Chris Roberts: Star Citizen är ingen ouppnåelig önskedröm

Medlem

De flesta som gnäller har ingen koll på hur komplicerat det är att göra ett spel, inte minst ett sådant ambitiöst spel som Star Citizen.
Jag är en av de första som backade spelet (första omgången) och jag visste då att det skulle ta tid, kanske inte så här länge, men jag är varken arg eller less på hur lång tid det tagit å nog har kvar, för mig är det värt att vänta på.


signatur

"The reality is not limited to the perception that we have traditional used." //Paul Stamets

What you don't learn with wisdom, you learn with pain.

Medlem

Väntar gärna, signade upp direkt när jag såg att Chris Roberts kom tillbaka.

Medlem

Cynism på internet?! Jag har väl aldrig hört på maken!

Medlem

Tror jag hinner fylla 50 innan spelet kommit ut (11år tillgodo).

Medlem
Skrivet av apanbajs:

Gjorde en snabb googling
"...Concept talk of the game began in 2010, with production and development started in 2011."

Så vi snackar då några månader till release.
Vet inte vilken månad dom startade 2011.

Han lär prata i nattmössan, men jag hoppas att han lyckas.
Ska hoppa in när 4.0 släpps och ta en titt igen.

Okej, men dom var väl drygt 20 personer på den tiden? Inte direkt som rockstar som kan börja utveckla i full fart omgående.

Medlem
Skrivet av eeesak:

fin attityd, all heder till dig, men jag vill ju lira spelet jag hoppades på. Pizzan har jag runt hörnet, å den äts den med, men det här spelet kommer jag aldrig lira. Plötsligt blev man gammal å fick ansvar, så hejdå hoppet om att få uppleva drömmen. Men, jag får väl ta igen när jag är pensionär. ^^

Att man är äldre och har helt annat ansvar än när man var ung är väl ingen anledning att sluta sköta sina egna intressen (och avslappning)? Det skulle jag kalla ansvarslöst både mot dig själv och dina nära och kära Sen kanske du inte kan plöja ner den tid du helst skulle vilja, men det är en annan femma

Medlem

Har backat spelet i ett antal år nu och kommer backa det i ett antal år till..

Har redan spelat FIFA upprepning 132 med nya skins eller COD 343 nu med pew pew istället för pang pang..

Jag gillar Chris vision med att saker ska "hända på riktigt" istället för att vara fejkade.. Visst sen i slutändan får man väl fejka lite saker men de har ju redan nu kommit väldigt långt i många system.. Bara hur karaktären sätter fötterna mot underlaget är sjukt coolt. Går du upp på en sten kan gubben stå med en fot på planetytan och den andra foten uppe på stenen.. Inga osynliga invisibleboxar runt objekten..

Bara att köra en bil in i lastutrymmet på sitt skepp, lyfta från planeten och åka mot rymdstationen som syns i skyn och sömlöst komma dit, landa köra ut sin bil och hoppa ur bilen och gå in i rymdstationen.. Fan det ÄR coolt..

Är detta en scam så är det den mest korkade scammen jag varit med om eftersom de anställt flera hundra devs som faktiskt producerar content till spelet.. En bättre scam hade varit att anställa bara en grafiker som gör coola skepp och en hemsidesnickrare som säljer skeppen samtidigt som man skriver att man snart är klar med världens coolaste rymdspel.. Då hade han bara behövt avlöna 2 personer istället för en hel arme.

Nej, det räcker att titta på C.R. ansikte när han får frågor om spelet.. Han skiner som en unge som öppnar paket på julafton. Detta är spelet som C.R. själv vill spela. Det är hans värld.

Jag tror det kommer bli väldigt bra och jag vet att jag kommer gilla spelet (det gör jag redan) sen att det inte kommer passa för alla köper jag men för mig är det vad jag drömt om i spelväg.

Kritiken jag har är att vissa saker har tagit tid, vissa saker när man ser i backspegeln har varit lite onödiga men skit samma, vågar man inte chansa och riskera saker så kommer man inte på något nytt heller. Alla framgångssagor är byggda på en hög misslyckanden.

Hoppas han orkar hålla uppe sitt engagemang trots all negativitet.

