Take-Two-vd:n tror inte molnspelande kommer påverka branschen i stor grad

Robot
Take-Two-vd:n tror inte molnspelande kommer påverka branschen i stor grad
Medlem

Finns ingen tvekan om att konsoller kommer vara puts väck inom några generationer.

Medlem

Svårt att säga..
Jag har kört en del xcloud i mobilen, senast idag. Många titlar lämpar sig inte för mobil eller padda imo då det är för liten skärm. Men sen finns det däremot de titlar för det fungerar skitbra, t.ex. Ori.

Nu finns det inget officiellt stöd för Game Pass på Android TV men jag har läst att folk side loadat appen på Nvidia Shield.
Ta t.ex. Game Pass Ultimate, en hel del spel för 135kr/mån, bara tuta å köra och streama rakt ner i valfri Android TV dit man kan ansluta en blåtands-handkontroll.

Den dagen det blir enklare att installera t.ex. Game Pass på valfri TV tror jag det kan få riktigt stort genombrott. Sjukt smidigt att streama spel, men ja, en del latency är det ju ibland, så kanske inte så optimalt för fortnite eller så


signatur

Jag biter mig oftast i tungan, men ibland är ni andra så jävla dumma i huvudet att ni behöver få höra det.

Medlem

Ok boomer


signatur

IDKFA

Medlem

Inte med årets teknik och den latensen det medför, men om 5-10 år, absolut!! Frågan är hur försäljningen av prestandahårdvara kommer påverkas av det... De bolagen kanske finner en ny nisch helt enkelt.


signatur

🖥️[ i7 12700K ] - [ RTX 3070 ] - [ 64 GB DDR4 ]
🍑 Quest 2 64GB
🎮 PS3 Slim 120 GB
Nu: PUBG | MSFS 2020
Sen: STALKER 2 | Project 007 | MSFS 2024 | DayZ 2 | GTA VI

Inaktiv

Fast det finns en stor marknad av personer som spelar på sin mobil men sedan inte har dator eller konsol för spel för det är något de kan tänka sig göra lite men inte investera massa pengar i.

Att bara registrera ett konto på Stadia och sedan köpa det senaste spelet eller testa ett demo utan någon krav på hårdvara har inte funnits innan. Vilket mycket väl kan medföra att många fler börjar se spel som ett intresse där de kan spela utan att lägga ner en massa pengar i.

Jag tror inte att molntjänsterna kommer att ersätta datorer eller konsol för de som verkligen är engagerade men däremot de som bara vill hoppa in, spela lite och sedan göra annat är detta perfekt för utan att motivera att lägga massa pengar på hårdvara som används lite då och då.

Inaktiv
Skrivet av FRULZ:

Inte med årets teknik och den latensen det medför, men om 5-10 år, absolut!! Frågan är hur försäljningen av prestandahårdvara kommer påverkas av det... De bolagen kanske finner en ny nisch helt enkelt.

Beror på vad man har för krav, tävlar man eller kör på högre nivåer så ja då kan det ju vara en deal breaker men för en vanlig användare så kommer den personen inte märka någon skillnad. Jag som van gamer sedan länge har inte märkt något problem med latency när jag spelar på Stadia. XCloud hade dock större problem med detta när jag beta-testade men de kan ju ha fixat det till lanseringen nu.

Flakmonkey

Tror på något mellanting, det kommer ha sin plats men tror inte det kommer passa alla genres och inte alla gamers heller. På samma vis som det finns det som absolut inte kan tänka sig något mindre än 60 FPS medan andra klarar sig finfint med 30FPS så kommer det finns de som nöjer sig med streaming. Dock så måste man också tänka på att vi i Sverige är i en rätt unik situation där en väldigt många har väldigt bra bredband och dessutom flatrate. Ta bara jättemarknaden USA där bredband inte är lika utbrett, inte av lika bra kvalitet samtidigt som extremt många har datacap. Hur vettigt är det då med streaming?

