor org för att kunna ha stora events, senare då lägger till server meshing så kommer det va lättare för den vanliga spelare. Squadron 42 är fortfarande TBA, även om det står BETA på spelet i roadmapen så kommer vi inte ha tillgång till det då.

Här är några som har gjort ett eget event i spelet. Dom kommer lägga till teater of war senare som kommer va likadant ungefär.

Dom har några jobbar med sub systems på spelet ju nu, så det är väl det som är till för air pressure i skeppen. Life support är ett sub system som ser till att skeppet har syre. HP poolen på skeppen kommer fösvinna senare, så man får reparera alla sub systems i skeppet för att förhindra att det sprängs.

Senaste utvecklingsvideorna så visar dom saker istället för att berätta om dom som dom gjorde innan.

Tanken är väl att spelet ska va mer så här senare, dom körde med script och video rendering på den videon.


signatur

Asus TUF RTX 4090 OC
G.skill 32 gb 4000mhz cl15
ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero
Ryzen 5950x
Starcitizen referral: STAR-2GR4-BK2X

Medlem
Skrivet av eeesak:

Det har redan bokstavligen talat tagit 8 år, så han har ju tekniskt sett 2 år på sig för att inte missa sitt nya uttalande... men som kickstarter supporter back in the day känner jag mig extremt lurad.

Antingen köper man att han är en man med vision som ingen annan, och försvarar hans varje move näst intill religiöst, eller så får man bita i det sura äpplet och acceptera att det hela är en fet scam och har totalt floppat, eller åtminstone misslyckat totalt i vad de lovade leverera.
Finns så mycket snack online om hur de spenderat sina MULTISUMMOR så man blir alldeles trött av att tänka på det.

8 år, shitt pommesfrittes vad tiden går.

även jag backade kickstartern 2012 och känner mig inte lurad på något sätt. Jag ser det som ett experiment som jag vart med och stöttat ekonomiskt. Innan 3.0 släpptes så undrade jag hur de skulle lyckas sticka ihop allt. Skillnaden mellan oss är väl att när jag stöttade projektet, så insåg jag att det finns en möjlighet att de misslyckas eller att de inte lyckas leverera. Mina pengar ser jag som spenderade. Det kunde lika gärna ha ätits pizzor för pengarna men jag valde att lägga mina pengar på nåt jag var intresserad av.


signatur

1: Intel Xeon W3680 @ 3.3Ghz - 48Gb DDR3 - GTX970 4Gb

Medlem

men blir det nånsin helt färdigt ? det är ju den stora frågan.

Medlem

Det är alltid samma debatt i dessa trådar.
Kan vi inte bara slå samman alla SC-trådar till en? Allt är redan sagt.


signatur

Rollspelsguru
Community Developer på Sharkmob
fd. Sr. Community Manager på Battlestate Games

Medlem
Skrivet av Fenix:

även jag backade kickstartern 2012 och känner mig inte lurad på något sätt. Jag ser det som ett experiment som jag vart med och stöttat ekonomiskt. Innan 3.0 släpptes så undrade jag hur de skulle lyckas sticka ihop allt. Skillnaden mellan oss är väl att när jag stöttade projektet, så insåg jag att det finns en möjlighet att de misslyckas eller att de inte lyckas leverera. Mina pengar ser jag som spenderade. Det kunde lika gärna ha ätits pizzor för pengarna men jag valde att lägga mina pengar på nåt jag var intresserad av.

fin attityd, all heder till dig, men jag vill ju lira spelet jag hoppades på. Pizzan har jag runt hörnet, å den äts den med, men det här spelet kommer jag aldrig lira. Plötsligt blev man gammal å fick ansvar, så hejdå hoppet om att få uppleva drömmen. Men, jag får väl ta igen när jag är pensionär. ^^

Medlem

Ska ta allt den snubben säger och lovar med en enorm grävskopa salt. Om han säger att det inte kommer ta 10-20 år (till antar jag han menar, för det närmar ju sig 10 år nu) att dra ut allt de lovat och (framförallt) sålt, så kommer det nog ta den tiden i alla fall.

Han säger att han är besviken på cynismen och att folk att förväntar sig det sämsta, det är ju för att det är ungefär där förtroendet i vad de säger och gör ligger hos väldigt många. De är fortfarande en helt otestad spelstudio med noll produkter färdiga, vad förväntar dem sig? Konfetti? (Sen gick ju Chris Roberts förra spelprojekt inte precis bra, med tanke på att han blev helt avsatt)

Medlem
Skrivet av eeesak:

Det har redan bokstavligen talat tagit 8 år, så han har ju tekniskt sett 2 år på sig för att inte missa sitt nya uttalande...

Gjorde en snabb googling
"...Concept talk of the game began in 2010, with production and development started in 2011."

Så vi snackar då några månader till release.
Vet inte vilken månad dom startade 2011.

