Take-Two-vd:n tror inte molnspelande kommer påverka branschen i stor grad

Medlem
Skrivet av hannes.theorell:

En PC i varje hem var ju inte heller rimligt...

Och internet var en fluga 😊

Skrivet av ChalleT:

Och internet var en fluga 😊

Undrar om inte höjdarna på Nokia också visste EXAKT vart mobilmarknaden skulle ta vägen när de hade möten år 2006.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem

Jag kommer nog alltid att föredra att ha komponenterna i mitt eget hus. Jag vet inte om det är för att jag bor "på landet" men jag blir fortfarande av med nätet då och då. Om allt skulle vara molnbaserat då skulle jag ju inte ens kunna spela något offline spel heller.


signatur

PSN: MrOakenborn

Medlem

Xbox streaming suger. Har nya samsung 20 5g ultra eller vad den heter. Jag sitter 1 cm från min router som spyr ut 5g överallt men ändå laggar det satan. Sämst

Skrivet av denza:

Xbox streaming suger. Har nya samsung 20 5g ultra eller vad den heter. Jag sitter 1 cm från min router som spyr ut 5g överallt men ändå laggar det satan. Sämst

Din router spyr väl inte ut 5G... Det är väl ändå så att du sitter på ett WLAN på 5Ghz?


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem

Tror absolut att det kommer bli större och större. Inte säker på när det blir mainstream på det sättet vi (oftast) ser på det. Men ge det några år (10?) så lär vi säkert se bredare implementering av tekniken.


signatur

Jag respekterar din rätt till åsikt, men är den att förtrycka andra för saker som inte påverkar dig hindrar det inte mig från att försöka ändra eller kämpa emot den. With all due respect: Don't hurt people. <3

Medlem
Skrivet av NuZ:

Hmmm hur tänker du där? Haha älskar din liknelse

Hårdvaran lär ju utvecklas på ”serversidan” istället då. Sen latensen lär ju bli lägre ju bättre moduleringen blir. Dock kan de ju inte färdas fortare än ljuset men de få ms till servern är nog inte kännbart tror jag i framtiden. Tror du även de är ointressant med spelstreaming om säg t.ex 5år?

Hur tänker jag om vad, du får vara lite mer specifik.

Jag tror att det är en ganska lång bit dit i alla fall, nätverksutrustning kommer behöva några generationer till innan man kommer kunna erbjuda en upplevelse som är lika bra som att sitta med lokal hårdvara.

Överföringshastigheten måste upp en hel del(inte ens 10Gbit är snabbt i sammanhanget, HDMI 2.1 erbjuder 48Gbit.), tiden för nätverksstationerna att ta emot och skicka vidare signalen måste också sjunka väldigt mycket.
120FPS kommer antagligen kräva dubbelt så hög prestanda både på hårdvaran och bandbredden.

Det som man lovar med 5G är nästan komiskt överdrivet.

Jag tror att man nog är över 10 år ifrån att skapa en upplevelse där det blir svårt att se ifall material av hög kvalité körs lokalt eller på en server(som är tillräckligt långt bort för att det ska vara gångbart till en överväldigande majoritet).

Stadia har tyvärr inte imponerat, bland annat för att Google hypat plattformen för mycket innan lansering.
Ett bra exempel är RDR2 som körs i betydligt lägre upplösning än 4k och 60FPS som verkade vara target innan lanseringen av Stadia.
Sedan att det är relativt lätt att se komprimeringen gjorde inte saken bättre.
Det ser också ganska illa ut att spelet till och med presterar sämre på Stadia än Xbox one X, när prestandan bör vara mycket högre på Stadia enligt Google.

Medlem
Skrivet av Excerion:

Detta tycker jag inte riktigt stämmer. Jag bor i Norra Norrland och latensen märks av tydligt om du spelar med mus och tangentbord i säg Destiny 2, Borderlands 3, m.m. Närmaste Stadia edge node (där Stadia sägs ha sina servrar) är i Stockholm. Om en sådan (relativt) kort distans är nog för att FPS ska kännas laggigt/segt (när man siktar) så skulle jag säga att det är ett ganska stort problem. Då jag tvivlar på att det är kostnadseffektivt för Google att behöva bygga Stadia noder tätare än så för att eliminera detta problem.

Innan ni ev skyller på mitt nätverk. Jag har 500/500 Mbit (inte för att det styr latensen något) och en av dom dyrare ASUS routrarna. Samt jag kör trådbundet enbart. Så detta är knappast en faktor

Latensen märks visserligen av mindre om du använder säg en xbox dosa, men den är fortfarande där i mitt tycke (märks mest av när du siktar inte när du exempelvis skjuter eller hoppar).

Min gissning är att folk som säger att dom inte märker av någon latens bor mycket närmare Stadia servrarna än vad vi andra gör. Alternativt så är dom helt enkelt mindre känsliga. Har man spelat samma spel på en bra PC så kommer du märka av skillnaden i en streaming tjänst som exempelvis Stadia.