Medlem

Oavsett vad man tycker om detta så är det faktum att det inte finns nåt annat spel ute på marknaden som har det som finns i alphan (jag har spanat in dual universe, men vem vill betala månadskostnad och dess halvtaskiga grafik när man har vant sej vid star citizen grafiken?) Gör att jag harvar vidare i alphan. Alla andra spelen jag har testat efter star citizen känns begränsade efter att ha flugit ner på en planet utan laddningstider.


signatur

Star citizen - swedish umbrella. Ett ideellt svenskt nätverk mellan organisationer och enskilda spelare.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.gg/apN3dqYGM7

Medlem

Hoppas på att de får slut på pengar snart. Hade varit riktigt kul ifall spelet inte släpptes alls 😂


signatur

Lorem ipsum dolor sit amet

Medlem
Skrivet av hannes.theorell:

VAT indikerar inte vad det är du köpt. Det betalar du normalt för varor liksom för tjänster.

Är du verkligen säker på att det är EU-regler som tvingar retur? Mig veterligen är digitala produkter undantagna ur EU:s köplagar.

Nä, men tillagd VAT medför att det faktiskt är ett köp av en produkt och därav inte en gåva eller "lotteri" (som vissa hävdar, men varken USA eller EU lägger VAT på donationer, som då inte ger en produkt, men då blir det ju ingen donation längre). Dvs. du betalar specifikt för något som betraktas som en vara, och har då alla rättigheter som det för med sig.

Och jo, 14-dagars retur gäller både fysiska och digitala varor enligt 'EU Directive 2011/83/EU'
(och den börjar då ticka efter den sista varan i ordern har blivit levererad, därav min kommentar om Squadron 42. De har alltså inget annat val än att acceptera en returförfrågan på hela ordern inom EU om ordern innehåller Squadron 42, anledningen spelar ingen roll då du har rätten att begära retur oavsett. Detta gäller förmodligen inte för Kickstarter, men deras affär på hemsidan, absolut.)

Skrivet av Fiddi:

Och jo, 14-dagars retur gäller både fysiska och digitala varor enligt 'EU Directive 2011/83/EU'

Du vet att du kan få 2011/83/EU översatt till svenska?

I artikel 16, samma lag, har du "Undantag från ångerrätten" och stycke m lyder: "m) Tillhandahållande av digitalt innehåll som inte levererats på ett fysiskt medium om tillhandahållandet inletts med konsumentens uttryckliga samtycke på förhand och konsumenten medgett att ångerrätten därigenom går förlorad."

Det är samma som vi har i vår svenska distansköplag (Den är ju självklart harmoniserad).


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem

Någon som minns kickstarter-spelet Stomping Land? Där snackar vi scam...

Daz
Medlem

Det känns som att allt som finns att säga om Star Citizen redan är sagt. Kickstartern var väl 2013 om jag inte minns helt fel. Så jag har väntat 7 år på detta projektet och jag kan vänta 7 år till innan det är färdigt. Jag sitter lugnt i båten och testar spelet kanske 2 gånger om året för att se hur utvecklingen av spelet går framåt.

Samma personer som alltid kommenterar. De som donerat till spelet och spelar lite då och då för att se hur utvecklingen går. Samt troll och folk som inte ens backat spelet men som vill spy galla på projektet ändå.

Medlem
Skrivet av hannes.theorell:

Du vet att du kan få 2011/83/EU översatt till svenska?

I artikel 16, samma lag, har du "Undantag från ångerrätten" och stycke m lyder: "m) Tillhandahållande av digitalt innehåll som inte levererats på ett fysiskt medium om tillhandahållandet inletts med konsumentens uttryckliga samtycke på förhand och konsumenten medgett att ångerrätten därigenom går förlorad."

Det är samma som vi har i vår svenska distansköplag (Den är ju självklart harmoniserad).

Uppenbarligen, däremot är engelska versionen oerhört mycket bättre skriven, så fattar verkligen inte vad det spelar för roll överhuvudtaget.

