Chris Roberts: Star Citizen är ingen ouppnåelig önskedröm

Medlem

Kastade in $35 2014. Det är försvunna pengar, kommer spelet ut nån gång så är det bara kul.

Chris Roberts gjorde Wing Commander serien, så storymässigt har han mitt fulla förtroende. Sen hur detta projektet bloatat är lite väl kanske, men vi får se om han ror det i hamn.


signatur

I drank what?

Medlem

Man hör alltid "Dom har ju hållit på i 8, 9 eller 10 år nu" eller "Spel X tog Y år, hur kan Star Citizen fortfarande vara alpha? Scam!". Vad man inte tar med i beräkningarna är ju att under den här tiden så har företaget CIG byggts upp från grunden till ett internationellt spelföretag med över 600 anställda. Spelet är något helt annat idag, omfattningen har tagit en helt ny inriktning. Dessutom, att samtidigt uppfinna helt ny teknik för att överhuvudtaget kunna genomföra detta är ju minst sagt ovanligt.

Sen säger jag inte att utvecklingen har gått smärtfritt eller att man alltid valt rätt väg - långt i från! Jag respekterar om detta inte är något som övertygar men ett påstående likt ovan får mig att tro att man inte är helt insatt i utvecklingen. Star Citizen är ett experiment. Kommer det någonsin släppas skarpt? Det får tiden utvisa.

Medlem

Oavsett om man backat star citizen eller ej så skulle jag säga att alla players som tycker om stora mmos i fps läge kommer gagnas av om detta spelet blir klart för då måste vissa aktörer såsom activision, EA mf tvingas ta lite mer risker och bli nyskapande igen. Vi som spelarkommunity kommer vi alla få en positiv spiral när väl detta spelet släpps så vi alla står igentligen på samma sida, dvs vi vill ha bättre spel i framtiden.


signatur

Star citizen - swedish umbrella. Ett ideellt svenskt nätverk mellan organisationer och enskilda spelare.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.gg/apN3dqYGM7

Medlem
Skrivet av vbgbasse:

Oavsett om man backat star citizen eller ej så skulle jag säga att alla players som tycker om stora mmos i fps läge kommer gagnas av om detta spelet blir klart för då måste vissa aktörer såsom activision, EA mf tvingas ta lite mer risker och bli nyskapande igen. Vi som spelarkommunity kommer vi alla få en positiv spiral när väl detta spelet släpps så vi alla står igentligen på samma sida, dvs vi vill ha bättre spel i framtiden.

Nja...NEJ activision, EA, osv lär sig aldrig!


signatur

Join Star Citizen at: https://robertsspaceindustries.com/star-citizen
Feel free to use my code and get some free in-game cash(5,000 UEC):
STAR-K3RR-BQ7C

---------------------------------------------------------------------------------------------------------
"It's better to die on your feet than live on you knees"

Medlem
Skrivet av vbgbasse:

Oavsett om man backat star citizen eller ej så skulle jag säga att alla players som tycker om stora mmos i fps läge kommer gagnas av om detta spelet blir klart för då måste vissa aktörer såsom activision, EA mf tvingas ta lite mer risker och bli nyskapande igen. Vi som spelarkommunity kommer vi alla få en positiv spiral när väl detta spelet släpps så vi alla står igentligen på samma sida, dvs vi vill ha bättre spel i framtiden.

Beror ändå helt och hållet huruvida bra det går för spelen efter de väl släpps och vilken vinst som skapas. Både EA och Activision-Blizzard springer ju lopp om detta spel när det gäller intäkter från både spelförsäljning och mikrotransaktioner.

$3-400 miljoner är kanske mycket rent budgetmässigt och imponerande ur ett 'crowdfunding'-perspektiv, men det är inte särskilt mycket jämfört med hur mycket andra populära AAA-spel drar in. Så lite väl tidigt att dra slutsatser om hur detta kommer påverka AAA-scenen, då de bryr sig endast om avkastning gentemot investering (som de allra flesta företag), kan ju tex. lika gärna inspirera rejält mycket dyrare mikrotransaktioner.

Får se, helt enkelt, men visst, hade varit trevligt med nya typer av spel (dock ser jag hellre dem tittar på indie-scenen än detta för inspiration).

Medlem

Jag hoppas att det är en del troll i tråden.
Man får vara en special variant av skitstövel för att önska att ett spel miljoner hoppas på, ska gå under.

Jag har backat sen 2013, och varit med sen allt man kunde göra vara att titta på sitt skepp i en sluten hangar utan multiplayer.

Jag orkar inte försvara det, men det gör mig skapligt trött att folk missunnar andra ett spel som faktiskt vågar ha större ambition än de flesta andra.

Sen att kläcka ur sig att spelet ser föråldrat ut, då har man inte sett det.
Nämn ETT spel med bättre grafik i den skalan. I"ll wait.

Medlem
Skrivet av Mirage:

Kastade in $35 2014. Det är försvunna pengar, kommer spelet ut nån gång så är det bara kul.

Chris Roberts gjorde Wing Commander serien, så storymässigt har han mitt fulla förtroende. Sen hur detta projektet bloatat är lite väl kanske, men vi får se om han ror det i hamn.

Slängde väl också in runt $35 på deras Kickstarter för åtta år sedan, men med tanke på hur många speltimmar, dagar, månader och år av spelglädje jag fått ut av spelet bara under pågående alpha, så vore det en lögn att kalla det för "försvunna pengar".
Lägg där till att det inte finns någon annan obligatorisk avgift. Till skillnad mot tex Dual Universe Early Access tas ingen prenumerationsavgift för att få spela.
Allt som behövs är ett spelköp och sen kan man köpa alla skepp, uppgraderingar, rustingar och vapen för ingame valuta.


signatur

www.spelkult.se - Spelkult

Medlem

"Chris Roberts: Star Citizen är ingen ouppnåelig önskedröm"

Nä, det är det inte heller att bli diktator över Europa eller vinna en miljard kronor på Triss. Det är bara ytterst osannolikt. Precis som att Star Citizen någonsin blir ett färdigt spel. Problemet här är att drömmarna är större och uppkommer snabbare än vad den färdiga koden gör, vilket gör att man aldrig når ett färdigt stadie av något. Och det verkar läggas mer resurser på massor av skepp och dylikt än grundmekaniken. Skeppen är jättefina och så, men bara en sådan sak som att röra sig i skeppet är oerhört glitchat och att flytta på saker buggar ur. Hitboxes buggar ur eller existerar inte, texturer buggar ur osv. Dvs saker som borde funka innan man sitter och designar det 219:e skeppet....

Börja sätt upp riktiga delmål som är huggna i sten, jobba mot de målen och se till att ett _färdigt grundspel_ släpps. Sedan har ni all tid i världen att bygga fler skepp, fler solsystem och fler funktioner. Och då kommer ni också snabbt se vad spelarna önskar sig, hur de spelar och var fokus bör läggas.

123
Skriv svar