Medlem

Jag satsar på Geforce Now. För mig funkar det hur bra som helst.

En PC i varje hem var ju inte heller rimligt...


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem
Skrivet av FRULZ:

Inte med årets teknik och den latensen det medför, men om 5-10 år, absolut!! Frågan är hur försäljningen av prestandahårdvara kommer påverkas av det... De bolagen kanske finner en ny nisch helt enkelt.

Latensen är ju i princip likvärdig mot en konsol nu för tiden.
Så för den breda skaran spelar det nog ingen större roll. Om 5 år är nog cloud gaming bättre än en console experience.

Medlem

Kommer säker slå igenom förr eller senare, när är svårt att sia om. Men håller med hans kritik kring Google Stadia, en otroligt märklig affärsmodell, dålig kommunikation samt skralt utbud gör att deras fördel att vara först inte kommer betyda något. Tror mer på Microsofts Xcloud i så fall.

Medlem
Skrivet av loerk:

Finns ingen tvekan om att konsoller kommer vara puts väck inom några generationer.

Håller med, men jag antar att han även använder CD och DVD. Jag har själv kört cloudgaming i fyra år. Fungerar utmärkt!

Jag ser inte mycket som motiverar att folk skulle ha personliga kraftfulla datorer eller konsoler hemma i framtiden. (Hur långt bort framtiden ligger är ganska omöjligt att säga). Det som bromsar bredare övergång till molnbaserat spelande är internet-infrastrukturen (förhållandevis bra i Sverige redan) som i stora delar av världen är rejält eftersatt.

Man kan inte döma ut utvecklingen redan idag, eftersom vi bara sett början (på början) av molnanvändning.


signatur

i7 4790k | 16GB DDR3 | GTX 1070

NuZ
Testpilot

Tycker det funkar hur bra som helst. Är ju inte ”esport” redo än men om 5år kanske. Xcloud funkar klockrent och Stadia jag testade hos en vän funkade också jättebra.


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Medlem

Som det ser ut nu så skulle det vara en väldigt tråkig utveckling ifall spelstreaming tog över.

Latency, komprimering, låg FPS, ingen VR, inget modstöd, låg motivation till utveckling av hårdvara M.M. är det jag ser framför mig så fort någon nämner spelstreaming.

Det är som att äta naturel kvarg när man är sugen på pizza, och att kvarg skulle vara det ända som fans kvar att äta i framtiden.

Än så länge så ser jag inga fördelar med streaming, för egen del, bara farhågor.

NuZ
Testpilot
Skrivet av Fearnox:

Som det ser ut nu så skulle det vara en väldigt tråkig utveckling ifall spelstreaming tog över.

Latency, komprimering, låg FPS, ingen VR, inget modstöd, låg motivation till utveckling av hårdvara M.M. är det jag ser framför mig så fort någon nämner spelstreaming.

Det är som att äta naturel kvarg när man är sugen på pizza, och att kvarg skulle vara det ända som fans kvar att äta i framtiden.

Än så länge så ser jag inga fördelar med streaming, för egen del, bara farhågor.

Hmmm hur tänker du där? Haha älskar din liknelse

Hårdvaran lär ju utvecklas på ”serversidan” istället då. Sen latensen lär ju bli lägre ju bättre moduleringen blir. Dock kan de ju inte färdas fortare än ljuset men de få ms till servern är nog inte kännbart tror jag i framtiden. Tror du även de är ointressant med spelstreaming om säg t.ex 5år?


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Medlem
Skrivet av loerk:

Finns ingen tvekan om att konsoller kommer vara puts väck inom några generationer.

snarare så att molnbaserade tjänster aldrig kommer så igenom som vanliga konsoller... finns många % som inte har vettigt internet idag ens..

Medlem
Skrivet av SWEBarb:

snarare så att molnbaserade tjänster aldrig kommer så igenom som vanliga konsoller... finns många % som inte har vettigt internet idag ens..