Bara det lilla faktum att de inte har någon sådan fråga eller disclaimer vid köp i deras affär (att det ligger gömt i en TOS är inte uttryckligt samtycke), och även om de hade det så krävs det rätt mycket att faktiskt ge upp ångerrätten, och om det ens kan upplevas som lite otydligt så gäller det inte. Det börjar inte heller gälla förrän du har fått tillgång till hela din order. Samt att jag känner till flertal människor som fått tillbaka alla deras pengar genom att utöva den rättigheten, med orderdatum så långt bak som 5 år och nyligen.

Sen förstår jag inte heller vad din poäng är, det är inget lotteri, ingen donation utan är, i all juridisk rätt, köp av produkter där du kan utöva din rätt att returnera köpt vara, särskilt en du inte än fått levererad.

Medlem

Jag tänkte vänta till första oktober med att kommentera Squadron 42 utifall CIG visar att de har kommit någon vart men kan lika gärna göra det här.
TVÅ spel, men ett projekt?
Lätt att prata om det ena när man pratar om det andra så vad pratar vi om?
Börja med att se videon med YongYea och det var en ögonöppnare för just hur lögnen med SQ42 flödat oavbrutet.
Som även tar upp varför "significant amount of cynicism" finns på internet, det här är CIG delvis ansvariga själv till 22:00 i videon.

Alltså, 2017 visades en Vertical Slice av SQ42, än idag kämpar Cloud Imperium Games med att få fram en "Roadmap" på just det spelet så jag kan bara anta att just det spelet aldrig varit en klar vision, en produkt som varit nära något seriöst någonsin, samtidigt som de hype'ar spelet år efter år. Alla spel kör med skript oavsett vad du vill så CIG kommer inte ifrån att det är skript till det ena och det andra, men när andra spel ibland fuskar och döljer det på snygga sätt idag vill CIG göra något nytt, verkligt, som tar år extra. Samtidigt som SQ42 påstås ha varit på väg att bli ett spel flertalet gånger, right...

Skrivet av rmpyro:

Det vi väntar på just nu är Server Meshing och AI Subsumption. AI Subsumption är väldigt viktigt för squadron 42.

Och bara häromdagen kläcker Chris ur sig detta "we felt that it would premature to work on Salvage before the iCache and physical damage system is implemented in the game as this fundamentally changes how we manage state, handle damage and debris."
2020-03-06 "The iCache is in the final stages, with advanced query methods being added and tested – internal stress and reliability testing are ongoing."
Salvage används förmodligen i Squadron 42 så det låter ju lite märkligt att de kan planera en beta för SQ42 när ICache inte ens var utvecklat tidigare. Då jag tolkar det som att man kan inte fuska med någonting i vare sig SQ42 eller SC, samtidigt som mineraler poppar ut ur stenar när man skjuter laser på dem.

Man kan ju undra om det går till så här på deras möten
https://www.reddit.com/r/starcitizen/comments/iqqwy5/saved_it...

Medlem

@Hajfena: Yongyea är bara full av skit... kollar inte på hans videor längre. Nej... dom flesta som lägger upp clickbaits på reddit är inte fans av Starcitizen... Men visst negativa saker och påhittade skandaler säljer.

Men det är inte bara Starcitizen utan andra spel också.

iCache... ja det kommer väl när det kommer. Det är många skepp i spelet som kommer använda det så det kommer nog ta väldigt lång tid tills det blir färdigt. Dom måste typ göra om alla skeppen i spelet innan dom kan lägga in det. Lägga till olika damage states osv. Vet inte dock om dom kommer använda det i squadron 42. Det är mest militär skepp som man använder där.


signatur

Asus TUF RTX 4090 OC
G.skill 32 gb 4000mhz cl15
ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero
Ryzen 5950x
Starcitizen referral: STAR-2GR4-BK2X

Medlem

roberts behöver kamma sig och se till att färdigställa spelet, ska folk som backat behöva hinna dö av ålder utan att spelet är färdigt,..
Nån har verkligen fått storhetsvansinne här

Geeks Gaming
Skrivet av PcGamer:

Börjar bli rejält trött på detta, som en backer av både Star Citizien och Elite Dangerous så anser jag mig vara avsevärt mycket mer lurad av Braben än jag känner mig av Chris. ED är även en stor anledning till att jag slutade backa Kickstartade projekt för det spelet visade att deras ToS
är vatten värd. Som backer kräver jag någon form av "garanti" att de inte ändrar saker som de lovade innan de fick folks pengar. Och i Elite Dangerous fall var detta att spelet skulle vara helt fritt från DRM vilket således inte skedde (att man kan ladda ner en klient utan DRM är inte samma sak Frontier och det är jag övertygad om att ni vet om).