Dessutom att du har nära till streaming servrarna eliminerar inte all latens heller. Du har en hel del mer overhead som en streaming tjänst behöver göra för att visa en spel-frame på din skärm än vad din dator behöver göra för ett lokalt renderat spel.

Men med det sagt så skulle det vara intressant att nån gång få prova Stadia i Stockholm för att se om man märker nån skillnad.

Men oavsett så gör det att jag finner det mycket osannolikt att gaming via streaming kommer ersätta konventionellt spelande i nån nära framtid. För precis som du säger så har man utöver detta även sämre bildkvalité med pga komprimering.

Jag tror på game streaming som ett kompliment (går att leva med latensen och sämre bildkvalité om det gör att du slipper släpa med dig utrustning till svärföräldrarna ). Men inte som en ersättare.

Att du har hög bredband spelar ingen större roll för spelupplevelsen så länge den är högre än säg 50/50. Det spelar heller ingen större roll vilken router du har så länge den är hyfsat modern och du kör Ethernet. Avståndet är heller inte allt för avgörande inom landet gränser. Det som har störst betydelse för latenserna om du har fiber är din valda operatörs infrastruktur. Om du väljer en operatör som har välutbyggd infrastruktur som exempelvis Telia är chansen betydligt större att du kan spela med låga latenser vart som helst inom hela landet

Ett exempel som kan nämnas för egen del var när jag satt i Norge och streamade spel från min stationära dator via Steam Remote Play, vilket fungerade strålande trots långa avstånd. Det som var av avgörande betydelse var att operatörerna på båda sidor hade en mycket god infrastruktur.

Medlem
Skrivet av Fearnox:

Hur tänker jag om vad, du får vara lite mer specifik.

Jag tror att det är en ganska lång bit dit i alla fall, nätverksutrustning kommer behöva några generationer till innan man kommer kunna erbjuda en upplevelse som är lika bra som att sitta med lokal hårdvara.

Överföringshastigheten måste upp en hel del(inte ens 10Gbit är snabbt i sammanhanget, HDMI 2.1 erbjuder 48Gbit.), tiden för nätverksstationerna att ta emot och skicka vidare signalen måste också sjunka väldigt mycket.
120FPS kommer antagligen kräva dubbelt så hög prestanda både på hårdvaran och bandbredden.

Det som man lovar med 5G är nästan komiskt överdrivet.

Jag tror att man nog är över 10 år ifrån att skapa en upplevelse där det blir svårt att se ifall material av hög kvalité körs lokalt eller på en server(som är tillräckligt långt bort för att det ska vara gångbart till en överväldigande majoritet).

Stadia har tyvärr inte imponerat, bland annat för att Google hypat plattformen för mycket innan lansering.
Ett bra exempel är RDR2 som körs i betydligt lägre upplösning än 4k och 60FPS som verkade vara target innan lanseringen av Stadia.
Sedan att det är relativt lätt att se komprimeringen gjorde inte saken bättre.
Det ser också ganska illa ut att spelet till och med presterar sämre på Stadia än Xbox one X, när prestandan bör vara mycket högre på Stadia enligt Google.

Var många som påtalade detta när game streaming började hypas ordentligt. Men det är få som verkar tro på det.

Även om vi får 50 Gigabit inom en snar framtid så borde det bli problematiskt att encodea och decodea en sådan stream snabbt nog för att inte orsaka sjuka mängder latens i mitt tycke. Däremot så skulle säkerligen bildkvalitén kunna förbättras rätt hyffsat om dom bara ökar streamens bandbredd till iaf 50-100Mbit men jag skulle tro att även en sådan ökning kommer kännas av latens mässigt.

Medlem
Skrivet av Cenorida:

Att du har hög bredband spelar ingen större roll för spelupplevelsen så länge den är högre än säg 50/50. Det spelar heller ingen större roll vilken router du har så länge den är hyfsat modern och du kör Ethernet. Avståndet är heller inte allt för avgörande inom landet gränser. Det som har störst betydelse för latenserna om du har fiber är din valda operatörs infrastruktur. Om du väljer en operatör som har välutbyggd infrastruktur som exempelvis Telia är chansen betydligt större att du kan spela med låga latenser vart som helst inom hela landet

Ett exempel som kan nämnas för egen del var när jag satt i Norge och streamade spel från min stationära dator via Steam Remote Play, vilket fungerade strålande trots långa avstånd. Det som var av avgörande betydelse var att operatörerna på båda sidor hade en mycket god infrastruktur.

Nej jag vet att bandbredden inte styr spelupplevelsen i nån störreutstreckning efter 25 Mbit (vilket är stadias nuvarande max). Men det var mer för att slippa ens ta diskussionen om bandbredden jag skrev den. Jag skrev dessutom i parantensen efter att jag vet att den inte påverkar latensen något.

Min ISP är Telenor och upkopplingen är fiber till byggnaden. Jag får 7ms till 8.8.8.8 som enl vissa kan vara hyffsad indikator på hur bra latency du får till närmaste stadia edge node. Men tydligen inte tillräckligt ändå. Enligt Stadia extension så har jag 0 package loss i streamen med.

12
Skriv svar