Han lär prata i nattmössan, men jag hoppas att han lyckas.
Ska hoppa in när 4.0 släpps och ta en titt igen.

Medlem
Skrivet av rmpyro:

Man kan spela online delen av spelet just nu. Men man behöver en stor org för att kunna ha stora events, senare då lägger till server meshing så kommer det va lättare för den vanliga spelare. Squadron 42 är fortfarande TBA, även om det står BETA på spelet i roadmapen så kommer vi inte ha tillgång till det då.

Här är några som har gjort ett eget event i spelet. Dom kommer lägga till teater of war senare som kommer va likadant ungefär.
https://www.youtube.com/watch?v=3nN16zUhVPc

Dom har några jobbar med sub systems på spelet ju nu, så det är väl det som är till för air pressure i skeppen. Life support är ett sub system som ser till att skeppet har syre. HP poolen på skeppen kommer fösvinna senare, så man får reparera alla sub systems i skeppet för att förhindra att det sprängs.

Senaste utvecklingsvideorna så visar dom saker istället för att berätta om dom som dom gjorde innan.

Tanken är väl att spelet ska va mer så här senare, dom körde med script och video rendering på den videon.
https://www.youtube.com/watch?v=0MPgd23V7c8

Dom jobbar med ... Tanken är ... Dom kommer lägga till ... Är väl just det här som är problemet med SC. 😂

Medlem

@IMSG: Många tycker det som inte följer projektet. Det som tar tid är features som alla väntar på. Dom brukar lägga till mycket små features, men det är bara lite extra under tiden man väntar på dom större och mer viktiga sakerna i spelet. Tyvärr tar större features flera år att göra. OCS tog över 2 år, sen server side OCS håller dom fortfarande på med att finslipa.

Det vi väntar på just nu är Server Meshing och AI Subsumption. AI Subsumption är väldigt viktigt för squadron 42.


signatur

Asus TUF RTX 4090 OC
G.skill 32 gb 4000mhz cl15
ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero
Ryzen 5950x
Starcitizen referral: STAR-2GR4-BK2X

Skrivet av eeesak:

Det har redan bokstavligen talat tagit 8 år, så han har ju tekniskt sett 2 år på sig för att inte missa sitt nya uttalande... men som kickstarter supporter back in the day känner jag mig extremt lurad.

Antingen köper man att han är en man med vision som ingen annan, och försvarar hans varje move näst intill religiöst, eller så får man bita i det sura äpplet och acceptera att det hela är en fet scam och har totalt floppat, eller åtminstone misslyckat totalt i vad de lovade leverera.
Finns så mycket snack online om hur de spenderat sina MULTISUMMOR så man blir alldeles trött av att tänka på det.

8 år, shitt pommesfrittes vad tiden går.

Ojoj, det där var ett riktigt svart/vitt resonemang.

Crowdfunding ska inte jämställas varken med ett regelrätt köp eller en investering. Det är en vadslagning på en vision och ju fler personer som antar vadet ökar sannolikheten för att visionen ska bli av. Som du kanske kan räkna ut så handlar det om ifall visionen blir av eller inte, därav ingår inte tidsaspekten eller kvalitén i det hela utan vadslagningen pågår till dess att visionen antingen blir infriad eller inte.

Om Star Citizen aldrig färdigställs så är det inte en större scam än att ha dragit en nitlott på Eurojackpot.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem
Skrivet av hannes.theorell:

Ojoj, det där var ett riktigt svart/vitt resonemang.

Crowdfunding ska inte jämställas varken med ett regelrätt köp eller en investering. Det är en vadslagning på en vision och ju fler personer som antar vadet ökar sannolikheten för att visionen ska bli av. Som du kanske kan räkna ut så handlar det om ifall visionen blir av eller inte, därav ingår inte tidsaspekten eller kvalitén i det hela utan vadslagningen pågår till dess att visionen antingen blir infriad eller inte.

Om Star Citizen aldrig färdigställs så är det inte en större scam än att ha dragit en nitlott på Eurojackpot.

Njae, Kickstarter kanske inte ska likställas som ett köp eller (juridisk) investering. Men allt de sålt på sin hemsida sen dess är helt klart köpta produkter i form av förbokning av spel samt mikrotransaktioner.

Skrivet av Fiddi:

Njae, Kickstarter kanske inte ska likställas som ett köp eller (juridisk) investering. Men allt de sålt på sin hemsida sen dess är helt klart köpta produkter i form av förbokning av spel samt mikrotransaktioner.

Njae, det är väl inte att likställa med förbokning eller mikrotransaktioner - det är ju köp in i samma lotteri fast från deras egen plattform. De fysiska produkterna är visserligen mer i form av köp men de fysiska produkterna har, mig veterligen, levererats.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem
Skrivet av hannes.theorell:

Njae, det är väl inte att likställa med förbokning eller mikrotransaktioner - det är ju köp in i samma lotteri fast från deras egen plattform. De fysiska produkterna är visserligen mer i form av köp men de fysiska produkterna har, mig veterligen, levererats.

