Sweclockers testar Geforce RTX 3080 – världens med råge snabbaste konsumentgrafikkort

Robot
Sweclockers testar Geforce RTX 3080 – världens med råge snabbaste konsumentgrafikkort
Medlem

Har 2080 Super men... Fan alltså...

Ska man?

Problemet är ju att bli av med 2080 skräpet nu...

Medlem

Det blir nog e rtx3080.
Sen har jag prioriterat om ev och köper Quest 2 för måste skyffla mer pixlar och senare en ny skärm


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

@totte1015: Kan man tro att ett 3080 super kommer i framtiden? Funderar på att vänta till det


signatur

🖥 i5 9600k | RTX 2080 | Z390 | 16GB DDR4 |ROG 34" 21:9 1440p
🎮 PS5 | LG 55" CX

Medlem
Skrivet av dTexN:

@totte1015: Kan man tro att ett 3080 super kommer i framtiden? Funderar på att vänta till det

Det är troligt att det kommer både super och Ti


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Vet inte hur jag ska lura frugan på en ny uppgradering.. Kan man be dom skriva broms-ok med belägg på kvittot?

Medlem

Med mitt 2080ti tror jag att jag väntar ytterliggare en generation innan jag bytar


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Medlem
Skrivet av totte1015:

Har 2080 Super men... Fan alltså...

Ska man?

Problemet är ju att bli av med 2080 skräpet nu...

Känner du att ditt 2080 Super inte riktigt hänger med?
För den är ju inte sämre idag än igår
Men om du behöver mer kraft så är det väl kul att uppgradera

Medlem

Besviken på att energieffektiviteten knappt förbättrats alls.

Medlem
Skrivet av Seggallion:

Vet inte hur jag ska lura frugan på en ny uppgradering.. Kan man be dom skriva broms-ok med belägg på kvittot?

Jag brukar köra med att hon får min gamla så byter jag till nytt monster 😀

Funkar bara på gaming intresserade såklart

Medlem
Skrivet av Ankh:

Med mitt 2080ti tror jag att jag väntar ytterliggare en generation innan jag bytar

Kände precis likadant när jag såg benchmarks, men har redan sålt mitt 2080ti.

Men äsch, när 3080 super/ti kommer så kommer värdet gå ner ännu mer på 2080ti.
Och jag hade ändå tänkt sälja mitt framtida 3080 för att byta till super/ti.

Väntar på 3060

Gnällkuk

Inväntar spänt på custom pcb från AIB och förhoppningsvis att det finns tester innan på kort med vattenblock för 3090, sen jävlar!


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem

Hade varit trevligt om FZ + Sweclockers gjorde ett test på 3080 prestandan i VR.

Medlem
Skrivet av totte1015:

Har 2080 Super men... Fan alltså...

Ska man?

Problemet är ju att bli av med 2080 skräpet nu...

Och nästa generation (eller ja, SUPER/Ti) kommer prestera bättre än 3000-serien. Alla kort halkar efter till slut, när du uppgraderar handlar väl mest om hur mycket valuta för pengarna du vill ha av ditt förra köp.

Medlem

Jag är helt jävla såld. Ny dator till våren, whopwhop!


signatur

🖥️[ i7 12700K ] - [ RTX 3070 ] - [ 64 GB DDR4 ]
🍑 Quest 2 64GB
🎮 PS3 Slim 120 GB
Nu: PUBG | MSFS 2020
Sen: STALKER 2 | Project 007 | MSFS 2024 | DayZ 2 | GTA VI

Medlem

Man är ju bra sugen på ett 3080, men jag kommer avvakta AMD innan jag bestämmer mig.

Medlem

Drar för mycket ström för min smak och hoppet blir för litet för min del, men imponerande prestanda annars. För dyrt också för min del.