Hade jag vetat vad jag vet idag hade jag lagt pengarna som jag backade Elite Dangerous med på Star Citizen. Har inte ens brytt mig om att spela det senaste Elite men det fick mig samtidigt att se på företaget med nya ögon. Så ska vi prata "scam" så anser jag Frontier vara betydligt mer skyldig till detta än vad Cloud Imperium Games är.

Really? Så bara för att Elite backa om DRM för det gick inte att simulera hela galaxen på 400 miljarder system med all ekonomi, npc's, autogenererade uppdrag osv i ett offline läge utan kräver stor server för att skicka just den infon så är det värre än Star Citizen brutna löften?

Estimated delivery Nov 2014
Linux support
Första delen av Squadron 42 skulle släppas 2015
Sandwormen på Leir 3 är mer eller mindre icke existerande.
VR är inte längre på roadmapen.
För riktiga pengar skulle man enbart få köpa mindre nya koncept skäpp eller begränsad upplaga av top tier skäpp.
Squadron 42 skulle få drop in/out co-op.
LTI skulle enbart vara för folk som kickstarta.

"The purpose of the higher stretch goals is to ensure that the game-as-described is finished in the two year time period."
- Cloud Imperium Games, November 2012

Medlem

Tror inte det är ett bedrägeri.

Men, Chris Roberts är en man som inte klarar av att avgränsa och bestämma när man skall låsa ett projektet och inte lägga till mer saker.

Hade Roberts haft en chef så hade han fått lämna projektet för länge sedan, vilket var vad som hände med Freelancer. Men Roberts har ingen chef, ingen som kan säga stopp, och, än så länge, inte slut på pengar heller tack vare finansieringsmodellen.

Vad deras nuvarande kostnader är är oklart, men inkomsterna är mer transparenta, 2019 drog de in $47,7 miljoner, en markant höjning från tidigare år. Och de har redan dragit in mer i år ($52,4 miljoner) än de drog in 2019. Totalt har de dragit in $304 miljoner.

Så projektet saknar helt bromsar...

Redaktör
Skrivet av neocon:

Och mycket mindre pengar.

Detta är en rolig video som jag tycker visar ganska bra hur stor potential Star Citizen har:
https://youtu.be/31v7sSGfTm8

Ja, jo. Det är en balansgång: höjer man förväntningarna för mycket får man dåligt rykte, lovar man för lite säljer man inget. Men SC lutar åt det förstnämnda.


signatur
Medlem
Skrivet av Kleptoman:

Hoppas på att de får slut på pengar snart. Hade varit riktigt kul ifall spelet inte släpptes alls 😂

Kommer aldrig hända, man släpper fler rymdskepp sen vips så har man pengar igen.
Därför ställs det aldrig krav på spelet utan de kan hålla på i all oändlighet tills pengarna tar slut på riktigt, andra spel har ju en budget att förhålla sig till.

Skrivet av Fiddi:

Uppenbarligen, däremot är engelska versionen oerhört mycket bättre skriven, så fattar verkligen inte vad det spelar för roll överhuvudtaget.

Bara det lilla faktum att de inte har någon sådan fråga eller disclaimer vid köp i deras affär (att det ligger gömt i en TOS är inte uttryckligt samtycke), och även om de hade det så krävs det rätt mycket att faktiskt ge upp ångerrätten, och om det ens kan upplevas som lite otydligt så gäller det inte. Det börjar inte heller gälla förrän du har fått tillgång till hela din order. Samt att jag känner till flertal människor som fått tillbaka alla deras pengar genom att utöva den rättigheten, med orderdatum så långt bak som 5 år och nyligen.

Sen förstår jag inte heller vad din poäng är, det är inget lotteri, ingen donation utan är, i all juridisk rätt, köp av produkter där du kan utöva din rätt att returnera köpt vara, särskilt en du inte än fått levererad.