Tycker inte det finns någon skillnad överhuvudtaget mot ett allmänt 'early access'-spel (såklart, förbokning för det än osläppta Squadron 42), och då skepp, färger till skepp, landområden, valuta etc. som mikrotransaktioner. De erbjuder produkter till salu, inget 'lotteri' inblandat överhuvudtaget. Enda man tar på chans är risken att det aldrig kommer bli klart, men det gör man när man köper alla andra 'early access'-spel som släpps också. Också därför EU's 14-dagars returrätt gäller (då också att du kan begära retur på hela din order om någon del inte är levererad än, tex. Squadron 42, enligt EU lag), samt att de har VAT (moms) inräknat i priserna.

Medlem

Spelar ingen roll hur mycket potential spelet har. Det HÄNDER ju inget....

Inaktiv

Håller med Chris om debattklimatet på nätet. Och det känns som det är värre än någonsin nu.
Kanske har med Corona att göra och att folk inte kan göra av med frustration på exempelvis gymmet lika lätt?

Medlem

Antar som vilken mjukvaruutveckling som helst så är bland det svåraste att kunna skala sitt team.
Om någon inte har lyckats skala i den takt som förväntat så är det definitivt den snubben. Om det inte vart crowdfundat så hade huvuden rullat för flera år sedan!

Kan nämna att jag faktiskt köpte ett skepp och spelade lite för några månader sedan. Långt ifrån klart, samtidigt som dom skulle kunna släppa det direkt men i samma stuk som när no man's sky släpptes.

Medlem

Allt är upp till bevis, tycker det inte finns så mycket mer att säga.

Dödgrävaren

Fattar inte varför folk är så upprörda och skriker scam hit å dit, jag backade spelet innan kickstarten och har följt det sporadiskt sen dess. Och visst, det är lite grejer de missat på, men spelet visar stadig progression och utvecklarnas passion går inte att ifrågasätta.

Tror mycket av folks idéer om vad spelet borde vara beror mycket på hur CR talade om det i början. Det var mycket "we would like to do that, eventually" och mycket av sådant folk reagerat på som brutna löften har att göra med att de missuppfattat vad som sades.

Som sagt, för egen del har jag väl lagt 500 spänn, och visst hade det varit kul om spelet var klart redan, men jag har inga problem med om det tar några år till.

Skrivet av Fiddi:

Tycker inte det finns någon skillnad överhuvudtaget mot ett allmänt 'early access'-spel (såklart, förbokning för det än osläppta Squadron 42), och då skepp, färger till skepp, landområden, valuta etc. som mikrotransaktioner. De erbjuder produkter till salu, inget 'lotteri' inblandat överhuvudtaget. Enda man tar på chans är risken att det aldrig kommer bli klart, men det gör man när man köper alla andra 'early access'-spel som släpps också. Också därför EU's 14-dagars returrätt gäller (då också att du kan begära retur på hela din order om någon del inte är levererad än, tex. Squadron 42, enligt EU lag), samt att de har VAT (moms) inräknat i priserna.

VAT indikerar inte vad det är du köpt. Det betalar du normalt för varor liksom för tjänster.

Är du verkligen säker på att det är EU-regler som tvingar retur? Mig veterligen är digitala produkter undantagna ur EU:s köplagar.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem

När spelet väl är släppt så hoppas jag att det lever upp till sin potential. Men nog känner jag mig snuvad på att ha backat den där Kickstartern för en massa år sedan oavsett vad den gode herr Roberts kläcker ur sig för PR-dynga.


signatur

"It is by caffeine alone I set my mind in motion. It is by the beans of Java that thoughts acquire speed, the hands acquire shakes, the shakes become a warning. It is by caffeine alone I set my mind in motion."

Medlem

Börjar bli rejält trött på detta, som en backer av både Star Citizien och Elite Dangerous så anser jag mig vara avsevärt mycket mer lurad av Braben än jag känner mig av Chris. ED är även en stor anledning till att jag slutade backa Kickstartade projekt för det spelet visade att deras ToS
är vatten värd. Som backer kräver jag någon form av "garanti" att de inte ändrar saker som de lovade innan de fick folks pengar. Och i Elite Dangerous fall var detta att spelet skulle vara helt fritt från DRM vilket således inte skedde (att man kan ladda ner en klient utan DRM är inte samma sak Frontier och det är jag övertygad om att ni vet om).

Hade jag vetat vad jag vet idag hade jag lagt pengarna som jag backade Elite Dangerous med på Star Citizen. Har inte ens brytt mig om att spela det senaste Elite men det fick mig samtidigt att se på företaget med nya ögon. Så ska vi prata "scam" så anser jag Frontier vara betydligt mer skyldig till detta än vad Cloud Imperium Games är.

123
Skriv svar