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Medlem
Skrivet av Ankh:

Med mitt 2080ti tror jag att jag väntar ytterliggare en generation innan jag bytar

Samma båt. 2080ti kommer jag använda så länge den låter mig spela det mesta med den störtsköna prestandan. Måste få valuta för dom där 14 tusen risktalerna.
När jag väl uppgraderar så kommer den slängas in i min mid-range burk, kommer bli en bra uppgrade för den. :> Så länge den fortfarande fungerar dvs.


signatur

FZ behöver mer avancerade signaturer <<;;

Medlem

Det är ju roligt med nya grafikkort som presterar som monster. Själv sitter jag nog lugnt i båten å väntar på nvidias 4000 serie eller AMD:s 7000 serie 2022 då mitt grafikkort enbart är 10 månader gammalt och att det presterar såpass bra i 1440p vilket är vad min monitor klarar av. Så 2022 nästa 😁


signatur

Star citizen - swedish umbrella. Ett ideellt svenskt nätverk mellan organisationer och enskilda spelare.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.gg/apN3dqYGM7

Medlem

Blev lite besviken! Trodde den skulle ha dubbla performance än 2080 ? Och med dessa siffror blev man inte alls så sugen på att byta ut 2080ti till ett 3090. Lite mycket hype och liten verkstad

Medlem
Skrivet av Hellspites:

Blev lite besviken! Trodde den skulle ha dubbla performance än 2080 ?

Det har det, om du bara kollar på väl utvalda tester

Kan man hålla sig en generation till tro.. mitt 1070 duger än.. men det är väl främst för att det inte kommit några nya instressanta spel på ett par år nu.

Medlem

@Ronzem: Nej är inte direkt jättenöjd, kör 1440p och i dem flesta spel kommer jag aldrig över 100 FPS ens...

Medlem
Skrivet av Hellspites:

Blev lite besviken! Trodde den skulle ha dubbla performance än 2080 ? Och med dessa siffror blev man inte alls så sugen på att byta ut 2080ti till ett 3090. Lite mycket hype och liten verkstad

Nja de sa upp till 2x prestanda mot 2080Fe (inte super), primärt då i vissa ray-tracing titlar. Inom ett par år när det har släpps fler moderna Vulkan och DX12 titlar och det är mer fokus på RTX/DLSS, kommer man nog generellt se större skillnad. Hur RTX 3090 sedan presterar återstår att se. Utöver att kunna använda det som ett arbetskort, tror jag största skillnaden finns bland de mer extrema upplösningar och inställningarna med 8K+RTX+DLSS.

Men visst, kan hålla med om att Nvidia överhypa RTX 3080 en del. Ganska onödigt också när de trots allt lanserar något som fortfarande är markant snabbare och avsevärt billigare än ett 2080ti. Dock lite tveksam energieffektivitet, med relativt liten skillnad mot Turing. Antar det blir lite bättre när väl RTX/DLSS räknas in. Men 320w blir ändå en del extra värme i burken.

Ska bli intressant att se om Radeon 6000-serien kan matcha eller prestera bättre. Skulle inte bli förvånad om highend RDNA2-korten kan få högre prestanda i ren rastreringsprestanda. Samt möjligt även bättre energieffektivitet. Dock tveksamt om korten kommer kunna mäta sig i ray-tracing prestanda. Sen undrar man ju om AMD kommer ha något svar mot DLSS, annars kan det nog bli svårt för dem framöver.

Medlem

Väntar och ser hur mycket bättre 3090 är, för 3080 är inte direkt något framtidssäkert kort om man vill köra i 4K då det verkar ha svårt att hålla 60fps redan nu. Så det blir nog att vänta ett tag till då 3090 förmodligen inte kommer vara värt pengarna.

Medlem

Nvidia har lärt mig att det är bäst att vänta ett tag.

Var nära på att köpa en 2080ti för 14k bara 6 månader sen och nu kommer 3080 som piskar den med en prislapp på ca 8k, en tusenlapp billigare än vad jag betalade för min 1080ti jag kör med just nu.

Studier tar ändå upp det mesta av min tid för tillfället så jag kan vänta känner jag.


signatur

Ordo Ab Chao

Medlem

Sitter på ett gtx 1080 ti så det blir ett 3090 nu även om det är dyrt,hoppas på att kortet inte åldras för fort.


signatur

CARPE JÄVLA DIEM

1
Skriv svar