Uppgift: Produktionsproblem för Playstation 5

Robot
Uppgift: Produktionsproblem för Playstation 5

4 miljoner färre konsoler i år, uppger källor.

#nyhetstips, #playstation-5, #xbox-series


Redaktör

Om detta stämmer får vi innerligt hoppas att det inte blir en Xbox One-grej av det, att Europa får vänta nästan ett år. Stressande. Men å andra sidan har vi det spännande medan vi väntar på releaserna. Alltid något.


signatur
Medlem

Detta betyder i så fall att man räknar med att sälja betydligt mer än när PS4 släpptes.

Jag tror PS4 hade sålt 7-8 miljoner under ungefär samma period.

Bloomberg rapporterade väl först att Sony skulle tillverka 5 miljoner fram till sista mars 2021? Sedan rapporterade man nästan en dubblering till 9-10 miljoner fram till sista mars 2021. Nu rapporterar man en sänkning till 11 miljoner!?

Inaktiv

Hehe, humor. Först ökar man alltså till 10 miljoner för att möta efterfrågan. Nu sänks allt till 11. Känns inte som att någon behöver vara orolig

NuZ
Testpilot

Bara jag får tag i en denna sida av året är jag glad. I nyheten står också att deras mjukvaruförsäljning ökat markant under pandemin. Folk karantänspelar som tusan

Edit: Man ska inte tänka på antalet de tillverkar utan yielden är inte lönsam på 50%. Då tillverkar man 20miljoner kiselplattor för 10miljoner konsoler. Sådant pressar upp priset


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Medlem

Får se om alla som vill ha en får en ps5 iår


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av NuZ:

Då tillverkar man 20miljoner kiselplattor för 10miljoner konsoler. Sådant pressar upp priset

Ja, alltså måste man tillverka 20 miljoner kiselplattor för 10 miljoner konsoler har man stora problem med att kretsarna är alldeles för stora. Det brukar rymmas ganska många kretsar per kiselplatta vanligtvis

Gnällkuk
Skrivet av Petro:

Ja, alltså måste man tillverka 20 miljoner kiselplattor för 10 miljoner konsoler har man stora problem med att kretsarna är alldeles för stora. Det brukar rymmas ganska många kretsar per kiselplatta vanligtvis

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/a/a1/Wafer_2_Z...

Eller så har man dåliga yields. Nu är det väl TSMC som gör kretsarna? Vad jag vet har jag inte hört något om att de skulle ha problem så kan ju vara andra komponenter, t ex grafikdelen från AMD.


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Eller så har man dåliga yields. Nu är det väl TSMC som gör kretsarna? Vad jag vet har jag inte hört något om att de skulle ha problem så kan ju vara andra komponenter, t ex grafikdelen från AMD.

I artikeln stod det att man stundtals endast täckt 50% av behovet. Gissningsvis är det inte endast en yield på 50%, för det är riktigt illa. Det lär också ha med att produktionslinjerna inte har mer kapacitet eftersom Sony inte är enda kunden på 7nm. Men, det mitt citat handlade om var att varje kiselplatta inte endast ger en krets. Hade man producerat 20 miljoner kiselplattor och det endast räckt till 10 miljoner konsoler har man snarare en yield på någon enstaka procent, troligen mindre.

*edit*
Troligen jag som missförstår vad du menade, hehe.

Gnällkuk
Skrivet av Petro:

I artikeln stod det att man stundtals endast täckt 50% av behovet. Gissningsvis är det inte endast en yield på 50%, för det är riktigt illa. Det lär också ha med att produktionslinjerna inte har mer kapacitet eftersom Sony inte är enda kunden på 7nm. Men, det mitt citat handlade om var att varje kiselplatta inte endast ger en krets. Hade man producerat 20 miljoner kiselplattor och det endast räckt till 10 miljoner konsoler har man snarare en yield på någon enstaka procent, troligen mindre.

*edit*
Troligen jag som missförstår vad du menade, hehe.

Haha, ja om det skulle enbart vara dåliga yields som är orsaken så skulle det vara sjukt dyra chip att producera


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

NuZ
Testpilot
Skrivet av Petro:

Ja, alltså måste man tillverka 20 miljoner kiselplattor för 10 miljoner konsoler har man stora problem med att kretsarna är alldeles för stora. Det brukar rymmas ganska många kretsar per kiselplatta vanligtvis

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/a/a1/Wafer_2_Z...