Inte som att jag skrev att det skulle ske idag.
Och tror du seriöst att länder som USA och Australien inte kommer ha bättre bredband om sisådär 10-15 år?

Satt på en rätt intressant genomgång med Ericsson häromdagen då de presenterade sin syn på 5G. Det mest spektakulära var nog att latensen i nätverket INTE var det gränssättande utan istället var det latensen mellan utrustning och interface (typ skärm). Då i samband med Edge Computing, så utrustningen gjorde inga beräkningar utan allt gjordes i "molnet".

Nätverkslösningar går framåt med stormsteg och vi ska inte sitta och gnälla över långsamma nätverk mycket länge till.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem
Skrivet av FRULZ:

Inte med årets teknik och den latensen det medför, men om 5-10 år, absolut!! Frågan är hur försäljningen av prestandahårdvara kommer påverkas av det... De bolagen kanske finner en ny nisch helt enkelt.

Finns problem med streamingtjänster absolut, men dåliga latenser är inte ett av dem. Dåliga latenser var snarare en farhåga som många hade före lanseringen av Stadia som inte besannades. Snarare är det komprimeringen som är ett större problem.

Medlem

Kanske är det något för "casuals" men för kompetetivt spelande och E-sport? Inte en chans, latensen är tok för hög för a molnspelande någonsin ska få genomslag där, och det är ju fysiskt ofrånkomligt förutom möjligen med kvantteknologi.

Medlem

Jag har inget emot molnbaserat spelande.
Bara det inte ändrar branschen så "riktiga" spel försvinner och allt är "free2play" "pay2win" "öppna lootlådor" spel.

Idag duger inte streaming för alla men framtiden kommer man kunna streama även VR-spel.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av hannes.theorell:

Satt på en rätt intressant genomgång med Ericsson häromdagen då de presenterade sin syn på 5G. Det mest spektakulära var nog att latensen i nätverket INTE var det gränssättande utan istället var det latensen mellan utrustning och interface (typ skärm). Då i samband med Edge Computing, så utrustningen gjorde inga beräkningar utan allt gjordes i "molnet".

Nätverkslösningar går framåt med stormsteg och vi ska inte sitta och gnälla över långsamma nätverk mycket länge till.

Räknade dom hela kedjan? Eller bara basstation till enhet med en meters avstånd?

Edit: edge computing är väl just att beräkningar sker närmare och inte i "molnet"?

Medlem
Skrivet av Cenorida:

Finns problem med streamingtjänster absolut, men dåliga latenser är inte ett av dem. Dåliga latenser var snarare en farhåga som många hade före lanseringen av Stadia som inte besannades. Snarare är det komprimeringen som är ett större problem.

Detta tycker jag inte riktigt stämmer. Jag bor i Norra Norrland och latensen märks av tydligt om du spelar med mus och tangentbord i säg Destiny 2, Borderlands 3, m.m. Närmaste Stadia edge node (där Stadia sägs ha sina servrar) är i Stockholm. Om en sådan (relativt) kort distans är nog för att FPS ska kännas laggigt/segt (när man siktar) så skulle jag säga att det är ett ganska stort problem. Då jag tvivlar på att det är kostnadseffektivt för Google att behöva bygga Stadia noder tätare än så för att eliminera detta problem.

Innan ni ev skyller på mitt nätverk. Jag har 500/500 Mbit (inte för att det styr latensen något) och en av dom dyrare ASUS routrarna. Samt jag kör trådbundet enbart. Så detta är knappast en faktor

Latensen märks visserligen av mindre om du använder säg en xbox dosa, men den är fortfarande där i mitt tycke (märks mest av när du siktar inte när du exempelvis skjuter eller hoppar).

Min gissning är att folk som säger att dom inte märker av någon latens bor mycket närmare Stadia servrarna än vad vi andra gör. Alternativt så är dom helt enkelt mindre känsliga. Har man spelat samma spel på en bra PC så kommer du märka av skillnaden i en streaming tjänst som exempelvis Stadia.