Den engelska lagtexten är till och med ännu tydligare:

"The supply of digital content which is not supplied on a tangible medium if the performance has begun with the consumer’s prior express consent and his acknowledgment that he thereby loses his right of withdrawal."

Inför varje köp måste du godkänna villkoren och om du inte läser villkoren så är det ditt fel. Nu följer inte Star Citizen lagen eftersom deras "Pledge Store" ger dig 30 dagars ångerrätt, så det är ju lugnt för dina ytterligare köp. Övriga återköp är i första hand en form av goodwill, för du kan ju tänka dig hur trassligt det blir om de måste krångla i en mängd olika rättsinstanser.

Vidare är inte crowdfunding att jämföras med ett köp eftersom crowdfunding "är inte en marknad, utan flera olika finansieringsformer" och i detta fall en Belöningsbaserad gräsrotsfinansiering (SOU 2018:20, kap 3.2).
Så i all juridisk rätt så är det inte ett "köp av produkter där du kan utöva din rätt att returnera köpt vara, särskilt en du inte än fått levererad." Om du trots din envishet trots allt vill se det som ett köp på exempelvis Kickstarter så menar svensk lagstiftning att syftet med din betalning är uppnådd så fort du fått din belöning för betalningen.

Kickstarter själva är noga med att poängtera att de inte sysslar med investeringar så du har inte rätt att förvänta dig något tillbaka för ditt bidrag.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem
Skrivet av hannes.theorell:

Den engelska lagtexten är till och med ännu tydligare:

"The supply of digital content which is not supplied on a tangible medium if the performance has begun with the consumer’s prior express consent and his acknowledgment that he thereby loses his right of withdrawal."

Inför varje köp måste du godkänna villkoren och om du inte läser villkoren så är det ditt fel. Nu följer inte Star Citizen lagen eftersom deras "Pledge Store" ger dig 30 dagars ångerrätt, så det är ju lugnt för dina ytterligare köp. Övriga återköp är i första hand en form av goodwill, för du kan ju tänka dig hur trassligt det blir om de måste krångla i en mängd olika rättsinstanser.

Vidare är inte crowdfunding att jämföras med ett köp eftersom crowdfunding "är inte en marknad, utan flera olika finansieringsformer" och i detta fall en Belöningsbaserad gräsrotsfinansiering (SOU 2018:20, kap 3.2).
Så i all juridisk rätt så är det inte ett "köp av produkter där du kan utöva din rätt att returnera köpt vara, särskilt en du inte än fått levererad." Om du trots din envishet trots allt vill se det som ett köp på exempelvis Kickstarter så menar svensk lagstiftning att syftet med din betalning är uppnådd så fort du fått din belöning för betalningen.

Kickstarter själva är noga med att poängtera att de inte sysslar med investeringar så du har inte rätt att förvänta dig något tillbaka för ditt bidrag.

Som sagt, en TOS eller EULA är inte betraktat som "express consent", det är sk. "implied consent", samma som med redan ifyllda checkboxar (du har säkert stött på sådana, Epic tex. har en ordentlig popup som meddelar). Det måste vara övertydligt och samt då att det inte gäller förrän du faktiskt fått varan (vilket är ett någorlunda nytt beslut, förut var det vid order).

Och jo, det är 100% ett köp och allt vad det innebär, eftersom varor köpta på deras hemsida inte är "crowdfunding" överhuvudtaget. Det är en helt vanlig affär där du köper spel, mikrotransaktioner och även fysiska varor. Sen om du faktiskt läst vad jag skrivit (istället för att vara töntigt spydig) har jag redan konstaterat att det till största sannolikhet inte gäller Kickstarter, men Kickstarter har inget att göra med deras hemsida alls, då de inte har använt Kickstarter på flertal år för sin spel- och skepp-försäljning, det är inte så svårt att förstå, tycker jag.

Medlem
Skrivet av eeesak:

Det har redan bokstavligen talat tagit 8 år, så han har ju tekniskt sett 2 år på sig för att inte missa sitt nya uttalande... men som kickstarter supporter back in the day känner jag mig extremt lurad.