Haha ja självklart. Det är innan morgonkaffet 🤣 Saken är dålig yield och kan bli kostsamt i längden. Men kan vara mer problem i kedjan för 50% är väldigt lågt. Vill ha en PS5a i år iaf


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Medlem

Ingen fara - köper först om två år pga enorm backlogg. 👍

Då är alla barnsjukdomar förhoppnigsvis borta - överhettade kretsar, susande fläktar och handkontroller som falerar efter ett par veckor. Plus lägre pris. 👌

It's not a lake, it's an ocean

Det är fortfarande rätt många enheter som produceras.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

It's not a lake, it's an ocean
Skrivet av A1200G:

Ingen fara - köper först om två år pga enorm backlogg. 👍

Då är alla barnsjukdomar förhoppnigsvis borta - överhettade kretsar, susande fläktar och handkontroller som falerar efter ett par veckor. Plus lägre pris. 👌

Och ett bra utbud av spel.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem
Skrivet av A1200G:

Ingen fara - köper först om två år pga enorm backlogg. 👍

Då är alla barnsjukdomar förhoppnigsvis borta - överhettade kretsar, susande fläktar och handkontroller som falerar efter ett par veckor. Plus lägre pris. 👌

Tänkte samma. Plus håller på att studera i vuxen ålder så jag kommer förmodligen inte ha 5-6 tusen att slänga på en konsol i höst. Får bli framåt sommaren 2021 när jag börjar jobba igen 👍


signatur

PSN: MrOakenborn

Medlem

Problemet var väl att "systemkretsen" inte funkade som de skulle på ~50% av det som producerats?

Ingen aning om vad de syftar på med "systemkretsen". CPU? GPU? nånting annat? ^^

Medlem

hade ändå inte tänkt köpa vid launch... orkar inte med en konsoll som kommer ha fel som alla har vid launch som när jag köpte ps3 vid launch,, den dog efter knappt några månaders spel.. väntade väl nästan 3 år innan jag skaffade ps4an... man missar ändå inga speciellt bra spel vid launch ändå...

NuZ
Testpilot
Skrivet av deezel:

Problemet var väl att "systemkretsen" inte funkade som de skulle på ~50% av det som producerats?

Ingen aning om vad de syftar på med "systemkretsen". CPU? GPU? nånting annat? ^^

Soc (system on a chip), Hela systemkretsen tror jag de menar


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Medlem

Det har funnits uppgifter om detta ganska länge...
De har problem med att SOC inte klarar av värmen pga 2.23 ghz och CU's pajar därefter.
Det sägs att dom till o med fått sänka effekten från dom där 10.8TF sen dess, men att dom mörkar det tills vidare och vägrar kommentera.

Se datum

Nu kanske nån tror mig iaf...det är frustrerande när folk påstår att man ljuger om uppgifter man fått.


signatur

Scandinavian XBOX Network Gamers

Medlem
Skrivet av deezel:

Problemet var väl att "systemkretsen" inte funkade som de skulle på ~50% av det som producerats?

Ingen aning om vad de syftar på med "systemkretsen". CPU? GPU? nånting annat? ^^

Som @NuZ redan påpekat är det System on a Chip, dvs. en krets där alla eller väldigt många olika delar av systemet ingår i en och samma krets. Ju fler funktioner du trycker in i din SoC ju större och mer komplex blir givetvis kretsen, vilket leder till ökad risk för dåliga kretsar som inte presterar som de ska eller som i värsta fall inte fungerar alls.

Medlem

@NuZ @Kibbo: Ytterligare ett fall med värdelös svensk översättning ^^

NuZ
Testpilot
Skrivet av deezel:

@NuZ @Kibbo: Ytterligare ett fall med värdelös svensk översättning ^^

System på en krets


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Medlem
Skrivet av neocon:

Just den kapseln har lämpligt nog ett fönster på ovansidan så vi kan se chipet.

Lite kuriosa vad det där fönstret är till för...
Det där är ett EPROM minne som är raderbart med uv-ljus.
Normalt sitter en metalliserad klisterlapp över annars skulle minnet raderas med tiden.

Redaktör

Tack för tips! Blev nyhet.


signatur
Medlem

@Tomas Helenius: Notera vad dom skriver, se sen att första ryktet om detta var juni när dessa konsoler redan hade tillverkats. Han ljuger inte, men säger inte hela sanningen heller.


signatur

Scandinavian XBOX Network Gamers

1
Skriv svar