Dessutom att du har nära till streaming servrarna eliminerar inte all latens heller. Du har en hel del mer overhead som en streaming tjänst behöver göra för att visa en spel-frame på din skärm än vad din dator behöver göra för ett lokalt renderat spel.

Men med det sagt så skulle det vara intressant att nån gång få prova Stadia i Stockholm för att se om man märker nån skillnad.

Men oavsett så gör det att jag finner det mycket osannolikt att gaming via streaming kommer ersätta konventionellt spelande i nån nära framtid. För precis som du säger så har man utöver detta även sämre bildkvalité med pga komprimering.

Jag tror på game streaming som ett kompliment (går att leva med latensen och sämre bildkvalité om det gör att du slipper släpa med dig utrustning till svärföräldrarna ). Men inte som en ersättare.

Skrivet av Kindra:

Räknade dom hela kedjan? Eller bara basstation till enhet med en meters avstånd?

Edit: edge computing är väl just att beräkningar sker närmare och inte i "molnet"?

Därav skrev jag "molnet", för de har en mängd olika koncept i sin utveckling.

I det fysiska exemplet samarbetade de med FMV och körde en bil nere i Västerhaninge medan de satt bakom ratt och skärm i Enköping och körde. Vad är det, en 10-12 mil emellan?

I deras mer teoretiska exempel installerar de 5G i en massiv fabrik där alla enskilda robotar kopplas upp mot en nod. Alla förändringar i tillverkningsprocessen kan skjutas in från ett enda ställe medan en AI sköter den dagliga driften av varje enskild robot eftersom det helt enkelt blir lagg om en människor behöver skärmar för att överblicka informationsflödet.

Deras mer gaminginriktade koncept är just streamade spel och väldigt slimmade VR-lösningar, för vad ska du med ett fett VR-headset till om det bara är en bild som ska visas? Deras övergripande tanke är att utrustning inte ska behöva göra någon som helst beräkning, så därför behöver den inte innehålla särskilt mycket vilket också medför fördelar för batterilivslängder och värmeutveckling.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem

Man lär ju aldrig kunna installera en mod i ett streamat spel, så jag tror inte de som har spel som sin stora hobby någonsin kommer byta till stadia eller liknande

Medlem
Skrivet av DarkSvenn1002:

Man lär ju aldrig kunna installera en mod i ett streamat spel, så jag tror inte de som har spel som sin stora hobby någonsin kommer byta till stadia eller liknande

Det finns ju några hundra miljoner Playstation/XBOX-spelare som nog påstår att spel deras största hobby och som inte lider av avsaknaden av modstödl. Men jag förstår din poäng. Tror jag.

Medlem

Det kan påverka elektroniken om vi kommer spelat i molnet kommer det långsiktigt bli jävligt blött och det kan hända att saker kommer kortslutas för att inte tala om dyngblöta kläder!

Ja, så är det på en morgon mitt i veckan. Ruttna skämt.


signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

eld
Medlem
Skrivet av loerk:

Latensen är ju i princip likvärdig mot en konsol nu för tiden.
Så för den breda skaran spelar det nog ingen större roll. Om 5 år är nog cloud gaming bättre än en console experience.

Den är likvärdig mot gårdagens konsol i vissa fall, det är därför en spelare van vid en kontroller och spel i 30 fps känner att det fungerar bra med ett stadiaspel i 60 fps, eller nära på.

Det är därför en pc-spelare med mus och tangentbord som är van vid låg latens har väldigt svårt för stadia.

Latenserna blir dock lägre och lägre mellan konsol och tv, kunder kommer bli mer och mer kritiska ju mer de vänjer sig vid att spela spel i 60 fps på konsol.

För att streaming ska upplevas som bättre än lokal gaming så kommer det behövas negativ latens.

12
Skriv svar