Antingen köper man att han är en man med vision som ingen annan, och försvarar hans varje move näst intill religiöst, eller så får man bita i det sura äpplet och acceptera att det hela är en fet scam och har totalt floppat, eller åtminstone misslyckat totalt i vad de lovade leverera.
Finns så mycket snack online om hur de spenderat sina MULTISUMMOR så man blir alldeles trött av att tänka på det.

8 år, shitt pommesfrittes vad tiden går.

"Antingen är man en idiot eller så uppnår man heliga graalen av visdom som jag."

Coolt. Ärligt talat vet jag inte hur det kommer gå för Star Citizen, men donationer råder det ingen brist på. Detta är ett av de absolut största och definitivt det mest komplexa spelet som utvecklas på dagens marknad. Att allt är dynmiskt och ska kopplas samman utan att krascha varannan minut är sjukt ambitiöst projekt. Jag brukar påpeka för de som hatar på buggfesten Elder Scrolls att det knappt finns några andra spel som uppnår samma nivå av komplexitet i ett tredimensionellt rollspel.

For what it's worth hoppas jag verkligen på detta projektet. Stabiliserar sig ekonomin lär jag investera i ett skepp även om jag inte kan spela spelet, för hela projektet är så pass intressant att jag mer än gärna stödjer det oavsett huruvida det lyckas eller ej.

I augusti drog spelet in 5 miljoner dollar, upp från 3 miljoner dollar i juli. Allra mest drog de ju in i maj på 15 miljoner dollar. Förhoppningsvis kommer det ännu mer konkret content som sätter fansen på fanservice-läge.


signatur

Jag respekterar din rätt till åsikt, men är den att förtrycka andra för saker som inte påverkar dig hindrar det inte mig från att försöka ändra eller kämpa emot den. With all due respect: Don't hurt people. <3

Medlem

CIG har lovat så sjukt mycket mer än vad dom någonsin kunnat, och kanske kommer kunna leverera. Jag är sjukt besviken, och ganska pissed, men hoppas självklart ändå att det kommer bli färdigt till slut.

Denna post på reddit förklarar verkligen varför CIG lovar vad dom inte kan leverera;

https://www.reddit.com/r/starcitizen/comments/hxyf53/why_shou...

Som topkommentaren på inlägget säger; "The number one rule of business is under promise over deliver. They've done the opposite here."


signatur

Gillar du bra och ösig musik? Checka mitt band INCIVILITY på Spotify

Medlem

Spelet ser ju helkasst ut. Föråldrat. Liter inte ett dugg på den firman.
Inte ens VR. Näpp, tur man inte backade den skiten

Medlem

Modigt ändå att säga "nor will it take 10 to 20 years to deliver." när man närmar sig 10 års utvecklingstid med stormsteg.

Medlem
Skrivet av Kleptoman:

Hoppas på att de får slut på pengar snart. Hade varit riktigt kul ifall spelet inte släpptes alls 😂

wow, ursäkta men du njuter av andras olycka. Skulle nog kolla upp det där..

Medlem
Skrivet av RaXha:

Modigt ändå att säga "nor will it take 10 to 20 years to deliver." när man närmar sig 10 års utvecklingstid med stormsteg.

Fast den han svarade hävdade ju 10-20 YTTERLIGARE år, vilket också var det han svarade på, inte 10 år från Kickstarterpitchen.


signatur

www.spelkult.se - Spelkult

Medlem
Skrivet av eeesak:

Det har redan bokstavligen talat tagit 8 år, så han har ju tekniskt sett 2 år på sig för att inte missa sitt nya uttalande... men som kickstarter supporter back in the day känner jag mig extremt lurad.

Antingen köper man att han är en man med vision som ingen annan, och försvarar hans varje move näst intill religiöst, eller så får man bita i det sura äpplet och acceptera att det hela är en fet scam och har totalt floppat, eller åtminstone misslyckat totalt i vad de lovade leverera.
Finns så mycket snack online om hur de spenderat sina MULTISUMMOR så man blir alldeles trött av att tänka på det.

8 år, shitt pommesfrittes vad tiden går.

Camural pratade om ytterligare år och inte från projektets början. Citat: "What you, Chris, describe in your comment would take at the very least take another 10-20 years."

https://robertsspaceindustries.com/spectrum/community/SC/foru...

123
Skriv svar